Kontrollrummet

MIDI eller RIKTIGA instrument ?

mahan · 760 · 226145

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag nappar!


Varför skulle inte de däringa sprayade sakerna vara konst?

Man kan ju (om man vill) läsa in massa saker i det...avföring är en restprudukt med också något av förädlingsvärde, tex i form av mull, gödsel.

Att spola ner dylika korvisar efter avslutat tarv brukar småbarn ha lite bekymmer med, beroende på att det faktiskt är något de presterat.


så nog kan man läsa in betydelser att spraymåla skiten och visa upp ;)


skål!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Men bättre och sämre konst då?

Har komplexitet eller hur innovativ "konstverket" är, med det att göra?
NAturligtvis är JAS39 gripen mer komplex och innehåller mer innovationer än bröderna Wrights första lyckade försök.
Ett sidospår här är att för ingenjören är Jas ett konstverk, men inte för flummarna.

Jag gillar också Picasso f ö... Vissa av hans konstverk förstår jag dock inte. Picasso kunde måla både figurativt och uppfann ovanpå det nya sätt att måla. Vissa av de "nya" är fantastiska.
Ni som inte gillar picasso bör ta en titt på hans äldra målningar som antingen är figurativa eller något slags "förskjuten verklighet" (vet int hur jag skall beskriva det)

https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Anledningen till att guldfärgad avföring inte är konst?! Kan du själv komma på någon anledning till att det är konst?

Det finns inget med det som kan påföras epitetet "konst". Det finns en hel hög med patetiska "ja"-sägare i killens närvaro som talar om för oss andra att det är konst!

JAg skulle vilja påstå att det är en samling svaga människor som inte har speciellt hög intellektuell kapacitet. De som försökte sig på att vara "konstkritiker" med den där apan som målade, "målade"!, är definitivt i samma kategori patetiska människor som inte har tillräckligt hög intellektuell kapacitet.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
läste du mitt inlägg? ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Anledningen till att guldfärgad avföring inte är konst?! Kan du själv komma på någon anledning till att det är konst?

Det finns inget med det som kan påföras epitetet "konst". Det finns en hel hög med patetiska "ja"-sägare i killens närvaro som talar om för oss andra att det är konst!

JAg skulle vilja påstå att det är en samling svaga människor som inte har speciellt hög intellektuell kapacitet. De som försökte sig på att vara "konstkritiker" med den där apan som målade, "målade"!, är definitivt i samma kategori patetiska människor som inte har tillräckligt hög intellektuell kapacitet.

Att chockera är tydligen ett kännetecken på "bättre" konst  i vår tid...
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Anledningen till att guldfärgad avföring inte är konst?! Kan du själv komma på någon anledning till att det är konst?

Det finns inget med det som kan påföras epitetet "konst". Det finns en hel hög med patetiska "ja"-sägare i killens närvaro som talar om för oss andra att det är konst!

JAg skulle vilja påstå att det är en samling svaga människor som inte har speciellt hög intellektuell kapacitet. De som försökte sig på att vara "konstkritiker" med den där apan som målade, "målade"!, är definitivt i samma kategori patetiska människor som inte har tillräckligt hög intellektuell kapacitet.

Att chockera är tydligen ett kännetecken på "bättre" konst  i vår tid...
Skrämmande nog, är det så - och det som är vackert skuffas undan från "finrummet" och anses vara dåligt just för att ingen blir äcklad av det eller tycker att det är extremt på något sätt... Det är en mycket märklig tid vi lever i... :wacko:
Skulle någon sedan få för sig att måla en vacker tavla och påstå att den är en parodi på det traditionella, så kan det bli godkänt ändå - för då påstår konstnären att det är provocerande - och det blir plötsligt "konst" igen... Konstigt är ordet... :rolleyes: :lol:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Sorry för att jag drar fram konst-sidospåret igen, men jag har inte haft tid att kolla forumet i dag, förrän nu - men vill ändå bemöta det som har sagts...

Jomen den här diskussionen har vi haft förr på annat forum, Claes. Du säger exakt samma saker som då och även denna gång avfärdar du oss som tycker om t ex Picasso som offer för en masspsykos. Jag tänker inte ens gå in i den diskussionen för det är så dumt. Snacka om att sätta sig själv på höga hästar.

Säger samma sak? Jamen det är ju bra, eftersom det visar att jag står för mina åsikter och inte viker mig för påtryckningar när folk vill att jag ska ändra åsikt. :)
Picasso var bara ett exempel på vad JAG PERSONLIGEN värderar som meningslöst skräp. Det finns många andra, men Picasso är ett klockrent exempel som jag dessutom vet att väldigt många känner till och därför kan relatera till. Det där med masspsykosen var en s.k. retorisk fråga - och inte ett påstående att jag tror att alla som tycker om Picasso är förledda av konstkritikerna - men det är förstås alltid lite svårt att se sådana nyanser i skrift... :rolleyes: Även en sådan dålig konstkännare som jag, vet ju att det trots allt finns folk som gillar Picasso - men JAG behöver inte se det som "konst" bara för att andra gör det... ;)

Citera
Men i övrigt så vidhåller jag fortfarande att det är konst när den som skapar har ett konstnärligt syfte. Hur skulle det kunna vara på annat vis? Kort att man vill förmedla och säga något. Att väcka känslor och få människor att tänka. Att vilja sälja mycket är inte ett konstnärligt syfte, men självklart går det att kombinera de två motivatorerna.

Då kvarstår frågan: Vem avgör om det är konst eller inte? Är de massproducerade "gråtande barn"-tavlorna stora konstverk i likhet med Rembrandt och Da Vinci (eller som din omhuldade Picasso för del delen...) - eller är det att jämställas med hötorgskonst? Är hötorgskonst skräp eller är det riktig konst? Porträttet man får målat på ett par minuter av en gatukonstnär som säljer alla sina hastverk på detta sätt - är det konst eller inte? Vem vet vilken ambition konstnären har när han målar sitt verk? Hötorgskonstnären kanske har stora konstnärliga ambitioner och ser sig själv som konstnär, men hans tavlor kommer ändå aldrig att ses som annat än en färgklick att hänga upp på väggen oavsett vad konstnären själv tycker om sina verk.
Det kanske är så, att Rembrandt (jfr även Mozart m fl, som gjorde huvudsaligen beställningsverk för att klara uppehället) tyckte att det han gjorde var ett nödvändigt ont, eftersom han var tvungen att måla för att klara sitt uppehälle. Hur är det då med de konstärliga ambitionerna - och vem vet hur det egentligen ligger till, så att man kan avgöra om det är konst eller inte?

Citera
Alltså: om någon skapat något med ett konstnärligt syfte har ingen annan rätt att påstå att det inte är konst. Man kan hävda att det är dålig konst, men det är en annan sak och en värderingsfråga.

Med andra ord, så är hötorgskonst och "gråtande barn"-tavlor precis lika stor konst som Picasso, Rembrandt etc (liksom femtielva låtar som är snarlika "Boten Anna") - så länge den som skapar tycker att det är konst han skapar? Vem vet vad konstnären/musikern tänker när han skapar sitt verk? Måste inte sådana bedömningar i själva verket i stället ligga hos betraktaren (eller lyssnaren om det gäller musikalisk "konst")...? Den som skapar en låt - även om det är nr 32768 i raden av snarlika kopior på "Boten Anna", har ju också ett konstnärligt syfte, eftersom skapandet ger utlopp för hans kreativitet i högre eller mindre grad - och han skapar något som tilltalar hans konstnärliga ådra. Då är det ju också "konst", eller...? Som sagt: "ingen annan har rätt att påstå att det inte är konst". Med den inställningen så måste du alltså hålla med om att denna 32768:e kopian av "Boten Anna" är konst, eftersom syftet är konstnärligt...?

Tja... det du skriver här kan jag nog hålla med om (åtminstone i det något påskrusiga tillstånd jag befinner mig i nu kl 02.21 natten mot påskdagen) :)

Jag har över huvud taget inte berört enskilda verk, konstnärer eller artister i frågan vad som är konst. Om något som låter som Boten Anna är gjort med konstnärliga avsikter så är det klart att det är konst. Om det inte har en jävla bra knorr skulle nog jag iofs tycka att det suger ankfett, men för att jag inte gillar det så betyder det inte att det inte är konst.

