Forum > Färdiga produktioner

Jon Rinneby/Sweet Water Pirates - Not a perfect song

<< < (3/5) > >>

Yllet:

--- Citat från: Wernborg skrivet 18.07.2008, 01:48:53 ---
--- Citat från: Yllet skrivet 18.07.2008, 01:45:23 ---
--- Citat från: Wernborg skrivet 18.07.2008, 01:35:22 ---Fy fan. Du är äcklig. Otäck och läskig.

Hur kan det låta så fruktansvärt bra. Orättvist. Jag vill också va popstjärna idag.

Telefonrösten är kalas.

Bra jobbat!

--- Slut citat ---

Hahahah det var dagens bästa kommentar. Nu kan jag sova lugnt :)

Ett stort hjälpmedel för mig den senaste tiden har varit mina nya refernslurar, AKG 701 (Kan jag varmt rekommendra om du behöver nya lurar, kanske upplevs som lite basfattiga i början, som FY så oförlåtande de är, vad som går in går ut så att säga) dom tillsammans med waves SSL 4000 stereo kompressor, URS kanalstripp samt izotope ozone mastringsreverb är mina hemliga vapen :)

--- Slut citat ---

Mina AKG K240 Monitor kanske jag skulle mixa i oftare än mina 70-tals Expert-högtalare alltså  :lol:

--- Slut citat ---

AKG 240 är helt ok lurar men inget jag skulle mixa uteslutande i då de är väldigt basiga och förlåtande i diskanten. Men de är bra som extralurar och som inspelningslurar då de är helslutna till skillnad från akg 701.

Utöver de 2 så har jag ett par Phonic p8a monitorer, som väl får anses som helt ok, men verkligen inga klassmonitorer i stil med ADAM eller genelec.

Hur mixar jag?

Till att börja med ställer jag mig frågan om vad som är det fundamentala i låten, vanligen är det trummor bas och sång, låter de bra till att börja med så är det enklare o snickra ihop resten sen.

Börjar ALLTID med att dra ner alla kanaler på 0 sen kör jag igång med baskagge, och bas, ser till att de får rätt balans o spelar bra mot varandra. När väl det är avklarat har du en bra grund att bygga resten av mixen på.

Då pillar jag in sången. Ser till att den låtar bra, helt ska man inte behöva skära för mycket low, för då är risken att sångenm upplevs som vass och ansträngd, jag försöker alltid behålla så mycket värme som möjligt och skär hellre i diskanten än low-mid. Min sång spelar jag oftast in med röde n2:a, en standardmic och all around arbetshäst.

Well efter det är det dax att ställa sig frågan, vad är det som ger låten karaktär förutom sången? Gitarrerna, en återkommande slinga, körer etc? Då tar jag tag i det o ser till att det låter bra o lyfts fram. Och så håller jag på tills allt e på plats.

Vidare har jag alltid en eq på mixbussen som gör hela mixen i mono under 80hz, en saturation plugg som ger lite gamaldax varm feeling (emulerar rullbandare), en ssl kompressor samt mastringsreverb i låg dos.

Sen finns det ju inga regler, men lite så är det. Nu vill jag inte avslöja mer, då säger du väl att jag fuskar! ;)

Goder natt :)

jay thomas:
Ord eller snarare sagt musik!  :)

Har inte så mycket att tillägga, klockren låt!

Tillaggt: efter att ha läst igenom din "mixresa" så bockar och tackar även jag! Enkla råd men nog så viktiga att ha med!  :)

Hedblom:
Sjukt bra ljud tycker jag!

Blir inte bara lite avis heller. Här rattar man för fullt och ju mer man skruvar desto värre låter det  :lol:

Kanske inte riktigt min musiksmak men gillar att det låter lite "britt-pop" över det hela, det är grejsaker.

Tänkte även på texten: "I saw the perfect harmony pass by but I didn’t ".
Kan man verkligen skriva så?
- Jag såg den perfekta harmonin passera, men det gjorde jag inte?
- Jag åt glass idag, men det gjorde jag inte? (Uppenbart gjorde jag ju det?)
Låter kanske inte helt rätt?

EDIT: Lyssnade igen nu och hörde att meningen fortsatte på andra raden... Sorry  :rolleyes:

Harmonica mike:
Hej Jon. Läste ditt mix tillvägagångs sätt. Mycket matnyttigt där för oss andra.. Kul när du delar med dig så frikostigt av din kunskap. Varje låt/genre kräver ju sin speciella metod beroende påvad man vill lyfta fram i ljudbilden. Dina erfarenheter och tillvägagångs sätt är en bra mall,tack för det! Mvh Micael

Wernborg:

--- Citat från: Yllet skrivet 18.07.2008, 01:58:02 ---Hur mixar jag?

Till att börja med ställer jag mig frågan om vad som är det fundamentala i låten, vanligen är det trummor bas och sång, låter de bra till att börja med så är det enklare o snickra ihop resten sen.

Börjar ALLTID med att dra ner alla kanaler på 0 sen kör jag igång med baskagge, och bas, ser till att de får rätt balans o spelar bra mot varandra. När väl det är avklarat har du en bra grund att bygga resten av mixen på.

Då pillar jag in sången. Ser till att den låtar bra, helt ska man inte behöva skära för mycket low, för då är risken att sångenm upplevs som vass och ansträngd, jag försöker alltid behålla så mycket värme som möjligt och skär hellre i diskanten än low-mid. Min sång spelar jag oftast in med röde n2:a, en standardmic och all around arbetshäst.

Well efter det är det dax att ställa sig frågan, vad är det som ger låten karaktär förutom sången? Gitarrerna, en återkommande slinga, körer etc? Då tar jag tag i det o ser till att det låter bra o lyfts fram. Och så håller jag på tills allt e på plats.

Vidare har jag alltid en eq på mixbussen som gör hela mixen i mono under 80hz, en saturation plugg som ger lite gamaldax varm feeling (emulerar rullbandare), en ssl kompressor samt mastringsreverb i låg dos.

Sen finns det ju inga regler, men lite så är det. Nu vill jag inte avslöja mer, då säger du väl att jag fuskar! ;)

Goder natt :)

--- Slut citat ---

Mycket bra att ta till sig här. Ska mixa om min senaste efter detta och jämföra.
Tack.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion