MrPhil:
Men det där gäller ju alla program... Allt går att använda mer eller mindre lagligt. Bara för att du laddar ner programmet från tillverkarens hemsida och använder det utanför ramarna för licensavtalet är det inte lagligare än att ladda ner Cubase crackat.
Först av allt: i princip håller jag helt med dig vad gäller att inte använda saker olagligt.
För det andra: vi tolkar vad som gäller olika här.
REAPER is reasonably priced, sustainably developed, uncrippled unexpiring shareware.
Jag tolkar detta som att man
uppmanas stödja utveckling av detta shareware-program. (o utveckling behövs för en del buggar finns kvar) Det är alltså
inte detsamma som att cracka Cubase som
kräver betalt för att få användas öht. Rent lagligt alltså. Moraliskt är en annan fråga, om man som du säger inte borde bidra till utvecklingen om man använder programmet.
Har man följt Reapers utveckling från tidigare så har man sett att programmet gått från helt fritt, till detta stadium, o förmodligen snart kommer ta steget till ren betalprodukt.
Då blir det olagligt att använda obetalt. Då behövs nog oxå en crack eller ett serienummer för att kringgå kopieringsskyddet. Idag behövs inget sådant. Användbarheten finns inbyggd i programmet självt, helt medvetet - dels för att sprida o popularisera programmet (marknadsföring), dels för att det inte är riktigt färdigt att bli ett fullt betalprogram - än.
Och nej, jag använder det inte