Kontrollrummet

MIDI eller RIKTIGA instrument ?

mahan · 760 · 225999

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Den här trådens "anda" var kanske från början att:
diskutera varför nån som spelar  och jobbar med riktiga instrument innehar en större status och respekt i musikerkretsar än nån som jobbar med MIDI. Bättre eller sämre.
Finns det nåt bakom ett sånt påstående?, Detta är det alltså i grunden fråga om.
Om detta verkar råddigt så läs trådens första inlägg :)

h.   mahan
Frågeställningen känns en aning konstruerad eftersom det inte känns som att just midi är en sån skiljelinje mella de som kan spela o de som inte kan. De flesta som kan spela använder ändå midi nånstans i sin produktion. (nu märker jag att jag lite felaktigt främst tänker på musiker som klaviaturspelande... men häng med :) ) Midi innebär ju inte färdiga låtar eller färdiga byggstenar.
Att knacka in noter med musen, kan jag själv värdera lägre än att spela. Då menar jag själva musicerandet. Det som skapas kan ju bli bra ändå, det är andra kriterier som avgör det än själva tillvägagångssättet.
Öht tror jag de flesta uppskattar o värderar en duktig musikers skicklighet/kunskap att spela högre än någon som bara programmerar sin musik. Resultatet däremot kan det råda ett tvärtomförhållande till. Man kan tycka en låt suger, hur väl framförd den än är, o man kan tycka att en låt är riktigt bra även om den är programmerad från första till sista not. Det är värderingar av två olika saker. Så för att krångla till det, så sammansmälter dessa ibland: HUR någon spelar kan lyfta eller sänka en komposition.
Men återigen: just midi känns inte som gränslinjen mellan spelat o icke-spelat.


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jag vet inte hur kutymen är här, men personligen tycker jag att det är tråkigt att man dödar diskussioner som kommer ur en annan bara för att den inte följer trådens ursprungsämne.

Om jag ska skriva något om ursprungsämnet måste det nog bli:

Vad menas egentligen? Vaddå midi? Det känns som att prata om "tangenter eller riktiga instrument".


Meningen är definitivt INTE att avbryta nån diskusion. Var o en får väl slänga in nåt efter eget kunnande o behov :)
Och där har du ju själv nämnt saker som väldigt fint smälter i denna tråd :)

Den här trådens "anda" var kanske från början att:
diskutera varför nån som spelar  och jobbar med riktiga instrument innehar en större status och respekt i musikerkretsar än nån som jobbar med MIDI. Bättre eller sämre.
Finns det nåt bakom ett sånt påstående?, Detta är det alltså i grunden fråga om.
Om detta verkar råddigt så läs trådens första inlägg :)

h.   mahan

Jamen... vaddå "riktiga instrument"? Finns väl ingen motsättning mellan midi och vad nu "riktiga instrument" är?

Menar du samplingar?

Eller mjukinstrument?

Eller självspelande spektakel? <--- Oj, en värdering! :)


Där var ordet, värdering! Spinn vidare på det :)
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Jag hävdar fortfarande att det är din egna personliga intellektuella nivå som avgör vad som är konst för just dig.

Sedan finns det ju faktiskt någon form av "masspsykos", att man "måste" gilla något för att passa in i den grupp som man vill eller tror attt man måste tillhöra.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Jag hävdar fortfarande att det är din egna personliga intellektuella nivå som avgör vad som är konst för just dig.

Sedan finns det ju faktiskt någon form av "masspsykos", att man "måste" gilla något för att passa in i den grupp som man vill eller tror attt man måste tillhöra.
Eftersom jag inte exakt vet vad du menar, så vet jag inte om jag kan hålla med dig.

Antingen menar du att man ju mer intelektuell man är gillar svårare saker, som mindre intellektuella inte förstår.
Eller så menar du att man oxå i takt med ökat intellekt kan se igenom en hel del kvasiföreställningar o oxå rata en del som bara är svårt utan att vara 'bra'? O därmed oxå kunna finna kvaliteter i något väldigt enkelt?
Vad händer om du o jag är på samma intellektuella nivå, men ändå gillar olika saker?

Masspsykosen har du helt rätt i. Kejsaren har väl aldrig haft så mycket nya kläder som idag.


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Frågeställningen känns en aning konstruerad eftersom det inte känns som att just midi är en sån skiljelinje mella de som kan spela o de som inte kan. De flesta som kan spela använder ändå midi nånstans i sin produktion. (nu märker jag att jag lite felaktigt främst tänker på musiker som klaviaturspelande... men häng med :) ) Midi innebär ju inte färdiga låtar eller färdiga byggstenar.
Att knacka in noter med musen, kan jag själv värdera lägre än att spela. Då menar jag själva musicerandet. Det som skapas kan ju bli bra ändå, det är andra kriterier som avgör det än själva tillvägagångssättet.
Öht tror jag de flesta uppskattar o värderar en duktig musikers skicklighet/kunskap att spela högre än någon som bara programmerar sin musik. Resultatet däremot kan det råda ett tvärtomförhållande till. Man kan tycka en låt suger, hur väl framförd den än är, o man kan tycka att en låt är riktigt bra även om den är programmerad från första till sista not. Det är värderingar av två olika saker. Så för att krångla till det, så sammansmälter dessa ibland: HUR någon spelar kan lyfta eller sänka en komposition.
Men återigen: just midi känns inte som gränslinjen mellan spelat o icke-spelat.

Och programmerandet ska inte heller underskattas. Inte användatet av loopar heller, förutsatt att det användatet är kreativt.

Jag tror visst att det finns musiker som värderar mer traditionella instrument högre, men ärligt talat, who cares? Jag är övertygad om att det finns betydligt fler (av de musiker som är vitala) som förstår bättre.

Det sagt så har jag själv en väl utvecklad allergi mot tradigt användande av samplingar och t ex trummojänger, där det inte finns någon ambition att hitta personliga uttryck utan bara göra taffliga imitationer av "riktiga instrument". Upp till en och var att avgöra om man vill jobba så, själv blir jag bara sömnig av att höra det. Jag älskar t ex trummaskiner som är trummaskiner, men när trumsamplingsmojänger ska försöka lura mig att tro att nån sitter och spelar batteri så är det tråkigt.
« Senast ändrad: 07.04.2007, 12:29:57 by Skilling »


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Den här trådens "anda" var kanske från början att:
diskutera varför nån som spelar  och jobbar med riktiga instrument innehar en större status och respekt i musikerkretsar än nån som jobbar med MIDI. Bättre eller sämre.
Finns det nåt bakom ett sånt påstående?, Detta är det alltså i grunden fråga om.
Om detta verkar råddigt så läs trådens första inlägg :)

h.   mahan
Frågeställningen känns en aning konstruerad eftersom det inte känns som att just midi är en sån skiljelinje mella de som kan spela o de som inte kan. De flesta som kan spela använder ändå midi nånstans i sin produktion. (nu märker jag att jag lite felaktigt främst tänker på musiker som klaviaturspelande... men häng med :) ) Midi innebär ju inte färdiga låtar eller färdiga byggstenar.
Att knacka in noter med musen, kan jag själv värdera lägre än att spela. Då menar jag själva musicerandet. Det som skapas kan ju bli bra ändå, det är andra kriterier som avgör det än själva tillvägagångssättet.
Öht tror jag de flesta uppskattar o värderar en duktig musikers skicklighet/kunskap att spela högre än någon som bara programmerar sin musik. Resultatet däremot kan det råda ett tvärtomförhållande till. Man kan tycka en låt suger, hur väl framförd den än är, o man kan tycka att en låt är riktigt bra även om den är programmerad från första till sista not. Det är värderingar av två olika saker. Så för att krångla till det, så sammansmälter dessa ibland: HUR någon spelar kan lyfta eller sänka en komposition.
Men återigen: just midi känns inte som gränslinjen mellan spelat o icke-spelat.

Så om jag nu förstår dig rätt så värderar du citat: "en duktig musikers skicklighet/kunskap att spela högre än någon som bara programmerar sin musik". Betyder alltså att "en duktig musiker" spelar själv, och sen finns det dom som "bara programmerar" sin musik. En klar klass indelning här alltså. (provoserande) :) eller...


h.   mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Den här trådens "anda" var kanske från början att:
diskutera varför nån som spelar  och jobbar med riktiga instrument innehar en större status och respekt i musikerkretsar än nån som jobbar med MIDI. Bättre eller sämre.
Finns det nåt bakom ett sånt påstående?, Detta är det alltså i grunden fråga om.
Om detta verkar råddigt så läs trådens första inlägg :)

h.   mahan
Frågeställningen känns en aning konstruerad eftersom det inte känns som att just midi är en sån skiljelinje mella de som kan spela o de som inte kan. De flesta som kan spela använder ändå midi nånstans i sin produktion. (nu märker jag att jag lite felaktigt främst tänker på musiker som klaviaturspelande... men häng med :) ) Midi innebär ju inte färdiga låtar eller färdiga byggstenar.
Att knacka in noter med musen, kan jag själv värdera lägre än att spela. Då menar jag själva musicerandet. Det som skapas kan ju bli bra ändå, det är andra kriterier som avgör det än själva tillvägagångssättet.
Öht tror jag de flesta uppskattar o värderar en duktig musikers skicklighet/kunskap att spela högre än någon som bara programmerar sin musik. Resultatet däremot kan det råda ett tvärtomförhållande till. Man kan tycka en låt suger, hur väl framförd den än är, o man kan tycka att en låt är riktigt bra även om den är programmerad från första till sista not. Det är värderingar av två olika saker. Så för att krångla till det, så sammansmälter dessa ibland: HUR någon spelar kan lyfta eller sänka en komposition.
Men återigen: just midi känns inte som gränslinjen mellan spelat o icke-spelat.

Så om jag nu förstår dig rätt så värderar du citat: "en duktig musikers skicklighet/kunskap att spela högre än någon som bara programmerar sin musik". Betyder alltså att "en duktig musiker" spelar själv, och sen finns det dom som "bara programmerar" sin musik. En klar klass indelning här alltså. (provoserande) :) eller...


h.   mahan

Inte speciellt provocerande. Svårt att ta på allvar dock.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Den här trådens "anda" var kanske från början att:
diskutera varför nån som spelar  och jobbar med riktiga instrument innehar en större status och respekt i musikerkretsar än nån som jobbar med MIDI. Bättre eller sämre.
Finns det nåt bakom ett sånt påstående?, Detta är det alltså i grunden fråga om.
Om detta verkar råddigt så läs trådens första inlägg :)

h.   mahan
Frågeställningen känns en aning konstruerad eftersom det inte känns som att just midi är en sån skiljelinje mella de som kan spela o de som inte kan. De flesta som kan spela använder ändå midi nånstans i sin produktion. (nu märker jag att jag lite felaktigt främst tänker på musiker som klaviaturspelande... men häng med :) ) Midi innebär ju inte färdiga låtar eller färdiga byggstenar.
Att knacka in noter med musen, kan jag själv värdera lägre än att spela. Då menar jag själva musicerandet. Det som skapas kan ju bli bra ändå, det är andra kriterier som avgör det än själva tillvägagångssättet.
Öht tror jag de flesta uppskattar o värderar en duktig musikers skicklighet/kunskap att spela högre än någon som bara programmerar sin musik. Resultatet däremot kan det råda ett tvärtomförhållande till. Man kan tycka en låt suger, hur väl framförd den än är, o man kan tycka att en låt är riktigt bra även om den är programmerad från första till sista not. Det är värderingar av två olika saker. Så för att krångla till det, så sammansmälter dessa ibland: HUR någon spelar kan lyfta eller sänka en komposition.
Men återigen: just midi känns inte som gränslinjen mellan spelat o icke-spelat.

Så om jag nu förstår dig rätt så värderar du citat: "en duktig musikers skicklighet/kunskap att spela högre än någon som bara programmerar sin musik". Betyder alltså att "en duktig musiker" spelar själv, och sen finns det dom som "bara programmerar" sin musik. En klar klass indelning här alltså. (provoserande) :) eller...


h.   mahan
Ja, JAG gör det, för egen del. Det är däremot inte samma sak som 'den objektiva sanningen'. Jag beundrar o uppskattar en spelande musiker mer än en endast programmerande. (o då pratar vi alltså endast om genomförandet, inte resultatet)
Det betyder inte heller att jag underskattar konsten att programmera musik på ett bra sätt. Det är ett annat hantverk som jag oxå kan beundra om det görs bra.
Kanske beror det på att jag själv tycker det är mycket enklare att programmera musik än att spela som gör att jag uppskattar någon som är riktigt duktig på att spela?
Jag ser inte det ena istället för det andra, o skulle oxå mycket hellre välja ett 'programmerat' bra resultat framför ett dåligt 'spelat'.
Och var går gränsen mellan spelat o programmerat?
Spelar man mindre batteri för att man använder digitala pads o hämtar ljud från samplingar?

Eftersom jag inte skäms ett dugg för att värdera olika insatser o resultat i bättre eller sämre så blir det inte speciellt provocerande, även om klassindelning är ett laddat ord :)
Jag blir mer misstänksam mot de som hyllar allt, som säger 'inget är sämre eller bättre än något annat, allt är lika bra'. (allt är konst?)
Om allt är lika bra så är allt lika dåligt. Inget är bra, inget är dåligt.
Vad betyder 'fan va bra', när du vet att jag säger det om allt?  :unsure:


Utloggad Assar

  • Frånvarande
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 251
  • W H A T E V E R
    • Visa profil
    • Assar
  • Soundcloud: assarandersen
Håller med om att midi inte är skiljelinjen, det handlar det om två olika kompetenser som ofta samexisterar.

När det handlar om att göra arrangemang så spelar det mindre roll om man spelar eller hanterar midi. Där krävs ytterligare en annan kompetens.

Att klassa spelande musiker som "finare" än programmerande tycker jag luktar kultursnobbism.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Bättre intellektuell förmåga medger att du kan "förstå" mer komplexa situationer och mönster. Det innebär oxo att man har svårare för sådant som man för länge sedna passerat. T.ex. den som är intellektuell hör hur lite konstnärlighet det finns i den musik som är tillverkad helt av loopar som någon annan gjort, och som används över allt.

Vidare så är jag övertygad om att det finns en övre och en undre gräns för vad människor kan hantera. Nu menar jag att det finns en form av "elit" i både undre och övre skiktet av intellektuella.

Ett relativt dåligt exempel på "midi"-musik/konstnärlighet är väl Kraftwerk?! Hur konstnärliga är de? Deras musik är förmodligen helt tillrättlagd och programmerad, kvantiserad och optimerad. Den är stel och kantig, rätt förutsägbar och nästan en touch av matematisk perfektion.

Är det dålig/sämre konst än Zappa?

För att inlägget inte skall bli allt för långt så tar jag resten vid nätsa inlägg.. 


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
um....nu tycker jag att det blir lite för mycket snack om övre och undre intellektuella.

Ta en intellektuell från en annan tid och låt dem lyssna på de loopar du nämner. Hör the smart guy iaf att de e massproducerat?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Du har iofs rätt i det, hela mänsklighetens intellektuella nivå ökar ju sakta men säkert.

I vissa delar av världen snabbare än andra...  ops, glöm det där sista vilket skulle kunna föra oss lååångt bort från midi, (oj, igen..)


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Ett relativt dåligt exempel på "midi"-musik/konstnärlighet är väl Kraftwerk?! Hur konstnärliga är de? Deras musik är förmodligen helt tillrättlagd och programmerad, kvantiserad och optimerad. Den är stel och kantig, rätt förutsägbar och nästan en touch av matematisk perfektion.

Va?


Utloggad Skilling

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Du har iofs rätt i det, hela mänsklighetens intellektuella nivå ökar ju sakta men säkert.

I vissa delar av världen snabbare än andra...

Va?


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Bättre intellektuell förmåga medger att du kan "förstå" mer komplexa situationer och mönster. Det innebär oxo att man har svårare för sådant som man för länge sedna passerat. T.ex. den som är intellektuell hör hur lite konstnärlighet det finns i den musik som är tillverkad helt av loopar som någon annan gjort, och som används över allt.
Betyder att man förstår något per automatik att man oxå gillar det?

Om det finns konstnärlighet i musik helt tillverkad av loopar beror väl på HUR man använt det. Precis som man kan göra ett kollage av bilder o skapa en ny, så kan man göra det med musik o ljud.

Det avgörande är väl inte vad man använder, utan hur man använder det?

Sen kan jag hålla med om att i min bok smäller det inte speciellt högt att ta en refräng från en gammal 80-talshit, o rappa lite 'yo', 'yo' över den...
Men jag tycker inte en nyskriven punklåt ger nåt heller.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Kul att du inte förstod mr Schilling...   ;-)


Det där med looparna,, jag har märkt hur någon utvecklats som använder just dessa verktyg när de skapar musik. Det slår nästan aldrig fel. Först så är man supernöjd och övertygad om att man är ett musikaliskt geni då man fått till första loopen. En basgång och trummor... Fa-an vad bra det låter. Efter ett antal timmar, kanske år, så har musiken utvecklats så att det knappast är med några färdiga loopar alls. Eventuellt så har man byggt dessa loopar helt själv från andras musik.

Utvecklingen leder mao till mer och mer komplexa saker. Det finns en massa olika nivåer i musik. Allt från enkla saker som ljudkvalitet till kaotiska helt planerade mönster spelade av flertalet musiker som interagerar med varandra.

Till problematiken kan läggas att personerna som är/vill vara musiker har en varierad förmåga att över huvud taget kunna utvecklas som musiker. Vissa blir bättre på musiken, andra bättre på att lyssna.





Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Kul att du inte förstod mr Schilling...   ;-)


Det där med looparna,, jag har märkt hur någon utvecklats som använder just dessa verktyg när de skapar musik. Det slår nästan aldrig fel. Först så är man supernöjd och övertygad om att man är ett musikaliskt geni då man fått till första loopen. En basgång och trummor... Fa-an vad bra det låter. Efter ett antal timmar, kanske år, så har musiken utvecklats så att det knappast är med några färdiga loopar alls.
Kan hålla med om att de flesta man mött har utvecklats i den riktningen. Från programmerande/klipp-o-klistra till mer spelande.
Sällan tvärtom.
Likadant att ju mer man lär sig, desto mindre är man övertygad om sin egen genialitet. Det är oftast en barnsjukdom.
« Senast ändrad: 07.04.2007, 14:28:24 by MrPhil »



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
en liten grunka jag har märkt på artister är ju at komplexiteten minskar med erfarenheten. Att komplexitet och intellekt sitter ihop köpter jag inte alls. Alltså, genier skriver jumusik som är enkel för ett instrument....

Jag tror fö att vi just nu har rätt mycket gamla musikerrävar som hittat datorer, och just använder sig av färdiga komp etc för att slippa ha hela bandet på plats.

Men visst, det ligger väl saker i det alla säger här...men att använda intellektuell förmåga ihop med att kunna tolka och ta in musik...det blir lite farligt för mig.  Framförallt när det brukar vara så att många rör ihop ordet intellektuell med intelligent.


Kraftwerk är för mig bra exempel på ljudkonst.  Jämför en tavla med geometriska linjer och modeller....den är väl inte tråkigare.....jaja:) personlig smak!


Mr Phil: återigen, docta ignorantia :)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
vackert så ynot :)

inte helt fiffigt att debattera sånt här alla gånger, blir lätt så att man missuppfattar vad andra menar och dessutom skriver som en kratta själv.

"let there be love"
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Helt rätt där oxo,, ju mer man närmar sig någon form av ytterlighet när det gäller intellektuell förmåga ju mer avskalat brukar det bli. Man har nått så långt så att man överlåter och vågar överlåta resten till lyssnaren!

Eftersom jag kommit med en massa dåliga exempel så fortsätter jag med dem..

Humor?

Basic och första nivån är väl att någon halkar på ett bananskal,,, HAHAHA... det är kul

Sedan är det kul att se någon som halkar på ett bananskal och att i bakgrundne se en gammal kärring som har planerat det hela, ännu mer HAHAHA!

Det ultimata är ju när den som planerat det hela med bananskalet halkar på en morot. ROTFLOL!!

Ett steg längre är att bara sätta upp en skylt "Nu skulle det vara en kul sketch, men författaren trillade inte på en bok så att någon annan dog"


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Njae, det är väl enklare än så, jag hyllade inte hans musik i demoforumet. Sen dess har han varit lite sur.

Det var ju just inte hyllandet det var frågan om! Det handlade om att du hade fel i sak, och du missförstod (DIN IDIOOT!!) det som att jag trodde jag var ett geni eller nåt. Det poängterade jag flera gånger om.
För sjutton gubbar, jag lägger ner nu med att skriva saker som:

Citera
har en känsla att dividends brudar är lite för unga för mig om de är i hans ålder... ;)
¨
Är du med på det eller vill du fortsätta skämma ut dig?
Patetiskt... Linkovich gillade heller inte min låt, inte fan gav jag mig på honom.  15e gången du missförstår eller kommer med motsägelser.
(Ja, jag räknar) Det är din personlighetsTYP jag inte gillar.
« Senast ändrad: 07.04.2007, 16:59:57 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Intressant diskussin i övrigt medan jag sovit och varit ute hela dan och jagat brudar "i min egen ålder" :huh:

Vissa inlägg löjeväckande, andra otroligt intressanta. Gillade speciellt wikipedia...

Återkommer senare. :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Kan vi inte återgå till att kommentera det som trådhuvudet la riktlinjer för? Och sluta med person angreppen? Jag nämner ingen,utan de som tar åt sig kan väl höja ribban lite..

Det blir ju lite trevligare stämning i tråden.Onekligen så är det ett intressant debatt ämne,men vi kan väl hålla en trevlig ton mot varandra...

Mvh
Micael


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Håller med HM här. Dom som nödvändigtvis tycker om eller har ett behov av att puckla på varann personligt kan väl träffas på bakgården, eller sköta saken per PM :)


h.   mahan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
På dom bara!

Slå inte min kompis! Iofs, slå ingens kompis!


Jag tror att själva grunden till debatten är hur ordet "midi" används och missbrukas.

Riktiga instrument, om man syftar på de som kan ha egen svängning och påverkas av faktorer som värme / kyla o.s.v. så är det nog något fler övertoner och annat sköj man kan få till...

En analog synt t.ex. även om den har midi!

Men inte en samplad loop...


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Håller med HM här. Dom som nödvändigtvis tycker om eller har ett behov av att puckla på varann personligt kan väl träffas på bakgården, eller sköta saken per PM :)


h.   mahan

Kan man inte ha en "bakgård" på kontrollrummet? Måste säga att det är lite kul när det hettar till!


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
 :lol:


fightclub!!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


DåligtGehör

  • Gäst

Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Sorry för att jag drar fram konst-sidospåret igen, men jag har inte haft tid att kolla forumet i dag, förrän nu - men vill ändå bemöta det som har sagts...

Jomen den här diskussionen har vi haft förr på annat forum, Claes. Du säger exakt samma saker som då och även denna gång avfärdar du oss som tycker om t ex Picasso som offer för en masspsykos. Jag tänker inte ens gå in i den diskussionen för det är så dumt. Snacka om att sätta sig själv på höga hästar.

Säger samma sak? Jamen det är ju bra, eftersom det visar att jag står för mina åsikter och inte viker mig för påtryckningar när folk vill att jag ska ändra åsikt. :)
Picasso var bara ett exempel på vad JAG PERSONLIGEN värderar som meningslöst skräp. Det finns många andra, men Picasso är ett klockrent exempel som jag dessutom vet att väldigt många känner till och därför kan relatera till. Det där med masspsykosen var en s.k. retorisk fråga - och inte ett påstående att jag tror att alla som tycker om Picasso är förledda av konstkritikerna - men det är förstås alltid lite svårt att se sådana nyanser i skrift... :rolleyes: Även en sådan dålig konstkännare som jag, vet ju att det trots allt finns folk som gillar Picasso - men JAG behöver inte se det som "konst" bara för att andra gör det... ;)

Citera
Men i övrigt så vidhåller jag fortfarande att det är konst när den som skapar har ett konstnärligt syfte. Hur skulle det kunna vara på annat vis? Kort att man vill förmedla och säga något. Att väcka känslor och få människor att tänka. Att vilja sälja mycket är inte ett konstnärligt syfte, men självklart går det att kombinera de två motivatorerna.

Då kvarstår frågan: Vem avgör om det är konst eller inte? Är de massproducerade "gråtande barn"-tavlorna stora konstverk i likhet med Rembrandt och Da Vinci (eller som din omhuldade Picasso för del delen...) - eller är det att jämställas med hötorgskonst? Är hötorgskonst skräp eller är det riktig konst? Porträttet man får målat på ett par minuter av en gatukonstnär som säljer alla sina hastverk på detta sätt - är det konst eller inte? Vem vet vilken ambition konstnären har när han målar sitt verk? Hötorgskonstnären kanske har stora konstnärliga ambitioner och ser sig själv som konstnär, men hans tavlor kommer ändå aldrig att ses som annat än en färgklick att hänga upp på väggen oavsett vad konstnären själv tycker om sina verk.
Det kanske är så, att Rembrandt (jfr även Mozart m fl, som gjorde huvudsaligen beställningsverk för att klara uppehället) tyckte att det han gjorde var ett nödvändigt ont, eftersom han var tvungen att måla för att klara sitt uppehälle. Hur är det då med de konstärliga ambitionerna - och vem vet hur det egentligen ligger till, så att man kan avgöra om det är konst eller inte?

Citera
Alltså: om någon skapat något med ett konstnärligt syfte har ingen annan rätt att påstå att det inte är konst. Man kan hävda att det är dålig konst, men det är en annan sak och en värderingsfråga.

Med andra ord, så är hötorgskonst och "gråtande barn"-tavlor precis lika stor konst som Picasso, Rembrandt etc (liksom femtielva låtar som är snarlika "Boten Anna") - så länge den som skapar tycker att det är konst han skapar? Vem vet vad konstnären/musikern tänker när han skapar sitt verk? Måste inte sådana bedömningar i själva verket i stället ligga hos betraktaren (eller lyssnaren om det gäller musikalisk "konst")...? Den som skapar en låt - även om det är nr 32768 i raden av snarlika kopior på "Boten Anna", har ju också ett konstnärligt syfte, eftersom skapandet ger utlopp för hans kreativitet i högre eller mindre grad - och han skapar något som tilltalar hans konstnärliga ådra. Då är det ju också "konst", eller...? Som sagt: "ingen annan har rätt att påstå att det inte är konst". Med den inställningen så måste du alltså hålla med om att denna 32768:e kopian av "Boten Anna" är konst, eftersom syftet är konstnärligt...?
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Sorry för att jag drar fram konst-sidospåret igen, men jag har inte haft tid att kolla forumet i dag, förrän nu - men vill ändå bemöta det som har sagts...

Jomen den här diskussionen har vi haft förr på annat forum, Claes. Du säger exakt samma saker som då och även denna gång avfärdar du oss som tycker om t ex Picasso som offer för en masspsykos. Jag tänker inte ens gå in i den diskussionen för det är så dumt. Snacka om att sätta sig själv på höga hästar.

Säger samma sak? Jamen det är ju bra, eftersom det visar att jag står för mina åsikter och inte viker mig för påtryckningar när folk vill att jag ska ändra åsikt. :)
Picasso var bara ett exempel på vad JAG PERSONLIGEN värderar som meningslöst skräp. Det finns många andra, men Picasso är ett klockrent exempel som jag dessutom vet att väldigt många känner till och därför kan relatera till. Det där med masspsykosen var en s.k. retorisk fråga - och inte ett påstående att jag tror att alla som tycker om Picasso är förledda av konstkritikerna - men det är förstås alltid lite svårt att se sådana nyanser i skrift... :rolleyes: Även en sådan dålig konstkännare som jag, vet ju att det trots allt finns folk som gillar Picasso - men JAG behöver inte se det som "konst" bara för att andra gör det... ;)

Citera
Men i övrigt så vidhåller jag fortfarande att det är konst när den som skapar har ett konstnärligt syfte. Hur skulle det kunna vara på annat vis? Kort att man vill förmedla och säga något. Att väcka känslor och få människor att tänka. Att vilja sälja mycket är inte ett konstnärligt syfte, men självklart går det att kombinera de två motivatorerna.

Då kvarstår frågan: Vem avgör om det är konst eller inte? Är de massproducerade "gråtande barn"-tavlorna stora konstverk i likhet med Rembrandt och Da Vinci (eller som din omhuldade Picasso för del delen...) - eller är det att jämställas med hötorgskonst? Är hötorgskonst skräp eller är det riktig konst? Porträttet man får målat på ett par minuter av en gatukonstnär som säljer alla sina hastverk på detta sätt - är det konst eller inte? Vem vet vilken ambition konstnären har när han målar sitt verk? Hötorgskonstnären kanske har stora konstnärliga ambitioner och ser sig själv som konstnär, men hans tavlor kommer ändå aldrig att ses som annat än en färgklick att hänga upp på väggen oavsett vad konstnären själv tycker om sina verk.
Det kanske är så, att Rembrandt (jfr även Mozart m fl, som gjorde huvudsaligen beställningsverk för att klara uppehället) tyckte att det han gjorde var ett nödvändigt ont, eftersom han var tvungen att måla för att klara sitt uppehälle. Hur är det då med de konstärliga ambitionerna - och vem vet hur det egentligen ligger till, så att man kan avgöra om det är konst eller inte?

Citera
Alltså: om någon skapat något med ett konstnärligt syfte har ingen annan rätt att påstå att det inte är konst. Man kan hävda att det är dålig konst, men det är en annan sak och en värderingsfråga.

Med andra ord, så är hötorgskonst och "gråtande barn"-tavlor precis lika stor konst som Picasso, Rembrandt etc (liksom femtielva låtar som är snarlika "Boten Anna") - så länge den som skapar tycker att det är konst han skapar? Vem vet vad konstnären/musikern tänker när han skapar sitt verk? Måste inte sådana bedömningar i själva verket i stället ligga hos betraktaren (eller lyssnaren om det gäller musikalisk "konst")...? Den som skapar en låt - även om det är nr 32768 i raden av snarlika kopior på "Boten Anna", har ju också ett konstnärligt syfte, eftersom skapandet ger utlopp för hans kreativitet i högre eller mindre grad - och han skapar något som tilltalar hans konstnärliga ådra. Då är det ju också "konst", eller...? Som sagt: "ingen annan har rätt att påstå att det inte är konst". Med den inställningen så måste du alltså hålla med om att denna 32768:e kopian av "Boten Anna" är konst, eftersom syftet är konstnärligt...?

Allvarligt talat, det går inte att definiera va som är konst...


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
Allvarligt talat, det går inte att definiera va som är konst...
Det var ungefär det jag ville komma fram till - men det är också det alla självutnämnda experter påstår att de kan göra... <_< :rolleyes:
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad Fidden

  • ♪♫
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 002
  • Don't panic
    • Visa profil
  • Soundcloud: crumblezone
Allvarligt talat, det går inte att definiera va som är konst...
Det var ungefär det jag ville komma fram till - men det är också det alla självutnämnda experter påstår att de kan göra... <_< :rolleyes:
Vad som är konst eller inte kanske inte är universellt, utan en subjektiv och högst personlig bedömning? Om en expert tycker att något är konst, är det väl konst för honom/henne. Däremot förstår jag inte vad denna experts åsikter har för betydelse, då det ju är betraktaren som ska beröras.

Så jag håller nog med dig claes, för jag tror du sa ungefär samma sak... vet inte riktigt varför jag återupprepade det, beror nog mest på tristess.

edit: HJÄLP vad offtopic jag lurades in att skriva! Usch på er! :P
blargh


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Men vad är topic dåh??!


midi eller riktiga instrument?


vad menas med det om inte att midi på något sätt skulle vara begränsande när det gäller de konstnärliga uttrycken inom musik?!

Finns inte konst, är det det ni menar?

Jag är övertygad om att det finns konst, och det finns otroligt mycket som INTE är konst trots att många hävdar att det är det. Det bästa exemplet hittills i alla svar är japanen som sprayade sin egna avföring med guldfärg och lade det i tomma akvarium. Jag skulle med bestämdhet påstå att det INTE är konst. Och jag är nog beredd att gå rätt långt för att inte ge mig på den punkten, eller låta någon annan tro det utan att de har fått precis hur många miljarder argument som helst för att det inte är konst.

Skål ta mig faan :-)