Om två personer gör ett samarbete som går till så att Svante först kommer med t ex ett riff, en ackordföljd, en musikbakgrund eller liknande, och Gertrud sedan skriver en sångmelodi och text till detta, då har Svante ingen "rätt" till själva kompositionen va? Även om han så att säga la grunden? Stimpengarna bör alltså då gå 67% till Gertrud (för musik och text) och 33% till Svante (arrangemang), har jag förstått det rätt då?
Sen kommer Bernhardt och gör en remix. Bernhardt använder sig bara av refrängsången, och gör sedan ett nytt brutalt deathtechnoarrangemang kring det. Låten blir en gigantisk klubbhit i Bromölla som spelar in miljoner varje helg. Stimpengarna går då 67% till Gertrud (för musik och text), 33% till Bernhardt (arrangemang), och inget till Svante, right?
So far so good, men om vi nu tänker oss att Gertrud långt innan remixen ens var påtänkt säger att "äsch vad tusan Svante, vi har ju gjort låten tillsammans. Känns bäst om vi delar 50/50."
Vad händer nu med remixen? Har Svante plötsligt rätt att få några procent på den (typ 16,7%)?
Ja, har Svante o Gertrud kommit överens att dela på musiken så blir det så. Men det gäller att de verkligen tecknat ett avtal så det finns reglerat, annars kan det bli krångel. Se annan tråd: http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=55.0
Just det där du skriver i början, att trots att Svante egentligen gör hela grunden, så räknas inte det som 'musik', däremot att Gertrud som kommer in o nynnar ovanpå något får hela credden....
är i min värld helunderligt.
Musik betyder för mig ackord, melodier, harmonier - i samklang.
Arr betyder för mig låtens själva uppbyggnad, ordningsföljd, tonartsbyten, rytmik, instrumentering etc.
Text är text.
Känns som att den vedertagna modellen helt är avpassad för melodi/text á la enkel trallpop.