Jepp här kommer tråden som kan göra folk ovänner!
Efter att ha rattat en del live så har man vant sig vid att använda vad som helst i channel-strip väg som mixerborden har. Likaså DI, equaliser, kompressorer, gates, reverb och delay. Med andra ord hyfsat van att lyssna in vad som stämmer.
Men... Eftersom jag för första flyttar jag in i studio för att skoja med mina egna alster (och en del andras) och skall sitta bakom mixerbordet så infinner sig lite nya problem. Dels så är komponenterna som används byggda för att leverera ett specifikt ljud, till skillnad från live där man främst använder saker som är byggda som stridsvagnar och skall hålla i alla väder, dels så är faktiskt rattandet lite annorlunda jämfört med att göra det live, vilket jag upptäckte när jag skulle ställa en mjukvaru-kompressor i Cubase. Jag försökte göra som vanligt men blev bara full i skratt över hur jävla illa det lät. Jag måste alltså lära om en hel del. Kul tycker jag!
Då kommer vi till den egentliga frågan: Jag sitter med en mindre summa pengar och skall välja mellan att köpa mjukvara och att köpa hårdvara. Vad skall man välja och varför?
Eftersom jag yrkesmässigt jobbar med datorer och mjukvara är jag lite skeptisk till att köpa mjukvara eftersom de skall uppdateras och det har en tendens att bli riktigt dyrt i längden. Men å andra sidan så förespråkar de flesta (?) att man skall spela in så "rent" som möjligt för att sedan lägga på effekter, med syftning på att "man kan lägga till men aldrig ta bort effekter".
Live har jag inga problem. Det som går in, skall ut i PA:t samtidigt. Men hur jobbar man i studion?
1. Spela in rent. -> Lägg på pluggar för att färga t.ex. en röst. (Lämna aldrig den digitala domänen)
2. Spela in rent. -> DA-omvandla och kör in i hårdvara. AD-omvandla igen. (Fram och tillbaka i analoga världen)
3. Spela in färgat. -> Använd din favorit channel-strip och spela in karaktären direkt (Hel-analog)
Tänk i termer av EQ, channel-strip, kompressor, etc.
OK. Hugg huvudet av varandra!