Det finns inte en chans att återge det som vi hör på plats men hjälp av stereoteknik, det handlar nog om att i reproduktionen försöka nå ett personligt ideal av hur man uppfattade ljudupplevelsen på ett ungefär. Det blir omöjligt i och med att hörselupplevelsen i många fall ja förmodligen i alla fall innehåller mer information än bara vänster eller höger och hur starkt i och med att ljudet reflekteras eller för den delen absorberas i olika grad mot eller av allt som finns i rummet typ inventarier, människor, väggar och tak på olika sätt och olika snabbt. Men det är ju struntsamma det är ju just det det handlar om nämligen hur tycker du personligen att det låter när det låter bäst. Annars skulle det ju inte behövas några kontroller på en stereo till exempel utan bara av och på samt volym.
Fan jag hittar inte min fine bok tror jag lånat ut den till nån som glömt adressen, där stod mycket gött i ämnet som tex att stereo är bara en illusion ett hjärn spöke och Has effekten och allt vad det var. Är till 99,99 % säker på att det är 90 graders vinkel i och med att jag läste på innan vi skulle ut och spela in kyrkokörer men att det skiljer i avståndet mellan mickarna från Sveriges Radios rekomendationer och nåt annat Europeiskt bolag. Men som sagt det finns nog ett helt gäng olika skolor. Tror oxå att det är jäkligt nyttigt att testa olika sätt och för den delen vinklar, avstånd till och mellan mickar, mick kombinationer etc. Skulle inte alls förvåna mig om det blev skitbra om man tar två olika mickar en mer diskantrik mot halsen och en lite basigare i en stereo på en akustisk gura och vid behov fasvänder den ena.
Göran