Kontrollrummet

Harmonica mike - Kärlekens låga

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Låtnamn: Kärlekens låga
Artist:Harmonica mike
Kompositör/text:Hm
Ev,medverkande:Nope,just me på bas,piano,gura samt hand knackade ez drums..
Genre:Visa
Format:mp3
Storlek:Inte mycket,relativt liten sak
Låtlängd:1.51
Tillverknings år:2008

Hej gott folk.

Slängde in lite mer traditionella trummor och skippade pianot..Lirar nog lite lätta fills istället på acke guran på nästa verre.Lagt om sången oxå..

Är jag på rätt spår med trummorna?

Givetvis så kommer det en annan basgång,mera soft mot detta(samma nu som på första verren).

Och körer samt förlängning skall det bli,men det får bli till veckan,jag hann inte mer än så här idag..

VERSION 2
Mvh
Micael
« Senast ändrad: 15.08.2008, 12:08:14 by Harmonica mike »


Utloggad djonas

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 625
    • Visa profil
    • www.jonasekestubbe.com
Tjenare Hm!
Skön låt. Det som slår mig direkt är att det låter som du sjunger genom näsan i början...låter nästan som du är täppt i näsan. Det låter mycket bättre i slutet av låten, efter 1 minut låter det riktigt nice...kanske var en måndagstagning i början vad vet jag. ;)  :lol:
Annars är sången mycket nice...helt rätt för stämningen i låten.
Jag tycker om trummorna...de känns lite halvt ostrukturerade i bakgrunden vilket är helt rätt.
Basen låter gött förrutom någrta sura toner vid 0:29 och vid 0:32. Sen gör du nån blues grej vid 0:27. hade nog skippat den just där...det känns lite fel. Skulle hållt mig mer harmoniskt just där.
Piano och gitarr låter gött, både spel och ljud.
Munspel saknas helt klart här...där låter nu slutar borde ett skönt muspelssolo ta vid och sen avslutar du kanske med en vers till följt av refräng och sen ett litet outro så är du hemma. :)
Gött jobbat!
Mvh / djonas


Edit: Bra text!!
HP m8191.sc-a, Intel Core 2 Quad Q6600, 4GB RAM, 820GB HD, GeForce 8600 GT 512MB

Hemsida
Cullooden
Promemoria


oceanmusic

  • Gäst
Skriver medan jag lyssnar: pianot tar för mycket plats, vandringen gör att mitt fokus flyttas från sången till pianot -> obra. Tror att det skulle fungera bättre med några långa ackord.  Däremot skulle du kunna fixa en brygga där pianot kan vandra iväg. Låten blir ju även längre. Sedan tycker jag att det finns någon slags osynk mellan trummor, gitarr och bas, svårt att beskriva bara en känsla. Ljuden låter inte heller riktigt som de befann sig i samma rum. Basen är lite vild ibland men den fungerar annars. Det var min åsikt om ljudet.

Låten då, den är riktigt bra! Bra text, gillar ditt sätt att framföra den. Föreställer mig Åsa på en andrastämma i andra vändan kanske?

Summa summarum, bra och kan med små justeringar blir alldeles förträffligt bra.  :)

Efter 15e lyssningen, mina åsikter ligger fast.


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjenare Hm!
Skön låt. Det som slår mig direkt är att det låter som du sjunger genom näsan i början...låter nästan som du är täppt i näsan. Det låter mycket bättre i slutet av låten, efter 1 minut låter det riktigt nice...kanske var en måndagstagning i början vad vet jag. ;)  :lol:
Annars är sången mycket nice...helt rätt för stämningen i låten.
Jag tycker om trummorna...de känns lite halvt ostrukturerade i bakgrunden vilket är helt rätt.
Basen låter gött förrutom någrta sura toner vid 0:29 och vid 0:32. Sen gör du nån blues grej vid 0:27. hade nog skippat den just där...det känns lite fel. Skulle hållt mig mer harmoniskt just där.
Piano och gitarr låter gött, både spel och ljud.
Munspel saknas helt klart här...där låter nu slutar borde ett skönt muspelssolo ta vid och sen avslutar du kanske med en vers till följt av refräng och sen ett litet outro så är du hemma. :)
Gött jobbat!
Mvh / djonas


Edit: Bra text!!


Hej Jonas.

Kanon feedback du bjöd på! Anammar alltihop.
Sången,ja det är en tagning utan uppvärmning och då brukar det låta bättre en bit in i låten :D Fixar till det.Torsdags tagning halvsju på morgonen :lol: :P
 Basen,jo jag har ju mest lirat blues/rock på den sedan jag köpte den ifjol..Hade lite problem hur jag skulle lägga den på denna låt.Men jag skall ge den en chans till.

Låt längden,jo det skulle nog passa med ett munspels solo,eller ett jazzigt piano solo :) en vers till och en avslutande reff får det bli.

Mega thanx för superbra feedback!

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
Ja, men detta är inte så dumt. Du kan sjunga mycket bättre dock och jag vet att du kommer fixa bättre sång på slutgiltiga versionen. Gillar själva låten, tycker kompet känns lite "stolpigt" ibland, söker mer sväng om det går att få till. Sen gillar jag inte houseoftherisingsun-gitarrspelet, känns inte riktigt som det passar sig här, vanligt rakt komp hade jag nog gillat bättre.

Ser fram emot utvecklingen, bra grundmaterial som jag gillar. Lycka till!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej Mike!

Låter schysst...lite mer struktur så sitter den...kan bli bra den här :) ( Allt har nog redan sagts i utförliga kommentarer ) /C


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Rofylld och trevlig start. Vill inte klaga på nåt speciellt, allt har nog redan sagts, som sagt ;)

Återkommer! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Skitfin låt!
Det är däremot något i denna version jag inte kan sätta fingret på, som verkar göra texten svår att sjunga.
Hur har du börjat? Gitarr eller sång eller trummor eller?
Jag kan drömma om att höra den i olika typer av låtar, en country & western. en reggae, en (you name it) för att få olika infallsvinklar på den.
Jag tror att jag inte blivit vän med trummorna i kombination med sången. Det är nånting som gör att jag skulle vilja höra en total nyinspelning av denna stämningsfyllda fina låt. Inte pålägg med flera instrument. F'låt men jag hinner inte analysera vad jag skriver det bara sprutar ut efter tre lyssningar.

Redigerat: kanske upplever jag att piano, trummor och gitarr ibland inte är så tajta som jag önskar. Kan vara det.
« Senast ändrad: 14.08.2008, 18:08:12 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Finns väl inget att såga på det här...härlig melankoli, men saknar munspel såklart..det borde du lägga på mot slutet.
Bra text, fin känsla i pipan, som vanligt :D
Det blir kanon det här. Kommer igen!

/Marr
« Senast ändrad: 14.08.2008, 18:30:51 by Marruschkka »
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Fint.

Men varför de konstiga trumkompet? Hade det inte funkat med ett helt vanilgt shufflekomp? Känns lite stompigt nu, vill ha lite mer flyt i låten.

Är det ez nashville kittet du kör eller samplade vispar?

Mixen är dov o skön, det gillar jag.
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ocean m:

Låtskiss detta,jag är också lite kluven kring piano/bas/drums..Hittade inte riktigt rätt feeling i denna arr mässigt.Testade ett mera fartigt arr åt jazz/blues hållet som funkade bättre,men känslan i text och sång gick förlorad dessvärre..jag donar lite till..

Freddy:
Jo jag letade bland trumlooparna för att hitta nåt som funkade till denna,men jag gick bet.Lirade lite keys drums istället..inte riktigt rätt tänkt tror jag,så jag donar vidare då melodin funkar bra mot texten.Det är arret det hänger på..Jag trivs ju bäst i rock/blues fållan som du vet.Försöker igen,får jag inte till det så lägger jag ut en förfrågan om collab..

