Skönt flummigt och ja....Beatles under flumperioden. Astis sång är klockren både i sound och slingmässigt. Lyssnade inte på texten så noga...trevligare om man lägger upp texten så man kan följa med, istället för att man ska behöva anstränga sig och gissa vad som sägs.
Dock så känns det väldigt odefinierat och blurrigt i basfrekvenserna. Det behövs nog städas upp en hel del med EQ. Kicken kommer inte fram i gröten där nere, och man känner att låten tappar väldigt mycket energi och punch tack vare detta. Tänk på att just basfrekvenser är dom största energibovarna och när det blir mycket frekvenskrockar där nere så faller även resten ovanför. .
Slutet kändes lite B. En baston boom lixom, det lät nästan lite komiskt och inslängt.
Annars en riktigt skön låt som e värd lite extra mupptrixande!!
Micke
Jo du har säkert helt rätt i det där. Men jag är tyvärr osäker i mixningens underbara värld. Hur städar jag i basfrekvenserna mera konkret. Finns säkert en bra tutorial på KR men några korta tips tas gladeligen emot.
Gurano
Till att börja med är det en god idé att lägga ett högpassfilter först i insert-kedjan på alla dina spår. Skär vid 40-50Hz, rulla av det lite fint och inte för brant. Allt det som ligger under är subfrekvenser som inte hör hemma i rock/pop musik och där finns såldedes ingen användbar information. Men när du sen komprimerar så komprimerar man ju även det skräp och luft som ändå ligger men som kanske inte uppfattas av örat. Men det stjäl en himla massa energi och eftersom men bara har en viss mängd energi att tillgå så vill du ju ha den där den märks, hörs och känns.
Spår som inte har nån lågbas som t.ex sång, gitarr mm kan du skära ännu högre. Sola kanalen och skär till du får ett riktigt hörbart resultat och backa lite. Sen lägger du en första kompressor och därefter en ny eq för att skulptera fram ljudet så att det limmar bra med övrigt material. Detta är en bra grund att utgå ifrån tycker jag.
En mycket viktig sak är också att inte låta kick och basgura jobba på samma frekvensområde, använd en spektrometer som du lägger sist i din insert kedja för att verkligen säkerställa att dom inte krockar frekvensmässigt. Bestäm dig för om kicken eller basen ska ha mest basfrekvenser. Vanligast i rock är nog att basen går djupare än kicken. Glöm inte att ta bort spektrometern när du e färdig......finns ju ingen mening med att den ligger där och stjäl cpu.
Ha alltid koll på masterregeln när du mixar....den ska inte gå över noll. Se till att ligga några dB under noll hela tiden(headroom).
Det är här du lätt kan märka vilka energibovar basfrekvenserna är.....om din masterregel slår över så prova att muta bas och/eller kick så ser du att dB nivån sjunker rejält.......just för basen innehåller så mycket energi
Tack vare ditt headroom har nu lite bättre utrymmer för dina masterpluggar såsom kompressor och limiter.
Detta jag skrivit ovan är det jag ALLTID börjar med när jag ska mixa.
Gör man detta så har man en väldigt bra utgångspunkt för det kommande finliret i mixandet!
Lite småtips!!
Micke