Om låten ”När blommorna Vissnar”.
2002 köpte jag min första sax och har allt sedan dess fastnat totalt för saxspelet, bluesen och de gamla traditionellal jazzlåtarna. (B Webster, Getz, Rollins m fl.) Har knappast spelat något annat sedan dess. Skrev tidigare både egna visor och lite annat. Klinkade gitarr och sjöng, gärna stämsång. Var också med i ett ”gubbrockband”, i många år som spelade på minde fester. Laborerade ofta i min lilla studio, som jag inte längre har kvar (sedan en flytt för sex år sedan).
Sedan jag gick med i KR i år har jag lyssnat mycket på vad som görs där. Har blivit mycket inspirerad av er kreativitet och experimentlusta, så jag måste bara prova att göra en gammal låt på nytt sätt (med BIB, sång och mina saxar). Lite beror det på att man inte kan lägga upp ”covers” på jazz och blues. På forumet handlar det ju om att skapa eget material. Så varför inte” renovera” någon gammal dänga och ge den en ny skepnad. Sagt och gjort!
Att jag jobbar så mycket med BIB beror på att det gick åt för mycket kraft och tid att skapa bakgrunder till mina låtar (i och för sig kul) när jag egentligen ville spela sax. Detta blev nästan en hel presentation, vilket jag faktiskt missade när jag gick med i KR.
Kom dansa med mig är gjord någon gång på 90-talet. Så här blev den 2012.
Mvh Roffe H
När blommorna vissnar
Det är nå’t i luften i ert trygga hem,
hon gör sig vacker du undrar för vem.
Hon säger ivrigt hej, för att komma iväg.
Försvann i stadens vimmel i lyktornas parad.
Nå’n annan får agera ikväll på känslornas estrad.
Hon gömmer sig i mängden, alla vet ingenting.
Du kan bara se på, fast du vet att hon går fel,
som när blommorna vissnar bort och löven faller ner.
Fångad i en verklighet som aldrig vill ta slut.
Du kan inte komma loss, inte ta dig ut.
Ditt sista vin har du redan druckit ur.
Text & musik Roffe H