Kontrollrummet

equality - confidence - hur gå vidare?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
LÅTNAMN: Confidence
ARTIST/GRUPP: equality
GENRE: singer/songwriter
LÅTLÄNGD: 3.46
KOMPOSITÖR: e
PRODUCENT: e
EV. MEDVERKANDE: nej
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3 

Tidig låtskiss där text inte är klar och mellanspelet mellan tredje och fjärde versen låter lånat, eller?
Förutom behov annan sångare tacksam synpunkter på forsättningen.  Bara piano eller orkesterarrangemang efter tredje versen och elgitarrsolo i s f sång i fjärde?

Confidence


« Senast ändrad: 07.08.2008, 13:06:18 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Citera
Förutom behov annan sångare tacksam synpunkter på forsättningen. 

Jag detta bra. Intressant. Till tidig lunch, mysigt!

Allvarligt har inga synpunkter, men kommer att följa utvecklingen noggrannt :)
https://soundcloud.com/user7789882


oceanmusic

  • Gäst
Oj, vilken höjdare.  :)  Ser framför mig ett komp med ståbas och vispar som kommer in vid 2 minuter och jazzar till det hela. Otroligt mysig låt, kanske en sångerska på detta?

Djupt imponerad över din låtskrivarbegåvning!  :)


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
nä mellanspelet känner jag inte igen, kanske finns det små små små knappt alls likheter med "michelle" i introt, det är väl i så fall den låten jag tänker på i alla fall.
fin låt som skulle passa i någon musikal :).
tyckte först nästan det var marre som sjöng, har inte hört denna rösten från dig innan.
kör på!
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Thnx Divid, Ocean och Stajo. Pustar ut lite av att det inte verkar stulet (så mycket) i alla fall. Kan också tänka att sångmelodin till Michelle drar igång efter introt, ok. Ja, sångrösten är lite hur som helst just nu får ingen ordning på den. Musikallåt kom jag också att tänka... Jazztrio med vokalissa kan jag mycket väl tänka mig. Tack grabbar!   :)
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Aettan

  • Gäst
Låter helt enkelt bra som det är kanske iofs lite mer rums sound/brilians på pianot. Som jag ser det så finns det bara en väg att gå om du ska lägga på mer och det är dom traditionella stråkarnas väg men det blir fint så varför inte. Sen tycker jag att det här blir en riktigt super helbra duett så fråga nån av damerna här. Om texten ändå inte är klar så varför inte smaka på tanken i alla fall. Om du tränar på dom låga och dom höga eller helt enkelt ändrar dom så blir det här en klassiker i den här gengren inget snack om saken. Jag hör lite Phoebe Snow harmisar i den här, jäkla vacker låt minsann. Ha det bra vi hörs


asti

  • Gäst
Hej Mikael!
Fin låt detta! Jag har ju lyssnat på början av detta tidigare, som du vet.
Tror att ett sparsmakat arr passar bäst. Inga trummor och kanske heller ingen bas.
Kan tänka mig att i st f stråkar lägga på blåsbakgrund (tromboner) i valda partier. Lite som i En vilja att förså. Hellre nylonsträngat solo än elgitarr. Tycker din sång i början är bra, den kan du säkert få till själv! Lycka till!
Peter.


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Låter riktigt trevligt, dock vill jag att det händer lite mer. (Vet inte vilken tid, använder den player som finns på länken)

Vispar skulle vara helrätt, men ståfräs, eh, ståbas menar jag, skulle definitivt lyfta detta till helt andra höjder!

Inget större problem men tonsäkerheten på sången är lite si och så i bland.

Grymt skön låt!


Utloggad max

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 347
    • Visa profil
Härlig låt!
Riktigt snyggt spelat på pianot, och sången tror jag kan bli kanon med din röst. Jag hade nog velat höra den mer som en laid back jazzlåt och inte så mycket åt musikalhållet. Kanske en ståbas och lite vispar som någon skrev. Kanske även en jazzig gitarr som fyller ut lite grand?

Ser fram emot att följa den här låten, kommer blir riktigt bra tror jag!


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Jättefin låt. Antonio Carlos Jobim dök upp i huvudet här. Lite lättare komp, mer linjer på piano och ett lätt stråkarr till (Stajo kanske?). Ett soft bossakomp.... mmmm. Sen sa du det själv, en annan sångare. Fan, kör hela texten genom Babelfish och joddla in nåt på portugisiska direkt vetja.

Lagom flummigt inlägg idag.  :ph34r: Men, riktigt bra material här.

Lite inspiration från en riktig höjdarplatta "Antonio Carlos Jobim - The composer of Desafinado plays"


« Senast ändrad: 09.08.2008, 13:54:10 by Wernborg »


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Vilken bredd EQ! Var inne och lyssna på dina andra - Lazy tror jag den hette kändes väldigt bra bland andra förstås. Och så nu Confidence - mycket lovande lite enformig kanske men efter instrument- och sångplägg så blir det nog något annat. Hur skulle det vara med en duett här då? Jag tycker din röst håller mer än väl meeeeen det skulle vara skoj att höra den tillsammans med Åsa kanske - eftersom texten inte är klar så ............
Eko
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
får McCartneyvibbs av detta...lite svengelska att rätta till på ett par ställen...men vad händer med sången i sista delen??? den är så bra i första...ta om en gång och be om gospelröster på ett par ställen så är du i mål...skönt att höra en låt som är mer än bara vers  och refräng...bra jobbat...
Allt gott /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Tjena.

Skönt stycke detta.Inget direkt konstruktivt att komma med,förutom de vanliga ingredienserna du brukar ha på dina låtar.Ståbas och vispar.Det kommer att förgylla denna låt bra.

Vidare så gillar jag din röst i detta tonläge,det vacklar lite -men det är mera en fråga om oträning.
Tränar du in denna så tror jag att du kan göra den själv.Inga konstigheter och oktav skutt i denna,mera känsla än teknikaliteter.

Intressant låt som kan bli hur bra som helst.Följer utvecklingen på denna framöver...

Mvh
Micael


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Helt fantastisk låt, det är riktigt kul att få höra hur ett mästerverk växer fram. För det är jag övertygad att det blir.

Din lite knarriga ståbas och visssssspar till att börja med, det känns helt klockrent. Sedan något mer som kryddar kanske från solot och sista versen. Två sordinerade trumpeter eller hellre kornetter kanske, fast det  blir väl lite väl standard. Hammond kanske. En hummande manskör?

Jag associerar inte solot till något jag har hört förut. Ackordföljden i början däremot kändes mer bekant, den påminner mycket om Blonds "Sailing across the ocean", men det är nog en ren tillfällighet, vem utom jag har den plattan... :rolleyes:

Det här blir bra! Du skall sjunga den, tycker jag.

DON'T PANIC


Utloggad Yllet

  • Mjukis
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 922
  • Det är inte ofta man ser en levande kofta
    • Visa profil
    • http://jon.rinneby.se
Väldigt vacker låt, dock lite svajig sång på sina ställen. Jag hade nog inte koncentrerat mig på uttrycket så mycket, för mycket artikulation som det är nu. Känns lite som om du står o sjunger från ett papper.

Tycker din röst/tonläget passar denna låten perfekt. Lär dig låten uttantill och sjung in den med 100% känsla utan att tänka. Skit i de låga tonerna om du inte riktigt sätter dem, de kan du fixa till med melodyne om det behövs på nåt ställe.

Angående brejket vid 3:05 händer det något med sången? Du börjar anstränga dig och sjunger som om du hade nåt i halsen, sjung ut istället, håll inte inne!

Hur ska man gå vidare? Tja lite fina stråkar i bakgrunden kan funka, och kanske nån kyrkoorgel på refrängpartierna, likaså lite backup körer (gärna kvinno) här o där.

Men som sagt, vacker låt och värd att bygga vidare på.

/Jon
Jag mixar och mastrar gärna din skiva, ep eller demo
http://jon.rinneby.se - Sound of wool
http://turnoffyourtelevision.se
http://pluggar.wordpress.com/
http://www.facebook.com/jonrinneby


oceanmusic

  • Gäst
Har lyssnat mer, mycket mer och står för min åsikt att en komplettering med en laidback ståbas och ett återhållet vispspel skulle kunna föra låten vidare! Gillar din sång mer och mer, passar alldeles utmärkt till detta även om jag kan hålla med om yllet om litet kvinnlig inslag här och där.

Låten i sig är så tokbra helt enkelt!  :)


lnetzel

  • Gäst
Bara för att komma med en annan vinkel av det hela. Det instinkitva känns ju som att pampa till det med Stråkar eller eventuellt göra som andra skrev, jazztrio joxet... så... varför göra det, det är ju uppenbarligen förutsägbart och dessutom försvinner låten i arret.

Tycker du skall göra det lo-fi istället för det skulle funka med låten tycker jag. Men så har jag ju lyssnat väldigt mycket på Tom Waits och Daniel Johnston sista tiden också:)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
En får tacke för många bra tips. Efter en del vin under västen fixar jag inga bra svar just nu   :P men det kommer och sista versen låter för j-ligt. Thnx! Återkommer!  :)
« Senast ändrad: 09.08.2008, 13:18:13 by equality »
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
ja...många kluriga harmonivändningar vilket gillas..finns ju många sätt att arra på..jag skulle ha testa en snygg djup och mjuk moogbas :) + skitig orgel..kanske lite Bruce Hornsby prodd med lite mer figurer i pianospelet....sista uppgången på sången är skitbra..något svajig sång men den skall väl göras om antar jag.. när kommer ny variant?


Utloggad Åsa

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 592
    • Visa profil
    • www.asawetter.se
Fin låt! Jag tycker om det här, och jag gillar din röst! När du tappar så känns det som om det beror på att du helt enkelt börjar tänka för mkt..? Den här sätter du fint snart, ingen tvekan om den saken.. du har en väldigt behaglig röst så byt inte bort sångaren på denna låt  :)
Vill du ha nån lite körstämma här och där så vet du att det bara är att hojta till  ;)

Fortsätter följa låten, en bas och lite mer som sagts så är det klart!
http://www.myspace.com/granslandet
http://www.facebook/Granslandet
http://www.asawetter.se
http://www.myspace.com/asawetter
http://www.myspace.com/tonikum
http://www.myspace.com/slipoversongs


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
A1:an Thnx. Phoebe Snow känner jag inte till men får kolla upp. Duett kanske vore nåt men antagligen lättare att fixa till live än på internet. Tycker det känns så när jag ibland sjunger med döttrarna. Men visst om texten innehåller nån form av dialog och definitivt hamnar den då i musikalgenren vilket jag är tveksam till. Kul att det gillas. Hörs mannen!
asti: Kan tänka mig att försöka gasta på denna om mer utvecklat arr än om sparsmakat vilket kräver en solist av en helt annan kaliber. Med mitt begränsade omfång bir det knepigt med tonartsväxlingarna. Intressanta förslag. Tar med mig dessa, tack!
Light Head:  :lol: Håller med dig, trots en massa ackord vill man att det ska variera mer och kanske en refräng eller tidigare stick skullle behövas. Ståbas ingår nästan i min standardsättning numera och kan inbjuda till nya vändningar. Tnx.
max: Kul att den verkar funka som låt. Bra tankar som jag tar med mig. Tack!
Wernborg: De galna idéerna är oftast de mest intressanta. Portugisiska är vackert och musikaliskt språk. Hörde en Sting-låt just på detta språk och det var mer intresseväckande än originalet på engelska. Fantasin sätts i omlopp pga att man inte förstår texten, iaf inte jag. Desafinado är en milstolpe i populärmusiken. Tror t o m att den låg på Kvällstoppen på 60-talet. Stan Getz saxsolo är oförglömligt. Tyvärr funkar inte din youtube-länk och låten tillhör ju absolut den musikaliska allmänbildningen. Ska se om jag kan fixa en annan länk. Babelfish har jag inte en suck om vad det är. Översättningsprogram? Spännande. Vill komma ur musikalfållan men vet inte riktigt hur. Kanske det ger sig med bossa-komp? Tack för riktigt bra input!
Eko: Bredd vet jag inte, snarare ett utryck för musikalisk virrpanna och obeslutsamhet. Kul att du gillade Lazy men den skulle behöva spelas om med mer levande trummor bl a. Jo, annat arr och sångare krävs. Thnx!
karl: Kan vara bra att försöka lämna det konventionella tänket med vers-refr-vers-stick osv även om jag har svårt för tänka i andra banor. Jo, jag vet sången men fixar inte lyftet till E-tonarten där. Gospelkör låter fräckt. Bra synpunkter!
Harmonica mike: Stort tack Micke! Måste dock till en annan vokalist som sagt.
Rattlesnake: Väldigt fint beröm från en person som fixar att skriva klassiska, symfoniska verk... Thnx men mycket, mycket återstår. Hammond hade jag själv i tankarna. Tar med mig dina förslag.
Yllet: Suveräna råd om sång! Borde finnas med i Wikin. Jättebra synpunkter i ö. Tar med mig dessa. Jättetack Jon!
Oceanmusic: Mycket glad att du gillar detta! Basliret kanske jag kan återkomma till som sagt. Thnx Ocean!
Inetzel: Välkommen hit! Kul att du ville göra ett nedslag i denna tråd. Tom Waits är en verklig ikon och hans arr är ju sanslöst originella och välfunna. Daniel Johnston vet jag inte om jag har hört men måste naturligtvis kollas upp särskilt som hans namn nämns i samma mening som Waits. Håller med om att det instinktiva inte alltid är det bästa men med bara piano ställs väl väldigt höga krav på sången? Thnx!
Clemens: Hornsby gillas starkt! Svårt att hinna med ny version i helgen men hoppas på nästa. Bra input från en verklig synthmäster! Thnx!
Åsa: Skulle behöva din tonsäkerhet för denna. Kul att du tror på min vox iaf... Ser fram mot ytterligare co-lab och har lite i bakfickan om inte Peter hinner före...  :P




 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Här är länken igen. Konstigt, videon funkar med hela länken....



Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Här är länken igen. Konstigt, videon funkar med hela länken....




Jättefin låt! Vilket luftigt pianospel. Sorry för OT men för fullständighetens skull:




Vilket tema, vilka otvugna tonartsbyten, basgången...


Babelfishlänk: http://se.babelfish.yahoo.com/translate_url

It' tempo de s jogar alguma nova agradável do bossa.

OJ. Häftigt!  :D Certamente!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
gillar verkligen din timbre. låten i sig är riktigt bra. känner igen något från nåt annat...men kan inte sätt fingret på vad?

gillar denna mycket iallafall!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Säkert att du inte klickade på nån av youtube-länkarna då?  :o Skämtar.  :) Försök sätta fingret för själv är jag inte övertygad. Hänt förr att man försökt uppfinna hjulet...   :unsure:
Tack Emu!
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
haha :D

äsch, jag tror att det är tillräckligt eget. Alltså, hur många låtar hör man inte dagligen som fantamig är rena ripoffs ?

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hi, hi hörde idag en mobiltelefon <_<-signal som var klockren Warren Zevons Warewolf of London från 1977. Blev jätteförvånad då den inte alls passade in med min bild av den personen. Helt fel ålder. Sorry OT.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Damokles svärd,  Akilles häl, Napoleons Waterloo (fan, va det han? ) och Eq's mobiltelefon.

:D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
Jag tycker nog att den är ganska fin som den är. Ett par sångtagningar till med lite bättre sångljud och möjligen lite mer diskantregister på pianot så har du en färdig låt.
Risken med att plöstligen jazza till det med ståbasar och trummor är att den där nakna känslan går förlorad. Paino och sång = snyggt!!  :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Damokles svärd,  Akilles häl, Napoleons Waterloo (fan, va det han? ) och Eq's mobiltelefon.

:D

 :D :P
Jag tycker nog att den är ganska fin som den är. Ett par sångtagningar till med lite bättre sångljud och möjligen lite mer diskantregister på pianot så har du en färdig låt.
Risken med att plöstligen jazza till det med ståbasar och trummor är att den där nakna känslan går förlorad. Paino och sång = snyggt!!  :)

Tack Eggh...! (Bär mig alltid emot att skriva ut hela ditt totalt missvisande nick. Inte nu för din trevliga kritik utan för alla tänkvärda inlägg i ö som jag läst.) Jag är beredd att hålla den avskalad men samtiigt frestad att lägga på något ytterligare och kanske är det möjligt utan att tappa det du framhåller?  :unsure: Förtvivlat tajt med tid här att den får ligga i sumpen ytterligare en tid.  :rolleyes:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Naket är bra.

Låten är bra och bra sång, men tycker det får en pop-feel med pianot som tuggar 1/4-delar. Iofs är det kanske pop-feel du eftersträvar. Inget fel med det. SJälv hade jag gillat nån cello som spelar nåt enkelt, kanske mer kul pianospel och simpla dämpade trummor, bas. flöjt hade kanske funkat också :P

Annars gillar jag det! ;)
« Senast ändrad: 23.08.2008, 06:19:32 by Dividend »
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou EQ!

Nu vet jag inte exakt vilken version och vilken sångare jag lyssnar på, men det som bredxer ut sig i mina öron låter försträffligt, just  :wub:
Denna låt låter väldigt färdig för mig, och jovisst, här kunde man knacka in trummor och fläskgitarrer men........... det gör inte låten bättre tycker jag, simplicity is goood!

Lite klarare pianosound kanske och lite "puff" limiter på sången (nedre registret) så sitter detta perfectus! :)
Gillar det enkla och så gillar jag din röst, vet inte riktigt varför du söker nån annan vokal till detta? Lite mer tagningar och du får den att sitta!


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Dividend: Jag vet inte riktigt vilken feel jag eftersträvar, jämna fjärdedelar kommer väl, i brist på fantasi, per automatik härifrån. Instrumentföslagen låter alla klart användbara från min horisont. Tnx Per!
Mahan: Tjou! Det är jag som sjunger. Skall testa med annat piano. Jätteglad att du tycker det funkar såhär!  :wub:
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Detta är så bra!
naket , enkelt, väldigt vackert
Tycker det finns lite Sting-känsla i harmonierna - den lite jazziga touchen
Pianogångararn lite av Bridge over troubled ..
Bra, innerlig och nära röst - suveränt ljud
Rösten spricker på ett par ställe lite som Numminen - tar bort lite av stämningen

Hur gå vidare? Det behövs inte mycket. I mina öron låter det klart.
kanske en sån där ståbas du brukar lägga
Mot slutet ev lite Tom Waits tromboner?

En arbetskamrat stack in huvudet med stora lyssnaröron och undrade vad som spelades
En internetkamrat sa jag - oj, det är så bra! sa hon.
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten