Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Osse

Sidor: 1 ... 9 10 11 12 13 14 15
421
Vad jag uppfattat så använder man ofta kompressorer i tracking sammanhang för att få en jämnare/högre signal in i A/D omvandlaren för att den ska kunna utföra omvandlingen snyggare.

Jag har just nu en BOSS kompressor som jag experimenterar med, inget vidare tror jag inte.

Den har ingen gain/drive/input ratt, men däremot så har den en knapp på baksidan där det står -10dBm eller -20dBm, kan detta vara ett lågbudjet komplement till gain ratt?

422
Studio, produktion och övrigt / SV: klockor?
« skrivet: 16.10.2007, 18:29:36 »
Extremt intressant tråd, man blir påmind om sin bristande kunskap i ämnet :wacko:

Jag har grundliga bristande kunskaper i Wordclock ämnet tror jag.

Räcker det med att man skickar wordclock signal till någon apparat, eller behöver man även få tillbaks signal?

vad är en "terminator"? är det ett "stopp" på BNC-Tbaren dvs en plugg som man kopplar in på sista utgången på T-baren?

Sen förstår jag inte det där med:

Citera
each of the devices that is to receive the wordclock must have a termination on/off switch. The termination must be turned off until the end of the line, or the source will be overloaded
Som Bobkatz sa.

Handlar det om att om att terminera den interna klockan i burken för att inte klockorna ska krocka?

423
ahh, bra å veta!

så insertar man en kompressor på en kanal, så påverkar den inte gainen in i preampen? :wacko: skumt

424
Jag var nog lite otydlig, i detta sammanhang menar jag endast preamps med insert in.

Så sålänge inte kompressorn har någon gain, så ska den ligga efter preamp? Varför ska man ens ha någon preamp efter en kompressor med preamp?

Jag har en kompressor som jag kopplat från en bas i serie innan preampen, och det fungerar hur bra som heldst, jag tycker det känns ologiskt att komprimera EFTER preamp eftersom då tappar ju kompressorn hela sin betydelse eftersom att du inte kan gaina på mer med risk för distorsion.

425
Hej!

Funderar lite kring Insert ingångar och kompressorer.

Vart i kedjan ligger Insert ingången, före eller efter preamp?

Jag gissar på att den ligger innan, dvs komprimerar den oförstärkta mikrofonsignalen.

Och då undrar jag ifall man inte lika gärna skulle kunna köra micen rakt in i kompressorn, och sedan vidare till preamp?

Tack!
Ossian

426
Köpte mig en version av cubase 4 idag och efter några timmars experimenterade med det är jag LYRISK, dom nya vst-3 pluginsen är helt underbara, jag har provat många andra och måste säga att jag gillar dessa pluggar mest av det jag testat, iallafall vad gäller kompressorer & equalisers.

Det enda som fattas är nog en schysst maximizer/mixbus kompressor och ett bra reverb.

427
Studio, produktion och övrigt / olika sladdar & kontakter?
« skrivet: 10.10.2007, 21:07:38 »
Hej!

För det första undrar jag vad skillnaden mellan en balanserad/obalanserad sladd är.?

sen undrar jag undrar hur mycket kontakter & sladdar påverkar signalbrum/signalförlust i en kabel beroende på sladdens kvalitet/komponentinnehåll.

påverkar kontakten något över huvud taget?

Sen undrar jag, det finns vissa kategorier av kablar om man t.ex. kollar på Thomann, vad är egentligen skillnaden mellan patch sladdar & instrumentsladdar?

sladdarna ska sitta inne i ett rack, där jag kan tänka mig att det är ganska mycket störande signaler utifrån.

ha det!
Ozzy

428
Studio, produktion och övrigt / SV: Tips kring ebay-köp.
« skrivet: 09.10.2007, 19:17:03 »
har också handlat ganska mycket på amerikanska ebay, med enbart positiva erfarenheter än så länge(peppar peppar...)

som sagt, man kan göra rejäla klipp, så det är definitivt ett ställe man frekvent bör besöka om man är en "gearslut" :lol:

har just nu Cubase 4 och E-mu 1820m på ingång, hoppas båda anländer... B)

429
Studio, produktion och övrigt / SV: klockor?
« skrivet: 05.10.2007, 21:02:57 »
Utifrån allt jag läst på området så skulle jag nog säga att en klocka bara gör skillnad på ljudet (i form av mindre jitter) om man redan har problem.
Marknadsförarna på Apogee verkar dock vilja att du ska tro annorlunda...
http://www.apogeedigital.com/products/bigben.php

Om du funderar på en extern klocka är det bara användbart om du har antingen väldigt många digitala prylar som måste synkas eller om klockan i den A/D du har är dålig. Och i det senare fallet är det vettigare att lägga pengarna på en annan A/D.

Ang ADAT vs AES/EBU så ska det inte påverka ljudet utan är just för att undvika problem. OM man har dem. Det finns mycket snake oil i den här branschen. Eller i klockfallet kanske vi ska säga magiska kristaller.

Intressant, vad man uppfattat om man läser på gearslutz.com, om just BIG BEN, så ska den höja ljudkvaliteten ganska ordentligt. Men folk säger även att det är omöjligt för en klocka att göra någon ljudskillnad, såvida man inte redan har gitter i signalkedjan, eftersom klockan enligt dom endast minimerar jitter & stabiliserar signalen utan att påverka ljudkvaliten.

Detta är väldigt komiskt, vilken av sidorna är det som gör bort sig extremt mycket? dom som säger att klockan inte gör någon skillnad, utan att ha lyssnat, eller dom som "hör" skillnad trots samma ljud?

430
Studio, produktion och övrigt / klockor?
« skrivet: 04.10.2007, 19:49:51 »
gokväll... B)

sitter här och är lite konfunderad över dehär med wordklock, klockkällor, jitter osv.

Efter lite läsning på internet så har jag uppfattat att olika klockor gör skillnad på LJUDET, och att det inte endast handlar om att stabilisera signaler mellan olika burkar vilket jag trodde innan.

Någon som vill hjälpa mig uträtta några frågetecken?

ha det :)

431
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 23.09.2007, 11:53:45 »
Eftersom musiken stått still i närmare ett år nu så skaffade jag en...

Jonsered Saturday night special.

Nu ska skogen bort och huset fram. Ljus ger inspiration. :)

/Mein

Ahh, en jonseredare! Här har vi en till B)

Har hört att om man kopplar in ett firewire-interface i den så får man en digital motorsåg som sågar av topparna i dynamiken, lär låta ganska metal!

432
Jag är jätte intresserad, men vet inte riktigt om jag kommer klara av att göra en enhet...

Jag har precis byggt ett par egna högtalare, och har en del(men inte mer än så) erfarenhet runt lödning men lödningsschemat för SSL burken känns ganska avancerat.

Finns det välskrivna beskrivningar som gör arbetet lätt, eller är det många frågetecken som man inte får svar på?

Vad tror ni folk?

Sen, vad kostar en färdigproducerad burk ifrån SSL? Annars, finns det någon här på forumet som skulle kunna utföra arbetet åt mig? skicka anbud isåfall B)

433
Om du kör mac så tycker jag helt klart att du ska kolla på Metric, deras routing är absolut inte fy skam heller och liknar rme (men snyggare :)), dessutom är preampsen mycket bra och fler än på fireface. Jag har prövat båda interfacen i fråga, så jag tipsar inte om Metric bara för att det är det enda jag testat.

Tycker det är ganska intressant att du påstår att det är fler preamps i metric halo, när det i själva verket är lika många i dom båda.

Dessutom har jag hört att dom ska vara ganska svaga, men jag har ju inte provat själv så det vet jag inte så mycket om.

434
Studio, produktion och övrigt / Yamaha prylar?
« skrivet: 12.09.2007, 20:54:33 »
Hej! Jag letar efter en totaltransparent A/D 8 kanals omvandling i rackformat UTAN D/A omvandling i samma burk. har inte hittat speciellt många alternativ, men kollade in den här och blev lite intresserad.

Någon som provat, eller vet något om omvandlaren? lite info/åsikter skulle va guld värt

http://www.yamahaproaudio.com/products/interfaces/ad824/index.html#top

sen har jag även sett att dom har gjort en variant med inbyggda mikrofonförstärkare

http://www.yamahaproaudio.com/products/interfaces/ad8hr/index.html

Någon som har någon erfarenhet/kunskap om denna?

andra tips om produkter är väldigt välkommet!

ha dé

435
Studio, produktion och övrigt / SV: Officiella musikdatortråden
« skrivet: 10.09.2007, 19:14:50 »
då undrar jag lite runt cache minne, vad som är att föredra(2 mb eller 4 mb?) hur många olika finns det?

436
Studio, produktion och övrigt / SV: Officiella musikdatortråden
« skrivet: 10.09.2007, 01:02:16 »
När det gäller hårddiskhastighet, så har jag lite frågor/funderingar.

om man har en intern hårdisk på 5400 v/m vilken man använder enbart för datorns programvara, är detta för långsamt då också?

Om man har en firewire 400 disk med 7200 v/m och spelar in flerkanals högkvalitativ audio på direkt, blir firewireinterfacet någon slags "flaskhals" som inte kan överföra i samma hastighet som hårdisken har kapacitet att spela in på?

437
Studio, produktion och övrigt / Officiella musikdatortråden
« skrivet: 09.09.2007, 23:26:30 »
Hej!

Jag tror, att det finns många där ute, inklusive mig själv, som inte riktigt hänger med i teknikens utveckling och undrar vilka kvalitéer i en dator som är viktiga i musikproduktionssyfte.

grejer som Processortyp, Cacheminne, minnestyp, hårddiskar, ja allt ni kan tänka på som är värt att kommentera när det gäller datorköp.

Lite frågor jag har just nu är:

hur mycket spelar cache minnet roll? 2 mb, 4 mb(hur många olika finns det)? en liten förklaring vore tacksamt

32 bit eller 64 bits operativsystem? hur mycket påverkar detta datorns prestanda? en liten förklaring även här vore tacksamt  :rolleyes:

sen när vi skrivit ner lite information kan man alltid skriva en lite mer utförlig artikel i Wikin om detta!

438
Studio, produktion och övrigt / SV: datorköp
« skrivet: 06.09.2007, 19:13:43 »
har fått nys om att erbjudandet på vallhagens dator legat uppe på dustinhomes hemsida ganska länge, börjar denna datorn bli out-of-date?

Har även sätt modernare datorer från HP som börjar ligga ganska bra i pris, t.ex. http://se.pricerunner.com/pl/27-997057/Baerbara-datorer/HP-6820S-Intel-Core-2-Duo-2.0GHz-2048MB-160GB-TFT17-DVDRW-Win-Vista-Business-priser

men det verkar som att nx9420 är extremt populär, är det någon skillnad med denna modell serie, eller liknande gentemot andra? eller är det något jag har missat?

ingen som vet någonstans i göteborgstrakten man kan ta sig en titt på datorn, någon affär eller ägare som skulle vara snäll och visa upp sin ögonsten?  :rolleyes:

ha det!

439
Hej!

Jag undrar ifall en nerbounce av ett projekt till mp3 format påverkar rythmen, och tempot något i låten? överhuvudtaget?

Tack!

440
När man, istället för som vanligt folk gör, endast spelar 1 VÄRDIG skivor i cd spelaren, och byter förstärkare lika ofta som folk byter cd skivor i variationssyfte... :ph34r: :D

441
Studio, produktion och övrigt / SV: Vad är grejen med Shockmount?
« skrivet: 27.08.2007, 23:36:21 »

Skulle man råka komma när mikstativet när man har en shokmount så låter det ju ändå.


fortplantar sig till miken via stativet.

huuuuuuh? vad har ni för relation till er studio egentligen? :ph34r:

442
Studio, produktion och övrigt / SV: datorköp
« skrivet: 26.08.2007, 19:36:53 »
Okej, jag vill ha en relativt kraftfull dator som klarar av ganska stora projekt med pluggar/effekter på, tror ni att den datorn med 2 gig ram levererar mina krav?

443
Studio, produktion och övrigt / SV: datorköp
« skrivet: 26.08.2007, 19:22:30 »
Hallå OSSE!

Hejda dej och kolla den här länken innan du köper:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100273

Typ 3000 kr billigare. 500 spänn extra och du får ett gig minne till. Jag köpte en igår.

mvh
Bengan

edit:
direktlänk till burken med 1GB xtra minne (tot 2gb), 9500kr inkl moms:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105763


Ärligt talat, så tror jag inte det blir bättre / mer prisvärt om man ska köpa laptop precis idag. Jag hade tidigare en HP / Compaq nx 7010 (idag en ca 3 år gammal modell) som jag var helt nöjd med. Rätt många inom "studio" hade precis en sån, så den är/var hyfsat välrennomerad.

Jag har oxå god erfarenhet av den (lilla) kontakt jag haft med HP support.

aha, konstigt att dom skriver ut den ena inklusive moms, och den andra exklusive.

hur är det egentligen med ghz, kommer man uppleva någon större skillnad mellan dom 2 modellerna, vid musikproduktion/mixning?

vad menar du med att det inte blir bättre/mer prisvärt om man ska köpa laptop precis idag? förstod inte sammanhanget :blink: :P

Sen, hur är ljudnivån från fläkten på HP datorerna?

Tack för kommentarerna!

444
Studio, produktion och övrigt / datorköp
« skrivet: 26.08.2007, 16:41:25 »
planerar att köpa den här datorn:

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098748

någon som har personlig erfarenhet av ljudnivån från fläkt?

är inte så jätte påläst på datorer, och ska komplettera med extra minne, funtar på 2 gig extra RAM, finns det något fabrikat att föredra, eller vad ska man tänka på?

Osse

445
Studio, produktion och övrigt / Externa hårdiskar?
« skrivet: 26.08.2007, 16:31:16 »
Tja!

har kollat lite på externa hårdiskar, och funderar om dessa är bra att använda till direktinspelning på? är USB2 interfacet tillräckligt snabbt för att spela ner grejerna på disken utan latencyproblem eller knaster?

Sen finns det ju olika hastigheter på hårdiskar, är 7200 rpm att föredra, eller har det mindre betydelse?

Något annat att tänka på, och har ni några rekommendationer på bra externa diskar med usb2 interface?

 :wacko: :blink: :wub: :P

Tack!

446
Studio, produktion och övrigt / SV: Metal-trummor
« skrivet: 14.08.2007, 19:13:34 »
HomoNeophilus & Osse: era inlägg förevigades i Wikin.

[wiki=Uppmickning_av_trumset]Uppmickning av trumset[/wiki]

jaså, vilket förtroende man får :P

447
Studio, produktion och övrigt / SV: Metal-trummor
« skrivet: 13.08.2007, 18:37:41 »
Jag kanske tar upp lite saker som redan sagts men ändå... Så här ser jag på det:

1: Kittet ska vara så bra som möjligt. Se till att stämma alla skinn (och gärna fräscha skinn) bra. Med den typen av musik vill man helst slippa sjung i trummorna eftersom det smetar ut ljudbilden och gör att man förlorar tydlighet. Vissa sätter tejpbitar på skinnen. Jag har testat tejpbitar med mynt under, tejpbitar med papper under osv för att få rätt mängd dämpning. Vissa kit har redan muffar man kan spänna dit. Trasmattor i kaggen är en klassiker och nästan ett måste.

2: Många mickar kommer antagligen behövas, precis som det diskuterats redan... Själv tycker jag en över- och en undermick på virveln ofta kompletterar varandra i sökande efter det rätta ljudet, liksom en frontmick på baskaggen för lite extra klipp. (och se alltid till att vända polariteten på ena micken när du mickar från två håll!!!) Det finns som sagt tusen olika sätt att micka varje trumma... Men ett tips är att sikta med mickarna mot anslagsplatsen (oftast mitten av trumman). Då får man mer av trumljudet och kan lättare få bort ovälkommet läck. Ett tips jag fick från en gammal räv är att alltid slänga dit en extra mikrofon på något "fult" ställe, exempelvis ovanför baskaggen, riktad mot virvelns kant. Denna kan man sedan leka med, gejta och komprimera hårt, kanske dista, och sedan blanda subtilt med resten. Kan ge en speciell klang som skiljer ut trummorna från resten. Släng gärna också in en front of kit-mik, exempelvis en hyfsat brett upptagande stormembranssak ett par meter framför baskaggen.

3: Lär dig kompressorns alla finesser. Attackvärdet är kritiskt för att få fram det där riktiga klippet.

4: Eftersom ni kör med klick, var inte rädd för att göra flera tagningar eller tagningar bara av partier som inte blev bra. Jag gillar egentligen bättre det "äkta", med få mickar, inget klick, inga klipp men man får alltid anpassa metoderna efter vilka som spelar!

5: Testa med trigg. Nära på all metal har triggtrummor på något sätt, ofta blandat med originalljudet.