Nu betyder inte det att allt är konst, det skriver jag inte. Tror du det så läs igen. Och igen. Och igen.

Din definition av konstnärligt skapande känns dock inte relevant och inte heller är det en definition jag själv har uttryckt.

Claes, du pratar mycket om att "det som är vackert" inte får det erkännande det är värt. Jag håller inte med dig en sekund. Vad det gäller verk med uppenbara konstnärliga kvaliteter tycker jag t ex att Matisse har gjort hur mycket som helst som jag, utan att ens börja tolka det, tycker är vackra så de berör mig ända in i märgen. Jag gissar att du inte håller med mig. Det gäller för övrigt även mycket av det som Picasso har gjort.

Däremot är inte vackert en definition av konst. Det är grundläggande om man ska förstå begreppet.

Vad det gäller hötorgskonst som det gråtande barnet. Självklart är det konst om skaparen haft de avsikterna med det. Om det är bra konst? Tja, det är väl upp till var och en att avgöra. Själv tycker jag att det gråtande barnet inte är helt värdelöst, även om jag tröttnat på verket efter att ha sett det alltför många ggr. "Skriet" tex, har jag sett minst lika många gånger (jo, förvisso återgivningar), men det verket ger mig mycket mer och håller enligt mig en offantligt mycket högre kvalitet. Alltså, gråtande barnet och "skriet" är båda två konstverk och det är helt oberoende av kvalitet.

En målad bajskorv kan mycket väl vara konst även om jag inte direkt längtar efter att se det. Skulle till och med kunna definieras som bra konst eftersom syftet skulle kunna vara att bajs är bajs även om det målas med guldfärg. T ex andefattig musik som tokproduceras eller begåvas med döda men tekniskt briljanta gitarrsolon. Om man målar en bajskorv för att man tycker att det är snyggt blir det dock bara en jävligt äcklig och ful prydnad.
« Senast ändrad: 08.04.2007, 03:56:37 by Skilling »


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Anledningen till att guldfärgad avföring inte är konst?! Kan du själv komma på någon anledning till att det är konst?

Det finns inget med det som kan påföras epitetet "konst". Det finns en hel hög med patetiska "ja"-sägare i killens närvaro som talar om för oss andra att det är konst!

JAg skulle vilja påstå att det är en samling svaga människor som inte har speciellt hög intellektuell kapacitet. De som försökte sig på att vara "konstkritiker" med den där apan som målade, "målade"!, är definitivt i samma kategori patetiska människor som inte har tillräckligt hög intellektuell kapacitet.

Har du något behov av att kalla människor för patetiska och babbla om intellektuell kapacitet? Tycker din retorik är lite halvt obehaglig.


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Allvarligt talat, det går inte att definiera va som är konst...
Det var ungefär det jag ville komma fram till - men det är också det alla självutnämnda experter påstår att de kan göra... <_< :rolleyes:
Vad som är konst eller inte kanske inte är universellt, utan en subjektiv och högst personlig bedömning? Om en expert tycker att något är konst, är det väl konst för honom/henne. Däremot förstår jag inte vad denna experts åsikter har för betydelse, då det ju är betraktaren som ska beröras.

Så jag håller nog med dig claes, för jag tror du sa ungefär samma sak... vet inte riktigt varför jag återupprepade det, beror nog mest på tristess.

edit: HJÄLP vad offtopic jag lurades in att skriva! Usch på er! :P

Men om man ändå leker med tanken att man kan avgöra vad som är konst, då är frågan om det är betraktaren eller konstnären som avgör OM det är konst. Jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara någon annan än den som skapar.

En annan fråga skulle kunna vara vem som avgör om det är BRA konst. Jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara någon annan än betraktaren. Var och en för sig.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Allvarligt talat, det går inte att definiera va som är konst...
Det var ungefär det jag ville komma fram till - men det är också det alla självutnämnda experter påstår att de kan göra... <_< :rolleyes:
Vad som är konst eller inte kanske inte är universellt, utan en subjektiv och högst personlig bedömning? Om en expert tycker att något är konst, är det väl konst för honom/henne. Däremot förstår jag inte vad denna experts åsikter har för betydelse, då det ju är betraktaren som ska beröras.

Så jag håller nog med dig claes, för jag tror du sa ungefär samma sak... vet inte riktigt varför jag återupprepade det, beror nog mest på tristess.

edit: HJÄLP vad offtopic jag lurades in att skriva! Usch på er! :P

Men då är frågan om det är betraktaren eller konstnären som avgör OM det är konst. Jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara någon annan än den som skapar.

En annan fråga skulle kunna vara vem som avgör om det är BRA konst. Jag kan inte förstå hur det skulle kunna vara någon annan än betraktaren. Var och en för sig.

Amen!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Det låter som om ni behvöer starta en ny tråd om konst i OffTopic. Den här tråden har ju spårat ut deluxe. (<-OBS inget argt inlägg. Bara ett påpekande!)


Utloggad Umemagnus

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 88
  • Jodåsåattäää.. de, de, de....
    • Visa profil
    • Min Hemsida
Det låter som om ni behvöer starta en ny tråd om konst i OffTopic. Den här tråden har ju spårat ut deluxe. (<-OBS inget argt inlägg. Bara ett påpekande!)

bara för att tråden går via midisynthar till personliga påhopp och för att landa på konstnärligt målade bajskorvar i guld... Förstår inte riktigt hur du menar med offtopic?? :lol: :lol:


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Anledningen till att guldfärgad avföring inte är konst?! Kan du själv komma på någon anledning till att det är konst?

Det finns inget med det som kan påföras epitetet "konst". Det finns en hel hög med patetiska "ja"-sägare i killens närvaro som talar om för oss andra att det är konst!

JAg skulle vilja påstå att det är en samling svaga människor som inte har speciellt hög intellektuell kapacitet. De som försökte sig på att vara "konstkritiker" med den där apan som målade, "målade"!, är definitivt i samma kategori patetiska människor som inte har tillräckligt hög intellektuell kapacitet.

Har du något behov av att kalla människor för patetiska och babbla om intellektuell kapacitet? Tycker din retorik är lite halvt obehaglig.

Något behov finns inte. Men naturligtvis har folk olika intellektuell kapacitet (oavsett hur den mäts, kan också nämna att det inte finns någon vedertagen definition av intelligens inom psykologin, liksom kvalité på konst saknar vedertagen definition inom filosofin.)
Jag brukar undvika att nämna om jag tycker någon är dum offentligt dock, om jag inte blir väldigt arg. Light Head har kanske lägre tröskel. :)
Överlag håller inläggen här hög standard, med vissa undantag (nämner inga namn). Om nu bara MrPhil kunde svara på min bedjan att upphöra skriva skit, för jag har upphört.

Mäta IQ på konstnärer som grupp? Har det gjorts?

Författare och målare brukade supa eller knarka ihjäl sig (Baudelaire, Huxley, Hemingway, öh för många att nämnas), det är dock inget tecken på låg intelligens enligt psykologiska rön jag tog del av för ett tag sen.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Just, sjukt nog är det väl så att endast de högre arterna på vår planet pysslar med att droga sig :) människor och apor (kanske fler men jag vet inte).

såg nån dokumentär när dvärgschimpanser satt o käkade jäst frukt i syfte att bli lite dragna, kul att se på :)


Skilling: angående de guldpläterade så är det exakt vad jag menade tidigare, att det helt klart går att göra konst med lite färg och så, och skit ;)

hellpig: hur tänkter du nu, off topic? :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Förmodligen så uppleves min retorik som obehaglig. För hur kul är det att prata om att det finns de som har bättre förutsättningar än andra inom ett specifikt område? Visst är det obehagligt, men ändå helt tveklöst sant.

Trots att jag är längre än Stefan Holm så har jag inte förutsättningarna att hoppa lika högt som honom.


