Kontrollrummet

dubba?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
vad menas med ordet "dubba" . tex när man spelar in ac gitarr?


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
du spelar in en gång till. typ unisont...ofta säger man dubba om att sjunga ett pålägg till, tex "dubba refrängen en oktav upp".

:)
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
jag läste på wiki typ när man ska spela in gitarr så kan man spela in exakt samma grej 2 ggr och panorera? på vilket sätt gör det att ljudet låter bättre?


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Cube: Det låter "fetare" och fylligare på det viset!
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
men kan man då mixa dom olika också eller ska det mixas likadant?


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Finns inga "ska". Det beror ju lite på vad du har med i mixen med. En fördel om det "väger" lika mycket på höger och vänster sida dock...
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
ok,  kan du säga några exempel på dubbningstips typ läste också att man kan spela in mono också och två stereo osv.. finns det fler sätt eller handlar det om att experimentera själv?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Det finns nog hur många sätt som helst. Jag är ingen expert men vet att man kan experimentera en hel del. En variant är att kopiera det man spelade in nyss och lägga det nån millissekund senare eller tidigare och panorerea de två spåren till varsin sida, en annan effekt är att lägga mycket kompressor på kopian.

Kjaerhus har en bra gratiskompressor där de delar med sig av ett tips:
http://www.kjaerhusaudio.com/classic-compressor.php?Selection=2

1. Split your vocal track into two sub-groups or tracks, depending on your software. Insert a Classic Compressor on both, loading one with the factory preset "Vocal" and the other with "Vocal Definition". Boost 100Hz and 10kHz about 10dB shelving on the second group or track. Now mix the two together for a very fat and energetic vocal track.

2. Use our Classic Limiter right after the Classic Compressor to catch the peaks during mix down.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad tsmalmbe

egentligen skall frågeställningen gå i lite annan ordning :). Frågan är typ: nu har jag mixat i en vecka men det låter inte lika fylligt som på radion, allt blir i mitten. Då är svaret: panorera för att få stereo. Sen är frågan: ja men det låter dumt  då gitarrkomet är på ena sidan. Så är svaret: spela in det två ggr.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
hehe.. jo jag förstår nu.. men sen så kan man även spela in i mono som man har i mitten elkle nått.. vad har det för uppgift i det hela då? få det ännu fylligare? känns som gitarrerna kommer ta alldelles för mycket plats i hela ljudbilden? eller?


Utloggad Bengan_gbg

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 745
  • Delÿxerockare
    • Visa profil
    • www.bengan.org
Nja - panorerar du åt varsitt håll så bör du nog spela in gurorna som mono med.

Sedan så finns det ju eq+volymkontroll för att stävja det där med att gitarrerna tar för mkt plats.

Vad gör du (eller tänker göra) för typ av musik?
-Bengan-
www.bengan.org
www.bengtsterdesign.se


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
det är typ, ja vad ska man kalla det "nyare rock pop stil med lite dance stuk"! har en låt som jag tycker har lite tråkigt kompljud.. men kan man göra dessa grejer även om det är midi? funderar på att börja spela in gitarr analogt men det blir lite för dyrt jusst nu känner jag..


Utloggad tsmalmbe

det blir kanske lite överkurs. Men alternativen och tknien beror på din genre och dina öron. Beror bla på om du har en 20-pers kör med din gitarr, en 8-pers rockband, eller en trubadur.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
ok men jag kan väl ladda upp låten så kan ni få höra?


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Gör det - gör det!
Jag sitter själv och har kul med låten "Vi ger inte upp" i en version 2 nu och ska snart lägga upp den på färdiga demon. Man har verkligen mycket att lära sig, kommer jag underfund med hela tiden.
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
nu har jag lagt upp den så de bara å kommentera :D


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Jag laddar ner för fullt!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Cube

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 353
    • Visa profil
glöm inte kommentera bara, ris o ros anything  :rolleyes: