Att använda öronen för att avgöra vilken monitor som är bäst är som att välja tumstock med ögonmått.
Iaf om liknelsen gäller frekvensgång kontra rätt längd.
Det jag påstår ovan går tvärtemot vad de flesta brukar säga, nämligen: "lyssna själv o välj det du tycker låter bäst".
Jag anser inte att man klarar av att med öronen avgöra vad som låter rätt (om du inte har jobbat ganska länge o verkligen vet genom mångårig erfarenhet vad som låter rätt o vad som funkar) - däremot kan man säkert avgöra vad man tycker låter 'bra'.
Men när det gäller studiolyssning så är den i första hand till för att låta rätt. Den ska avslöja och vara rättvis.
Din hemmalyssning när du sjunker ner o vill njuta av musik ska låta 'bra' - dina arbetsverktyg ska låta korrekt och så rättvist som möjligt. Korrekt och 'bra' blir inte alltid detsamma.
Utöver öronen är de förstås inspelnings-, mix- och mastringsteknikerns allra viktigaste instrument.
Där slår du huvet på spiken.
En snickare använder en tumstock som ger rätt cm, inte den som ger den längd man vill ha. En elektriker använder en voltmeter som ger rätt antal volt, inte det som ser bra ut. På samma sätt använder vi monitorer i studion.
Kolla upp mätvärden. Motståndare till detta kommer påstå att det fuskas med dessa. Hur många kända fall finns det? Seriösa tillverkare skulle knappast våga ett sånt stunt - inte så lyckat för det framtida ryktet om man säger så... Motståndare till detta kommer oxå säga att man inte mixar med ögonen utan med öronen. Men öron är ganska dåliga på att utläsa exakta värden - det är därför vi har och använder olika mätinstrument. Motståndare till detta kommer slutligen säga att mätvärden inte berättar hela sanningen. Och det stämmer. Men det ger en fingervisning som du inte kan få genom att kliva in på musikbörsen o lyssna på tre olika monitorer i butiken.
Mätvärden handlare oftast om frekvensgången. Det ska vara så brett som möjligt, med så små avvikelser som möjligt.
Helt spikraka monitorer finns inte oavsett prislapp. Men det finns däremot en hel del som har rejäla avvikelser som inte anges.
Kolla alltid att frekvensgången anges Från - Till, +/- så få dB som möjligt. Den som bara anger från/till har förmodligen något att dölja på vägen...
Sen kommer avvägningen mellan så bred återgivning som möjligt, med kanske något lite större avvikelse - och lite mindre bred återgivning men desto rakare. (Vad är det du behöver? Kan man komplettera med en sub? etc etc)
Andra faktorer som spelar stor roll i valet av monitorer är hur stor sweet spot de har, hur detaljrika de är (märks det när du drar upp basen en dB? är det lätt att placera ett instrument höger/vänster eller blir allt antingen i mitten eller väldigt utpannat?) Hur låter de vid hög kontra låg volym? Passiva eller aktiva?
Allt detta är något du måste lyssna efter (ja, nu går det bra att lyssna. Det du ska lyssna efter är om du kan höra skillnader när du vrider på volymrattar, ändrar effekter, leker med kompressorn, jagar fasfel), testa på, fundera över...
O till slut: ditt rum kommer vara väldigt avgörande för hur du kommer uppleva lyssningen. Oavsett vad du väljer för lyssning kommer en viss invänjning behövas, men ju bättre lyssning, desto kortare tid för det.
Personligen kan jag rekommendera Alesis M1A mkII i lägre prisklass (de nya har jag inte hört). Skulle jag behöva ny lyssning idag skulle jag titta närmare på
±1.5 dB, 39Hz to 20kHz