Kontrollrummet

Harmonica mike - Kärlekens låga

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
tJOU MICAEL!

Varit nån vecka på internetfri semester så  har inte hört tidigare verren av dett stycke. Men ett godbit kommer detta att bli, inte helt färdig ännu. Här e några ideér från Obbnäsguuben:

1. Här behövs ett intro, och ett intro med åtminståne acke och munspel!

2. Kolla virvelkaggespelningen (marchtrumman) , behövs den överhuvudtaget eller räcker det med kantslaget? Nu är marchtrumman väldigt otajt.

3. Basen måste du gå noggrannare igenom t.ex vid 0:28 - 0:33 där jag tycker att du inte ska spela A# utan kör enkel bas enligt ackord, hela vägen. Nu sticker det in lite jazzbasgångar som inte riktigt sitter i genret.......  min åsikt ;)

4. Så fattas ju munspelssoooolot helt klart! En hel vers kan du lägga till det.

5. Och stämmorna Micael! Här kommer dom att sitta störtsnyggt! Sätter en ide med stämmor i länken här nedan!
Mahans version med stämmor

Du har Micael ett jättesnyggt botten, så kom igen, lite jobb till så  har vi en ny toppen HM låt på KR! :)

Stort grönt ljus från Obbnäs, keep it going!

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 401
    • Visa profil
    • SoundClick
Härliga stämmor Mahan! Wellcome back mannen!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Härliga stämmor Mahan! Wellcome back mannen!
:D
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Mahan med positiva vindar från öster, roligt att höra dina välstämda körstämmor.
Låten är definitivt intressant att tolka. Bra betyg till HM, alltså. 
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Hej Johan. Mobilsurf,så jag kan inte lyssna.. På första verren så hade jag vispar som var lirade på keys,lite över ambitiöst lirat dock.. Fillsen du hör nu är rester från det. Jag hann inte åtgärda.. Grund liret funkar. Nu har jag en stabil grund för att sätta ett solo och en vers till.Lite ackefills och en snyggare basgång så börjar det närma sig. Jag donar vidare med låten till veckan,det blir kul att höra vad du gjort..
Welcome back mate. Mvh Micael


oceanmusic

  • Gäst
Mahan, du gjorde min dag!  :D

Vilken insats, vilka körer! Denna låt kommer bli något alldeles speciellt när den är klar, känns det som. :-)


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
tJOU MICAEL!

Varit nån vecka på internetfri semester så  har inte hört tidigare verren av dett stycke. Men ett godbit kommer detta att bli, inte helt färdig ännu. Här e några ideér från Obbnäsguuben:

1. Här behövs ett intro, och ett intro med åtminståne acke och munspel!

2. Kolla virvelkaggespelningen (marchtrumman) , behövs den överhuvudtaget eller räcker det med kantslaget? Nu är marchtrumman väldigt otajt.

3. Basen måste du gå noggrannare igenom t.ex vid 0:28 - 0:33 där jag tycker att du inte ska spela A# utan kör enkel bas enligt ackord, hela vägen. Nu sticker det in lite jazzbasgångar som inte riktigt sitter i genret.......  min åsikt ;)

4. Så fattas ju munspelssoooolot helt klart! En hel vers kan du lägga till det.

5. Och stämmorna Micael! Här kommer dom att sitta störtsnyggt! Sätter en ide med stämmor i länken här nedan!
Mahans version med stämmor

Du har Micael ett jättesnyggt botten, så kom igen, lite jobb till så  har vi en ny toppen HM låt på KR! :)

Stort grönt ljus från Obbnäs, keep it going!

h.  johan

Stressad komment,nu har jag lyssnat..Jo men det kan nog funka åt det hållet Johan.Sång arret i denna tror jag skall vara mycket ooaa körer istför renodlad text..Lite himmelskt så där :)
Seriöst menat då,killen försöker ju övertyga sig själv,och Gud, via texten i låten att kärleken kommer
visst är det så..Lite vackra körer som ligger och ooar bakom då och då kan bli perrens tror jag samt nån gång lite upprepning av texten - det bör nog gå..

Donar vidare till veckan.

Måste dra,,hå hå ja ja..

Mvh
Micael


freddy

  • Gäst
tJOU MICAEL!

Varit nån vecka på internetfri semester så  har inte hört tidigare verren av dett stycke. Men ett godbit kommer detta att bli, inte helt färdig ännu. Här e några ideér från Obbnäsguuben:

1. Här behövs ett intro, och ett intro med åtminståne acke och munspel!

2. Kolla virvelkaggespelningen (marchtrumman) , behövs den överhuvudtaget eller räcker det med kantslaget? Nu är marchtrumman väldigt otajt.

3. Basen måste du gå noggrannare igenom t.ex vid 0:28 - 0:33 där jag tycker att du inte ska spela A# utan kör enkel bas enligt ackord, hela vägen. Nu sticker det in lite jazzbasgångar som inte riktigt sitter i genret.......  min åsikt ;)

4. Så fattas ju munspelssoooolot helt klart! En hel vers kan du lägga till det.

5. Och stämmorna Micael! Här kommer dom att sitta störtsnyggt! Sätter en ide med stämmor i länken här nedan!
Mahans version med stämmor

Du har Micael ett jättesnyggt botten, så kom igen, lite jobb till så  har vi en ny toppen HM låt på KR! :)

Stort grönt ljus från Obbnäs, keep it going!

h.  johan

Snacka om riktigt feedback, mahan - ingen lägger ner tid som du när det gäller att kommentera och hjälpa. Kul med stämmorna, gjorde gott för låten tycker jag. :)


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Ojdå, vilken feedback, TACK för kommenterna!
Känns ju lite stulet att få  kommentarer i nån annans tråd, men kul om man kan vara till hjälp (och icke stjälp) :D
Detta var ju bara ett snabbt inlägg  bara för att ge Micael en idé ... Lättare lixåm att göra en modell i stället för att försöka stamma fram nåt på knaglig svenska! ;)
Tror att Micael har egna ideér åxå, så nu ger åtminstona jag arbetsro åt honom!

Så icke stressa Micael, det kommer att bli kalaslåt, take your time! :)

h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Trevlig ljudbild, högsta klass på ljud och mix. Du kan verkligen få till rätta soundet i dina inspelningar.

Basen är ute och cyklar rejält, det låter som någon som hoppat in på bas som lirar till en låt han inte hört förut.  Sången är bra, och trummorna låter riktigt verkliga. Trumfillsen kommer dock in fel nästan varje gång.

Själva melodin och kompositionen faller inte mig i smaken, tycker den är intetsägande. Får nästan lite obehagliga dansbandsvibbar på verserna. Men sticket är bra.

Vad gäller arr så är det lite svårt att säga eftersom jag inte riktigt faller för låten, men svarsstämmor tror jag inte alls på. Men något saknas i instrumentväg. Jag tror en sologitarr med rejält med overdrive som tar en stor bredd i stereobilden skulle kunna komma in och köra några B.B. Kingräkor. Det skulle kunna ge låten en vitamininjektion.
DON'T PANIC


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Trevlig ljudbild, högsta klass på ljud och mix. Du kan verkligen få till rätta soundet i dina inspelningar.

Basen är ute och cyklar rejält, det låter som någon som hoppat in på bas som lirar till en låt han inte hört förut.  Sången är bra, och trummorna låter riktigt verkliga. Trumfillsen kommer dock in fel nästan varje gång.

Själva melodin och kompositionen faller inte mig i smaken, tycker den är intetsägande. Får nästan lite obehagliga dansbandsvibbar på verserna. Men sticket är bra.

Vad gäller arr så är det lite svårt att säga eftersom jag inte riktigt faller för låten, men svarsstämmor tror jag inte alls på. Men något saknas i instrumentväg. Jag tror en sologitarr med rejält med overdrive som tar en stor bredd i stereobilden skulle kunna komma in och köra några B.B. Kingräkor. Det skulle kunna ge låten en vitamininjektion.


Rattlet:
Jo jag försöker alltid att få till ett så bra grundljud in som det är möjligt.Mindre jobb då i mixeriet.Frekvensbestämmer man före så slipper man det negativa som eq gör med spåren.Jo basisten lyssnade på hårdrock,strax före vi lirade in denna :lol: :P
Skämta ba,inte min genre detta och jag lirar bas som en kratta.Men med lite träning så skall jag nog sätta den.Dansband,ja då var denna dag förstörd..
Jag får väl göra som alla andra dansbands musiker och garva hela vägen till banken då denna når
folket :lol: :lol: :P
Vi får se vad det blir av denna,jag skall snygga till den i veckan..efter att jag satt lite sång jobb ;)

Mvh
Micael