Tjenare.
Jaha,,okej - jag trodde du lagt om sången..Den mick du beskriver har i princip samma funktion som en SB1:a..Du skall sjunga mot den sida där decibel reduceringen är.Det är fronten,förmodligen sitter det en logga där.
Ha alltså noll på db:n..På baksidan drar du ned det andra reglaget i botten.Vad det är för en manick vet jag inte men det påverkar soundet starkt..förmodligen nån sorts filter eller nån sorts omni/njure grunka..kass på sånt,jag litar på mina öron
Sen när du sjunger,ligg - stå menar jag
en decimeter från micken och använd ett puffskydd.Närheten gör att du reducerar den naturliga rumsklangen,och står du inte i ett väldämpat utrymme så är det säkrast att göra så.Nu bör du få ett helt annat utgångsläge för sången då det är dags att mixa.Gör en test inspelning av sången så du ser att det inte går över nollan på de starkaste partierna.Sedan en eventuell korrigering på insignalen,sen är det bara att åka..
Litet sido tips:
Be någon utomstående som känner din röst väl,typ äkta hälften eller nån av polarna bekräfta att det du spelat in låter som din naturliga röst - dock helt utan effekter.Ju närmare du kommer "originalet" desto roligare kommer du att få när du mixar och effekterar din röst.
Som sista fundering kan jag säga:
Har man ett kasst inspelat sångljud,så finns det ingen mixare i världen som kan rädda dig.
Virveln hade jag velat ha dovare/fetare med mer tryck och lite mer volym.Virveln är ju pulsen i musiken,så den skall höras.Men men,virvlar är ju en smak och ljudideal fråga för oss mixar nördar..Tycker du att den låter bra - kör så det ryker.
Lyssnar man på virveln i den senaste mixen,så finns det gott om utrymme att feta till/höja den lite.
Alltså skära lite topp och höja lite botten.Men det är små justeringar som gäller..Tänk hela din mix som en meterlång ribba som ligger ned,på den ribban skall du foga in de olika frekvensdelarna så att dom ryms på hela ribban.Ju mindre dom överlappar varandra desto bättre för det färdiga resultatet.
Jag har sett en sån där "ribba" med alla upptänkliga instrument infogade och vilka frekvenser dom olika instrumenten huserar i,och det var nyttig läsning för mig.Det finns en tråd om det på studioforumet..tror inte det finns nån här,åtminstone har jag inte sett nån.Skall forska i ämnet.
Mycket av det jag tagit upp här är basic knowledge,men inte för den som inte visste - hoppas du får till sångljudet.Nu har du en bra ram för att lyckas.
Missar jag din nästa mix,dra ett pm.För jag vill definitivt höra hur det gick med sången.
Mike