Det viktiga, för mig i alla fall, är att inte radera en människas värde bara för att de inte har förutsättningarna för att t.ex. skapa annat än "midi"-musik.


Min teori och tankebana stannas där, av mig själv, för jag vill inte gå längre och faktiskt påtala att det finns människor som inte bidrar med något, eller de som bidrar med väldigt mycket oavsett vad.

Det finns många idrottare som inte har rätt förutsättningar men de kämpar och tränar enligt ett visst mönster vilket innebär att de kommer rätt långt. En konstnär har inte samma mönster att träna på, det är mer direkt kopplat till personliga förutsättningar. Om man inte "kan" så är det helt ok att göra saker som ingen skulle förnedra sig till att göra och sedan kalla det konst.

Nä nu tror jag att jag skall försöka "fejda" ut ur denna tråd....

BTW, en konstform som jag vekligen gillar är ultrarealism. Hur kul är det tycker nog många?! Att måla något så att det ser bättre ut en ett fotografi? Men jag älskar det!!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ultrarealism kan vara kul ibland, har ett par bra grejjor jag sett :)

Det är klart att alla har olika förutsättningar, inget fel med det alls. Vad som däremot är bättre o sämre och koppla ihop den förmågan med att uppskatta konst, det är lite känsligare för mig.

Vi är ense om att inte radera en människas värde bara fär att de inte skapar "annat än midimusik" ;)

Men det har jag framhållit hela tiden, var och ens rätt till att kalla sina grejjor för konst.


Finns en konstnär...en holländare tror jag, bosatt i götet som pysslar med sån målning du beskriver...blandat med surrealism, kalas. kommer inte på namnet bara.....


fejda inte ur, vi har ju en skitintressant debatt ;)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
jo, men det känns inte som om det är så bekvämt för andra att jag deltar.. Eftersom jag är emot våld så blir det komplicerat när jag retar upp någon, som inte har den intellektuella förmågan att hantera situationen...  (hehe), vilket leder till bråk. Så vad skall man ta sig till? Fade away... like a shooting star. . . .


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
jo, men det känns inte som om det är så bekvämt för andra att jag deltar.. Eftersom jag är emot våld så blir det komplicerat när jag retar upp någon, som inte har den intellektuella förmågan att hantera situationen...  (hehe), vilket leder till bråk. Så vad skall man ta sig till? Fade away... like a shooting star. . . .

Saken är ju att du svänger dig med begrepp som "intellektuell förmåga" där det du argumenterar för i sig själv är en begränsad intellektuell förmåga. Bara för att förtydliga eftersom jag inte är säker på att alla gör den nödvändiga skillnaden så är inte det detsamma som intelligens.

Men att aggressivt döma ut konstverk som "icke-konst" och de som eventuellt tycker att det är konst som patetiska och mer eller mindre dumma i huvudet, pekar på dels en begränsad intellektuell kapacitet och dels på en lite dömmande och halvsur människosyn.

Säg att du inte förstår meningen med en målad bajskorv istället, för det är precis det som det handlar om. Konsten blir inte korkad eller värdelös för att inte du förstår syftet med den. Den betyder inget för dig och är dålig konst för dig, men du har knappast mandat att avgöra ifall det ÄR konst eller ej.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Skilling, vill du bråka?!

Ett tips, gå ut i skogen, riktigt långt ut,, kanske 5km eller så. När du är säker på att ingen är i närheten så skrik allt vad du orkar. Det känns nog bättre! För bråk är jag inte intresserad av!

Mitt resonemang om "intellektuell kompetens" är definitivt något som är högst aktuellt och jag besitter tillräckligt med den varan för att veta vad jag snackar om. Dessutom så har jag verkligen mandat att avgöra om guldfärgad avföring är konst eller inte. (Avgörandet ligger
förmodligen helt i enlighet med dina egna åsikter om vad konst är.)

PEACE!


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Men gud... vem har försökt att bråka?

Det var nån som babblade om att andra människor var patetiska innan.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
ultrarealism kan vara kul ibland, har ett par bra grejjor jag sett :)

Det är klart att alla har olika förutsättningar, inget fel med det alls. Vad som däremot är bättre o sämre och koppla ihop den förmågan med att uppskatta konst, det är lite känsligare för mig.

Vi är ense om att inte radera en människas värde bara fär att de inte skapar "annat än midimusik" ;)

Men det har jag framhållit hela tiden, var och ens rätt till att kalla sina grejjor för konst.


Finns en konstnär...en holländare tror jag, bosatt i götet som pysslar med sån målning du beskriver...blandat med surrealism, kalas. kommer inte på namnet bara.....


fejda inte ur, vi har ju en skitintressant debatt ;)

Kan det vara Salvador Dali du tänker på? Har för mig att han var från det låglänta området där havet står för dörren..Minns jag inte fel så var han surrealist..eller realist..nån sorts ..ist var han definitivt :D


Jag tycker debatten kring konsten är intressant.Då jag har målat en del,samt har fått det med i familjen via min kvinna.
Vi kan väl starta en konst(ruktiv) tråd,där debatten kan gå vidare samt att det vore intressant att utveckla om det finns någon besläktning mellan musik/konst/skådespeleri..Är det samma ådra men olika element för att uttrycka sig?
Kanske finns det fler konst(iga)närer än jag här, som har detta som intresse utöver musiken?

Mvh
Micael


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Denna tråden är nog det närmaste ett forumbråk vi har haft hittills. Kul - för det livar alltid upp lite, även om "bråket" har varit ganska milt denna gång... :P

Visst har olika former av kreativitet och konstnärlighet med vartannat att göra. Om man har ett kreativt sinne (något som också ofta går hand i hand med högre intelligens än medel, eftersom hjärnan används i högre grad av kreativa människor, än av de som bara passivt tar emot olika företeelser), så utnyttjar man förstås de uttrycksformer som man trivs bäst med - för behovet att uttrycka sig på ett eller annat sätt, har alla konstnärliga människor (dit jag också räknar mig, men inte när det gäller mina streckgubbar... :rolleyes:).

Tråden spårade dock ur för ett bra tag sedan och tog en vändning som inte har så mycket med det ursprungliga inlägget att göra, så det är kanske dags att försöka styra om det lite...? ;)

Vi kan ju snacka om guldfärgade bajskorvar, Picasso och annat konstigt i en OT-tråd i stället... ;)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Konstifyysiskt,
Undrar just vem som kommer att ha sista ordet i denna tråd?


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jag har tagit fram popcornen...



Har du en överlopps öl... :huh:
« Senast ändrad: 08.04.2007, 21:10:56 by mahan »
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
men claes :) var någonstans står det beviset att finna? att vi kreativa är i medel intelligentare? högre andel av höger hjärhalva ja, men intelligentare?


vore trevligt iof :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Det är ganska uppenbart att om man (likt baudelaires chockerande 1800tals-skriverier) tycker att en bajsdoftande guldplätterad bajskorv är konst, då tyder det på nån störning. Kanske är det inte intelligens som är konst utan - om inte bristande intellektuell förmåga - kanske nåt fel uppe i hjärnpartiet jämfört med de som föredrar, tja hötorgskonst. (Vilket väl är 80% av mänskligtheten)
Inget fel med det, galna människor älskar jag.

Jag håller fast vid att konsten bör vara innovativ för att vara konstnärlig (i någon mening).

Låt mig räkna några exempel.

Picasso (som går från "Hötorgskonst" till galna målerifunderingar (kubism))
Beatles) (uppfann ett annat sätt att spela rocknroll (pop)
Kraftwerk (var i sig inte så lyssningsvärda förutom några spår, men all techno, synth, house osv har sitt ursprung i dem)
Mozart (blandade sin tids pop (folkmusik) med barock)
beethoven (samma sak, men mer tyskt och mindre förutsägbart)

Listan kan göras lång,
men de vi kallar genier idag åt inte bajs och sprejade sin bakdel med silver färg. De hade nån slags harmoni mellan intelligens (i meningen ickestörning) och kreativitet (skapande, SPECIELLT NYskapande).

Den bästa konsten är innovativ och inte störd (i meningen att den inte håller hötorgsfolket på avstånd).

Nån som fattar?

/Docta infinitum

« Senast ändrad: 08.04.2007, 22:41:02 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hum. men alltså...jag kan ju tänka mig motiv för att plätera en korv...är jag dum  i skallen då?

säger inte att jag gillar sån konst, men som installation funkar det ju?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
hum. men alltså...jag kan ju tänka mig motiv för att plätera en korv...är jag dum  i skallen då?

säger inte att jag gillar sån konst, men som installation funkar det ju?

Det är ju galet tänkande. Som jag skriver ovan så anses det galet eller ointelligent av den psykologiska hjärnmasse-majoriteten

Funkar och funkar
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Håller med helt där Dividend!

Galet tänkt är vad det är.




Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag tycker debatten kring konsten är intressant.Då jag har målat en del,samt har fått det med i familjen via min kvinna.
Vi kan väl starta en konst(ruktiv) tråd,där debatten kan gå vidare samt att det vore intressant att utveckla om det finns någon besläktning mellan musik/konst/skådespeleri..Är det samma ådra men olika element för att uttrycka sig?
Kanske finns det fler konst(iga)närer än jag här, som har detta som intresse utöver musiken?

Mvh
Micael


Jag vet inte om det finns nån konstform jag inte provat. JAg skulle vilja säga att det finns element av matematik i musik som gör den överlägsen all annan konst. Även geometrisk abstrakt konst...


Mängden "störning" ökar dock ju mindre dne matematiska komponenten är där. T ex i litteraturen, där nobelpristagarna på senare år inte dyker upp i Stockholm pga att de har social fobi och liknande  :blink:
(Finns iaf 1-2 sådana fall)

Precis som en majoritet av filosofer (innan 1900-talet) var matematiker och inte flummare. (Ex Aristoteles, Descartes, Bertrand russel (oj 1900-tal), osv) och betraktas som genier.

Stor konst kräver BÅDE hög logisk standard OCH kreativitet, nyskapande, innovativet.
(Tycker ödmjuka jag)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Oj oj oj oj....
Om ni blott sku kunna komma tillbaka till en normaaaaal människas vetskap om konst och skapande så kunde denna tråd säkert gå vidare.

Men det att ni är, på allt sätt är bättre utrustade med konst och annan filosofiihistorisk vetskap än en vanlig MIDI-människa gör att denna tråd kommer att dö av sig själv.....tyvärr :angry:

Uppskattar verkligen er kunskap och vetskap gällande konsten och historien, men MIDI-världen lever sitt eget liv... :)


h.  Johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Oj oj oj oj....
Om ni blott sku kunna komma tillbaka till en normaaaaal människas vetskap om konst och skapande så kunde denna tråd säkert gå vidare.

Men det att ni är, på allt sätt är bättre utrustade med konst och annan filosofiihistorisk vetskap än en vanlig MIDI-människa gör att denna tråd kommer att dö av sig själv.....tyvärr :angry:

Uppskattar verkligen er kunskap och vetskap gällande konsten och historien, men MIDI-världen lever sitt eget liv... :)


h.  Johan

Hmm, försöker ju komma med exempel på vad jag skriver, så det inte skulle vara så svårt att greppa. Ber om ursäkt, filosofi är mest flum, men det finns ljuspunkter. Samma med konst...

"Det spelar ingen roll hur mycket man kan om man inte kan kommunicera" /nån pedagog, kvinna tror jag
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hihi:)

jag är ingen kännare av konst. Däremot känner jag vördnad inför människans fantastiska förmågor att uttrycka sig med musik, penslar,....dikter och annat.

Amatörfilosof också...samt ett intresse för matematik (i samband med konst och matte finns fina saker..) och fysik... ;)  


Ja just. jag älskar musik också!

Midi eller inte :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ynot ville ju ha en tråd där konst och musik tas upp. f'låt en avdelning/tavla. ingen respons då, men nu...hehe har vi ju några sidor med intresse bakom oss :)


kanske kan dela denna tråd och fixa nåt enligt herr ynots önskemål ändå?
https://soundcloud.com/secondary-protocol