Kontrollrummet

stråkar

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad newman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Finns det någon som har lite översikt över utbudet. Är de samplingar (jag antar att det är samplingar)
som finns i Miroslav, Garritan, NI kontakt, Westwind rätt så likvärdiga? Eller kan man göre en gradering
(naturligtvis subjektiv, men ändå)

Eller handlar det dessutom om vilka möjligheter det finns att påverka stråkljudet i respektive  program??



Utloggad IKEN

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 983
    • Visa profil
Jag,för min del,kör EDIROL,är väl ett program från Roland tror jag,tyvärr är det crackat (jag vet,dåligt,men min ekonomi tillät inte ett köp då,ännu mindre nu,arbetslös som jag är..) Men det har riktigt bra ljud,funkar solo,sitter riktigt bra i en mix med annat..
''Can i have everything louder than anything else''
Ritchie Blackmore 1972


clavinova

  • Gäst
Dessvärre är det väl som att köpa verktyg och virke, ingen brädgård är bra på allt. När det gäller stråkar i överkomliga prisklasser är det väl inget paket som är bra på allt utan de är bra på lite olika saker. Min åsikt är att GPO är bra på soloinstrument medan EWQL är grymma på ensembler. Sedan har du ju den senaste som diskuteras, La Scoring Strings, som är brutalt bra.

Tipset blir, försök tanka hem liknande låtexempel från de olika pluginsen och avgör själv vilken som tilltalar dig mest.


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Jag,för min del,kör EDIROL,är väl ett program från Roland tror jag,tyvärr är det crackat (jag vet,dåligt,men min ekonomi tillät inte ett köp då,ännu mindre nu,arbetslös som jag är..) Men det har riktigt bra ljud,funkar solo,sitter riktigt bra i en mix med annat..

Är man inte ute realism, så funkar Edirol bra. Vill man att det skall låta som riktig orkester bör man ha minst ewql eller över, dock bara vissa soloinstrument låter bra med det biblioteket.
GPO (kan ha fel om 4:an) patchar är inte realistiska vad gäller sektioner och speciellt soloinstrument, men jag har hört låtar (rattlesnake) som mixat GPO-soloinstrument så det låter bättre än vad jag trodde var möjligt med den patchen. Det lät realistiskt. Fast inte enligt David, som ju spelar flera stråkinstrument.

Ewql Gold kan låta jäkligt nära riktig orkester. Den gränsen är nu passerad för de dyrare.
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Håller med Divid om att ewql gold e grymt och som komplement till det kan man använda ewql collosum. Båda dessa använder jag numer.

Ha det
Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil
....Eller projekt sam, symfobia fast det springer ju iväg över tio tusen kronor.
Stråk eler orkester är ju också en fråga. Vill man bara ha stråkar eller vill man ha hel orkester?
För mig känns det som att det finns tre klasser:
Först enkla som t e x edirol Hq, Miroslav, EWQL Silver, Image line varazdin  http://www.image-line.com/documents/varazdinorchestral.html mfl.
sedan mellanklass: EWQL Gold, Projekt sam och liknande
och sedan de där riktigt dyra (fast fantastiska) EWQL Platinum, Vienna och några till. Det beror ju på hur mycket pengar man har och vad man vill göra.
I hemstudion är det nog rimligt att hålla sig till klass ett eller två (om man har råd) Vienna ligger väl runt 40.000, men då kanske man använder det mer proffisionellt.  :)
Utöver detta finns det hur många samplingar som helst att köpa allt från ganska billigt till rätt så dyrt. Allt beror ju på hur realistiskt man kan spela vilka typer av uttryck man kan ge instrumenten och hur bra de är samplade. En del finns med färdiga stråkloopar så det beror ju mycket på vad du skall ha dem till.

Demos är luriga. De är ofta inspelade i en riktig proffsstudio med många timmars arbete på att få all artikulation rätt. Hemma låter det inte riktigt likadant.  :)
Hade vi inte ett test som Rattlesnake gjorde här på forumet?


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com

Hade vi inte ett test som Rattlesnake gjorde här på forumet?

Jo, jag tror att du tänker på den här tråden som Rattlesnake startade:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=16628.120
Där jämnförs det olika symnfoniorkesterpluggar.
Och tillhörande filer ligger här: http://www.testrecordings.net/kontrollrummet/

www.alatarmusic.com


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Skillnaden mellan de olika biblioteken är hur de är inspelade. En del i lokal, andra i mer eller mindre snustorra studios. En del är samplade kromatiskt med en sampling per halvton och i flera anslagsnivåer, kanske t o m olika samplingar som varvas, andra bara samplat i en nivå per helton. Antalet artikulationer per instrument varierar (lång, kort, hoppande stråke etc). 16 eller 24 bitar... Om jag skulle sammanfatta det jag känner till och tycker om olika bibliotek blir det detta:

EWQLSO silver och golds fördelar är att de låter så bra rakt ur lådan, för alla ljud är inspelade på en scen med hallens rymdklang. Nackdelen är att reverbet inte går att ta bort och kanske inte passar i alla sammanhang. De är lite annorlunda i soundet, främst inte realistiska stråkljud, utan gjorda för att imponera med mycket briljans och bombastisk attack. Målgrupp huvudsakligen film och spelmusik. Verkar vara onödigt resurshungrigt, och dess playmotor gillas inte av alla. Har ingen riktig koll på anslagsnivåer. Kromatiskt samplat och 16 bitar.

Best Service Complete Classical Collection
är ganska billig, innehåller väldigt mycket instrument och färdiga sekvenser, men är i grunden tämligen gamla samplingar som körs med den träiga kontaktmotorn. Går att göra imponerande saker men kvaliten på ljuden är väldigt skiftande och har få artikulationer och troligtvis bara 1-2 anslagsnivåer. 16 bitar.

Garritan PO har en stor mängd instrument, men relativt få artikulationer och troligtvis bara två anslagsnivåer. Ljuden är lite klena, snustorrt inspelade och inspelade i mono, vilket gör att de är svåra att få låta stort, kammarmusik och soloinstrument går bättre. Den nya samplingsmotorn Aria är enkel, trevlig och resurssnål. Ett prisvärt bibliotek. 16 bitar.

Vienna Symphonic Library har ett instegsbibliotek som heter Special Edition, som ligger i samma prisklass som EWQLSO Gold. Ganska få instrument, och bara ett urval av tillgängliga artikulationer. Men stereoinspelade i ett rum med kort rumsklang gör att det låter väldigt bra och är användbart till många stilar. Viennas fördel är att det är modulärt uppbyggt, och går att utöka eftersom med både fler artikulationer, och fler instrument. Sedan finns ju en proffsklass också men den lämnar vi därhän... För att få realistiska stråk med Special Edition får man nog köpa loss fler artikulationer än standard och då är man uppe på en sex-sju papp. Smidigaste och snålaste sampleplayern av de alla då man själv väljer vilka artikulationer man vill ha på ett och samma midispår. 2-3 anslagsnivåer. 24 bitar men ändå bara samplat per helton (vilket inte stör mig dock.)

Miroslav
har jag inte använt själv, men de ljudprov jag har hört påminner mycket om Garritan. Men det är något i soundet jag inte gillar, det känns mörkt och trist.

Edirol Orchestra
testade jag för länge sedan och fick det bara att låta MIDI som 80-talets samplingssynthar.

Synful Orchestra har otroligt imponerande demos och bygger på en helt annan teknik än andra bibliotek, modellering av olika artikulationer ist f olika samplingar. Kan analysera midispår och själv välja lämpliga artikulationer och låter då bra mycket bättre än att spela i realtid. Hela biblioteket är på en halv GB, och är resurssnålt. Dess nackdelar är priset, har få instrument och att det har en  underlig och lite syntetisk grundklang. Passar nog bäst för enstaka soloinstrument till pop än att bygga ensembler.
« Senast ändrad: 13.02.2010, 02:48:33 by Rattlesnake »
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 247
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Skillnaden mellan de olika biblioteken är hur de är inspelade. En del i lokal, andra i mer eller mindre snustorra studios. En del är samplade kromatiskt med en sampling per halvton och i flera anslagsnivåer, kanske t o m olika samplingar som varvas, andra bara samplat i en nivå per helton. Antalet artikulationer per instrument varierar (lång, kort, hoppande stråke etc). 16 eller 24 bitar... Om jag skulle sammanfatta det jag känner till och tycker om olika bibliotek blir det detta:

EWQLSO silver och golds fördelar är att de låter så bra rakt ur lådan, för alla ljud är inspelade på en scen med hallens rymdklang. Nackdelen är att reverbet inte går att ta bort och kanske inte passar i alla sammanhang. De är lite annorlunda i soundet, främst inte realistiska stråkljud, utan gjorda för att imponera med mycket briljans och bombastisk attack. Målgrupp huvudsakligen film och spelmusik. Verkar vara onödigt resurshungrigt, och dess playmotor gillas inte av alla. Har ingen riktig koll på anslagsnivåer. Kromatiskt samplat och 16 bitar.

Best Service Complete Classical Collection
är ganska billig, innehåller väldigt mycket instrument och färdiga sekvenser, men är i grunden tämligen gamla samplingar som körs med den träiga kontaktmotorn. Går att göra imponerande saker men kvaliten på ljuden är väldigt skiftande och har få artikulationer och troligtvis bara 1-2 anslagsnivåer. 16 bitar.

Garritan PO har en stor mängd instrument, men relativt få artikulationer och troligtvis bara två anslagsnivåer. Ljuden är lite klena, snustorrt inspelade och inspelade i mono, vilket gör att de är svåra att få låta stort, kammarmusik och soloinstrument går bättre. Den nya samplingsmotorn Aria är enkel, trevlig och resurssnål. Ett prisvärt bibliotek. 16 bitar.

Vienna Symphonic Library har ett instegsbibliotek som heter Special Edition, som ligger i samma prisklass som EWQLSO Gold. Ganska få instrument, och bara ett urval av tillgängliga artikulationer. Men stereoinspelade i ett rum med kort rumsklang gör att det låter väldigt bra och är användbart till många stilar. Viennas fördel är att det är modulärt uppbyggt, och går att utöka eftersom med både fler artikulationer, och fler instrument. Sedan finns ju en proffsklass också men den lämnar vi därhän... För att få realistiska stråk med Special Edition får man nog köpa loss fler artikulationer än standard och då är man uppe på en sex-sju papp. Smidigaste och snålaste sampleplayern av de alla då man själv väljer vilka artikulationer man vill ha på ett och samma midispår. 2-3 anslagsnivåer. 24 bitar men ändå bara samplat per helton (vilket inte stör mig dock.)

Miroslav
har jag inte använt själv, men de ljudprov jag har hört påminner mycket om Garritan. Men det är något i soundet jag inte gillar, det känns mörkt och trist.

Edirol Orchestra
testade jag för länge sedan och fick det bara att låta MIDI som 80-talets samplingssynthar.

Synful Orchestra har otroligt imponerande demos och bygger på en helt annan teknik än andra bibliotek, modellering av olika artikulationer ist f olika samplingar. Kan analysera midispår och själv välja lämpliga artikulationer och låter då bra mycket bättre än att spela i realtid. Hela biblioteket är på en halv GB, och är resurssnålt. Dess nackdelar är priset, har få instrument och att det har en  underlig och lite syntetisk grundklang. Passar nog bäst för enstaka soloinstrument till pop än att bygga ensembler.
Känner att det saknas en beskrivning om Halion One som enligt mitt förmenande inte låg hästlängder efter era toner - tror fortfarande att Mozart alá HalionOne saknas i sammanställningen.
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad 1up

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 379
    • Visa profil
En kommentar om EWQL. Det är sant att rumsklang är inbyggd. En workaround är att minska release/decay. Man klipper noterna och kan lägga på egen reverb sen. Då får man ljudet närmare i mixen. Inte alltid perfekt, men gör stor skillnad.


Utloggad newman

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil

Hade vi inte ett test som Rattlesnake gjorde här på forumet?

Jo, jag tror att du tänker på den här tråden som Rattlesnake startade:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=16628.120
Där jämnförs det olika symnfoniorkesterpluggar.
Och tillhörande filer ligger här: http://www.testrecordings.net/kontrollrummet/



Tack för svaren
Jag har fördjupat mig i den tråden, intressant, det tog hela kvällen och jag blev yr!! Tyvärr fungerar inte länkarna till "speedyshare" längre.

Med tanke på mitt behov skulle EastWestGoliat på papperet vara ett alternartiv. Men sen finns det en kyrkorgelplugg hos ProjectSAM men den passar ihop med Kontakt (om jag förstått saken rätt) och Vienna instr. har en  Soprano Choir och den kanske inte går ihop med det andra.   Kort sagt man får inte det man vill ha till 100% och yrseln tilltar.

Det bäste vore om man kunde skaffa en bunt av de instrument man vill ha och slippa de övriga 70% (uppskattningsvis) som tex. följer med "Goliat". Den världen finns inte ännu förstår jag.

Nu vet jag mycket lite om hur de olika pluggarna och programmen fungerar ihop. Finns upplysning att finna??


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil

Hade vi inte ett test som Rattlesnake gjorde här på forumet?

Jo, jag tror att du tänker på den här tråden som Rattlesnake startade:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=16628.120
Där jämnförs det olika symnfoniorkesterpluggar.
Och tillhörande filer ligger här: http://www.testrecordings.net/kontrollrummet/



Tack för svaren
Jag har fördjupat mig i den tråden, intressant, det tog hela kvällen och jag blev yr!! Tyvärr fungerar inte länkarna till "speedyshare" längre.

Med tanke på mitt behov skulle EastWestGoliat på papperet vara ett alternartiv. Men sen finns det en kyrkorgelplugg hos ProjectSAM men den passar ihop med Kontakt (om jag förstått saken rätt) och Vienna instr. har en  Soprano Choir och den kanske inte går ihop med det andra.   Kort sagt man får inte det man vill ha till 100% och yrseln tilltar.

Det bäste vore om man kunde skaffa en bunt av de instrument man vill ha och slippa de övriga 70% (uppskattningsvis) som tex. följer med "Goliat". Den världen finns inte ännu förstår jag.

Nu vet jag mycket lite om hur de olika pluggarna och programmen fungerar ihop. Finns upplysning att finna??

Det enda jag hört (ifrån VSL forum) är att Eastwest's Play-motor verkar trilskas om den och VSL's förekommer i samma projekt. Har inte båda pluggarna så jag kan kolla.
DON'T PANIC


Utloggad max92

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 193
    • Visa profil
synthstråkar ala Tal U-NO 62 och SuperWaveP8 är det som gäller för mig, fast jag är ju dock rätt synthnischad  ^_^


Utloggad Claes

  • Obotlig optimist :)
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 319
  • Yoda
    • Visa profil
    • Holmerup Musik & Data
EWQLSO silver och golds fördelar är att de låter så bra rakt ur lådan, för alla ljud är inspelade på en scen med hallens rymdklang. Nackdelen är att reverbet inte går att ta bort och kanske inte passar i alla sammanhang. De är lite annorlunda i soundet, främst inte realistiska stråkljud, utan gjorda för att imponera med mycket briljans och bombastisk attack. Målgrupp huvudsakligen film och spelmusik. Verkar vara onödigt resurshungrigt, och dess playmotor gillas inte av alla. Har ingen riktig koll på anslagsnivåer. Kromatiskt samplat och 16 bitar.

...fast man kan numera också köpa expansion för att kunna mixa mellan "close", "stage" (som är standard för Silver och Gold) och "surround", som är mickat längre ut i lokalen. I PLAY-motorn finns det en enkel mixer mellan dessa tre mickpositioner. Vill man ha ett torrare ljud så drar man alltså helt enkelt upp regeln för närmickarna högre. :)
MVH
Claes Holmerup
Privat: http://www.holmerup.com
Firmans webshop: https://webshop.holmerup.biz - även på Facebook
Testsiten: http://testing.holmerup.biz (gilla gärna Facebook-sidan)


Utloggad egghuvud

  • eggsalterande
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 793
    • Visa profil

Hade vi inte ett test som Rattlesnake gjorde här på forumet?

Jo, jag tror att du tänker på den här tråden som Rattlesnake startade:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=16628.120
Där jämnförs det olika symnfoniorkesterpluggar.
Och tillhörande filer ligger här: http://www.testrecordings.net/kontrollrummet/



Tack för svaren
Jag har fördjupat mig i den tråden, intressant, det tog hela kvällen och jag blev yr!! Tyvärr fungerar inte länkarna till "speedyshare" längre.

Med tanke på mitt behov skulle EastWestGoliat på papperet vara ett alternartiv. Men sen finns det en kyrkorgelplugg hos ProjectSAM men den passar ihop med Kontakt (om jag förstått saken rätt) och Vienna instr. har en  Soprano Choir och den kanske inte går ihop med det andra.   Kort sagt man får inte det man vill ha till 100% och yrseln tilltar.

Det bäste vore om man kunde skaffa en bunt av de instrument man vill ha och slippa de övriga 70% (uppskattningsvis) som tex. följer med "Goliat". Den världen finns inte ännu förstår jag.

Nu vet jag mycket lite om hur de olika pluggarna och programmen fungerar ihop. Finns upplysning att finna??

Är inte helt säker på vad du menar med din fråga. De flesta program går ju att köra sida vid sida så att säga. Sedan har ju olika pluggar olika karraktär och det är svpårt att i förväg veta vilka som låter bra ihop. Det får man testa sig fram till.
Om man har en bra Mjukvarusampler så kan man ju köpa enstalka instrument. Som sagt där finns hur mycket som helst till Kontakt eller GIGAsampler eller Halion eller vilket system du väljer att arbeta med. Då kan du ju få exakt det du vill ha.  Ta t e x här: http://www.sonivoxmi.com/ eller Här: http://www.eastwestsamples.com/

Grejen är väl att man ofta behöver fler än en sorts stråkar ( t e x)  i sin instrumentpark när man väl har kommit en bit på vägen. Vissa ljud passar till en viss sorts musik, men inte till en annan. Fördelen med att köpa ett VSTI (omn du nu kör Cubase) är ju att det blir något slags enhetlighet i ljudbilden. Samma "feeling" eller så.
Och sedan till sist så beror det ju på vad din dator orkar med. Stora orkesterbibliotek kräver ofta rätt så mycket prestanda av din dator.

Hoppas jag inte ökade din yrsel nu :)

egg


Utloggad perrra

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 136
    • Visa profil
    • http://www.cmmusic.se/
TRor att överlag så tycker jag nog att EASTWEST gör dom bästa pluggarna för strkar, dessutom använder dom Natives 'kontakt' spelare som är smidig att använda .  dvs du kan ha 8 olika ljud i varje laddad synth.

Jag kör väldigt mycket EastWest Colossus. I den finns lite av varje från Eastwest som tex mycket orchestraljud!

Den är dock på 35gb ;)
CM Music
Songwriter / Producer

http://www.ginza.se/musik/dansband/280240/
http://www.cmmusic.se


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
TRor att överlag så tycker jag nog att EASTWEST gör dom bästa pluggarna för strkar, dessutom använder dom Natives 'kontakt' spelare som är smidig att använda .  dvs du kan ha 8 olika ljud i varje laddad synth.

Jag kör väldigt mycket EastWest Colossus. I den finns lite av varje från Eastwest som tex mycket orchestraljud!

Den är dock på 35gb ;)
Tidigare såldes en Kontaktversion, men det man köper nu är med egen spelare som heter Play.
DON'T PANIC


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Kan inte kolla just nu, men kan man ladda patchar i kontakt2 med "nya" play-versionerna, som man kunde med kontaktversionerna?

nki:er gick att ladda och skapa egna keyswitches med osv förr..

Illa om det inte fortfarande går...
https://soundcloud.com/user7789882