Okej, det låter inte bra att man måste hålla sig till en viss sorts hårdvara för att använda ProTools. Det är som att sätta käppen i hjulet, dessutom på sig själv. Jag tror inte att jag vill ha något att göra med ProTools då. Just nu väger jag gott och ont mellan Sonar och Cubase och deras olika versioner.
Av den tabellen som du länkade till Claes står det att alla Cubase versioner idag har "32-bit floating point audio resolution". Men på Cakewalks hemsida kunde man läsa om den nya Sonar 6 att den har en 64-bitars floating poing audio engine och att den är först med att introducera det. Vad kan man dra för nytta av det?
Istället för att starta en ny tråd, passar jag även på att ställa några frågor om de funktioner i Cubase som saknas i Studio versionen. Studio Connections, External FX, External Instruments, MIDI Devices, Control Room, Statistics functions, Dithering, Number of mixer views, New Channel EQ. Kan någon förklara kort och koncist för mig vad dessa skillnader innebär? Det är på dessa punkter som jag har sett att de två versionerna skiljer sig åt men som kan vara av värde för mig att veta vad det innebär. I övrigt så klarar jag mig bra på den något slimmade versionen Cubase Studio 4.
En sak som stör mig är att det kommer få instrument med i paketet. Hur många VSTi finns det i den lättare versionen av Cubase? På den ena websidan som Claes länkade till står det 6 i C4 versionen samt 3 i C4 Studio versionen, men på andra sidans tår det 5 respektive 2 instrument. Eftersom jag kommer köra mycket med virtuella instrument så vill jag gärna se att det finns ett bra urval av instrument och ljud. Finns det annars något bra paket (bundle) med mjukvaroinstrument som ni vill rekommendera till någon som tänker satsa mcyket på elektronisk musik?