Kontrollrummet

Bästa Produktionen

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Vet inte om det finns nån liknande tråd, hittade ingen iaf, men med anledning av Yllets mycket goda initiativ att starta en egen mixskola med sina tips och råd, så blossade det upp en ganska het diskussion om huruvida man skulle göra si eller så när man mixade för att få sin prodd så bra som möjligt. Den diskussionen lägger jag mig inte i för vad jag lärt mig under mina år är att det finns inga rätt eller fel. Så länge som resultatet blir det man eftersträvat så spelar inte resan dit någon roll. Men man märker ju verkligen i sån här debatt hur vår smak skiljer sig från varandra, den enes guld är den andres skit.

Därför skulle det vara roligt att ta del av er smak och tänk när det gäller färdig proddade plattor.( Vi snackar då produktionen/soundet och inte hur pass bra låtarna är som låtar om ni förstår) Gärna i olika genres.
Och tänk på att vad dom andra än tycker så har just DU rätt  ;)


För att starta lite lätt här så börjar jag med att nämna min absoluta favorit när det gäller ett perfekt proddat rockalbum och det är Pearl Jam - Vs.  På den skivan har man lyckats fånga Pearl Jams råa energi, själva kärnan i det som en gång i tiden var världens största rockband. Till skillnad från deras reverbindränkta debutalbum Ten som många andra verkar föredra.
Nä Pearl Jam - vs. är världens bästa rockproduktion och ni vet att jag har rätt   ;) ;) :D






Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Beror ju på genre, men generellt så tycker jag coldplays plattor är grymt välproducerade, om än tråkigt svar. Dock stör sig många på den essiga/brighta sången på ex. XY, men det är ju smaksak. Helheten är hur som helst riktigt bra i mina öron. Även Sparklehorse är en klar favorit.

/Jon

« Senast ändrad: 25.10.2008, 01:27:03 by Yllet »
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Väntade svar från mig, hämtade ur elektronikan:

Depeche Mode: Music for the masses. Första riktigt genombra produktionen. Arenasynth, storslaget. "levande" maskiner på något sätt. När den kom hörde omdömen som "heavy synth" "heavy metal without guitars" etc. Grymt.

Depeche Mode: Violator. Perfektionism. det mest cleana ljud som gjorts, åtminstone fram tills dess. Flood/Alan Wilder arbetade ihop och rattade fram totalt unika landskap.

U2: Achtung Baby och Zooropa. Eno och Flood. Fantastiska saker även här. trumkungar. Skitiga gitarrer, ihop med bonovoice är magiskt.

Depeche Mode: SOngs of Faith And devotion.  Enligt mig är nog detta världens bästa skiva. Fantastisk produktion, även flood/Wilder här. Mer "hörbara" gitarrer och släpande möljande slamriga komp. Synthar ihop med stråkkvartetter och goseplkör, manglat genom sju eventide 3000 framkallar en totalt unik ljudbild.


Linkin park: hybrid theory /heter den så?) några spår här är verkligen ursprungsenergi. underbart.


Recoil: liquid, unsound methods och subhuman: en klass för sig. Alan W i sitt esse skapar ljud som jag tror ingen annan ens är i närheten av. Svårlyssnad musik, men ett hett tips för er som är intresserade av bra pruduktioner. Att snubben är klassisk pianist, trummis, gitarrfuskare och duktig stråkarrangör gör det hele inte ett dugg sämre alls.



Röda tråden är för mig alan wilder. det han gjorde i DM och nu med recoil är i en klass för sig.
« Senast ändrad: 22.10.2008, 19:56:34 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Freak Power - More of everything for everybody
Norman Cook på toppen av sin förmåga.

Rush - Hold your fire
En platta som jag nästan bara gillar för sitt sound. Sen har jag börjat gilla låtarna tack vare att det låter så bra. 80-talsrocksoundet i kvadrat.

Saga - Silent night
Smutsiga? syntar...

Lee Ritenour - Wes bound
Slickare än så här kan det inte låta.

Lenny Kravitz - Mama said
Så här bra lät det aldrig på sextiotalet.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil


Så här bra lät det aldrig på sextiotalet.

ord
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Väntade svar från mig, hämtade ur elektronikan:

Depeche Mode: Music for the masses. Första riktigt genombra produktionen. Arenasynth, storslaget. "levande" maskiner på något sätt. När den kom hörde omdömen som "heavy synth" "heavy metal without guitars" etc. Grymt.

Depeche Mode: Violator. Perfektionism. det mest cleana ljud som gjorts, åtminstone fram tills dess. Flood/Alan Wilder arbetade ihop och rattade fram totalt unika landskap.

U2: Achtung Baby och Zooropa. Eno och Flood. Fantastiska saker även här. trumkungar. Skitiga gitarrer, ihop med bonovoice är magiskt.

Depeche Mode: SOngs of Faith And devotion.  Enligt mig är nog detta världens bästa skiva. Fantastisk produktion, även flood/Wilder här. Mer "hörbara" gitarrer och släpande möljande slamriga komp. Synthar ihop med stråkkvartetter och goseplkör, manglat genom sju eventide 3000 framkallar en totalt unik ljudbild.


Linkin park: hybrid theory /heter den så?) några spår här är verkligen ursprungsenergi. underbart.


Recoil: liquid, unsound methods och subhuman: en klass för sig. Alan W i sitt esse skapar ljud som jag tror ingen annan ens är i närheten av. Svårlyssnad musik, men ett hett tips för er som är intresserade av bra pruduktioner. Att snubben är klassisk pianist, trummis, gitarrfuskare och duktig stråkarrangör gör det hele inte ett dugg sämre alls.





Röda tråden är för mig alan wilder. det han gjorde i DM och nu med recoil är i en klass för sig.


Kan nog hålla med gällande Songs of faith and devotion. Den är jävligt bra proddad. Den toppar nog när det gäller synthrock/electro genren. ( Fast MFTM är dock bättre rent låtmässigt  ;) )


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja..per automatik Genesis-"The Lamb lies down on Brodway" ( kanske :rolleyes: )
Saga-Silent night: tokbra synth-gitarr dueller...

Men även Kanadensaren Gino Vannelli:s " Brother to Brother" som tyvärr senare blev lite väl smörig..Brorsan Joe spelade keys..
 


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Saga - Silent night
Smutsiga? syntar...

Saga-Silent night: tokbra synth-gitarr dueller...

Ah. En Saga-kompis. Hej hej.
 :D


Utloggad bace

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 168
    • Visa profil
Neil Dorfsman.
Brothers In Arms Grammy Award for Best Engineer
Love Over Gold Grammy Nomination for Best Engineer
Han har även jobbat med:
Sting,Paul McCartney,Bob Dylan,Oasis,Bjork,The Rolling Stones,Kiss,Bryan Adams,Def Leapard,
Bruce Springsteen, Tina Turner,Bob Marley bara för att ta superstjärnorna.

Sedan kan man leta efter Michael B Tretow.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nu när du nämner björk: Dave Arnold rattar en låt som få andra.

Tim simenon har ju gjort många spår till underverk...inte hela plattor kanske...
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
OK computer med radiohead tycker jag är en av de bästa produktionerna. Fantastiskt örongodis. Imogen heap är ju också given i diskussionen.
blargh


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil

Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
Jag e skitråkig men jag diggar AC/DC "Back in black", M.Jackson " BAD " och Scritti politi " Sugar and spice " . Sen älskar jag T.Rex " Electric warrior " plattans sound. / Mikke


Utloggad jahala

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
John Mayer - Continuum
U2 - Achtung Baby
Leftfield - Leftism
Dire Straits - Brothers in Arms
Bel Canto - Shimmering, Warm and Bright
Genesis - Invisible touch
BT - Emotinal Technology


Utloggad henrikland

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Neurosis - The Eye of Every Storm
Feist - The Reminder
Pink Floyd - Wish You Were Here
Mark Knopfler - Sailing To Philadelphia
Dr Dre - 2001
MED - Push Comes to Shove
Nick Cave & The Bad Seeds - Abbatoir Blues
Curtis Mayfield - Superfly
M Ward - Post-war
Kurt Wagners soloplatta som han sålde när han spelade i stockholm sist, tror den bara heter Kurt.

Alla skitbra produktioner på sina egna sätt...


Utloggad Mr Keys

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 69
    • Visa profil
smurfhits 3
MARY J BLIGE,Jazmin,Darin,Lazee,Leslie,Hani,Million Stylez,Eric Gadd,Agnes,Tyron Carter,Jay Sean,Måns Zelmerlöw,Vincent Pontare,Loon osv.

MacPro/Logic8| LynxAurora| UAD| Genelec8040| VintageDesign CA73| Avalon VT747SP| Manley MassivePassiveEQ| TubeTech SMC2B| Waves MaxxBCL| SummitAudio TLA-50


Utloggad bakke

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 392
    • Visa profil
    • www.johanbakke.com
Roxette - Joyride!

Det är en otroligt välproducerad popplatta, på gränsen till överproddad men bara på gränsen. Det finns nog inte ett fel i mixningen och det finns korta sekvenser med kör, effekter, gitarr- och synthfills i precis alla låtar som gör så det hela tiden händer saker i bakgrunden och man aldrig tröttnar. Att det sedan inte finns en dålig låt på plattan gör den ju bara ännu bättre!  B)

Jag vill också nämna Pet Shop Boys när jag ändå är inne på popavdelningen, dom har också gjort många bra produktioner men jag är för dålig på deras album för att komma på nåt speciellt album.
http://www.johanbakke.com
http://www.platinamusic.se


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Svarar väl som jag brukar. Jag tycker att Bob Ezrin är suverän. Allt från Kiss Destroyer, Pink Floyds The Wall till Alice coopers Billion dollar babies.  :)


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Gabriels första inte att förglömma  :wub:
Svarar väl som jag brukar. Jag tycker att Bob Ezrin är suverän. Allt från Kiss Destroyer, Pink Floyds The Wall till Alice coopers Billion dollar babies.  :)
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MacTS

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
    • Crystal Light Homepage
Queensryche: Operation Mindcrime  :wub: Sååååå bra produktion, helhet och låtar....shit måste lyssna på den nu när jag sätter mig i bilen för att åka hem från jobbet!
Mvh,Macke
www.storyteller.nu
www.crystallight.se


lnetzel

  • Gäst
Strapping Young Lad - "City" (Ljudtekniker: Daniel Bergstrand, http://en.wikipedia.org/wiki/Daniel_Bergstrand) från 1997

och typ allt som Junkie XL har gjort
« Senast ändrad: 23.10.2008, 17:35:40 by lnetzel »


lnetzel

  • Gäst
...Röda tråden är för mig alan wilder. det han gjorde i DM och nu med recoil är i en klass för sig...
Håller med här också, Recoils "riktiga" skivor (efter att han hoppade av DM) är fenomenala...


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
...Röda tråden är för mig alan wilder. det han gjorde i DM och nu med recoil är i en klass för sig...
Håller med här också, Recoils "riktiga" skivor (efter att han hoppade av DM) är fenomenala...


japp, fenomenala är rätta ordet!
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


Utloggad Wille

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 130
    • Visa profil
    • www.myspace.com/mediafactorystudio
 TRILLER-MICHAEL JACKSON såld i över 100 miljoner ex den mäst sålda skivan.
Den är väll rätt ok mixad, ett mästerverk om man lyssnar noga på pedofilen eller vad han nu är-:-))
Media/Tal/Reklam/Mastering
www.myspace.com/mediafactorystudio


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Gabriels första inte att förglömma  :wub:
Svarar väl som jag brukar. Jag tycker att Bob Ezrin är suverän. Allt från Kiss Destroyer, Pink Floyds The Wall till Alice coopers Billion dollar babies.  :)

Just det... och Lou Reeds Berlin och Julian Lennon.. hmm vilken platta var det nu då..   :)


Utloggad Metalrobban

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 25
    • Visa profil
Danska Volbeat har släppt två plattor som jag tycker låter riktigt bra soundmässigt. Ett sound jag själv eftersträvar tilll viss del. Gillar även Bullet For My Valentines sound på deras album.


Här en skön version av Sad Man's Tongue som Volbeat gjort


Utloggad Larsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 169
    • Visa profil
    • Larsson´s Musik
Sophie Zelmani - Time To Kill
låter mums enligt mig, skivan efter Sing and Dance är inte dum den heller
skit snyggt proddade heltenkelt!

:)
http://www.soundclick.com/bands/page_music.cfm?bandID=122284


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
...Röda tråden är för mig alan wilder. det han gjorde i DM och nu med recoil är i en klass för sig...
Håller med här också, Recoils "riktiga" skivor (efter att han hoppade av DM) är fenomenala...


japp, fenomenala är rätta ordet!


amen to that brothers!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag tycker att det verkar som om den kärlek man har till musiken spelar rätt stor roll för vad man själv tycker är bra proddat...  lite flummigt och lite "elakt" kanske?

Det finns några magiska låtar,, som är extremt välproddade. Oavsett om det brusar eller vad det än må vara,, men Lou Reed's
A walk on the wild side... Bara det att kombinera elbas och ståbas,, det är magiskt!!

Recoil's Liquid,, har lyssnat på den i tre dygn nu. Jäklar vad väldproducerat det är! Men jag är ändå kluven, det är någonting jag saknar, eller hänger upp mig på. Helt undermedvetet. Ungefär som "släckte jag ljuset?"





Utloggad tsmalmbe

Hur ser ni skillnad mellan bra produktion (bra producent), eller bara en kombination av bra musiker och bra mixare? Hade Pink Floyd bra producent eller bra produktioner? Om ni inte skulle känna till namedroppingen som gäller bland producenter, skulle ni ranka "bästa produktionen" på samma sätt?

Som bra produktion ser jag grejer där jag inser att det funnits definitiva obstakel som bara kunnat övervinnas genom att det funnits någon som verkligen limmat ihop det hela. Därför nominerar jag Live Aid som bästa produktionen. Detta är alltså inte albumet jag talar om, utan projektet. Projektet är vad kallar jag produktionen. Att ro projektet i land. Ibland är projektet att ratta i land en skiva. Så ur denna synvinkel platsar också Born to Run som den bästa produktionen. I min värld har egentligen soundet eller låtarnas "brahet" inte mycket att göra med "bästa produktionen", utan mera jobbet att få en till synes omöjlig grej att fungera till sist.

Har jag förstått rätt?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Hur ser ni skillnad mellan bra produktion (bra producent), eller bara en kombination av bra musiker och bra mixare? Hade Pink Floyd bra producent eller bra produktioner? Om ni inte skulle känna till namedroppingen som gäller bland producenter, skulle ni ranka "bästa produktionen" på samma sätt?

Som bra produktion ser jag grejer där jag inser att det funnits definitiva obstakel som bara kunnat övervinnas genom att det funnits någon som verkligen limmat ihop det hela. Därför nominerar jag Live Aid som bästa produktionen. Detta är alltså inte albumet jag talar om, utan projektet. Projektet är vad kallar jag produktionen. Att ro projektet i land. Ibland är projektet att ratta i land en skiva. Så ur denna synvinkel platsar också Born to Run som den bästa produktionen. I min värld har egentligen soundet eller låtarnas "brahet" inte mycket att göra med "bästa produktionen", utan mera jobbet att få en till synes omöjlig grej att fungera till sist.

Har jag förstått rätt?

Så tolkar inte jag det alls. Det du talar om här känns mer som projektledning. Bra produktion för mig har med arrrangemang, ljud etc att göra. Mupptrixandet.   Att skapa unika ljudlandskap, att använda isntrument/effekter/mikar/lokaler/whatever på bra, smarta, yrkesskickliga och innovativa sätt. Att skapa perfekt ljud, eller att skapa något nytt.

Det är det jag refererat till i tråden.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil

Utloggad jonnerstone

  • Ostälskare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 855
  • Lev nu!!
    • Visa profil
    • korea
Hur ser ni skillnad mellan bra produktion (bra producent), eller bara en kombination av bra musiker och bra mixare? Hade Pink Floyd bra producent eller bra produktioner? Om ni inte skulle känna till namedroppingen som gäller bland producenter, skulle ni ranka "bästa produktionen" på samma sätt?

Som bra produktion ser jag grejer där jag inser att det funnits definitiva obstakel som bara kunnat övervinnas genom att det funnits någon som verkligen limmat ihop det hela. Därför nominerar jag Live Aid som bästa produktionen. Detta är alltså inte albumet jag talar om, utan projektet. Projektet är vad kallar jag produktionen. Att ro projektet i land. Ibland är projektet att ratta i land en skiva. Så ur denna synvinkel platsar också Born to Run som den bästa produktionen. I min värld har egentligen soundet eller låtarnas "brahet" inte mycket att göra med "bästa produktionen", utan mera jobbet att få en till synes omöjlig grej att fungera till sist.

Har jag förstått rätt?

Så tolkar inte jag det alls. Det du talar om här känns mer som projektledning. Bra produktion för mig har med arrrangemang, ljud etc att göra. Mupptrixandet.   Att skapa unika ljudlandskap, att använda isntrument/effekter/mikar/lokaler/whatever på bra, smarta, yrkesskickliga och innovativa sätt. Att skapa perfekt ljud, eller att skapa något nytt.

Det är det jag refererat till i tråden.

Det är väl lite upp till var och en att definiera vad man menar med produktionen, men jag tolkar på samma sätt som Emu, alltså hur man med olika hjälpmedel hörbara som ohörbara får fram det bästa ur ett band eller artist. Och det tycker jag man har lyckats med exeptionellt bra med på Pearl jams - Vs  platta som jag nämner i tråden. Och värt att nämna här är att Pearl Jam inte tillhör nåt av mina absoluta favoritband och att jag inte har en aning om vad producenten heter så det har inge med namedroppingen att göra.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Nej, namedropping är ointressant helt klart. Jag kan några, och det beror på att man sökt efter information om några.
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nej, namedropping är ointressant helt klart. Jag kan några, och det beror på att man sökt efter information om några.
Ganska intressant om man hittar nåt man gillar.  :D