Kontrollrummet

Karl&Clemens - The Picture

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
 
Alternativ musik kanske man kan kalla denna låt...Hur som helst kom gärna med synpunkter på nivåer mm..Vi har suttit ett tag med denna nu och kan behöva lite input! :)

Edit : Ny Mix.. Karls sång ommixad..Mjukat upp refränger, "fade in " på elgitarrsolo + något sänkt, skumma pukslag utbyta mot virvel,  lite mer sub-bas, EQ:at om loopar + trummor, fixat lite spelfel... ..ja det var väl allt tror jag.. Bättre eller sämre?....



LÅTNAMN: The Picture
ARTIST/GRUPP:Collab K&C
GENRE: Alternativ musik
LÅTLÄNGD:  3,54 min
KOMPOSITÖR: K&C
PRODUCENT: K&C
EV. MEDVERKANDE: Sång Karl
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
« Senast ändrad: 15.08.2009, 19:23:15 by Clemens »


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
bra låt  :P
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Ni är helt enkelt grymma!
"Peter Gabriel productions" har härmed fått en stark konkurrent.

Fy fan vad jag njuter av att höra det här!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx ...kul att du gillar...kan väl berätta att Clemens kom med en idé som jag la sång på och sedan gjorde jag en refräng som C gjorde ännu bättre och C har proddat allt själv och jag känner mig bara privilegierad att få vara med på ett hörn.... /  karl
Ni är helt enkelt grymma!
"Peter Gabriel productions" har härmed fått en stark konkurrent.

Fy fan vad jag njuter av att höra det här!
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Hej Karl!

Då är vi två som känner oss privilegierade  :rolleyes:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 391
    • Visa profil
    • SoundClick
Underbar uppgång på synten innan elguresolot 01.03. Gitarren alldeles innan äntrar lite klippt, fixa detta plze. För första gången på allvar tycker jag nu då att Karl låter lik en viss P Gabriel (aldrig hört detta förut va??) men det beror nog mycket på arret också och det låter fan så bra! Han skulle vara avundsjuk. Härligt, sunkigt groove som gärna fick vara ännu tyngre en bit in låten. Skön nerv! Bra jobbat! 
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Jisses C & K !

Verkligt imponernade stuff detta, ordlös o sanslös, måste lyssna igen......
oukei, dragit andan nu, helproffsig kalaslåt detta!  Internationellt så det förslår!
Känns småpetigt att komma med klander, men tar det ändå...

- sångens "ess" borde fixas
- klippet vid 1:01 med gitarrsolot kommer in för häftigt
- hmmm fading på outrot, okei, stora pojkartna i europa gör det åxå, så...kör hårt.

Attans härligt arr, trumkompet får 10+ både arr o soundmässigt! :)
Definitivt TOP 10 på KR


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Wernborg

  • Administrator
  • Johnny Cash
  • *******
    • Antal inlägg: 8 449
  • Moderator
    • Visa profil
  • Soundcloud: Wernborg
Underbar produktion. Blipp-blipp på rätt sätt.
Några fills på trummorna kändes lite fel i sound. Som att dom var för akustiska för sitt sammanhang på nåt sätt.

Karl kommer verkligen till sin rätt här.

Skönt laidback detta.

Bra bra.


Utloggad Marruschkka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 677
  • Är det bra så är jag på!
    • Visa profil
Det här är ju dunder :wub:

Samarbete på högsta nivå, kanonhärlig ljudbild, och vilken pipa du har Karl, high class :P

Tack för den här låten, kommer lyssna på den igen..och igen....

/Marr
https://soundcloud.com/tokstollan


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Nice!
skönt grundgung
Mycket bra figurer som ligger runt ikring
Bra ljud, de små fräsen
Bra sång - fina körer
Sologit är så bra!
Trummorna låter super
högklassig komposition med kreativa melodislingor och produktion
Helproffsigt verk detta
Lite av Gabriels ande svävar över det hela
och samma klass
Här kan man tala om verkshöjd
Appåder!
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Harmonica mike

  • The one and only
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 469
  • Frequency listening poet
    • Visa profil
Ja harre dj...lar!

Här har ni fått till det boys! As snyggt arrat och lirat,grymt sound överlag.Karl gör en fenomenal insats här,men jag måste få klaga på nåt då allt är så fruktansvärt snyggt gjort.

Sångljudet(leaden) - alldeles för essigt och fffigt.Felaktigt skuren/lyft i mixen,reverbet,eller en undermålig inspelning? Jag har inte svaret på det,men satsar på det senare alternativet.Hoppas dock att ni får till det för det är verkligen alstret värt!

5 av 5 så det skriker om det! Trots sångljud...

Mvh
Micael


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Underbar uppgång på synten innan elguresolot 01.03. Gitarren alldeles innan äntrar lite klippt, fixa detta plze. För första gången på allvar tycker jag nu då att Karl låter lik en viss P Gabriel (aldrig hört detta förut va??) men det beror nog mycket på arret också och det låter fan så bra! Han skulle vara avundsjuk. Härligt, sunkigt groove som gärna fick vara ännu tyngre en bit in låten. Skön nerv! Bra jobbat! 

Hej equality!

Möjligtvis någon fade in på gitarren eller volymautomatisering..skall kolla med Karl, ( Karls gitarrslinga ) kul att du gillar groovet, för det här med trummor är ju en historia för sig..och kul att du gillar arret..en hel del tid har gått åt  :) och det finns inga genvägar börjar man sent om sider lära sig...Tack!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Underbar produktion. Blipp-blipp på rätt sätt.
Några fills på trummorna kändes lite fel i sound. Som att dom var för akustiska för sitt sammanhang på nåt sätt.

Karl kommer verkligen till sin rätt här.

Skönt laidback detta.

Bra bra.

Hej Wernborg!

Tror jag vet vilka du menar, fillsen alltså.. och håller med, fick passera, men eftersom du la märke till dessa sticker dom nog ut..tar bort..tnx..


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
Underbar produktion. Blipp-blipp på rätt sätt.
Några fills på trummorna kändes lite fel i sound. Som att dom var för akustiska för sitt sammanhang på nåt sätt.

Karl kommer verkligen till sin rätt här.

Skönt laidback detta.

Bra bra.
Det här är ju dunder :wub:

Samarbete på högsta nivå, kanonhärlig ljudbild, och vilken pipa du har Karl, high class :P

Tack för den här låten, kommer lyssna på den igen..och igen....

/Marr
tnx wernborg och marr
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Börjar lite som installationsmusik till ett helmörkt rum. När karl börjar sjunga, ser man skulpturer som föreställer P. Gabriel i ett rum, och man inser att man är på Louisiana (typ Moderna muséet). Massa söta danskor distraherar dock....

Gillar synthen som agerar förlängning på varje versrad. Genialiskt blipp-ljud, ni inte får byta det vad ni än gör! Trummorna kunde varit lite mer varierade, de förmedlar nåt slags monoton seghet, vilket man kan vilja eller inte vilja. Fillsen räcker inte till, även om de är välspelade/programmerade.

Ni har verkligen fått ihop något bra här!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad stajo

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 985
    • Visa profil
Låter mkt bra det här. Gillar speciellt upptakterna till tex vers och gitarrsolon. Blippandet ger skön karaktär åt låten. Nä jag har bara positivt att säga, ja förutom lite ess då ;).

gitarren är kanon.

ja allt är helproffsigt  :D

/S
www.myspace.com/staffanjonsson


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Det händer mycket hela tiden, syntprylar som svarar mot sången. Finemang, alltså! Och klassiska baklänges cymbaler.
Är lite tveksam till när det öser på, det blir i och för sig en bra kontrast till det lugna partiet men samtidigt låter det lite hårt och lite jobbigt att lyssna på, men fråga mig i morgon och det blir nog ett annat svar.
Låten passar karl som handsken.
Produktionen är tiptop!! :rolleyes: :rolleyes:


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Nice!
skönt grundgung
Mycket bra figurer som ligger runt ikring
Bra ljud, de små fräsen
Bra sång - fina körer
Sologit är så bra!
Trummorna låter super
högklassig komposition med kreativa melodislingor och produktion
Helproffsigt verk detta
Lite av Gabriels ande svävar över det hela
och samma klass
Här kan man tala om verkshöjd
Appåder!

Tack! ja..gillar ju bla både Gabriel och Genesis ( tidiga ) skarpt så det blir väl nästan oundvikligt att man trillar in i de spåren vare sig man vill eller inte :) Kul att du lyssnade och gillade..


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Det händer mycket hela tiden, syntprylar som svarar mot sången. Finemang, alltså! Och klassiska baklänges cymbaler.
Är lite tveksam till när det öser på, det blir i och för sig en bra kontrast till det lugna partiet men samtidigt låter det lite hårt och lite jobbigt att lyssna på, men fråga mig i morgon och det blir nog ett annat svar.
Låten passar karl som handsken.
Produktionen är tiptop!! :rolleyes: :rolleyes:
Hej Tokai!

Jo.. håller som bäst på att lägga om en del saker.... inga större förändringar..skall bla försöka få  "refrängerna" lite mjukare..Tack för lyssning..


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Börjar lite som installationsmusik till ett helmörkt rum. När karl börjar sjunga, ser man skulpturer som föreställer P. Gabriel i ett rum, och man inser att man är på Louisiana (typ Moderna muséet). Massa söta danskor distraherar dock....

Gillar synthen som agerar förlängning på varje versrad. Genialiskt blipp-ljud, ni inte får byta det vad ni än gör! Trummorna kunde varit lite mer varierade, de förmedlar nåt slags monoton seghet, vilket man kan vilja eller inte vilja. Fillsen räcker inte till, även om de är välspelade/programmerade.

Ni har verkligen fått ihop något bra här!

Hej Dividend!

Ja sämre ställen kan man befinna sig på...arkitekturen är ju cool..Trummorna.. jo i det här fallet var väl just tanken att dom skall gå lite monotont och dessutom vara ganska "stängda" alltså loopen under verserna..öppnar upp lite mer i refrängen..för mig så funkar det med fillsen som ligger nu..tror det får vara så..Blir inga större förändringar förutom
fixa lite tabbar här och där :) Tack! ( Skall snart lyssna lite mer ingående på dina verk som är väldigt spännande måste jag säga..)




Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx...jag hade lite utställningstankar när jag skrev texten fast då inte skulpturer utan tavlor eller foton där personen  på fotot börjar röra sig ur  fotona ..."skruvat"  näää ra  :)   tnx /  karl
Börjar lite som installationsmusik till ett helmörkt rum. När karl börjar sjunga, ser man skulpturer som föreställer P. Gabriel i ett rum, och man inser att man är på Louisiana (typ Moderna muséet). Massa söta danskor distraherar dock....

Gillar synthen som agerar förlängning på varje versrad. Genialiskt blipp-ljud, ni inte får byta det vad ni än gör! Trummorna kunde varit lite mer varierade, de förmedlar nåt slags monoton seghet, vilket man kan vilja eller inte vilja. Fillsen räcker inte till, även om de är välspelade/programmerade.

Ni har verkligen fått ihop något bra här!
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
tycker verkligen detta va kalas.

äntligen sjunger du lite mörkare karl, och vips så låter det såhär bra!

trummorna saknar för mig lite bacon. släng på några basiga saker...riktigt djupa, så är det komplett!


mycket bra av samtliga. imponerad!!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Jisses C & K !

Verkligt imponernade stuff detta, ordlös o sanslös, måste lyssna igen......
oukei, dragit andan nu, helproffsig kalaslåt detta!  Internationellt så det förslår!
Känns småpetigt att komma med klander, men tar det ändå...

- sångens "ess" borde fixas
- klippet vid 1:01 med gitarrsolot kommer in för häftigt
- hmmm fading på outrot, okei, stora pojkartna i europa gör det åxå, så...kör hårt.

Attans härligt arr, trumkompet får 10+ både arr o soundmässigt! :)
Definitivt TOP 10 på KR


h.  johan

Hej Mahan!

Ja..Sången har fixats till..gitarrsolot numera "fade in" tror det funkar..fade på outrot..är lite kluven till detta men gillar ibland när en låt försvinner i fjärran.. :) Tack för  "insikter", behövs när  öronen börjar tröttna.. Vad kul att du gillar..värmer en gammal proggare! 
Ny version kommer när Karl har fått säga sitt...



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Ja harre dj...lar!

Här har ni fått till det boys! As snyggt arrat och lirat,grymt sound överlag.Karl gör en fenomenal insats här,men jag måste få klaga på nåt då allt är så fruktansvärt snyggt gjort.

Sångljudet(leaden) - alldeles för essigt och fffigt.Felaktigt skuren/lyft i mixen,reverbet,eller en undermålig inspelning? Jag har inte svaret på det,men satsar på det senare alternativet.Hoppas dock att ni får till det för det är verkligen alstret värt!

5 av 5 så det skriker om det! Trots sångljud...

Mvh
Micael

Hello Mike!

Alltid lika skoj med bra kritik :) Tack! ja..sången har det skruvats på en del,förhoppnigsvis till det bättre..  :) snart en ny version uppe hoppas jag...



Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
tycker verkligen detta va kalas.

äntligen sjunger du lite mörkare karl, och vips så låter det såhär bra!

trummorna saknar för mig lite bacon. släng på några basiga saker...riktigt djupa, så är det komplett!


mycket bra av samtliga. imponerad!!

Hej Emulator!

Ja..Karl har en ruggig röst...Har snöat in på att allt jag gör låter för basigt..och nu låter allt lite basfattigt i stället..Hmm :)
Hoppas kunna hitta rätt balans någon dag...Har sub så jag måste nog börja referenslyssna lite mer antar jag..Jättekul att du
uppskattar, Tack!


freddy

  • Gäst
Bra skit detta :)

Karl bjuder på mysig sång, verkligen bra. Produktionen känns även den stabil och det låter klart i mina öron. Kör hårt!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Bra skit detta :)

Karl bjuder på mysig sång, verkligen bra. Produktionen känns även den stabil och det låter klart i mina öron. Kör hårt!

Tyckte för ett ögonblick att det stod " bara skit detta"     :D  Tack för lyssning!


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
 Ny Mix.. Karls sång ommixad..Mjukat upp refränger, "fade in " på elgitarrsolo + något sänkt, skumma pukslag utbyta mot virvel,  lite mer sub-bas, EQ:at om loopar + trummor, fixat lite spelfel... ..ja det var väl allt .. Bättre eller sämre?....
/ Karl, Clemens


Utloggad mahan

  • MÅNGÅRIG GRÅHÅRIG BLÅSFINGRIG SUPERLIRARE
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 061
  • ÄR MAN MAN SÅ ÄR MAN MAN, VAD GÖR MAN?
    • Visa profil
Tjou K & C

Nu har du hittat en snyyyyygt balanserad mix. Inga "ess" problem längre.
Väldigt njutningbart alster från början till slut nu!
Får lite Police vibbar och det är inte dåligt det!

Bra jobbat o sjunget grabbs! :)


h.  johan
---<<<<----     theoldmanstillgoingstrong    ---->>>>---                       
                               ..............


Utloggad Leif

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 393
    • Visa profil
Tjena K&C!

Har inte hört den/dem tidigare versionerna, men jag kan iaf säga att det här va riktigt, riktigt bra! Skitsnygg sång, arr och prod! Låten är av toppklass!

Gött jobbat!

Stort tack för musiken!

Mvh/Leif
https://soundcloud.com/enmansprojektet
https://soundcloud.com/ambivalens1


Utloggad karl

  • tónleikari
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 138
    • Visa profil
tnx Johan...glad att du tycker om den..Police  :unsure: vet inte vad du hör   :unsure: men får du dom vibes:en så får du det och Police gillar jag  ;)

Tack Leif för fina ord och kul att du gillar /  karl
Ny Cd "Wash Away The Past" free download at www.karlmusic.se


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Vad min kritik belanger så är "öspartiet" mindre påträngande. Bra.
Lyssnar nu igen på låten och vill lägga till lite reflektioner. Jag gillar verkligen det som låter som indiska instrument, låter som tablas, och de grodliknande syntljuden i början av låten plus nåt flöjtliknande, bra kontrast. Flöjten hör jag lite svagt senare i låten men var tog grodan vägen? Har väl bara missat den.
Detta stycke framstår mer och mer som bland de bäst producerade låtarna på KR, enligt mitt tycke.
Ett minus: fadeouten. Ska det vara fade out ska den vara längre, eller i annat fall mjukare.
Det ska va en mjuk kurva ner till noll. Börjar det bra ska det sluta bra, det är min filosofi.

« Senast ändrad: 01.07.2008, 20:46:18 by Tokai »


Utloggad Plinka

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 000
  • Peace, Love and Missunderstanding
    • Visa profil
    • YogaDansa
Härligt! Otroligt snyggt allting! Snygga körer.  :D
Plinkar på en låt...


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Vad min kritik belanger så är "öspartiet" mindre påträngande. Bra.
Lyssnar nu igen på låten och vill lägga till lite reflektioner. Jag gillar verkligen det som låter som indiska instrument, låter som tablas, och de grodliknande syntljuden i början av låten plus nåt flöjtliknande, bra kontrast. Flöjten hör jag lite svagt senare i låten men var tog grodan vägen? Har väl bara missat den.
Detta stycke framstår mer och mer som bland de bäst producerade låtarna på KR, enligt mitt tycke.
Ett minus: fadeouten. Ska det vara fade out ska den vara längre, eller i annat fall mjukare.
Det ska va en mjuk kurva ner till noll. Börjar det bra ska det sluta bra, det är min filosofi.

Hej Tokai!
Kul att du gillar...fadeouten ja..kan säkert göras snyggare, eller också ett "riktigt" slut... får vara så tillsvidare..kanske orkar göra om senare :) Verkligen skoj att du gillar själva "prodden", har mer och mer börjat gilla den biten men kräver ju en hel del om man skall gå i mål, både tid och energi, men värt besväret i slutändan dock..Många av synthljuden och looparna kommer från Spectrasonics nya "Omnisphere" som dyker upp i september tror jag..Tnx!


« Senast ändrad: 04.07.2008, 13:41:32 by Clemens »


Utloggad Clemens

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 003
    • Visa profil
Härligt! Otroligt snyggt allting! Snygga körer.  :D

Tack! fina ord från en galen konstnär! :)