Forum > Färdiga produktioner

Yllet - Beautiful days

<< < (5/6) > >>

Yllet:

--- Citat från: Hedblom skrivet 28.07.2008, 01:27:01 ---Det här är en riktigt förbannat bra låt tycker jag!
Du sjunger även förbannat j-la bra  :lol:
Har du använt någon speciell EQ eller liknande för att få 60-tals-vibbar?
Gillar 60-tal väldigt mycket och tycker du ska fortsätta i den här stilen så kommer du långt!

Det är väldigt sällan jag lyssnar på en låt 2 gånger här på KR men nu gör jag det!

Du får väldigt gärna berätta hur du spelat in allt och vilka pluggar du använt?  :D

Keep on rocking!

EDIT: Drog tredje lyssning, och utan att tveka tycker jag det här är det bästa jag hört på KR  :D

--- Slut citat ---

:wub:

Självklart ska jag göra en låtanalys när man får en sådan kommentar, skriver ner lite info i morgon. Och så ska jag be att få tacka så mycket, det värmer oerhört. Det är sådanna kommentarer som får en att vilja fortsätta, och speciellt roligt nu när jag håller på att sätta ihop mitt live band.

Ses i morrn.

Goder natt

Harmonica mike:
Hej Jon.
Ja harre djavlar vilket sound! Sextital så det skriker om det.Skön låt,och bra lirat,sången är riktigt bra här!
Mixeriet låter kanon,ser att detta är version 2. Färdigt? Javisst!

Så du håller på att sätta ihop ett band,kul! Sånt är ju lite marigt,det gäller att få ihop musiker som brinner för samma sak..Sen ska man dra jämnt,och befinna sig på samma musikaliska nivå,inget lätt jobb..Hoppas du lyckas för det finns inget som är så roligt som när allt funkar och publiken skrålar i extas.. :) nåja,skålar och skiter i vilka som står på scenen är nog mera rätt uttryckt.. :lol:

Fick påstötning i helgen(efter ett lyckat ensam live gig),att sätta ihop ett live band igen.
Så med rätt folk så kanske även den slitna bluesvargen ger sig ut på vägarna igen :D
Live gig är ju liksom en annan grej än att sitta och nörda i en studio,och material finns det ju..
Tur att jag inte sålde Pa:t..

Så då håller vi ögonen och öronen öppna för "Yllet:s mates"  framöver :)
Läser du "The bluesmates" på nån poster framöver,don´t miss it!

Mvh
Micael

Yllet:

--- Citat från: Harmonica mike skrivet 28.07.2008, 08:07:44 ---Hej Jon.
Ja harre djavlar vilket sound! Sextital så det skriker om det.Skön låt,och bra lirat,sången är riktigt bra här!
Mixeriet låter kanon,ser att detta är version 2. Färdigt? Javisst!

Så du håller på att sätta ihop ett band,kul! Sånt är ju lite marigt,det gäller att få ihop musiker som brinner för samma sak..Sen ska man dra jämnt,och befinna sig på samma musikaliska nivå,inget lätt jobb..Hoppas du lyckas för det finns inget som är så roligt som när allt funkar och publiken skrålar i extas.. :) nåja,skålar och skiter i vilka som står på scenen är nog mera rätt uttryckt.. :lol:

Fick påstötning i helgen(efter ett lyckat ensam live gig),att sätta ihop ett live band igen.
Så med rätt folk så kanske även den slitna bluesvargen ger sig ut på vägarna igen :D
Live gig är ju liksom en annan grej än att sitta och nörda i en studio,och material finns det ju..
Tur att jag inte sålde Pa:t..

Så då håller vi ögonen och öronen öppna för "Yllet:s mates"  framöver :)
Läser du "The bluesmates" på nån poster framöver,don´t miss it!

Mvh
Micael

--- Slut citat ---

Tackar tackar mike. Yepp, håller på att träna in 5-6 låtar med bassisten, sen kör vi igång med trummisen snart. Ska bli riktigt kul. För övrigt blir det nog en tjejkompis på piano och sång också, sen får vi se hur det utvecklas.

Angående låten då och "60-talssoundet". Det var inget jag dirket eftersträvade när jag mixade, utan det blev bara så. Men här är några punkter som jag tror har bidragit till soundet:

På mixbussen (masterreglen i inspelningsprogrammet) lägger jag alltid en liten kedja innan jag börjar mixa: PSP MixSaturator (med saturation på ca 30% för att få det där "varma" lite överstyrda ljudet), sen ligger där ofta en SSL stereokompressor och pumpar lätt (2-3 db kanske) med 2:1 ratio. Dessa 2 pluggarna gör att hela ljudbilden blir mer sammansatt och "mjuk" innan jag börjat att mixa.

Vidare så är det nog mest URS Classic Console Strip Pro som jag använder på det flesta kanaler http://www.ursplugins.com/ samt Keytosounds vintage EQ, som är mycket lättrattad och har ett skönt sound + inbyggd spectrumanalyzer.

mvh Jon

oceanmusic:
Vilken härlig slutpåsemesterlåt!  :)

Texten känns klockren, plinkplonkpianot får låten att dra lite åt ett asiatiskt håll bitvis, bra sjunget, gillar dubbelrösten.
Känns som om du har gjort detta förr. Sist men inte minst, härliga 60tals referenser, säger jag som är uppvuxen med Beatles, Tom Jones, Frank Sinatra mfl.

Marruschkka:
Ja...denna förgängliga sommar-tid..men du förmedlar verkligen essensen av din fina tid i denna låt :P

Känns varmt och självklart, i din sång, och i alla ljud, mixen är som alltid klockren.

Tack!

/Marr

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion