Forum > Färdiga produktioner
Jon Rinneby/Sweet Water Pirates - Not a perfect song
Harmonica mike:
Hej Jon.
Jag skall utveckla mitt resonemang lite till varför jag tycker att denna är så bra.
Min kvinna är en sån där radiorix lyssnare,och när vi bor i stugan så går den kanalen hela dagarna och kvällarna.För det mesta så vill jag bara stänga av skiten,men ibland så kommer det nån låt med ett bra arr och en mycket träffande reff som upprepas i oändlighet.Det liksom maler sig in i det undermedvetna och jag kommer på mig själv med att nynna dessa strofer mellan varven.
När det gäller denna låt,så är reffen just det - ohyggligt stark - det är den som gör låten tillsammans med ett mycket snyggt arr.Om det finns potencial i denna låt,ja jag tror att du har din "hit" här.
Visst,det är många "I wrote a perfect song",men det är där du har potencialen i låten.
Hur du skall lansera denna,det vette tusan - men jag hoppas att du får ut låten till folket på nåt sätt..Bombardera radiostationer i England/Tyskland/Japan kanske med "plast bitar"...
Nu kör vi lurarna:
Ja du Jon,det låter fruktansvärt bra.Visst kan man ha synpunkter på telefon rösten,gillar gillar inte typ..Jag gillar det dock,tycker det ger en extra dimension till låten.Kanske är rösten lite "vass" under intro delen..Igen en smaksak,sen när det drar igång så smälter den in mycket bättre.Förstår att du har mixat leaden för hela låten,möjligen en liten justering på introsången så är det baske mig världsklass på mixen i denna.
Så då är det sagt :)
Låten,ja 5/5 helt klart.
Mvh
Micael
Eddi:
Tack för bra låt och mixtips. Dom där waves SSL 4000 stereo compressor, URS kanalstripp och Izotope Ozon Mastringsreverb är det bara mjukvaror? Eller är det lådor?
Eko
Yllet:
Till alla:
För att fortsätta tipsa om lite bra saker så kan jag även varmt rekommendra Keytosound vintage eq (med inbyggd frekensanalys), använder den på det mesta, den hjälper till om öronen sviker. Demoversion finns tror jag
Och ja EKO, det är pluggar, hårdvara är lyxprylar :)
Mike Stora ord från en stor munspelskille, inte utan att jag blir stolt. Tack så mycket, det där med sången i introt kan jag kolla lite på. Men för tillfället är jag riktigt nöjd.
Ska svara mer sen, måste kila, ska på fest
Må väl
Tokai:
Hej Yllet!
Ja, det här är popmusik som faller mig i smaken, får lite McCartneyvibbar, alltså lite som han gör på senare tid. Vad gäller själva låten kan jag nog hålla med om att det är "not a perfect song". Ett intro, en vers, mellanspel, en vers till (snyggt med körerna där), brygga med bra intensitetet med gurorna: sen 1 refr, sen 1 refr till, lite mer ösig, sen slut med avstannande. Jag saknar helt uppenbart en nytt parti i låten, nåt som bryter av. Men det funkar rätt bra så här också.
Sen är jag lite tveksam till rumsljudet i baskaggen i början av låten, men hörs inte senare i låten så det är väl inget. Likaså sången i början som känns något vass, som HM påpekade.
Kör låten i Wavelab och blev lite förvånad att den var så hårt limiterad, rena rama tegelväggen där i refr.
"Yepp jag skriker i denna" - Vardå?
Yllet:
--- Citat från: Tokai skrivet 18.07.2008, 20:00:26 ---Hej Yllet!
Ja, det här är popmusik som faller mig i smaken, får lite McCartneyvibbar, alltså lite som han gör på senare tid. Vad gäller själva låten kan jag nog hålla med om att det är "not a perfect song". Ett intro, en vers, mellanspel, en vers till (snyggt med körerna där), brygga med bra intensitetet med gurorna: sen 1 refr, sen 1 refr till, lite mer ösig, sen slut med avstannande. Jag saknar helt uppenbart en nytt parti i låten, nåt som bryter av. Men det funkar rätt bra så här också.
Sen är jag lite tveksam till rumsljudet i baskaggen i början av låten, men hörs inte senare i låten så det är väl inget. Likaså sången i början som känns något vass, som HM påpekade.
Kör låten i Wavelab och blev lite förvånad att den var så hårt limiterad, rena rama tegelväggen där i refr.
"Yepp jag skriker i denna" - Vardå?
--- Slut citat ---
Baskaggen har ju lite rumsljud, eftersom hela settet har fått sig en dos för att bli lite mer levande, sen ligger det ju en tamburin och backar upp alla kaggeslag, det är kanske det du syftar på. Ganska mycket reverb på tamburinen för övrigt.
Jovars, den är gansla hårt limiterad, vilket är helt ok enligt mig då låten fortfarande känns dynamisk, utan möjligen sista ref, men där är tanken just att det ska kännas som den går upp i taket. :) Sålänge det inte känns onaturligt så, du märkte det ju inte förrens du tittade i wavelab, vilket torde vara ett gott tecken.
Skriker?, Tja radiorösten når i alla fall upp till tonen G#, vilket är att skrika för mig, sen kan man kalla det vad man vill ;)
Tack för 2 bra inlägg. Ha det kalas
Navigering
[0] Meddelandeindex
[#] Nästa sida
[*] Föregående sida