Forum > Färdiga produktioner
equality, Åsa & Rattlesnake - Sommarsol nytt intro
Wernborg:
Börjar närma sig mål nu va?
Ska tjata lite igen då...
Känns som det va jag som började detta flamewar ang. tonsprånget (i förra tråden där du sjöng, sorry sorry :D) men tycker fortfarande att det stör mer än tillför. Detta är ju för bövelen en blivande klassiker för vår visskatt. Det menar jag helt uppriktigt. Därför - ligg kvar på samma ton på båda orden "Sänkt sig" så att alla hemma i soffan framför "Så ska det låta" kan sjunga med. Nu är den osjungbar enligt min mening. Åsa, du får gärna försvara dig, men det handlar inte om dig utan jag menar att den är svår för alla och att det är onödigt helt enkelt.
Vi har pratat tidigare om ackordet i outrot och jag tycker du ska renodla där så att det verkligen framgår att det är dominanten som spelas. Lite slarvigt avslutad också. Nåt instrument som inte tonar ut helt snyggt.
Åter igen: Det är en riktigt bra låt så se till att få ut detta NU!!! Enda anledningen till att jag tjatar också för den delen.
:)
Emulator:
--- Citat från: Wernborg skrivet 12.10.2008, 00:10:14 ---Känns som det va jag som började detta flamewar ang. tonsprånget (i förra tråden där du sjöng, sorry sorry :D) men tycker fortfarande att det stör mer än tillför. Detta är ju för bövelen en blivande klassiker för vår visskatt. Det menar jag helt uppriktigt. Därför - ligg kvar på samma ton på båda orden "Sänkt sig" så att alla hemma i soffan framför "Så ska det låta" kan sjunga med. Nu är den osjungbar enligt min mening. Åsa, du får gärna försvara dig, men det handlar inte om dig utan jag menar att den är svår för alla och att det är onödigt helt enkelt.
:)
--- Slut citat ---
Jag har försökt framföra detta också. En glasbit polerar man tills den ser blank ut. skitsamma. bara ungarna som skall ha låtsassmycken. en diamant slipar man dock till perfektion. På en diamant blir såna här grejor mer synliga.
Eddi:
Det finns en massa grejor i tllvaron som arbetar för att man ska bli helt schitzofren Sommarsol är utan tvekan en av de mest påverkande faktorerna. Ni kan inte hålla på så här - det måste finnas några lagar som skyddar mot detta - Tidigare var det om EQ eller Åsas röst var bäst och nu kommer ett spörsmål om vilket intro som är bäst -suck! Personligen tycker jag att låten Sommarsol är något av det bästa som drabbat Musiksverige på denna sida år 2000 den är helt enkelt helt suverän. Både med EQ och med Åsa.
Men ok måste jag ta ställning så anser jag att det gamla introt var bättre och att EQ ger skönast karaktär till låten. Sorry Åsa och Rattlesnake.
Eko
freddy:
hej hopp,
tänker inte ge mig in i debatten kring ett par toner, tycker nog åsikterna har vädrats rätt bra här ändå.
Men jag reagerade att Emulator använde begreppet "atonalt", atonalt är det när det saknas ett tonalt centrum, alltså en tonart. Denna låt har definitivt en tonart. Tror inte man kan benämna en enstaka ton som "atonal". Lite farligt att slänga sig med alla häftiga termer :D
Emulator:
åhå. Jag menade att den tonen inte är en ton typ utan något annat. Just atonal? trodde jag.
fel av mig då.
EDIT: Försökt skriva något annat i inlägget, eftersom jag uppenbart missuppfattat vad atonal är :D
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida