Kontrollrummet

Bästa Produktionen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
annars brukar de skivor man slår på, & sedan tänker jösses vad det låter bra
räcka för att jag ska kalla det en bra produktion
(och då inte nösvändigtvis på ett musikaliskt vis)
men det hjälper iofs..men en produktion kan vara bra fast musiken suger
ta tlx mutt lange producerade shania twain:



jag säger inte att musiken är fantastisk, men produktionen är
(mutt lanhe producerade förövrigt "back in black" med AC/DC  )

http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad zrC

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
Ferry corsten tycker jag har en sjukt skön ljudbild och arrangemang. Denna man får alla att dansa ;)

(Ferry Corsten - Rock your Body)


Benny var väl en av pionjärerna till hela electro scenen idag. Electrohouse som det kallas är väl egentligen bara en extension på denna låt ;)
(Benny bennassi - Satisfaction)
&feature=related

Man får väl ge timbaland att han får sjukt bra tryck i sina låtar. Men gillar inte alls honom/hans låtar eller fenomenet "timba"-låtar.
(Ni får söka själva :])

Mr.Oizo får jag väl ge en släng. Första låten som jag diggade som var helt way-out från vad jag tidigare lyssnat på.
&feature=related
(Mr.Oizo - Flat beat)

Linking Park har faktiskt vissa låtar som är riktigt bra.
Speciellt denna som är här under, älskar trummorna.


(Linkin Park - Cure for the itch)


Visste inte riktigt vad som menades med "producerad" men jag körde på låtar som jag gillar och som jag tycker är lite unika ivf och har en skön ljudbild.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
jag säger inte att musiken är fantastisk, men produktionen är
(mutt lanhe producerade förövrigt "back in black" med AC/DC  )

Och Def Leppards Pyromania och Hysteria. Fluffhårdrock at its best.


freddy

  • Gäst
Intressant ämne helt klart, inga av dom produktionerna som jag finner mest välljudande har nämnts än :) Kul dock att läsa vad alla gillar och hur ni ser på det. Tycker det även är väldigt tydligt att musiksmaken styr mycket över vilken produktion man gillar, så är det för mig med självklart. Dom hör väl ihop :)

Kanske återkommer med lite namedrop, det finns ju så mycket att välja på... :D





Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Håller med Emulator,, angående Live Aid,, som jag på sin höjd kan klassa som ett till synes lyckat projekt, med bra projektledning, för det är inte musiken som är produktionen utan själva aid'andet...

Ferry Corsten, jomenvisst, klart intressant produktion! Massa kul saker och produkten fyller ju sitt syfte med råge. Samma med Benassi och Mr Oizo (tycker nog att Mr Oizo kräver en video till musiken för att det skall vara tillräckligt bra.

Men nu blir jag lite filosofisk,, är det inte oftast så att man tycker att en produktion är så himla bra bara för att man gillar musiken?!?!

Vad finns det för aspekter/parametrar som är viktiga för en bra produktion??

Ljudkvalitet? Stereobredd? Dynamik? Fantasifulla kreativa effekter?


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag tycker att det verkar som om den kärlek man har till musiken spelar rätt stor roll för vad man själv tycker är bra proddat...  lite flummigt och lite "elakt" kanske?
Naturligtvis så påverkas man av den musik man själv gillar. Jag startade mitt musiklyssnande med Beatles, Gilber O'sullivan och Eltons Goodbye Yellow brick road. Men det var först när T.Rex dök upp som musik blev stort i mitt liv. Jag köpte allt med T.Rex och när jag var 19 så startade jag mitt första band. Efter en tid blev jag intressererad av inspelningsteknik och började så smått testa att spela in min egen grupp med porta studio.
Naturligtvis så försökte man härma soundet från den musik man gillade mest. Jag lästa artiklar och lyssnade på musik inspelad av min stora Inspelningsguru TONY VISCONTI. Herr Visconti är mest berömd för att ha proddat T.Rex, D.Bowie och Thin Lizzy. Efter att ha lyssnat på hans produktioner så förstod jag att utan honom hade dessa artister inte på långa vägar blivit så stora som de var.

Så i viss mån har du rätt att det handlar ju om den musik man gillar men samtidigt menar jag, att en del av oss iallafall, har gått djupare och "forskat" om producenten bakom artisterna och lärt sej genom att härma dem.

/ Mikke


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Håller med Emulator,, angående Live Aid,, som jag på sin höjd kan klassa som ett till synes lyckat projekt, med bra projektledning, för det är inte musiken som är produktionen utan själva aid'andet...

Ferry Corsten, jomenvisst, klart intressant produktion! Massa kul saker och produkten fyller ju sitt syfte med råge. Samma med Benassi och Mr Oizo (tycker nog att Mr Oizo kräver en video till musiken för att det skall vara tillräckligt bra.

Men nu blir jag lite filosofisk,, är det inte oftast så att man tycker att en produktion är så himla bra bara för att man gillar musiken?!?!

Vad finns det för aspekter/parametrar som är viktiga för en bra produktion??

Ljudkvalitet? Stereobredd? Dynamik? Fantasifulla kreativa effekter?

Visst e det en fråga värt att fundera över huruvida man tycker att en produktion är så himla bra bara för att man gillar musiken. Det gäller säkert vid många tillfällen. För min egen del så älskar jag produktionen på Jelly Fishs båda skivor, men sen älskar jag musiken också.
Men jag diggar även stenhårt produktionerna på Britney Spears senaste låtar, men absolut inte själva musiken.
och för att citera mig själv i trådhuvudet
"Därför skulle det vara roligt att ta del av er smak och tänk när det gäller färdig proddade plattor.( Vi snackar då produktionen/soundet och inte hur pass bra låtarna är som låtar om ni förstår) Gärna i olika genres.
Och tänk på att vad dom andra än tycker så har just DU rätt
"

Och med produktion/sound så menar iaf jag just det som du nämner - Ljudkvalitet, Stereobredd, Dynamik, Fantasifulla kreativa effekter mm och inte vilka harmonier eller melodislingor man använt sig av. Men det är ju som sagt min tolkning, och den är säkert annorlunda nån annans, men det är det som är så fint, denna tråden handlar INTE om vem som har rätt eller fel....vi har ALLA rätt. Den handlar om vad just du tycker, och just du har rätt  ;)
 


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Vad som egentligen diskuteras här är alltså, var går gränsen mellan kreativitet och mupptrixande? Mellan komposition och produktion..

(Jag menar att det är en gråskala..  :ph34r: )
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Vad som egentligen diskuteras här är alltså, var går gränsen mellan kreativitet och mupptrixande? Mellan komposition och produktion..

(Jag menar att det är en gråskala..  :ph34r: )

Och extra grått blir det ju när kompositör och producent är samma skalle.


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Vad som egentligen diskuteras här är alltså, var går gränsen mellan kreativitet och mupptrixande? Mellan komposition och produktion..

(Jag menar att det är en gråskala..  :ph34r: )

Tanken var väl inte att man skulle diskutera nån gräns, utan att man helt enkelt skulle nämna en eller några plattor som man gillar själva prodden/soundet i, så vi andra kunde få ta del i det och på sätt kanske utvecklas och se andra sidor än dom man e van vid.
Det filosofiska lämnar jag därhän.
Men jag inser nu att det inte var så självklart som jag trodde. Mycket lättare när man sitter och diskuterar över ett par öl med polarna, då blir reglerna tydligare och inte så tolkningsbara.
Nåväl....ordet e fritt. Filosofi eller ej....kör på!!  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jo men, det gäller väl även oberoende av vad jag sade? :)

Klart man kan tycka värsta dödsmetallskivan från 86 med cp-reverb har skitbra produktion? Frågan är väl snarare om det trots allt är bra musik i det fallet på nåt slags objektiv nivå??
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Jo men, det gäller väl även oberoende av vad jag sade? :)

Klart man kan tycka värsta dödsmetallskivan från 86 med cp-reverb har skitbra produktion? Frågan är väl snarare om det trots allt är bra musik i det fallet på nåt slags objektiv nivå??

precis det som var meningen. En bra produktion är en bra produktion oavsett genre, och som jag nämner i trådhuvet så är det ALLTID DU som skriver och tycker som har rätt. Det jag var ute efter var era helt subjektiva åsikter, för även om jag inte gillar produktionen så kanske jag ändå kan lära mig nåt bara genom vetskapen om att du gillar den och ta mig tid att lyssna, fast jag inte gillar musiken/genren/artisten. Man vet ju lixom aldrig.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Ok. Så vem har rätt? :) Du eller jag? :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Nä, wernborg  :P
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Nä, wernborg  :P

Japp det har han.

Dividend:Förresten så har jag inte fått nåt exempel från dig på nån platta som du tycker är bra producerad. Jag startade ju tråden för att jag var nyfiken och ville utveckla mitt eget lyssnande, och jag har lyssnat in en hel del av dom exempel som getts här i tråden och det är good shit det mesta.
Så ge mig nåt konkret  :)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
hehe, jag återkommer :)

Med ett garanterat oobjektivt urval plattor ;)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
När jag hör at ungarna här hemma har samma abba-feber som funnits förr, så kom jag att tänka på Björn och Benny- mycket bra produktioner!
Plinkar på en låt...


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag hade en vinylplatta, en riktigt gammal. Å det var en jäkligt intressant produktion! De hade på något vänster lagt instrumenten helt V eller H,, på vinylen..


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jag hade en vinylplatta, en riktigt gammal. Å det var en jäkligt intressant produktion! De hade på något vänster lagt instrumenten helt V eller H,, på vinylen..
Som hela 60-talet typ....

Antingen helt V eller helt H.

 :lol:


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Jag hade en vinylplatta, en riktigt gammal. Å det var en jäkligt intressant produktion! De hade på något vänster lagt instrumenten helt V eller H,, på vinylen..

Så är det på många 60-talsplattor, t.ex alla Beatles tidigare plattor.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jag hade en vinylplatta, en riktigt gammal. Å det var en jäkligt intressant produktion! De hade på något vänster lagt instrumenten helt V eller H,, på vinylen..

Så är det på många 60-talsplattor, t.ex alla Beatles tidigare plattor.

ja, usch  :rolleyes:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Flyttat till rätt tråd.

jonnerstone:

Funderat på det här, om det är så att produktion och komposition är oskijbara, och bara ens egen subjektiva bedömning spelar roll för vad som är "bra" produktionsmässigt/kompositionsmässigt.
Alla kan ju roa sig med att nämna 5 skivor där man OGILLAR kompositionen, men gillar det som brukar höra till produktionen. Alltså tvärtemot det du ville att folk skulle kommentera i trådhuvudet.

Av nån orsak är ju t ex Depeche Mode's produktion knutet till skivan som den gjordes DÅ. Kraftwerk gav dock ut en skiva med "remixes" av sina kändaste låtar. Vilken 'das model' snackar vi om? Den jag gjorde i höstas? ;)
Nån jäkel måste ju ha roat sig med att göra en cover av nån låt på Black Celebration (DP), tex titelspåret? På nåt sätt tycker vi dock att "konstnärens" intregritet är eh hotad om man börjar hävda att ens egen låt är den RIKTIGA black celebration, och DP inte når upp i samma klass.

I klassisk musik, t ex piano konsert nr 21 i Cdur av Mozart (som är populär) finns det ju tusentals eller mer produktioner sen den skrevs. Har man hört 5 olika skivor med denna konsert, så skiljer sig ljudkvalité, inspelning osv åt rätt mycket. Ändå menar ingen att (den döde) konstnärens integritet är hotad.
(Det sker väl först i fallet att någon ändrar i hans komposition (gör rap av den eller nåt), instrumentval osv..

Då börjar folk klaga liksom ;)

Så det blir genast mycket mer komplicerat. För att svara på din fråga då, så kan jag inte komma på nån skiva där produktionen är helt fri från kompositionen, varför ett svar inte skulle vara ett svar på det som skrevs av dig i trådhuvudet ;)


Tsmalmbe, skulle jag tycka sitter inne nån form av sanning dock. Det är att få igenom ett projekt (i slutändan oftast "få det sålt") som man kan avgöra produktionens kvalitet. Att tänka så funkar också när man betänker alla "klassiska kompositörer" i världen (inte sådana som jag, utan såna med utbildning som skriver symfonier enligt "form" ;) det finns som inte kan leva på sin kunskap/talang. De är kompositionsmässigt inriktade och saknar kontakter/organisation/egen-förmåga att få musiken att produceras (vara till uppenbar nytta för folk).

Hehe, fast så verkar det iofs vara med de flesta musiker ;)

KR-julskivan från förra året var lyckad som projekt - "få det sålt" kan innebära mer än att bara "tjäna pengar" här ;) Även om pengar var inblandat ;) DEt gick plus iallafall.

/Per - skriver KRs filosofihistoria.
« Senast ändrad: 30.10.2008, 15:24:53 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dr Müller

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 198
  • Cheesemeister!
    • Visa profil
Band - platta - producent
Muse - Absolution - Rich Costey
Mötley Crüe - s/t - Bob Rock
Slayer - Reign In Blood - Rick Rubin
Mew - Frengers - Rich Costey
AFI - Decemberunderground - Jerry Finn
Meshuggah - Destroy Erase Improve - Danne Bergstrand
Devin Townsend - Ocean Machine - Danne Bergstrand

några exempel...Jag har jobbat mycket med Danne, känt honom i tjugo år, har stämt trummor på nästan alla hans proddar
och lånat ut instrument och sånt...vet hur han tänker, och han har lärt mig mycket om mikteknik och EQ. Han är skitduktig, verkligen.
-=Signatures are for pussies=-


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
OBS har inte läst alla inlägg så jag kanske gör bort mig nu men nog borde väl Totos Africa höra till de mest välproddade prylarna någonsin.
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Hmm...... Deep Purple's ''Who Do We Think We Are'' är en höjdare,tung,bra driv i basen (så klart ),fet elak hammond,70-tals sound som passar in än idag,så skulle jag vilja mixa,men hur gör man....? Det där feta ljudet på Jon's hammond på ''Rat Bat Blue'' tillsammans med Rogers Rickenbacker,för mej......... Pure Heaven...... :wub:
sedan ....ABBA!!!!!!!!!! faan,där snackar vi välljud,älskar dem,har '' allt'' med dem............ :wub:
Det trodde ni garanterat inte om Iken........ :D
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Ola Magnell - Förlovat Land 1993. Producerad av Lasse Englund. Nämnde den just i en av karls trådar. Fascinerande hur han lyfter fram de akustika instrumenten genom att lägga exempelvis synthpads i bakgrunden (Ett Hus). Perfekt sparsmakat komp i flera låtar. En tomburk skramlar mot gatstenen samtidigt som marimba med delay vävs in i det ljudet och kontrabas och akustisk gitarr ger låten form (Dager i dis). Intressant också hur han laborerar med olika reverb och panoreringar. Att han dessutom är en akustisk gitarrist av rang bidrar i högsta grad. Skulle vara rena drömmen att ha honom producent!  :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad basshole

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 185
    • Visa profil
Jeff Lynne är helt överjäklig.

Andra pålitliga producenter är Stephan Jenkins, Trevor Horn, Eddie Kramer och (faktiskt) Mutt Lange.
Det Leif Larsson fick ur Louise Hoffsten var snitsigt, likaså Eric Bazilian's låtskrivande/producerande av Joan Osborne.
Dolphins are gay sharks.


Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Saga - Silent night
Smutsiga? syntar...

Saga-Silent night: tokbra synth-gitarr dueller...

Ah. En Saga-kompis. Hej hej.
 :D

Hej hej  B)
Där hoppar även jag in,älskar Saga,live är de skitbra...och Silent Knight är ett kanon album......
sista låten......ummmmm :wub:
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
tillsammans med Rogers Rickenbacker
Körde inte han Fender?

Nåväl. Kul när man läser och blir påmind om olika plattor man tycker låter bra. Själv tänkte jag bara namedroppa Trevor Horn, som bl a stod för 90125 med Yes. Trots att den har alla 80-talssignum ljudmäsigt (nåja, kanske inte det värsta reverbet) så låter den ändå tidlös i mina öron. Även om Yes är personliga favoriter så förgyllde han också Frankie Goes to Hollywoods plattor.
Någon nämnde Muse, och jag håller ivrigt med. Båda senaste studioplattorna låter helt fantastiskt.
In Absentia och Deadwing med Porcupine Tree låter också helt fantastiskt i mina öron.
Produktioner som absolut inte passar alla artister, men som passar som handen i handsken för ZZTop är Antenna och Rythmeen.


oceanmusic

  • Gäst
Min absoluta favorit är Electric Music's Esperanto album. Otroligt bra proddat i mina öron, en referensskiva helt enkelt. Proddat av Karl Bartos (ex-Kraftwerk).


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
Hans Zimmer ?  :wub:


;)

Det är väl överjävligt om nåt är .......
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Min absoluta favorit är Electric Music's Esperanto album. Otroligt bra proddat i mina öron, en referensskiva helt enkelt. Proddat av Karl Bartos (ex-Kraftwerk).

SHit! har du den? SOM jag letat....den där vita med röd sol på?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


oceanmusic

  • Gäst
Min absoluta favorit är Electric Music's Esperanto album. Otroligt bra proddat i mina öron, en referensskiva helt enkelt. Proddat av Karl Bartos (ex-Kraftwerk).

SHit! har du den? SOM jag letat....den där vita med röd sol på?

Jepp! Den ÄR BRA! :)