Forum > Demolåtar

EMULATOR: Snow In July -sångpremiär VER 3

<< < (3/10) > >>

Emulator:

--- Citat från: DåligtGehör skrivet 27.02.2007, 05:19:36 ---Stämningen i låten är skönt tillbakalutad. Tycker att det är en klart cool låt fast med en intensivare bra refräng.

Det jag inte går igång på är trummorna. Varken ljudet eller själva kompet. Ljudet är för "trummaskinit" och så är även kompet. Fram för allt så står hi-haten ut för mycket.

Jag skulle nog skippat trumsetet och använt lite dov och sparsam percusion. Lite åt det hållet som Peter Gabriel gör i Mercy Street. Fast då blir det kanske mindre popkänsla?

--- Slut citat ---

Dessa rackarns trummor! inte lätt att få till....på agendan dock, jag får se hur jag gör! ska försöka lyssna på Mercy Street får vi se hur du tänker..har inte klart i huvvet än :)

tack för lyssning!

pirateKING:
Supermysigt! Tänkte först att det var en Maoro Scocco balad. Tycker att det räcker med en dubbning sång. Svårt att höra som det är nu. Jätteskön låt. Härligt avskalad och skön.

Ta bort dubbningen av sången och släpp fram sångfågeln i dig!! Vill höra detta på riktigt :)

Yllet:
Sitter på pappas dator med småhögtalare.... Ska ge dig en riktig lyssning senare idag. Men det är också bra att få en uppfattning genom olika system.

Här låter det som att trummorna ligger för långt fram i mixen (kan vara högtalarna :)), både volymmässigt och ljudmässigt. Hihatten tränger igenom för mycket. Vill ha trummorna mer i bakgrunden al a U2 (ex with or without you), gärna med lite reverb. Testa att dra ner runt 1000-2000hz för att få bort att de tränger igenom för mycket, dra ner volymen lite, skär eventuellt lite i toppen för satt få bort det allra vassaste, utan att det blir dovt. Glöm inte kompressorn.

Personligen hade jag nog skippat någon av dubbningarna, och satsat på stämmor i refrängen istället. Om det gäller under-  eller överstämman borde jag nog låta vara osakt, det ger ju låten helt olika karaktär. Välj det som känns mest bekvämt och känns mest du... Men jag tror nog du ska satsa på överstämman, och verkligen våga sjunga ut och köra på känsla (Om du känner att det tar emot för mycket, får du eventuellt ändra låtens tonart och hitta ett läge som passar ditt register. Jag ser mycket ogärna att du börjar använda autotuner för att få det rent, det kan funka på stämmor, men har personligen mycket svårt för det på leaden... Kanske att du ska lägga dig nånstans mittemellan?).I ditt låga register blir det lite för mycket pratsång, vilket inte passar denna gengre tycker jag. Tänk (återigen) U2 och Bono, där borde du hitta både ditt sång- och soundideal till denna låten.

I övrigt gillar jag soundet som sådant. Har svårt att urskilja nyanser här, men tar mig an det när jag kommer hem som sagt. Ha det fint tillsvidare och kör hårt. Det stör mig inte att låten är lång, blir mer som en skön resa., men lite kortare hade nog inte skadat... :]

Detta kan bli en riktigt bra låt, och det menar jag verkligen.

Fidden:
Det där med rakare trummor efter första refrängen lät som en bra idé, blir mer driv då! Fast då måste det kanske kompletteras med lite extra gitarrer och rakare basgång.

Sen vet du ju vad jag tycker om verslängden, den är för lång. Mer fokus på den fantastiska refrängen :)

Emulator:
Oj! va bra kommentarer!

Hemma två timmar innan dagishämtning och gjort följande:

kapat av en minut typ
sänkt fyra tonsteg
ny sång (ingen dub)
nya trummor, en tagning.....
nytt gitarrplock på de ställen med nya trums.

Yllet: ska försöka följa dina ideer mer noggrant sen, jag har faktiskt siktat på simple minds/U2 lite...:)
tack för riktig konstruktiv lyssning och kommentarer!

Som sagt, ett tvåtimmargrunka, och jag är osäker på om jag sänkt för långt eller ej.

Men jag vill höra om ni tycker att jag på väg åt rätt håll?

återigen tack allihop, fanken så kul att  alla hjälper till  :D

ny låtlänk uppe!

duh....trassel med detta..återkommer snarast

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion