Kontrollrummet

Studiobyggartråd!! nu åker vi

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Så. Ändrat från "blivande" till en faktisk tråd :D
Eftersom tråden bytt fokus fortsätter jag med frågor senare i tråden, här:

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=11662.msg87669#msg87669


***************
Har tankar på en studio, eller mer ett "lite bättre rum" än vad jag har nu. jag har tillgång till ett rum jag kan ta en del av.

De tre befintliga väggarna är lättbetong, och uppåt/utåt är ljudisoleringen väldigt god. Jag kan fläska på hur högt som helst och grannar (bor i radhus) resp. fru/barn/katt (?) andra, hör inte mycket på övervåningen.

Har försökt coola ner mig lite vad gäller ambitionsnivå, och bygger "lite lagom". Dock vill jag ha hyfsade förutsättningar för att kunna förbättre akustik mm framgent.


Det blir en s.k "double leaf" mot andra halvan av rummet (kommer vara nåt slags förråd). Dubbla väggar med 50 mm (?) luft mellan. monterade på gummiremsa, kan nog få tag i skummad polyuretan av olika hårdhet osm kan funka bra.

Ett lager plyfa, samt ett/två lager gips. Tätat så gott det går i fogar med latex.

Absorber gör enligt lee's "lightweight corner absorber", samt ramar med glasfiber. 120 mm tjock, 60 mm luftspalt mot vägg.

Ev takhängs på skenor så jag kan flytta dem om jag får behov?

Lyssning placeras vid 38% av rummets längd, vilket verkar vara gängse tips man får på studiobyggarforum. (johnlsayers tex).

Framme vid lyssning sitter absorbers på frontvägg, hörnabsorbenter, och förstastudsen tas på väggar samt i tak med 120 mm glasull i ramar.

Baktill har jag funderingar på diffusor i form av en elliptisk vägg, med isolering bakom. tänkt att man kan göra typ spant av plyfa, och sen välva en plyfa runt?

I taket ovan diffusorn en hörnabsorbent.


Dimensionerna på rummet är ca 3,2 x 5,2


Möbeln får plats för dator, mitt (nåja, kommer i morrn....) 88 tangenters keys, två monitorer samt två vinklade racktravar med 4-6 platser i varje.

Datorns tangentbort på en makrolonskiva så det kan dras ut över midikeyboardet, och det i sig står på ett litet "bord" som kan rullas iväg, eller in under det stora bordet.


så. Verkar det vettigt alls? SOm sagt, det behöver inte vara perfekt, men jag vill ha förutsättningar att få till det hyfsat.

Viktigast ändå är nog att man får ett dedikerat rum som kan skapa inspiration....kreativitet etc :)

Ideer/tankar?

snabbskiss:



3D-vyer:





borde.




EDIT: bilden blev rätt usel ser jag..försöker uppdatera snart :)
« Senast ändrad: 11.08.2008, 11:49:07 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
verkar ju störtskönt  :wub:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David


freddy

  • Gäst
Kan ju verkligen inget om studiorum eller hur de ska vara utformade. Men detta ser nice ut! :) Kul att se att du har planer, är det för tidigt att önska lycka till redan? :)

Fotoblogg sen då?



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
hihi, ja det kommer lite foton sen -när jag nu får fingrarna ur. tänkte försöka suga ur lite kunskap ur byggherrarna här på forumet först :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Vackert grabben! :D Det här kan bli grymt skönt. Det är kanon att ha ett eget krypin att musicera i. Det såg dock väldigt spartanskt ut. Skall du inte ha fler prylar som basar, gitarrer, keyboards, trummor, etc? Eller ett sångbås? (Och det skall komma från den som har ett helt överfull studio, där eltrummorna måste flyttas ur sångbåset för att man skall kunna lira in sång eller akke gura...)

De små justeringarna jag skulle vilja göra är att sätta basfällor bak i rummet också. Sedan funderar jag på om en enskild plyfaböjning som diffusor fungerar lika bra som en traditionell dito. Jag hade kanske valt en vanlig.

Skall du bygga studiobordet själv? Får jag komma med ett förslag? Se till att racken är flyttbara eftersom det kan vara grymt trångt att koppla något på baksidan och sedan lyfta det på plats. Min stackar står faktiskt på hjul (modell större låsbara), ungefär som två hurtsar och sedan ett höj och sänkbart bord emellan dem så att man kan få allt i nivå. (Skall försöka lägga upp en bild. Glömde ta bilder när jag byggde det... idiot...) Mitt har dock inte plats för ett 88-keyboard utan piano och syntar har jag bredvid mig.

Skall bli kul att följa! Du är dessutom otroligt lycklig lottad som har så kompakta väggar att du nästan inte behöver tänka på ljudisolering. Skaffa bara ett par bra dörrar och bygg dubbelväggen som du beskrivit så blir det grymt bra. :)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
ah, kul att jag verkar vara på rätt väg !

Jo, lite fler prylar kommer det bli, men ritade mest in det "viktigaste". E-drums och sångbås känns lite som nästa grejjor.

Funderar på nån lösning med sångbåset... skall klura lite på den.

Basfällor bak, ok! tänkte ha en i taket/golvet där. Kanske sidor oxo?

Diffusorer är intressant. Såg en skitsnygg som helt enkelt va en halv kon i plyfa, sen lär det funka med lite slumpvis böjda ytor, eller välvda plywoodskivor....eller...elle r.

Eller så får jag ställa mig och toksåga 2x2". vor inte fel det heller, har ju också bra vägg att fästa i!


Tror jag kan få tag i en ytterdörr från föräldrarna också, det får duga som en av de två dörrarna så länge. Skall jaga fler dörrar på kommunens utförsäljning. Ytterdörrar vore bra budgetalternativ tycker jag. tunga, och ruskigt billiga där :D .

funderar på att helt enkelt spika och limma fast reglar på karmen, 26 mm (eller vad min väggtjocklek nu blir, alltså spån + gips) in från karmytan. på så sätt slipper jag bry mig om att dreva. Och jag tror inte mit hus rör sig nämnvärt heller -stått sen 75....förspända betongblock i taket och platta på mark....så det kan nog vara något?



bra tips angående bordet, har tänkt lite grejs med det. postar en 3d-skiss på hur det skall se ut sen :)



tack för feedback lee! jag bombar med frågor under planerandet :D



« Senast ändrad: 07.08.2008, 11:07:46 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Mitt "sångbås" som bara är byggt för att slippa en massa ljud från rummet är flexibelt och i tyg. Finns faktiskt en bild upplagd här http://forum.studio.se/index.php?showtopic=49282 Fungerar förvånansvärt bra.

Förstår inte riktigt hur du menar med karmen. Om du drevar luftigt med stenull och sedan fyller med latex i motsvarande djup som väggen är (26mm?) så skall du få samma dämpning som väggen. Men visst, full infästning är ännu bättre. Dock finns det risk för en liten, liten glipa mellan karm och regel. Och då var vi tillbaka till det där med fogning... :P Tycker dock du har tänkt på en bra sak och det är att den väggen som eventuellt kan vara i rörelse skall vara med gummi-infästningar. Glöm bara inte att detta gäller infästningarna mot väggar och tak också. Själv byggde jag med stålreglar som är lite styvare och något bättre i ljudisolringssyfte. Och jäklar va latexfog det gick åt!

Basfällor bak i hörnen, japp. Får du upp en i taket bak också så blir det ännu bättre. Men golvet? Den skulle jag bli alldeles vansinnig på eftersom den samlar damm och är i vägen... :D

Sedan får du tänka ut hur du skall dämpa dator och liknande. Min är grymt tyst, men jag byggde ändå in den i låda i racket.

Studion ser ut som kriget och jag måste jobba, men jag skall försöka skicka upp en bild lite senare på mitt bord.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Och det skall komma från den som har ett helt överfull studio, där eltrummorna måste flyttas ur sångbåset för att man skall kunna lira in sång eller akke gura...
På tal om inspelning..... När kommer dina alster upp för sågning  ;)


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Och det skall komma från den som har ett helt överfull studio, där eltrummorna måste flyttas ur sångbåset för att man skall kunna lira in sång eller akke gura...
På tal om inspelning..... När kommer dina alster upp för sågning  ;)
När jag får sparken och inte spenderar huvuddelen av min tid utomlands... vilket förmodligen inte kommer hända före pensionen...  :huh:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tjo. lite bilder på hur det ser ut i min skalle just nu :D

Tänkte bygga en elliptiskt helmholz spaltresonator i bak? kan funka tror jag? blir ju diffusor oxo... Kollade lite beräkningar, och ellipsformen gör att olika spalter till väggen absorberar olika frekvenser, så genom att styra geometrin så kan man skräddarsy den. Möjligen (troligen :lol:) lite overkill detta men det vore riktigt kul att prova!


Bordet:
Byggs av mdf är tanken. Där jag renderade på nån metallyta är det tänkt att två 6HE rack skall sitta. har ju knappt rackprylar, så det blir väl kanske nån låda där lite kontakter får ligga o skramla :D

Urtagen är lite bredare än 19", så jag kan bygga två rackenheter som jag kan skjuta ner hela. Behöver man patcha om något kan man dra upp dem och mecka.

På bilden syns makrolonskivan där tangentbord och mus skall bo. Den skivan kan dras ut till bordets kant när man vill mixa eller pyssla med sånt som inte kräver midikeyboardet. Lilla bordet med midikeyboard kan skjutas in en bit under bordet, så att man får mer knäutrymme...

nåja, drar iväg bilderna här innan batterierna tar slut..återkommer :D





obs. tar inget ansvar för vilka färger som fanns att rendera med på snabbskisserna :D

lite...overkill kanske med alla urkap på bordebenen, men fanken ;)
« Senast ändrad: 08.08.2008, 09:48:17 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Hellpig

  • Häxmästare
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 295
  • Rock and roll over
    • Visa profil
    • Have Guitar!
Om du får en så fin studio att härja i så måste du få smisk!  B) Ser ju riktigt hemtrevligt ut. Reservera en hörna för mig.


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Om du får en så fin studio att härja i så måste du få smisk!  B) Ser ju riktigt hemtrevligt ut. Reservera en hörna för mig.

spank me :D får fan tåla lite smisk om jag verkligen tar mig tid att bygga detta :D välkommen till en hörna sen när det är klart :D öh...om det är klart....men....på nåt sätt skall jag iaf göra ett musikrum :D

Vill du fortfarande ha en hörna även om det begränsas till ett ostädat förråd?

:)



Wernborg: :lol: fixar du?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernborg: :lol: fixar du?
Hehe.
Faktum är att ett sånt där monster var i bruk på ett ställe där jag slutade 1997.  :ph34r:
Det coola är att det är en kombinerad möbel/dator där allt är integrerat. Oldschool....


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Wernborg: :lol: fixar du?
Hehe.
Faktum är att ett sånt där monster var i bruk på ett ställe där jag slutade 1997.  :ph34r:
Det coola är att det är en kombinerad möbel/dator där allt är integrerat. Oldschool....

Protools HD? :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Angående förgtema hörrni.

Skall man ha typ latte/beige, kanske grått/grönt etc, för att skapa en miljö där det är behagligt att jobba i under lägnre stunder.

Helst skule jag vilja ha svart möbel, svarta väggar o tak, röda absorbenter....men hheh,. man blir väl galen då ?

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Tjo. lite bilder på hur det ser ut i min skalle just nu :D

Tänkte bygga en elliptiskt helmholz spaltresonator i bak? kan funka tror jag? blir ju diffusor oxo... Kollade lite beräkningar, och ellipsformen gör att olika spalter till väggen absorberar olika frekvenser, så genom att styra geometrin så kan man skräddarsy den. Möjligen (troligen :lol:) lite overkill detta men det vore riktigt kul att prova!


Bordet:
Byggs av mdf är tanken. Där jag renderade på nån metallyta är det tänkt att två 6HE rack skall sitta. har ju knappt rackprylar, så det blir väl kanske nån låda där lite kontakter får ligga o skramla :D

Urtagen är lite bredare än 19", så jag kan bygga två rackenheter som jag kan skjuta ner hela. Behöver man patcha om något kan man dra upp dem och mecka.

På bilden syns makrolonskivan där tangentbord och mus skall bo. Den skivan kan dras ut till bordets kant när man vill mixa eller pyssla med sånt som inte kräver midikeyboardet. Lilla bordet med midikeyboard kan skjutas in en bit under bordet, så att man får mer knäutrymme...

nåja, drar iväg bilderna här innan batterierna tar slut..återkommer :D
obs. tar inget ansvar för vilka färger som fanns att rendera med på snabbskisserna :D
lite...overkill kanske med alla urkap på bordebenen, men fanken ;)

Snabbskisserna är trevliga. Även om det inte blir så där i slutändan ser det superhäftigt ut på bild. Jag vill ha det du ritat - men jag kommer hålla en betydligt lägre profil i mitt kommande musikrum/hus...
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Jo, vi får väl se hur det blir när det väl byggs..

å ena sidan: behövs allt skoj? förmodligen inte.

å andra sidan: så mycket tid man lägger på musiken, och hur viktig hobby det är, varför då inte ta i lite så att man får det där rummet man vill ha? :)

materialet är ju rätt billigt, är nog mest byggtiden.



nån som har ngt tips på färger...vilsamma ?
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Wernborg: :lol: fixar du?
Hehe.
Faktum är att ett sånt där monster var i bruk på ett ställe där jag slutade 1997.  :ph34r:
Det coola är att det är en kombinerad möbel/dator där allt är integrerat. Oldschool....

Protools HD? :D
Ja? Sa ju det ju. Oldschool.  :ph34r:


Utloggad Memphis

  • Från List-tvåa till
  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 714
    • Visa profil
Wernborg: :lol: fixar du?
Hehe.
Faktum är att ett sånt där monster var i bruk på ett ställe där jag slutade 1997.  :ph34r:
Det coola är att det är en kombinerad möbel/dator där allt är integrerat. Oldschool....

Protools HD? :D
Ja? Sa ju det ju. Oldschool.  :ph34r:

 :lol:


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Wernborg: :lol: fixar du?
Hehe.
Faktum är att ett sånt där monster var i bruk på ett ställe där jag slutade 1997.  :ph34r:
Det coola är att det är en kombinerad möbel/dator där allt är integrerat. Oldschool....

Protools HD? :D
Ja? Sa ju det ju. Oldschool.  :ph34r:

 :lol:


 :lol: :lol: :lol:

Du bor i göteborg va?

:D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad adrumdrum

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 236
    • Visa profil
Angående förgtema hörrni.

Skall man ha typ latte/beige, kanske grått/grönt etc, för att skapa en miljö där det är behagligt att jobba i under lägnre stunder.

Helst skule jag vilja ha svart möbel, svarta väggar o tak, röda absorbenter....men hheh,. man blir väl galen då ?

:)

mörkt är är inge kul i längden och inte häller för mycket blandat med starka färger. tex så hadde jag "minigolfbane-grön helteknings matta(billigt iaf) i gamla studion samt dålig belysning de va inte trevligt.
enfärgat vit/beige, ljusgult och ljusblått har jag valt på tygen jag klär ljudabsorbenter med i nya stdion. övriga delar av väggarna och hela takten är vita. bra belysning är väldigt viktigt åxå för att det ska bli trevlig miljö att vara i.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Så, då tänkte jag börja lite...har rensat bort skräp (MYCKET såndant) och förbereder mig som bäst. Därför börjar jag med att fråga om saker jag är osäker på:

(bilder på hur det skall bli i första inlägget)

1. Väggarna. tre sidor är lättbetong som på bilden nedan:



Stenarna är ca 50x25 cm. Just nu sitter det uppspikat spånplatta lite sådär halvdant på dem, men jag skulle vilja ta bort den, för den skallrar, och dessutom vore det snyggt mer stanarna tycker jag.

Min fråga är då om det gör något att det blir "osymmetriskt" i rummet+ min gissning är att det inte spelar någon direkt roll, i och med att jag har absorbenter vid första studsen. borde väl mest vara diskant sompåverkas, och den är lättast att ta hand om?

2. Reglar. Roligast att bygga med är trä. bäst med stålreglar? Fördelen med stålreglar är ju att det blir mer isolering, och man kan få väggen RAK. Skulle ni erfarans tudiobyggare satsa på stål eller trä?

3. Dörrar. Har en ytterdörr av rätt tung modell, med stålskiva i och hele faderullan. Ett lager gips har jag tänkt, för den är sådär nice 70-talsmurrigt mörkbetsad. En gipsskiva är enklare at måla då, + att det borde ge lite mer isolering.

4. Diffusorn: har läst på lite på olika akustikforum, och en spaltabsorber verkar vettig. Man gör en box, och monterar brädor (jag har tänkt sågad Mdf istället....rakare) med bestämda spalter. Genom att variera spaltbredd, och djup på boxen (och visst, variera brädornas bredd..) så kan man få olika frekvensområden. Jag såg då att någon hade byggt en kombinerad diffusor och spaltabsorber. Fördelen är att man får ihop det bra, och genom att bygga elliptiskt får man dessutom en bredbandsabsorber!
min fråg är egentligen om spalternas måste vara parallella, eller om det går bra att vinkla brädorna. OM de måste vara parallella kanske en vinkeldifusor är bättre (mycket enklare att göra).



så....jag återkommer med fler frågor och är jättetacksam för all hjälp!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
1. Väggarna. tre sidor är lättbetong som på bilden nedan:
Min fråga är då om det gör något att det blir "osymmetriskt" i rummet+ min gissning är att det inte spelar någon direkt roll, i och med att jag har absorbenter vid första studsen. borde väl mest vara diskant sompåverkas, och den är lättast att ta hand om?

Enligt gamla ritningen så försöker vi bygga en rätt rigid vägg till vänster också så det skall inte påverka allt för mycket. Och med eller utan spånplatta lär inte göra mycket.

2. Reglar. Roligast att bygga med är trä. bäst med stålreglar? Fördelen med stålreglar är ju att det blir mer isolering, och man kan få väggen RAK. Skulle ni erfarans tudiobyggare satsa på stål eller trä?

Jag körde stålreglar i större delen. Just runt ventilationstrummor och liknande byggde jag dock med trä, eftersom det var så mycket vinklar och annat meck. Men stålreglar föredrar jag. Kan inte svara för andra.

3. Dörrar. Har en ytterdörr av rätt tung modell, med stålskiva i och hele faderullan. Ett lager gips har jag tänkt, för den är sådär nice 70-talsmurrigt mörkbetsad. En gipsskiva är enklare at måla då, + att det borde ge lite mer isolering.

Åker du in på byggskroten och inhandlar en dörr till på 35-40db så behöver du inte klä den med gips. Den fungerar i alla fall. Min dörr ser fortfarande ut att vara gjord i grå plast, men jag har lovat att jag skall måla den någon dag. När den dagen nu kommer...

4. Diffusorn: har läst på lite på olika akustikforum, och en spaltabsorber verkar vettig. Man gör en box, och monterar brädor (jag har tänkt sågad Mdf istället....rakare) med bestämda spalter. Genom att variera spaltbredd, och djup på boxen (och visst, variera brädornas bredd..) så kan man få olika frekvensområden. Jag såg då att någon hade byggt en kombinerad diffusor och spaltabsorber. Fördelen är att man får ihop det bra, och genom att bygga elliptiskt får man dessutom en bredbandsabsorber!
min fråg är egentligen om spalternas måste vara parallella, eller om det går bra att vinkla brädorna. OM de måste vara parallella kanske en vinkeldifusor är bättre (mycket enklare att göra).

John Sayers håller på en hel del med att bygga sådana och får till en bra arbetsmiljö. Jag har inte byggt några i min studio, mest på grund av utrymmesskäl, men också därför alla prylar och sneda väggar gör att det inte rullar runt allt för med ljudet. Hade jag haft wn större lokal (och mindre prylar) så hade jag definitivt byggt in sådana. Men kolla lite på in Johns forum så får du en liten inblick i hur konstruktionen skall se ut. http://www.johnlsayers.com/HR/index1.htm (Jag gillar do inte att man gör corner traps med slat absorbers. Side wall? Fine! Men inte corner eftersom jag inte gillar att man får första reflektionen av samtliga frekvenser från väggen bakom högtalaren.)


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
mörkt är är inge kul i längden och inte häller för mycket blandat med starka färger. tex så hadde jag "minigolfbane-grön helteknings matta(billigt iaf) i gamla studion samt dålig belysning de va inte trevligt.
enfärgat vit/beige, ljusgult och ljusblått har jag valt på tygen jag klär ljudabsorbenter med i nya stdion. övriga delar av väggarna och hela takten är vita. bra belysning är väldigt viktigt åxå för att det ska bli trevlig miljö att vara i.


Tack för dina synpunkter! Tror också på dina ideer om mörker och ljus! blir nog någe blaskbeige eller nåt....kanske olika skalor från ljusbeige till brunt eller ngt.

Dimbar belysning känns rätt!



LEE:

1. Nej, min tanke också. tänkte mest att det vore nån gammal tumregel att man skulle ha symmetriskt så länge det går, men det är väl högst marginellt. Spånskivan kan jag skruva upp på dubbelväggen istället, så kapar jag en liten kostnad där :)


2. En enorm fördel med stålet är ju att det faktiskt är RAKT. nuförtiden får man ju leta ihjäl sig om man skall hitta raka reglar. 70mm stålregel får det bli... borde funka. Spalten kan nog bli ca 40mm, så är det enkelt att bygga in i huset.

3. Ok, skall kolla vad som bjuds :)

4. Min tanke lite också....corner traps i isolering och en centralt placerad diffusor på bakväggen. Får kolla det där med öppningens parallellitetskrav sen.


Tusen tack för dina svar lee!!!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Fuskar igång lite. river gamla spånskivor. Upptäcker två saker:

Väggen HAR varit målad. Bra, annars behövs typ 5 lager för at mätat blocken.

Väggen har dessutom varit signalgul  :blink:

intressant färgval.  ^_^

varit på byggmax och tittat ut lite material. hoppas kunna handla inom någon vecka.

https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil

Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
givet :)

Om man köper en burk med sådan färg för att måla resten med kanske det ingår tvångströja?

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Zyan

  • Don Zyan
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 929
  • I´m the Z
    • Visa profil
givet :)

Om man köper en burk med sådan färg för att måla resten med kanske det ingår tvångströja?

:)
Och vaddera hela rummet med absorbenter när man ändå är i farten. :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil

Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
http://www.parafon.se/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=102


Sätt upp dessa... Har jag använt själv i samtliga studios jag vart i / byggt... även den jag byggde hemma förra månaden.

helt fantastiska, och rätt bra pris!

/Marcus
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
Tack för tipset perrra :)


Snart rivit alla väggar som skulle ner....och har nu mer elände att frakta till tippen  <_<

« Senast ändrad: 14.08.2008, 19:18:30 by Emulator »
https://soundcloud.com/secondary-protocol



Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
du kan få om du vill ha ? :D
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad david.roennlund

  • Traditional Norwegian/Swedish Emofiddler
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 023
  • Strength through diversity
    • Visa profil
klart han vill ha  :rolleyes:
"Don't Smoke Don't Smoke Nicotine Nicotine No
No don't smoke the official Dope Smoke Dope Dope."

Mit sozialistischen Gruße!
David