Clemens:
Jag funderade ett tag på hur jag skulle arra denna,inte riktigt nöjd i nuvarande form dock,så jag drar den nog en vända till i uppbyggnads läget.Saknar dock riktiga ideer åt vilket håll jag skall dra denna..Bort från blues fållan i vart fall.

Dividend:
Återkom gärna,jag skall arra denna vidare,det måste gå att få bättre flyt i låten,då melodin funkar bra mot texten..mera en arr fråga i vilken riktning jag skall dra det..

MaxB:
Här kommer det ideer - härligt! Jo jag håller med om att det styltar lite i arret.Denna har jag spelat många gånger ensam med ett enkelt gura komp och munspel.Fick ide´n i morse om att spela in den då det är över 20 år sedan jag skrev alstret..
Jag la sången och guran mot metronom först.Letade bland mina trumloopar men hittade inget som passade så det fick bli keys trumlir.Jag har en version med congas i bakgrunden till detta trumkomp som får det att flyta lite bättre.Dock är jag inte riktigt nöjd,så det måste bli nåt annat.Reggae säger du,intressant! Inte mina marker dock,vill du testa om du får sångfilen?
Vi kan ju köra ett collab om det funkar?
Visst sliter det lite här och där,men det är inte så farligt,mera att det saknas en fast struktur i trummorna..

Marr:
Tack marr,kul att du gillar det så här långt.Jag donar lite till med denna då melodin och texten går hand i hand,nånting i trummorna/basen gör det lite spretigt..Munspel skall det bli,och en vers till..

Yllet:
Nej jag tog cocktail kitet som följer med original ez:et..har inte Nashville..Vintage har jag,kanon nöjd med det!
Shuffle komp..Hmm...inte testat det,provar det till veckan.Dock ville jag inte köra mina vanliga blues övningar på denna.Jag testade ett annat arr i ett högre tempo och ett mer traditionellt 6/8,men jag tyckte att det ryckte sönder den fina melodin.Sen blev det lite plankning av "Learn your lesson",och då hade Wernis gått i taket :lol: :D
Jo soundet i låten är nog inte så tokigt,det låter rätt bra i bilen.. :)


Till er alla:
Vad glad jag blir när ni ger mig så bra och fin feedback.Jag är medveten om att det var lättare sagt än gjort att arra denna.Det tog mig tre timmar på förmiddagen att få till detta,två och en halv av dom gick till trummorna och basen..
Nu har jag fått några bra ideer som jag testar till veckan.Får jag inte till det i en någorlunda bra version,så jazzar jag till det :) Om ingen är sugen på ett collab.. :wub:

Mvh
Micael







Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Bra låt. Väldigt bra.
Det stannar där för mig, tyvärr.

 :ph34r:

Lite idéer från mig:

(och nej... inte åt Learn your lesson-hållet, där håller jag med dig. Det hade nog sabbat den fina melodin)

Dra det mer åt, jag vet, har sagt det i en annan låt från dig - Han är min sång och min glädje. Versionen med Magnus Carlson och brustna hjärtans orkester från Frälsisskivan som kom 1999.

Tycker inte du ska vara rädd för att trycka på här - på alla håll. Både med sång och musik. Leta upp gospelkören i byrålådan och damma av Hammondorgeln och kör så det ryker och lås in visparna och kasta bort nyckeln.

Ett litet avsnitt med Brustna hjärtans orkester för att illustrera vad jag menar:
http://www.speedyshare.com/396826292.html

Däremot måste jag säga att trummorna var rätt coola även om det enligt min mening inte blev så bra just här. Snygga vispar minsann.

Om du skulle dra åt gospel/balladhållet enligt ovan så skippa ALLA blåa noter och munspelet helt. Det ska liksom vara tokstrikt i tonarten i så fall.  :)



Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena H-Mike!

Det börjar fint det här! Kan bli hur bra och mäktig som helst! Melodin har du fått till väldigt bra, så den tycker jag att du ska behålla och utveckla...dock känns det som att en del av det andra inte faller in så bra som det kunde göra.

Jag tror att du kanske skulle kunna vinna på att ha en mer återhållsam/rak basgång här. Jag gillar att den har ett eget liv, men den kanske skulle må bra av att ta ut svängarna lite mer selektivt (tex vid en upphöjning/brygga etc)...tror att den skulle uppskattas bättre då...

Trummorna ligger lite ostrukturerat och det gillar jag egentligen, men det skulle vara intressant att höra ett annat arr på dem.

Pianot låter fint, men jag är nog inne på Wernborg´s förslag om hammond och gospel-köret ändå. Den kan nog lyfta låten till andra höjder...om då en kvinnlig röst tar tag i micken och fyller i så tror jag att det blir kanon!

Du har en riktigt bra grund här och din röst passar bra in till detta temat! Jag ser fram emot utvecklingen på den här!

Tack för musiken och må gött!

/Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
MaxB:
Här kommer det ideer - härligt! Fick ide´n i morse om att spela in den då det är över 20 år sedan jag skrev alstret.. Reggae säger du,intressant! Inte mina marker dock,vill du testa om du får sångfilen? Vi kan ju köra ett collab om det funkar?

För närvarande har jag fullt upp med att knyta ihop "Living on a tugboat". All bonustid går till den. Dessutom har jag inte fått till reggaefeelingen, trots att jag försökt en hel del. Många halvfärdiga låtar i reggae-tappning ligger och väntar. I mars 2007 då jag avslutade låten "MaxB - The hacienda" http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=8379.msg68456#msg68456 skojade jag då jag skrev att jag skulle dra vidare från Mexiko till Jamaica (i musikens värld) men kan nu konstatera att jag aldrig kom fram. Hamnade på en bogserbåt i Afrika istället.

Smidigt tips i annan tråd att lägga bilder på http://forumbilder.se och länka därifrån. Men undrar om man samtidigt ger dem rätten att publicera och sälja mina bilder?

Snart är det dags att flytta till den nya studion. Det ska bli trevligt!

« Senast ändrad: 14.08.2008, 21:46:41 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google



Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
En omisskännlig HM-låt i en gospel/bluesanda med mycket blueskänsla som bara han kan förmedla. Gillar mycket det lågmälda uttrycket.
Skulle vilja förstärka den vackra gospel-feelen i detta med en återhållen kör som kommer in från ex-vis 00:25. Gitarr och sång låter helt rätt tycker jag. Pianoliret och trummorna låter lite brötigt. Pianot i början helt rätt men sedan går det liksom sin egen väg för mycket. Skulle du inte kompa mer på ackord och några enstaka fills för att förstärka övergångarna ex-vis vid 00:57? Trummorna är lite för aktiva också men en hel del snygga fills. Vispar i ½-beat i stället? Låten som sådan är jättefin med vacker text och borde förlängas med ett stick.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Va skaru ha för bilden? :P
Utsikten från vårt kommande vardagsrumsfönster - ute på landet
Skojaru eller eru seriös?  :unsure:

Redigerat: Jag är trött nu, kopplar rysligt långsamt...

> Smidigt tips i annan tråd att lägga bilder på http://forumbilder.se och länka därifrån.
> Men undrar om man samtidigt ger dem rätten att publicera och sälja mina bilder?

HM - Det är en härlig låt Visst är det så, visst är det så.
Basen och pianot skulle kunna läggas om så att de är mer tajta, kanske inte behövs mer än så. Jo, en ren elgura som kör ett enkelt komp också. Har du möjlighet att skicka länk med ett stereospår, helst wave 48 kHz - 16 bitar med bara sång, gitarr och något taktfast (congas eller clicktrack). Skulle vara intressant att testa en sån gitarr om jag får tid och du vill. 
« Senast ändrad: 14.08.2008, 23:26:44 by MaxB »
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Wernis:
Jag testade hammond före pianot,men det ville sig inte riktigt.Trummorna är ju ett kapitel för sig,många ostrukturerade slag.Vanligt tretakts highat lir skapar nog en stabilare grund för resten av arret.Dom blå tonerna ja,det följer ju liksom med då jag arrar låtar på både gott och ont.
Skadad som man är av all blues jag lirat.Visst kan jag testa körer och rakare arr,det kanske funkar bättre.Men innan jag gör det så skall jag testa att lägga om basen mot befintliga trummor,givetvis med en lättare modifikation.Kantslag och lite tatata ta på höghatten funkar ju oxå bra i ett sånt här arr,kanske gör så istället så närmar jag mig "Han är min sång och min glädje".Ooaah körer kan nog oxå passa in rätt bra i denna helt klart.Om jag lirar munspel på denna så blir det melodiöst,inte blues utan rent melodispel på en tänkt solorunda..Köpt en "riktig" övertonsflöjt med sex hål.En sån där Irlänsk sak för sjuttifem spänn.Den kan oxå funka rätt bra som solo instrument,fast mest sugen är jag på att gå loss på pianot.. :rolleyes:
Jag har alltid trott att du drivit/skojat lite med mig då du föreslagit Pelle Karlsson tidigare,men nu när jag fick höra hur du menar så förstår jag att det var seriöst menat :)

Leif:
Jo jag anammar nog wernis tips och drar det mer mot gospelhållet.Mest är det nog trummorna som "stör" och alla blå toner på piano och bas.Melodin är ju fin,så det gäller att arra allt rätt så inte känslan i sång och text går förlorad.Hang in there mate,till veckan så kommer det uppgradering av denna..

MaxB:
Okej,vi lägger ned reggae köret.Jag drar det lite mot gospel så får vi se hur det blir.Gura polare har jag gott om i min närhet så det löser sig om jag får till en stabil och bra grund,tack för ditt erbjudande.Tack för tipset om att lägga in bilder,inte fattat hur det går till,nu vet jag - thanx man.

Equality:
Jo en förlängning skall det bli,ett solo parti(munspel eller övetonsflöjt,piano?) nån form av stick och en avslutande vers/reff.
Fixar till pianot,gav det minst tid i uppbyggnaden av låten.Lirade mer på känsla än komp/rytmik.
Skippar nog visparna..Iofs kan jag testa ditt tips att strukturera upp virveln.Annars borde kantslag och tretakts highat funka rätt bra till denna.Körer är ett bra tips som jag fått tidigare i tråden och anammar.
Jo det finns en fin känsla i text och melodi,det gäller att förvalta det i arret.Kanske har jag tänkt lite för "blått" när jag lirade in detta..Vi får se vad trum/bas/piano fix kan göra för låten samt förstärkning med körer..Lite mer gospel liksom..

Till er alla:
Fantastiskt bra och givande feedback har jag fått på denna.Nu är jag er svaret skyldig om jag kan återgälda det och göra en bra låt av den ide´jag fick 1988.Så många år har denna korta visa legat och väntat..Jag kan lova er,det är inte den enda,har ett gäng med vackra visor som ivrigt pockar på uppmärksamhet.Hå hå ja ja..En i taget :)

Till veckan så skall jag ha version 2 klar.

Mvh
Micael




Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Hello Hm....skön låt du fått till, tror det är första gången jag hör dig på svenska  :unsure: eller?? hur som helst du vet ju vad jag tycker om din röst och det är inte annorlunda när du sjunger på svenska...du har en känsla som man inte hittar två på /1000...basen är ute och åker här lite varstans, försök styra upp den men inte för mycket den känns lite charmigt nu också...schysst låt  / karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hejsan svejsan gott folk.

Nu har jag fixat trumorna tror jag,samt lagt om sången.

Karl:
Jo jag har fått liite kritik på trummor och bas men trummorna kan vara åtgärdade nu..
Tack för ditt omdöme om min sång,det värmer gott.Dock tog jag om den idag,då den inte var riktigt hundra.. :) Kul att du gillar låten,mera skall det bli så småningom då jag har mer tid..

Wernis:

Hos min lokala musikleverantör..Den fanns  i ett gäng olika tonarter.Metall,japp.Lite gällt sound i den då röret är smalt.Lite justering fick jag göra i munstycket för att den skulle funka att blåsa i.Det är en traditionell Irlänsk sak."Generation British made" för 75:- kan bli rätt fräck att kasta in i nån låt.Lite marigare än mina då det är sex hål,och således hela skalor över två oktaver.Tjuv tränat lite på den i sommar :)
Jag drar iväg en bild till din mail på måndag,hinner inte nu stress stress..

Mvh
Micael


oceanmusic

  • Gäst
Gott! Mycket bättre driv och känsla nu.  :)

Satt och lirade gitarr till detta, kan tänka mig Wernborg läggandes lite räkor på denna kanske?
(mitt spel sög fett)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Håller med. Bättre driv, och jag börjar verkligen uppskatta låten här! Kanske snart även hantverket ;)

Seriöst, detta är och kommer bli riktigt bra! :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
OC:
Kul att du tyckte det blev bättre.Trummor och piano var nog den stora boven..Dock ligger samma basgång som tidigare.Jag har lite ideer på den,men det drar åt jazz hållet med lite walkin´,vet inte om det kommer att funka,kanske i nån av övergångarna,vi får se.Nåväl,nu känns det som om jag har en bra botten att bygga vidare på.Vilka fills som skall in..Ja jag funderar på lite ackelir själv,men vet inte om jag fixar det..Då måste jag repa in nåt,och det lär ju ta nån timme :D Lättare att lämna bort det så blir det perfekt direkt.

Dividend:
Mången tack för det Per.Låten är ju en vacker liten sak.Det gäller att behålla den känslan i arret oxå,första verren var väl lite sisådär..men det tar sig.Jag tror oxå på denna,den har ju vilat i 20 år sedan jag skrev den.Nu har jag lite bättre möjligheter och färdigheter att sätta den på pränt liksom :)


Till er båda:
Tack för snabba kommentarer,skönt att höra att jag är på rätt spår.Mera kommer till veckan,så hang in there mates!

Mvh
Micael


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Nu är du på väg.

Men du måste ta ifrån trummisen spriten.

Elgitarr på detta som spelar stenhårda ackord unisont med kantslaget. Rätt mycket reverb på det.

Åsså var det dom blå  :ph34r:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 392
    • Visa profil
    • SoundClick
Bra Micke! Låter mer harmoniskt i Östergötland nu också. Lyssnade inte så mycket på basen förut men hörs den desto mer och det hörs några feltoner (00:26, 00:30, 00:32 och några bluestoner som i mina öron inte riktigt passar) annars snyggt spel i löpningarna.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Wernis:
Jo det blåa får stryka på foten då jag lirar om basen till veckan.Däremot tycker jag att sång pålägget idag stinker lite - rakare blir receptet,ungefär som jag sjöng på första verren fast en bättre tagning.
Trummisen och spriten..? Är det för tight lirat eller? Behåller det så här tills jag satt baseriet,så har jag en bra styrning att lira mot.Sliter det i takten så beror det nog på basen..Den är kvar sen förra verren.
Elgura ja,kollar upp det då jag satt grunden.Tänkte mig liksom ackegura på denna..Kan ju tänka om,nu känns det som läge för hammond när jag har styrt upp basen lite..

Equality:
Jo baseriet skall tas om och utvecklas lite.Lite mer glidningar tror jag på,men det är inte så lätt att sätta till denna genre,jag trivs bättre när det går fort av nån anledning  :D
Kul att det börjar funka där nere i söder.
Mera kommer till veckan.

Stort tack till er båda för kommentarer,ser ut som om munspelarn är på väg åt rätt håll..

Mvh
Micael


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Bättre trummor nu, men det skulle inte sitta fel med lite sufflekomp emellanåt, men det e mer flyt nu. "March-virvlarna" låter onaturligt... Men vad är det som brummar och låter ur ton vid 0:30? Återkommer på några ställen, är det gitarren som slår över?

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Har inte lyssnat på nån tidigare version så har inget att jmfr med.
Lite omotiverade trumfills, typ kantslag och trumvirvlar på samma gång.
Förenkla basen. Mer stadigt. Ja, hela kompet borde förenklas och med mer bestämdhet.
Sången är bra, fin känsla med rätta darren på rösten.
Jag saknar nåt som gör det lite mer spännande. Kanske nåt instrument, kanske en git 2 som lägger lite ackord som skapar lite intresse. Behövs inte mycket. Väntar med intresse på fortsättning...


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
först tänkte jag att det kunde va mer elände, skitigt och blues från magen.

MEN det är mer blus  från hjärtat här. Lite enklare komp efterlyser ävenjag, och kanske en slidegura extra här o var.

bodenblues :)

nära färdig, lite lugnare trumfills !


 
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
ang. trummorna och spriten.....  dåligt skämt.

för tight?? nej du. tänkte nog mer på dom helgalna fillsen du har pillat dit. Lät som en fyllesjuk pubtrummis som inte sett publik på flera år.....

som jag då iofs. Undrar hur det ska gå. Jag som har gig i höst för första ggn på flera år. Hoppas jag inte tokar till det  :lol:


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Nya svar nice!

Yllet:
Själva grundkompet är nytt..4/4 med 6/8 feeling..Fillsen är resterna från visp spåret,så det kommer nya fills med bättre inramning i låten.Lite tatata-ta-tatata-ta på highat locket menar du?.Brummet,vet inte..? Kollar det,förmodligen guran,eller felspel på basen..Dock skall jag ta om den så då kollar jag vad det är som låter skumt.

Tokai:
Av misstag i ett stressat ögonblick så lade jag låten på färdiga,vilket den inte är..Trumfillsen är rester från ett spår tidigare då jag körde med vispar,men det var liite för ambitiöst lirat på keys..
Själva grund beatet funkar tycker jag,men fillsen blir åtgärdade.Nu först så har jag en bra grund att utgå från då jag skall lira ett solo,samt skriva en vers till.Funderar på att lira nåt fills aktigt på acke eller el guran..Jag hade piano tidigare,men det var inte speciellt bra eller rätt lirat..
Vidare så är basgången mycket riktigt lite för bluesig,så det kommer nytt till veckan.

Emulatorn:
Men tjenare MR Thomp! Ett tag sedan jag såg dig i mina trådar - kul! Bra synpunkter i arret,som jag tar till mig då jag spikar denna till veckan.

Wernis:
Jaha ja,point taken :) Jo fillsen är kvar från visp spåret,hann inte lägga in några nya så dom ligger över grund beatet som går i 4/4 med 6/8 feeling..Lite tatata-ta på highaten då och då kommer nog att förstärka grund kompet bra,samt mera genomtänkta fills.
Live lir,kul! Ensam eller med bandet? Jag körde ett brölloppsgig i sommar med lite playback å ackegura/munspel - det funkade bra.Lite rostig är man ju då det är några år sedan jag oxå lirade live.
Men det är väl som att lära sig cykla antar jag,har man lärt sig det så sitter det för evigt.Då är det värre när man skall köra tandem hoj,då gäller det att medpassageraren håller balansen eller takten om vi snackar band :D,det går säkert bra - Kör så det ryker!
Det hade varit kul att lyssna på..Spela in giget? Rätt enkelt med de små och smidiga lösningar som finns idag..

Till er alla:
Bra och värdefulla synpunkter i arr och lir,fixar till resterande till veckan.Ingen långbänk för denna låt..Mången tack.

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
som jag då iofs. Undrar hur det ska gå. Jag som har gig i höst för första ggn på flera år. Hoppas jag inte tokar till det  :lol:

En 7/4:a och mycket synkoper så är du hemma! Eller ett spontant trumsolo som exkluderar ettor är annars ett hett tips! 


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
som jag då iofs. Undrar hur det ska gå. Jag som har gig i höst för första ggn på flera år. Hoppas jag inte tokar till det  :lol:

En 7/4:a och mycket synkoper så är du hemma! Eller ett spontant trumsolo som exkluderar ettor är annars ett hett tips! 

 :lol: :lol:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
haha, jafan, mycke nu. dröjer nog en stund innan jag är tillbaka på 100%-ig täckning av demolåtarna igen, men Im getting closer :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol