Ny version:
Alla som lyssnat har påpekat, att melodistämman på pianot, som ursprungligen var tänkt enbart som ett stöd för sångerskan, drar ner intrycket. Jag börjar inse, att detta är mer störande än jag tyckte i början. Jag har nu laddat upp en ny version, där pianospåret kompletterar sången i stället för att konkurrera med den.
LÅTNAMN: Once Upon A Time
ARTIST/GRUPP: His Masters Choice (Sweden)
GENRE: Ballad, Oldtimer
LÅTLÄNGD: 2:45
KOMPOSITÖR: Musik Master Peo, Text Anton Henricksen
PRODUCENT: Master Peo
MEDVERKANDE: Sång Dawn Diamond
INSPELNINGSÅR: 2008
FORMAT: mp3
Förra året gjorde jag en del låtar tillsammans med ett gäng, som jag lärt känna på Internet. Den här produktionen är ett typiskt exempel och tillvägagångssättet torde vara typiskt för samarbete över Nätet: Jag fick en idé till en melodi, spelade in en enkel pianoversion, som jag sände till Anton Henricksen i Australien, som skrev ihop en text. Efter det att vi kommit överens om textens slutversion spelade jag in den instrumentala bakgrundsmusiken och sände den till Dawn Diamond, Skottland, som sjöng in vokalstämmorna. Därefter gällde det bara att mixa ihop det hela till en enhet.
Bakgrundsmusiken använder uteslutande MIDI-baserade syntetiska ljud. Den utrustning, som jag har använt, är rätt simpel: Pianostämman spelas på en Yamaha av enklaste sort (PSR-220). Trumpeten i instrumentala solot kommer från en Roland U-110 ljudmodul, som har 30 år på nacken. Övriga instrument är freeware Soundfonter och VSTi-instrument, som jag hittat på nätet.
Jobbet har gjorts i Cubase SX2, där jag har kört slutresultatet genom diverse effekter för att höja ljudkvalitén. Tacksam för synpunkter på alla aspekter av produktionen!
« Senast ändrad: 13.06.2009, 17:27:23 by Master Peo »
Jazz, Dixieland, Swing och Sweet ...