Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Mr Artrock

Sidor: 1 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 35
491
Studio, produktion och övrigt / SV: Pc/Mac ?
« skrivet: 28.03.2011, 17:23:54 »
detta gällde för kanske 15 år sedan...

492
Går det att lägga upp wav-filer här eller bara mp3???

493
Studio, produktion och övrigt / SV: Begreppet 60-tals musik
« skrivet: 28.03.2011, 02:04:25 »
Ang. Polnareff är det (för mig) en man alltid känt till men aldrig behagat kolla in liksom men under min tid i Frankrike 2010 såg man hans skivor från förr och nu på l'espace culturel avdelningarna till de stora leclerc varuhusen (enda stället förutom lumphandlare och enstaka second-hand butiker där man kan köpa skivor) samma sak med Jonny Hallyday som är fortfarande skitstor i Frankrike där dom älskar sina gamla stjärnor, pop/schlager med viss rock kallas där för varieté i skivhyllorna!

Sixties, du är en fyndig man du, jag läste just av nyfikenhet om denne Polnareff på wikipedia att han hade Jimmy Page & John Paul Jones med sig på låten La Poupée...1966 och att glasögonen har sina medicinska skäl + att han just fått en son med sin flickvän men det visade sig att någon annan är far till barnet enl. DNA test vilket jävla bakslag:
http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=1&ved=0CCYQFjAA&url=http%3A%2F%2Fen.wikipedia.org%2Fwiki%2FMichel_Polnareff&ei=1r2PTY3wCo_Lsgbzm4iUCg&usg=AFQjCNG9Z6aoLxOCPVyeHoMr4_aBgp0j7A&sig2=71pXrHlEOTZ6zQA_j24fRA

http://www.google.se/url?sa=t&source=web&cd=11&ved=0CFgQFjAK&url=http%3A%2F%2Fwww.parismatch.com%2FPeople-Match%2FMusique%2FActu%2FMichel-Polnaref-n-est-pas-le-pere-de-son-bebe-et-donne-des-details-254217%2F&ei=1r2PTY3wCo_Lsgbzm4iUCg&usg=AFQjCNHXUrTCaAYy-r-b6snidqywc9VdNA&sig2=Ej9JfDKJf4bZw7XNRfmHXQ

494
Tack för alla tipsen en det verkar som odrörir säger att man måste ansluta en extern keyboard som får en egen assignad midi input, i mitt fall via usb-m-audio mojängen/kabeln till valfritt vst instr.

Jag har inga problem med detta men ville snabblira på padsen som sagt, men icke...löste det på ett ännu bättre sätt till slut med handspelade orkesterpukor och cymbaler i EW symphonic så jag slipper ödsla tid på miditrummor som jag fan aldrig nånsin kommer hajja hur dom funkar-tragiskt men sant!

495
Jag anslöt min midiklaviatur och fick allt att funka som vanligt, min fråga kanske lät knasig men om vi tar tex den där interna trummaskinen groove...one så går den ju att lira ljuden direkt på padsen på bilden när man tar upp den och testar ljud men ej att spela in, verkar vara samma fenomen med alla vst syntar etc om man lirar på deras klav så låter det men ej för inspelning-varför vill jag det då?
Jo det är en låt jag just nu håller på med som inte har ett statiskt tempo där jag på vissa partier vill ha vissa baskagge och cymbalmarkeringar i orkestral anda!

496
går det inte att spela in "live" på vst instrument i datorn, måste man koppla till midikeyboard etc???

497
Studio, produktion och övrigt / SV: Begreppet 60-tals musik
« skrivet: 27.03.2011, 13:42:35 »
Vicky flickan fr. Grekland ja synd på 4:e platsen där, denna melodi är liksom många andra fr. just 60-talet sanslöst tidslös och på så sätt fantastisk och lika underbar i en rad versioner:







-för att inte nämna ( :wacko:) min absoluta favoritlåt genom tiderna; Windmills of your mind som finns i hur många versioner som helst men här är 2 av dom bästa:







498
Studio, produktion och övrigt / SV: Begreppet 60-tals musik
« skrivet: 27.03.2011, 11:48:11 »
@ Angrod; Whole lotta love kom ut 1969 på LZ II.

Pugh's 1:a kom ut han var ju den förste Svenske rockhjälten att sjunga på Svenska, svinbra med Loffe på trummor och Jojje på gura...


Frankrike är en enda stor skattkista om man gillar nostalgiska låtar, här tex med en av legendenrna- Serge Gainsbourg & France Gall i en sockersöt men fyndigt snuskig text:


på den tiden Schlager var schlager...

osså Nancy Sinatra förstås (Lee Hazlewood):




499
Grattis Dede du tog den-och kul att se dig här igen*
Jag famlade lite och hade det på tungan, skall erkänna att jag bara nosat lite på VDGG och Hamill men detta blir en väckarklocka, svinbra ju!!!

 B)

500
MaxB avslöja inget än för guds skull, jag ska klura ut detta sitter lite upptagen men lyssnar i lugn och ro om ett tag, hörde bara några sekunder och det ligger på tungan, gillar stuket-återkommer!!!
 :)

501
I realiteten hör man bara allt prassel från körsångarna och det kan aldrig bli så tyst att dithering behövs.
SKulle jag gissa.

Om kören prasslar får dom givetvis smaka piskan!
Proffsiga inspelningar innehåller inget sådant ej heller vidriga publikljud, jag brukar övertala och utan problem få dirigent/körledare med på dessa noter väldigt snabbt dvs ingen publik-stängd kyrka-kvällstid=minst stadsbuller etc!

502
Om du kan vore det nice om du la upp exempel artrock!


Från testet här ovan??? Det är ju sånt man går in på själv och lyssnar och bedömer, inget jag kan lägga upp liksom...eller hur menar du?

Ah, jag missförstog. Jag trodde du skulle testa på eget inspelat.

Jag lär göra något litet försök snart men har ju bara UV22 vad jag vet (?) så det får bli ett test med odithrat v. dithrat i så fall på lämpligt material.

503
Jo men Claes du vet ju mycket väl att det är långt ifrån all musik som "ligger och nosar på 90 dB" fr. början till slut i alla produktioner som görs, komersiella som icke-komersiella!
I frågan med kammar/körmusik och andra skirare klanger med rejäla dynamiska skillnader (dvs klart mer intressant att lyssna på än långa 90 dB korvar) så är ju denna debatt klart intressant n'est c'est-pas?

504
Studio, produktion och övrigt / SV: Begreppet 60-tals musik
« skrivet: 26.03.2011, 17:59:07 »
aaah 1961 var det ja, jag har en favoritblandning på kassett där dom ingår det är party-rock det!

 :)

505
Studio, produktion och övrigt / SV: 60-tals musik?
« skrivet: 26.03.2011, 16:37:44 »
Kul inlägg, utan att specifiera vidare tycker jag att 60-talet har precis allt som är härligt i musiken och soundets världar, det var liksom pionjärandans årtionde med en explosiv utveckling och i motsats till dig gillar jag faktiskt Elvis 66-67? (little sister/surrender etc) mer än hans tidiga...
Vare sig det är super-rock'n roll med Gene Vincent, Johnny Kidd & the Pirates etc eller härligt psykedeliska Beatles, Pink Floyd, Iron Butterfly osv eller skönklingande soul med Aretha Franklin eller Percy Sledge på den tiden då soul var soul inte som nu jävla skitnödiga talanglösa sexobjekt som kråmar sig i mtv etc...rock'a billy/garage/surf ja allt var så skönt med vissa få undantag, energin i just den där "rätta" distorsionen på Shirley Bassey's tidiga med storbandsorkester eller med Dusty Springfield, nostalgin och framförallt de vackra smäktande välskrivna låtarna, Animals, Kinks, Who osv osv det går ju att hålla på i all oändlighet...det blir aldrig lika bra igen det är ett som är säkert!!!

 :)



506
Har testlyssnat nu och hamnade precis som majoriteten på den plugg som lät bäst/minst brus; MegabitMaxUltra vad det nu är för något, här vet man ju inte säkert hur dom gjort då ingen specifik dokumentation finns förutom att filerna är uppdragna 56 dB och inspelade väldigt lågt vilket i sig inte kännetecknar en "äkta" fadeout eller pianissimo i musikaliskt perspektiv, tyckte allt lät för djävligt rent ut sagt och den man röstar på har alltså "minst" brus i förhållande till de övriga samt klipps inte av i slutet som vissa andra gör, men hur seriöst eller ej detta är gjort vore det så fake eller icke är jag inte man att svara på, det här måste man testa själv i slutändan antar jag!

507
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken synth?
« skrivet: 26.03.2011, 13:19:06 »
Googla på honom Claes, han är förmodligen inte någon som representerar just favoritgenre då han bl.a. lirat i Yes och Moody Blues, världsberömd progressiv keyboardkille!

 B)

508
http://izotope.com/products/audio/ozone/OzoneDitheringGuide.pdf här en av de många "vetenskapliga" dokument om dithering man kan hitta...

509
Om du kan vore det nice om du la upp exempel artrock!


Från testet här ovan??? Det är ju sånt man går in på själv och lyssnar och bedömer, inget jag kan lägga upp liksom...eller hur menar du?

510
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken synth?
« skrivet: 26.03.2011, 12:11:01 »
säkert att du inte fuskade?  :P denna gjorde i 6 exemplar och den på bilden såldes förra året utav Patrick Moraz* fast jag vet inte hur mycket den gick för...såg ett klipp på tuben som inte var så värst överväldigande...OB-8 det var grejer det, sålde min för 8 år sedan till nån i Gbg!

511
Jag skall ta och lyssna på testet i mina Ultrasone 2500-lurar lite senare om det nu ger något, anledningen till denna trådfråga som en del anser vara ett hårklyveri eller stormar i vattenglas är just att jag spelar in känsliga saker i delikata miljöer ibland; tex körer i domkyrkor där krav på högkvalitativa inspelningar ställs och där enorma dynamikskillnader mellan fortissimon och pianissimon gör sig speciellt hörbara och inget man vill dribbla eller chansa med om det går att få ultimata utklingningar!

512
Jag vet inte om din kommentar om "står det på nätet" etc är riktad mot mig men säger bara att det är stor tur att nätet finns på alla sätt jämfört med den tiden då det inte fanns.
Nu kan man ju verkligen källforska och jämföra information/åsikter/tester så man inte blir itutad vadsomhelst av den lokale radiohandlaren eller okunnige mytomanen i musikaffären tex!
Vad jag hela tiden försöker säga är att här finns det folk av olika slag och rang i studio och masteringsammanhang som antingen menar att detta är totalt försumbart och dom som menar att det är ett väldigt viktigt sista steg i mastering eller exportering/downsamplingen, bara detta gör mig nyfiken nog för att forska vidare oavsett om det nu är en bagatell eller ej, om man avfärdar det som nonsens kanske man bör beskriva det lite bättre än att det bara har med reverbsvansar att göra?
Varför skulle inte detta sista led i digitalsignalens bearbetning vara av vikt då allt annat i ledet innan är så jävla superviktigt som tex AD/DA omvandlare av god kvalitét osv osv, varför kör vi inte alla med soundblaster ljudkort om allt är så hypat???

513
Studio, produktion och övrigt / Vilken synth?
« skrivet: 26.03.2011, 02:27:56 »

514
Jag förstår hur du menar i fallet med högtalarkabel då jag vet av egen erfarenhet genom tester mellan svindyra supra etc gentemot vanliga 2.5 kvadrats att det är ren nonsens, men i detta fall är det något som säger mig att det faktiskt inte är lika lätt att avfärda, som du vet så går ju debatten fortfarande varm bland de vise männen i toppskiktet som tex Dan Lavry, Bob Katz och många andra vilket tydligt visar att det råder både osäkerhet och okunnighet i branschen så därför nöjer jag mig inte med det som sägs här av förståeliga skäl utan skall gå till botten med detta, så långt det nu är möjligt.
Jag tror personligen att man fortfarande har mycket liten koll på vad som egentligen händer i just dithering och aliasing eftersom åsikterna går isär så kraftigt och jag tenderar att inte tro eller lyssna blint på någon, det finns givetvis egenintressen hos olika tillverkare och deras teorem, samtidigt finns det oerhört få med adekvat kunskap som kan förklara detta utan en smärre doktorsavhandling, det är m.a.o. inte så enkelt som många vill påskina!
Liksom nya upptäckter ständigt görs inom kvark och kvantfysiken som man hade blivit bränd på bål för 100 år sedan så kommer det bli även här, vi är ännu bara i digitalålderns linda!

515
Ja du de bygger väl sina uppfattningar på deras egen övertygelse och som de påstår sina öron, många av dem menar ju att freewareversionen tom är bättre än UV22 i Cubase...jag vet inte vad jag skall tro här och har liksom inget att jämföra med så jag får väl fortsätta exportera filer fr. Cubase till CD architect där jag bränner redbook CD's som jag alltid gjort och tycker det låter alldeles utmärkt lyckligt ovetande!

tänk om man missat något...

516
If you are sure then I am calm  ;) men jag tycker ändå det är märkligt hur pass många som seriöst menar att det finns tydliga hörbara skillnader i upp och nersampling mellan olika DAW's software och andra pluggars dithering?!?

517
Det står att läsa på en massa ställen och olika forums tex gearslutz /tapeop etc etc, googla på dithering in cubase v. ditt och datt...etc jag har suttit i flera timmar och hittar samma sak på flera olika ställen och ifrån användare inte ifrån företag OBS vilket säger en hel del!

Kompressorpluggar är en annan femma och ingen av dom går att jämföra med the real thing, jag har personligen aldrig använt cubase egna vst-kompressorer vilka de nu är så jag kan inte uttala mig...

518
Idag har jag suttit hemma och läst och grottat in mig i detta med samplerates igen, inspirerad och nödsakad då det ju är ett ämne som ständigt ger upphov till debatt och teorier allt efter smak och tycke som med det mesta i denna värld men här finns ju en vetenskaplig aspekt som jag vill kolla in och undersöka på alla sätt som rör SRC (sample rate conversion) och just i fallet med Cubase 5 tex så är det ju väldigt många som påstår att UV22 ditheringen suger fett och att man föredrar Voxengo's r8brainPro plugg för bättre algoritmer (eller Weiss om man har råd).

Kanske du Claes som känner till Cubase väl och även har viss koll på denna debatt vad jag förstår utifrån ett genuint undersökande perspektiv, skulle kunna svara på vad detta egentligen handlar om-eller självklart någon annan med insikt i ämnet?

Detta är för mig helt nytt måste jag erkänna, jag liksom snubblade över denna info idag i jakt på andra sanningar och blev genast rätt orolig; kan man inte lita på omvandlingen internt i Cubase om man tex spelar in i 48/88.2 eller 96 khz och är UV22 dithering verkligen den pest många påstår på vissa av de internationella forumen???

 :mellow:




519
Studio, produktion och övrigt / SV: Stylus RMX i Cubase- tips!
« skrivet: 25.03.2011, 18:57:47 »
Bra tips Clemens, jag skall snart test-installera denna RMX i Cubase 5 och vill kunna jobba på enklast möjliga sätt*

520
Citera
Förändringen när vi var klara och brände ner allt på en CD-master 16/44,1 var chockerande.
Det kändes som det blev en simpel mp3 av allt ihop. Ljudet sjönk ihop, den stora klangen med mycket luft mellan tonerna
dog, torrare, tråkigare.

Hej, satt ni i samma studio och jämförde mastern mot mixen enl. korrekt A-B test på samma lyssning?

När jag jobbade på Sonet 1988=f.d. Europafilm hade dom ju masteringen i ett helt annat rum och på den tiden var det analogbandare med dolby SR som gällde, fanns inget bättre och kanske är det fortfarande så!

Hursomhelst är det många olika parametrar, arbetsmetoder, val av utrustning och signalvägar som påverkar en masteringprocess som inte enbart går att härleda till eller "skylla" på skillnader mellan 96 eller 44.1 khz men om detta var för flera år sedan i digitalteknikens gryning så kan det med största sannolikhet bero på de brister omvandlarna hade på den tiden vilket skapade det många tyckte var digital kyla eller stelhet etc och som faktiskt är distorsion som idag inte existerar i de bättre omvandlarna.
Det finns så många saker som kan påverka samt ren felhantering/okunskap även bland s.k. pro's vilket resulterar i vad man kan uppleva det du beskriver!




521
Ja precis som Claes säger så är 96 khz klart överskattat och varför i hela världen behöver vi då 192 khz???
Jag har alldeles nyligen läst att 96 t.o.m. är sämre än 88.2 etc pga de komplicerade kalkyleringar nerditheringen till 44.1 (CD) innebär och att det ultimata i ditherings och algorithmuträkningshänseende (wow vilket långt ord jag fick till) faktiskt är 44.1 khz/88.2 khz och detta kommer alltså från the real pro's i mastering och studiosammanhang, sedan finns det ju faktiskt inte en enda människa som skulle kunna höra någon skillnad på inspelningar gjorda i 44.1 khz eller 96 khz it's such a big hype you know + slöseri med datorkraft i onödan!!!???

522
Det skulle vara intressant att veta Vilka symfonier av Mozart som är "dussinvara"? :lol:

Oj oj oj det finns massor gosse, en del symfonier och ett gäng stråkkvartetter etc allsköns salongs stycken han formligen pruttade ur sig på löpande band, en större part är dock geniala på ena eller andra sättet men sedan gäller ju att de skall tolkas och dirigeras av en mästare som tex F. Gulda eller ibland t.o.m. H. von Karajan för att helt komma till sin rätt!!! Många dirigenter har alltför bråttom och då blir det blaha...

523
De enda kompositörer som verkligen behärskade konsten att göra sina dur-stycken till en ren och skär glädje med ett djup utan "dravel" var Mozart speciellt hans pianokonserter och vissa symfonier (dock inte allt såklart, en del lät givetvis dussinvara) och Beethoven, finns ett andante i 1 av hans piano-sonater som är bland det vackraste som någonsin är skrivet...

Annars föredrar jag bl.a. J.S. Bach's och J.P. Rameau's/F. Couperin's mörkare mer dramatiska sidor, det är rock'n roll det på riktigt!

 B)

524
Dur e' trist/glättigt för det mesta, moll är oftast bra och mer spännande + vackert, så är det!
 ;)

525
Studio, produktion och övrigt / SV: Vad kan du om gitarrer?
« skrivet: 23.03.2011, 19:37:03 »
http://www.dn.se/livsstil/fragesport/vad-kan-du-om-gitarrer

Fick i alla fall 12/15 rätt :D

12 av 15 här alldeles nyss utan fusk, missade på Les Paul som gitarrist men den kunde faktiskt ha varity flera svar + ett som dom missade av vikt nämligen att han var den förste att konstruera multikanalsbandaren som revolutionerade inspelningstekniken på gott och ont, missade Paganini trodde det var Menuhin och till sist 1951 för telecaster trodde det var 1958 wtf...

 B)

Sidor: 1 ... 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 35