men du får gärna förklara vad som skulle kunna få det att låta mer "studio". Hade varit kul att försöka mixa om befintligt material om det går.
Jag tycker du gör ett riktig bra jobb och måste inte pådyvla dig mina "värderingar", men jag kan ju som sagt förklara vad jag menar
Inspelningarna i sig är bra, undantaget sången - din röst förtjänar en "varmare miljö" och jämnare nivå. Det går nog att trolla endel med det i mixen, men bäst vore att sätta ett bra spår direkt. Hade en liknande diskussion uppe för ett lite tag sedan i denna tråd:
http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29664.msg215921#msg215921
även om du kanske inte behöver skruva till det så radikalt
En varmare mik och en typ "sång-plugg" med bra kompressor. Körpartierna låter väldigt bra, så jag tror du "har" det redan...
I kompet så spretar nivåerna endel - sologitarren främst, som också sticker ut som mer vass än övriga instrument. Trumorna har gott tryck men är lite anonyma i soundet och får ingen riktig respons akustiskt, lite som ett mikat trumset utomhus alt. döddämpat rum.
Det jag kallar för "lim" och som passar för denna typ av "äkta" musikant-musik är att förstärka lyssnarens intryck av att bandet svettas tillsammans - inte samma, men likartad klangbild och likartad "akustisk" behandling. Att ge lite avkall på separation och "HiFi". En (tyvärr ofta missbrukad) metod är att "värma på" stereo-mastern med något "analog-klingande"... En
lätt överstyrd rullbandare av hög kvalitet brukar fixa det där sista.
Ber om ursäkt för mina knasiga referenser
PÅ tal om det så kan jag ta det där om "TV-studio" också, som är nästan motsatsen till ovan
Tänk en snabb uppställning i "Café Målilla", instrumenten mikas snabbt upp med grejer av riktigt hög kvalitet och snabb soundcheck - det låter onekligen bra, alla hörs tydligt, men det är knappast "mixat" - klingar som i en överjävligt lyxig replokal möjligen