Kontrollrummet

MIDI eller RIKTIGA instrument ?

mahan · 760 · 226023

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Ofta när jag lyssnar på musik  jag gillar kan jag känna att det finns en ärlighet, begåvning i det jag lyssnar på, alltså inte "tillverkat" i syfte att tillfredställa just min musiksmak, gäller då förstås även musik jag inte gillar eller normalt inte lyssnar på. Denna genuina musik som är ärligt skriven borde ju gälla all slags musik vare sig man tycker om den eller inte, det finns alltså en slags värdegrund för all musik
så länge det finns en ärlighet i det man gör.. Hmm..

Dock är den individuell isåfall, skulle jag vilja påstå.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag fattar inte varför det är så kontroversiellt att säga att vissa saker är skit. Jag tycker inte alls att det handlar om elitism. Visst är det så att konst ligger i betraktarens öga, men skit är fortfarande skit om det så är en guldplätterad bajskorv.  :)
Precis. Men det är viktigt att vara politiskt korrekt för en del, samtidigt som man utan omsvep kan idiotförklara andras kritik o synpunkter med "de är bara för att de inte förstår".  :rolleyes:


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hejssan!
Verkar som "stridsfältet" har lugnat sig så man våger sticka sig in. I detta skede av diskusionen hittar jag ett fint ord: KOMPETENS. Men åter igen hur mäts kompetensen. Ok, i nåt sammanhang kan t.om få papper på att man e kompetent. Häller med Mikke om hans exempel på Zappa o hans kompetens för sin musik, tekniskt och musikaliskt. Så tycker alltå en Zappa-fan. Och samma gäller AbbA, fanns det nåt mer kompetent då, säkert, men på andra genren, lite i skymundan. Alla har en viss kompetens på sitt eget område, om det sen är frågan om konst eller plain underhållning.

Men till min point!
Den som recenserar, kommenterar, nån annans alster eller verk, genom att påstå att det är skit, ja den mänskan hävdar ju verkligen sin INKOMPETENS att kunna recensera.

Om man inte diggar eller förstår sig på Zappa, låt helt enkelt bli att kommentera.
Om hatar dansbands musik, låt den ligga där, okommenterad

Det att nån måste komma fram med att berätta att han/hon tycker nånting e skit, det har ju ingenting med ärlighet göra. Personen i fråga har bara ett jätte ego som som kommer ut på detta någåt obildade sätt

Om du ser en ful mänska komma emot på gatan, går du då, ärlig som du är, fram och berättar det för personen. Knappast. Du noterar kanske fulheten men låter personen passera, okommenterat.

Have a nais day :)


h.  mahan
Fast det är väl en viss skillnad på att gå fram till nån på stan, o att kommentera något som någon vill få kommenterat. Skapar man något så får man räkna med att det blir kommenterat o man måste kunna ta både positivt o negativt. Sen får man välja vilket man tar till sig. vad kan man lära av, vad kan man utvecklas av, vill man ändra det som kritiseras eller kanske tvärtom. Men man kan inte hävda någon fredad zon där bara hyllningar är tillåtet. Blir det inte kommenterat alls har man väl ändå misslyckats helt.
Det där att man måste gilla det man recenserar... nej, det håller jag inte med om. Man måste nog däremot FÖRSTÅ det man recenserar, o sätta det i sitt sammanhang. man måste kunna förklara varför o ur vilken synvinkel något är 'skit'. Inte bara säga "Det är skit."
Dansbandsmusik t ex, kan man se ur två olika synvinklar minst: det är till för att dansas till, eller det är musik precis som vilken annan musik som helst som ska förmedla något till lyssnaren.
Det lär bli två olika bedömningar utifrån vilken synvinkel man väljer.


Utloggad Lynxo

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 111
  • It's not paranoia when they ARE out to get you!
    • Visa profil
Om jag lägger upp en demo vill jag ha mer än ryggdunkningar. Jag vill ju veta vad jag kan förbättra. En "ful" människa vill väl inte höra vad du tycker han ska förbättra med sitt utseende? :D Möjligen om denna person var med i Top Model...
Fighting for peace is like fucking for virginity.


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
En annan synvikel.. Måste man ha en "musikbegåvning" för att skriva musik? Är det det som är kärnan?

För att skriva musik, måste man väl först och främst tycka det är kul? Som barn t ex. Sen visar det väl sig om man har begåvning senare (dvs man lär sig mer och mer) Skall sätta mig och läsa lite kontrapunkt ikväll om jag hinner ;)

Citera
Utan begåvning= musik som känns ihållig, tunn,engagerar ej osv.. Begåvning= motsatsen då förstås... Borde ju i så fall gälla all musiksorter från dansband till.... Är det i så fall denna begåvning som avgör om det är skit eller inte.. I så fall borde det ju vara lättare att kommentera
musik..

Du menar att man kommenterar utifrån en värdering av musikerns begåvning?
Utveckla gärna..

Ofta när jag lyssnar på musik  jag gillar kan jag känna att det finns en ärlighet, begåvning i det jag lyssnar på, alltså inte "tillverkat" i syfte att tillfredställa just min musiksmak, gäller då förstås även musik jag inte gillar eller normalt inte lyssnar på. Denna genuina musik som är ärligt skriven borde ju gälla all slags musik vare sig man tycker om den eller inte, det finns alltså en slags värdegrund för all musik
så länge det finns en ärlighet i det man gör.. Hmm.. 

Du säger ärlighet och jag säger självkritik och jag tror vi menar lite samma sak. Många gånger hörde jag också låtar på studio som lät som om någon tappat ett par vantar på reason kontrollbiordet. Jag vet inte så mycket om house och damncemusik, men jag vet ju vad jag tycker om. Och om min subjektiva tolkning är att jag tycker det låter oinspirerarat och klumpigt producerat så säger jag nog det.   
Kritik är subjektiv, det är omöjligt att komma ifrån. Det går inte att förhålla sig objektivt till konst, om vi fortsätter enligt värdefilosofiska principer. Eftersom konst är en förlängning av självet. ETt sätt att sträcka ut sin person i rummet mot ett betraktande öga eller öra o s v. Väljer man att bara sträcka ut sina bröst eller sträcka ut en näve skit så är det ju natuirligtvis upp till en själv. Sträcker man ut skit och förväntar sig respekt så blir jag mer tveksam. 
Är t e x Lill-babs bra? Tja om man tittar på hennes populäritet och skivförsäljbning så visst är hon väl bra. Det finns nog folk som skulle hävda att hon är en stor konstnär och artist också. Personligen tycker jag hon känns falsk och oäkta och jag tycker hennes musik är skit. Gör det mig elitistisk... nej det tycker jag faktiskt inte. (har hängt upp mig lite på det här märker jag)   :)


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
... 
Är t e x Lill-babs bra? Tja om man tittar på hennes populäritet och skivförsäljbning så visst är hon väl bra. Det finns nog folk som skulle hävda att hon är en stor konstnär och artist också. Personligen tycker jag hon känns falsk och oäkta och jag tycker hennes musik är skit. Gör det mig elitistisk... nej det tycker jag faktiskt inte. (har hängt upp mig lite på det här märker jag)   :)

Jättebra exempel för jag tror att hon har en megastor yrkesstolthet för vad hon gör och har gjort.


Vad jag tycker? .....  ..... Hon är väl ok. Hon har väl del i att man finns  :lol: . Tror farsna o morsan träffades på en av hennes spelningar i nån folkpark  :D / Mikke


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Är t e x Lill-babs bra? Tja om man tittar på hennes populäritet och skivförsäljbning så visst är hon väl bra. Det finns nog folk som skulle hävda att hon är en stor konstnär och artist också. Personligen tycker jag hon känns falsk och oäkta och jag tycker hennes musik är skit.

Elvis skrev, liksom Britney spears inte själv sina låtar. Lillbabs vet jag inte? :) Men objektivt går det inte att säga att hon är sämre, precis som du skriver. Vi får lita på att folk har förstånd att välja själva vad de tycker är bra. Det som stör mig är de som stör sig på folk som inte tycker som dem själva. ;) Ofta då kryddat med elitism. Låt Lill-babsfansen vara ifred för sjutton! Fria att köpa hennes skivor och hänga upp porträtt om de vill det.

Citera
Gör det mig elitistisk... nej det tycker jag faktiskt inte. (har hängt upp mig lite på det här märker jag)

Själv tycker jag inte det - det är mest om det går till överdrift! (vilket du inte har gjort)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Citera
Är t e x Lill-babs bra? Tja om man tittar på hennes populäritet och skivförsäljbning så visst är hon väl bra. Det finns nog folk som skulle hävda att hon är en stor konstnär och artist också. Personligen tycker jag hon känns falsk och oäkta och jag tycker hennes musik är skit.

Elvis skrev, liksom Britney spears inte själv sina låtar. Lillbabs vet jag inte? :) Men objektivt går det inte att säga att hon är sämre, precis som du skriver. Vi får lita på att folk har förstånd att välja själva vad de tycker är bra. Det som stör mig är de som stör sig på folk som inte tycker som dem själva. ;) Ofta då kryddat med elitism. Låt Lill-babsfansen vara ifred för sjutton! Fria att köpa hennes skivor och hänga upp porträtt om de vill det.

Citera
Gör det mig elitistisk... nej det tycker jag faktiskt inte. (har hängt upp mig lite på det här märker jag)

Själv tycker jag inte det - det är mest om det går till överdrift! (vilket du inte har gjort)

Detta är också intressant om man betraktar det lite mer psykologiskt. Filosofen/psykoanalytikern Winnicott skrev att definitionen av ett jag är att det är allt som "inte är jag" (me - not me) allt utanför mig så att säga. För att kunna definiera sin personlighet så krävs det att man förlikar sig med vissa saker och förkastar andra. Jag tänker att behovet av att hata t e x Lill-Babs och alla som tycker om henne har att göra med att man vill förstärka sin identitet och hitta ett sammanhang med andra människor som också hatar Lillbabs.
Eftersom ajg är en gubbe så är det inte så viktigt för mig längre, men jag tyckte det var otroligt viktigt att markera vem jag var vad jag tyckte och inte tyckte för alla som orkade höra när jag var yngre.

Samtidigt så kan det vara otroligt skönt att inte vara så Politiskt Korrekt i alla lägen. Det är kul att få lova att reta sig på saker som man inte håller med om, att få ha ett patos. Ibland kan det förståss gå til överdrift och bli väl ytligt, men likväl är det befriande och tycka att vissa saker är skit.  :)


Utloggad Mikke

  • Anti RIAA
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 669
  • Mac e kul!
    • Visa profil
    • Midnight music
.............. men likväl är det befriande och tycka att vissa saker är skit.  :)

Japp! Medhålles! Du räcker mej en öl eggis. / Mikke


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Har inte Britney Spears skrivit sina egna låtar? What! Sjunger inte Enrique Iglesias sin egna låtar heller då eller....


Killen som målade sin egna avföring med guldfärg och lade i tomma akvarium,, Det som är det största och mest otvetydliga bevis för att han INTE är konstnär är att han är omgiven med xxx-slickare och "ja"-sägare. Han's upplägg är att bli hyllad av alla de som tror att de är med om något stort bara för att de hyllar en människa som gör saker de aldrig skulle drömma om att själva göra.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Har inte Britney Spears skrivit sina egna låtar? What! Sjunger inte Enrique Iglesias sin egna låtar heller då eller....


Killen som målade sin egna avföring med guldfärg och lade i tomma akvarium,, Det som är det största och mest otvetydliga bevis för att han INTE är konstnär är att han är omgiven med xxx-slickare och "ja"-sägare. Han's upplägg är att bli hyllad av alla de som tror att de är med om något stort bara för att de hyllar en människa som gör saker de aldrig skulle drömma om att själva göra.



Kanske dom använde MIDI? :D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
En annan synvikel.. Måste man ha en "musikbegåvning" för att skriva musik? Är det det som är kärnan?

För att skriva musik, måste man väl först och främst tycka det är kul? Som barn t ex. Sen visar det väl sig om man har begåvning senare (dvs man lär sig mer och mer) Skall sätta mig och läsa lite kontrapunkt ikväll om jag hinner ;)

Citera
Utan begåvning= musik som känns ihållig, tunn,engagerar ej osv.. Begåvning= motsatsen då förstås... Borde ju i så fall gälla all musiksorter från dansband till.... Är det i så fall denna begåvning som avgör om det är skit eller inte.. I så fall borde det ju vara lättare att kommentera
musik..

Du menar att man kommenterar utifrån en värdering av musikerns begåvning?
Utveckla gärna..

Ofta när jag lyssnar på musik  jag gillar kan jag känna att det finns en ärlighet, begåvning i det jag lyssnar på, alltså inte "tillverkat" i syfte att tillfredställa just min musiksmak, gäller då förstås även musik jag inte gillar eller normalt inte lyssnar på. Denna genuina musik som är ärligt skriven borde ju gälla all slags musik vare sig man tycker om den eller inte, det finns alltså en slags värdegrund för all musik
så länge det finns en ärlighet i det man gör.. Hmm.. 

Du säger ärlighet och jag säger självkritik och jag tror vi menar lite samma sak. Många gånger hörde jag också låtar på studio som lät som om någon tappat ett par vantar på reason kontrollbiordet. Jag vet inte så mycket om house och damncemusik, men jag vet ju vad jag tycker om. Och om min subjektiva tolkning är att jag tycker det låter oinspirerarat och klumpigt producerat så säger jag nog det.   
Kritik är subjektiv, det är omöjligt att komma ifrån. Det går inte att förhålla sig objektivt till konst, om vi fortsätter enligt värdefilosofiska principer. Eftersom konst är en förlängning av självet. ETt sätt att sträcka ut sin person i rummet mot ett betraktande öga eller öra o s v. Väljer man att bara sträcka ut sina bröst eller sträcka ut en näve skit så är det ju natuirligtvis upp till en själv. Sträcker man ut skit och förväntar sig respekt så blir jag mer tveksam. 
Är t e x Lill-babs bra? Tja om man tittar på hennes populäritet och skivförsäljbning så visst är hon väl bra. Det finns nog folk som skulle hävda att hon är en stor konstnär och artist också. Personligen tycker jag hon känns falsk och oäkta och jag tycker hennes musik är skit. Gör det mig elitistisk... nej det tycker jag faktiskt inte. (har hängt upp mig lite på det här märker jag)   :)
Lill-babs är väl mer ett exempel på en person med utstrålning och karisma .. sen kommer låtarna lite i andra hand, medans en duktig låtskrivare främst rider på låtarna och mindre på utstrålning/karisma. Om Lill-babs är bra eller inte utstrålning har hon...( Hade hon? ) Sedan finns det ju dem som har allt= megastjärna 


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Det har liksom närmat sig och nu är det dags!

Det har konstaterats att det finns massa "midi"-musiker ute i världen, men vilka är det vi inte pratar om?!??

Zappa har nämnts som en av dem och att Florian skulle vara relativt ensam om att hylla denna även enligt mig helt extremt lysande konstnär.

Vem räknas som konstnär i musiksamanhang? Exempel?



Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Citera
Vem räknas som konstnär i musiksamanhang? Exempel?
den som påstår sig vara det!!  :)



jag tycker att det är en väldigt subjektiv fråga.. även att jag i många sammanhan producerar, skriver låtar, mixar osv. på löpande band tycker jag att det som kommer ut är konst.. eftersom jag inte vet ngt annat sätt att uttrycka mig lika bra på..!! :)
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Citera
Vem räknas som konstnär i musiksamanhang? Exempel?
den som påstår sig vara det!!  :)



jag tycker att det är en väldigt subjektiv fråga.. även att jag i många sammanhan producerar, skriver låtar, mixar osv. på löpande band tycker jag att det som kommer ut är konst.. eftersom jag inte vet ngt annat sätt att uttrycka mig lika bra på..!! :)
Så länge du inte gör det på spekulation kan jag hålla med dig.

Jag har gjort mycket olika typ av musik, men det jag gjort i rent kommersiella syften med en specifik tanke/syfte bakom, räknar jag inte på nåt sätt som en del av det 'konstnärliga'.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Så det räcker att man själv säger att "jag är konstnär" så är man det?


DåligtGehör

  • Gäst
Så det räcker att man själv säger att "jag är konstnär" så är man det?


Jag är inte bara konstär, jag är pappa också. Men jag är även fotbollsspelare (spelat fotboll), kock (lagar mycket mat), munskänk (har provat vin), trädgårdsarkitekt (jag hjälpte mamma), programmerare (analyserat, designat & implementerat "hello world"), golvläggare (lagt golv åt min syster), barnvakt, filosof (jag tänker det räcker väl), chaufför (kört personer ibland), dagdrivare osv... och sen är jag snell.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Så det räcker att man själv säger att "jag är konstnär" så är man det?



på något sätt är det väl ändå så :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Är det konstnärligt att säga att man är konstnär, när man inte har gjort någonting???


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
lite hårklyveriaktigt blir det ju. Men jag antar att om  man anser sig vara konstnät så är man väl det...även om konsten bara ses av en själv typ.


Nu är vi RIKTIGT långt från topic va? :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Nääää - ämnet var ju "MIDI eller RIKTIGA instrument"... Konstnärligt så det förslår... :rolleyes: :lol:

Nåja - det där med konst eller inte, ligger väl egentligen i betraktarens öga. Om mottagaren tycker att det är konst man producerar, så är det konst. Jag kan ju rita en streckgubbe (troligen det närmaste jag kommer verkligheten om jag ritar - om det inte gäller tekniska ritningar... :P) - och sedan bestämt hävda att jag är konstnär. Är jag verkligen en konstnär då, när en 5-åring ritar ungefär lika bra...? :rolleyes:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
jag tror faktiskt du är det claes...och att döma av vad som ibland hänger på galleriväggar så gör nog fler det;)


Börjar bli teoretisk filosofi detta: måste betraktare finnas? är monalisa mindre ett konstverk om ingen hade sett det förutom da vinci ? :)


ja rätt, jag HAr tagit en whisky!  :wub:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Om man gör något med en konstnärlig avsikt är man väl ändå konstnär, om det nu är viktigt att utse vilka som är det? För mig är musiken en konstform i allra högsta grad och jag har konstnärliga ambitioner med allt jag gör.

I vanlig ordning i sådana här diskussioner så blandar man samman konst med hantverk, vilket är fel. Det kan ju vara schysst om de två kan gå hand i hand förstås, men det är två olika saker.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Hur kan man blanda ihop konst och hantverk?

Hantverk är något som serieproducerats och som saknar ambition annat än funktion?

Konst är något som tvingar betraktaren att ta ställning till syftet och tankegångarna bakom "konstverket"?



Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Och när det gäller konstnärlighet och teknik så är det också en intressant fråga. En Paint by numbers tavla skulle väl inte räknas som konst av någon. Däremot t e x Pippilotte Rists videoinstallationer, det är verkligen konst.

Att använda midi för att göra konst är väl ingen motsägelse, eftersom midi fortfarande är ett språk. Att använda E-jay eller band in a box.... där närmar vi oss tassemarkerna. Kanske om man lyckas använda tekniken i något nytt syfte. Att tonsätta vildsvinens dans bara med hjälp av E-jay skulle kanske kallas för att göra konst, men att göra en enkel dansslinga bara genom att lägga byggklossar i en viss ordning, då är det paint by numbers igen. :)

edit: det kanske lät som att jag inte tycker att Pippilotte är konst, men det gör jag verkligen hon är lysande


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Hur kan man blanda ihop konst och hantverk?

Hantverk är något som serieproducerats och som saknar ambition annat än funktion?

Konst är något som tvingar betraktaren att ta ställning till syftet och tankegångarna bakom "konstverket"?

grovt tillyxat är det så. Men hantverk kan också göra intryck hos betraktaren. T ex, boten Anna, de tre gånger jag gillade låten, där fanns nåt med glimten i ögat ändå.... Men klart det når ju inte upp till Wagners Niebelungenring, och Mozart, Beethoven osv.
Men skulle vilja påstå att där finns ett skymningsland däremellan. vikingatida och kinesiska utsmyckningar på gamla redskap etc.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Hur kan man blanda ihop konst och hantverk?

Hantverk är något som serieproducerats och som saknar ambition annat än funktion?

Konst är något som tvingar betraktaren att ta ställning till syftet och tankegångarna bakom "konstverket"?


Jag tror han mer menar tekniken, kunskapen rent hantverksmässigt när man skapar konst. T ex hur man använder en pensel.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
lite hårklyveriaktigt blir det ju. Men jag antar att om  man anser sig vara konstnät så är man väl det...även om konsten bara ses av en själv typ.
Nu är vi RIKTIGT långt från topic va? :)

Nu har JAG tagit mig en whisky (kl 18pm här) :D
Alla människor, homo sapiens (lat. den tänkade människan), kan skapa. Något.
Summa summarum: Vi är alla konstnärer!

Oj vad mycket vishet en liten whisky kan ge en..
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
lite hårklyveriaktigt blir det ju. Men jag antar att om  man anser sig vara konstnät så är man väl det...även om konsten bara ses av en själv typ.
Nu är vi RIKTIGT långt från topic va? :)

Nu har JAG tagit mig en whisky (kl 18pm här) :D
Alla människor, homo sapiens (lat. den tänkade människan), kan skapa. Något.
Summa summarum: Vi är alla konstnärer!

Oj vad mycket vishet en liten whisky kan ge en..
Eller ren dumhet.

Allt man skapar är inte konst(närligt) bara för att det är skapat.
En lyktstolpe, eller en cykel blir inte konst bara för att någon vill det.
Det där är flummig gammal 70-talsretorik. Kvasikultur.

Skilling uttrycker det bra tycker jag. Ambitionen hos den som skapar är det som sätter fröet till det som skapas.
Men det krävs oxå en reaktion hos mottagare för att det ska lyckas. Verket ska förmedla något från skaparen till mottagaren. Om en cykel gör det, då är det konst. Om syftet från början varit mer än att tillverka o sälja förstås. Väcker det inget hos mottagaren, känslor, funderingar, frågeställningar - o syftet inte varit det, så är det bara ett fortskaffningsmedel.
Därför kan oxå musik vara allt ifrån djupaste konstnärlighet, till serieproducerat hantverk.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Eller ren dumhet.

Skall vi kanske lägga ner nazi och dumbom-retoriken helt?

ANgående inlägget där jag dissade din musik, så får jag erkänna att jag (nog) inte hört den. KAnske på gamla studio. Det var bara för att visa hur du smått överlägset dissade fjortisarna (och alla andra) som lyssnar på boten Anna. Man lyssnar på konst/hantverk som ligger på den nivå man befinner sig.

Citera
Allt man skapar är inte konst(närligt) bara för att det är skapat.
En lyktstolpe, eller en cykel blir inte konst bara för att någon vill det.
Det där är flummig gammal 70-talsretorik. Kvasikultur.


Jag har inte sagt att något serieproducerat, eller något som är 100% hantverk (syfte i sinnevärlden, t ex cykel). Tänk dig en 1800-talscykel dock. Ganska intressant, komisk, konstruktion, mest hantverk förstås, men ändå en vilja att göra något på ett snyggt sätt. En gnutta konst finns också i gamla kinesiska hantverk och vikingatida.

Men det är bara ett sidospår, vad jag ville ha sagt är att alla har skapat något konstnärligt i sitt liv. Barn brukar t ex gilla att rita. Min farsa försökte börja måla när han var 50... Vi har alla det i oss. Sen är ju vissa mer begåvade än andra förstås.

Så jag förstår inte vad du vill.

Citera
Skilling uttrycker det bra tycker jag. Ambitionen hos den som skapar är det som sätter fröet till det som skapas.
Men det krävs oxå en reaktion hos mottagare för att det ska lyckas. Verket ska förmedla något från skaparen till mottagaren. Om en cykel gör det, då är det konst. Om syftet från början varit mer än att tillverka o sälja förstås. Väcker det inget hos mottagaren, känslor, funderingar, frågeställningar - o syftet inte varit det, så är det bara ett fortskaffningsmedel.
Därför kan oxå musik vara allt ifrån djupaste konstnärlighet, till serieproducerat hantverk.

Jag förstår inte vad du vill. Så om någon håller sin konst (av djupaste konstnärlighet) inlåst och dör i en brand tillsammans med konsten? NAturligtvis har han ju själv varit betraktare (=) han är konstnär. (Det där var en ekvivalenspil)... Som jag sagt tidigare så för mig PERSONLIGEN är det roligaste att skapa, inte att visa det för andra. Det har med fåfänga att göra att vi/du/alla andra här vill det. Det har inget med konstnärlighet att göra.
 
Oj vad kul tankeexperiment är :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Så intressant detta :)

jag håller nog fast vid att man kan vara konstnär utan att ha betraktare tror jag.


Fast det handlar just nu nästan enbart om definition :)


egghuvud sa det bra tyckte jag med tassemarker och ejay :)  

men OM man vill vända på det....hur konstnärligt är då ett kollage av urklipp ihopsatta på ett bra sätt :)


Ponera att någon som "aldrig hört kommerciell musik" skapar exakt likadana grejjor som en ren konstform i en grotta nånstans. (öh, ja..men elverk....pc, syntar hum...jaja) Då är det ju gjort med konst i hans fall, och när Cheiron productions trycker ut samma sak igen är det mer serieproduktion.


konst/icke konst ligger nog i bakgrund/syfte, tror du va inne på det Mr Phil?

Men då blir det väl rent logiskt att utövaren/skaparens syfte med verket är det som definierar?


intresant diskussion som sagt:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
konst/icke konst ligger nog i bakgrund/syfte, tror du va inne på det Mr Phil?

Men då blir det väl rent logiskt att utövaren/skaparens syfte med verket är det som definierar?


intresant diskussion som sagt:)
Ja, men som jag ser det är det bara första halvan. Ambitionen kan vara konst, men utan andra halvan, mottagaren som delar den uppfattningen, så misslyckas det.

Lite grann som Aktion - Re-aktion.

Aktion utan reaktion når liksom inte fram.

För mig innebär all konstform nån form av kommunikation - antingen konkret intellektuellt, eller väldigt abstrakt känslomässigt.


Jo, intressant som sagt. Vänta bara tills vi börjar prata om BRA o DÅLIG konst! ;)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
konst/icke konst ligger nog i bakgrund/syfte, tror du va inne på det Mr Phil?

Men då blir det väl rent logiskt att utövaren/skaparens syfte med verket är det som definierar?


intresant diskussion som sagt:)
Ja, men som jag ser det är det bara första halvan. Ambitionen kan vara konst, men utan andra halvan, mottagaren som delar den uppfattningen, så misslyckas det.
Lite grann som Aktion - Re-aktion.
Aktion utan reaktion når liksom inte fram.
För mig innebär all konstform nån form av kommunikation - antingen konkret intellektuellt, eller väldigt abstrakt känslomässigt.
Jo, intressant som sagt. Vänta bara tills vi börjar prata om BRA o DÅLIG konst! ;)


Där sa du något. Om man definierar konst som skapande med kommunikation via det man nu har gjort, så är det kanske enklare.

ja, och bra dåligt...hehe "lets not go there"
 :D

Nämen trevligt med en sån här diskussion som ändå lyckas hålla sig på en trevlig nivå..lit hetare tidigare, men på sistone lagom :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil

Citera
Skilling uttrycker det bra tycker jag. Ambitionen hos den som skapar är det som sätter fröet till det som skapas.
Men det krävs oxå en reaktion hos mottagare för att det ska lyckas. Verket ska förmedla något från skaparen till mottagaren. Om en cykel gör det, då är det konst. Om syftet från början varit mer än att tillverka o sälja förstås. Väcker det inget hos mottagaren, känslor, funderingar, frågeställningar - o syftet inte varit det, så är det bara ett fortskaffningsmedel.
Därför kan oxå musik vara allt ifrån djupaste konstnärlighet, till serieproducerat hantverk.

Jag förstår inte vad du vill. Så om någon håller sin konst (av djupaste konstnärlighet) inlåst och dör i en brand tillsammans med konsten? NAturligtvis har han ju själv varit betraktare (=) han är konstnär. (Det där var en ekvivalenspil)... Som jag sagt tidigare så för mig PERSONLIGEN är det roligaste att skapa, inte att visa det för andra. Det har med fåfänga att göra att vi/du/alla andra här vill det. Det har inget med konstnärlighet att göra.
 
Oj vad kul tankeexperiment är :)

Mr Phil fattade vad jag menade och fyller också på med vad jag tycker är viktigt. Alltså:

Med att man blandar ihop konst och hantverk menar jag kommentarer som "fast en femåring hade kunnat rita det" (så därför ifrågasätter man om det är konst). Själva hantverket har inte direkt att göra med vad den konstnärliga ambitionen är. Däremot är hantverket ett språk att förmedla konsten med. Dock: ifall en streckgubbe uttrycker precis det man vill så kan det rentav vara det ultimata för just det konstverket. Sen kan någon måla av en solnedgång utan nån vidare tanke och det kan vara bländande rent tekniskt.

Konst? Knappast, men ett lysande hantverk.

Sedan ligger det väl i konstens natur att den vill ha en mottagare? Att man vill säga eller förmedla någonting? Att det är en kommunikation från skaparen till mottagaren? Att få uttrycka sig?

Det sagt så tycker jag att Dividends hållning är intressant och jag ska grubbla på det lite och se om jag förstår den. :)

Personligen vill jag nå så många som möjligt utan att vattna ur mitt språk.
« Senast ändrad: 06.04.2007, 14:59:36 by Skilling »