6: Kolla fasen mellan mickar och flytta ljudspår i tid. Faskontroll kan hjälpa till att få fram bra klipp i alla instrument. Zooma in på ljudspåren och se hur mycket peakarna för bastrumman skiljer sig i tid. Det handlar förstås om någon millisekund. Flytta spåret för perfekt timing.

7: Överhänget är svårast. Egentligen finns två vägar att gå, cymbalmickning eller att få med allt. Har man gott om kanaler kan man blanda förstås... Experimentera, om du har tid, med olika placeringar. Själv föredrar jag nog att inte sikta så mycket på cymbalerna. De flesta trummisar slår alldeles för hårt på cymbaler jämfört med resten av trummorna vilket lätt ger en grötig ljudbild efter varje slag. Cymbalerna kommer alltså antagligen gå igenom ändå. Många verkar gilla att slänga på bandmikrofoner på cymbalerna för en fin avrundad klang men det kanske är lite utanför vad som är möjligt för dig. (är trummisen mottaglig för kritik och allmänt resonabel, prata gärna med honom om cymbalerna... Ibland är det tyvärr lika svårt som att kritisera en falsksjungande sångare.)

8: Osse pratade extrem EQ, något jag skulle undvika, men för all del testa. Tänk dock på att all vanlig EQ ställer till det i fasen och kan ge effekter man inte vill ha. Hellre än EQ, satsa på mikplacering. Grunderna är de samma vad man än mickar upp: Rakt framifrån och nära = mycket bas. Behöver du mer mellanregister? Testa att lägga lite dist på en send-kanal och skicka lite trummor till den istället för att för en extrem boost. Generellt EQ-vett är: ta bort hellre än boosta, ha ett brett Q-värde när du måste boosta.

9: Ljudkortstips... Som sagt baserat på budget och hur många kanaler du behöver. Motu 24i/o är 24 prisvärda kanaler. Kanske inte vinner några pris i finesser eller bästa ljudet men gör det den ska. Dock på linenivå så du behöver preamps eller mixerbord också för att få nåt kräm ur mickarna. Själv är jag sugen på ett par Lynx Aurora men då går man upp lite i pris... Det är en djungel där ute.

10: När du mixar, mixa alltid trummorna tillsammans med framför allt basen och gärna resten också. Allt måste få plats. Man kan ratta in skitfeta bastrummeljudet som sedan försvinner helt när man lägger in basen och gitarrerna. Tänker man på det från början sparar man mycket slit! Tänk också på att få med sången i ett tidigt skede av mixen. Ofta glöms den lite bort och görs sist och får då ingen plats.

11: Lycka till!

nu tror jag du missförstod lite. Jag står, precis som du, för så lite efter-equalisering som möjlig.

Men jag ville bara ge en liten illustration för att jag tycker att det finns för många "rätt" och "fel" när det gäller inspelning/mixning, och vill att freddy ska få upp den egna kreativa sidan runt inspelning/mixning  B) tycker du att det låter bra, så är det bra. punkt slut.

448
Studio, produktion och övrigt / SV: Metal-trummor
« skrivet: 13.08.2007, 03:51:56 »
helt rätt förstått!!!! ledsen för otydligheten :lol:

Egentligen utgår allt ifrån din egen medhörning, och förmåga att höra vad som låter bra/dåligt.

ett dåligt trumsett kommer vara svårt att få att låta bra i mixen, skit in = skit ut är ett välbekant begrepp som det ligger mycket sanning i.

när det gäller skinn så är jag inte helt säker, dock är detta beroende på vilket trumljud ni eftersträvar, ifall ni ska ha enkel skinn(embassador) eller dubbelskin(pin-stripe) på trummorna. Enkelskinn bidrar till mer klang och "ljud" medans pin-stripe mer är en dov "klonk", sen beror det självklart på stämningen av trummorna också.

Sätt dig en dag och försök få något vettigt akustiskt ljud ur trummorna, fungerar inte det bör du fundera över att byta trumskinn, till någon sort beroende på vad du eftersträvar för ljud.

När det gäller klick ljud i baskaggen finns det några välkända och beprövade knep som gör att du slipper boosta mellan 3-6 khz så förbannat. om du har en tyg/mjuk klubba bör du byta till antingen trä eller plast, sen om du ändå inte tycker det blir tillräckligt så kan du tejpa på 5-kronor på trummskinnet vid anslagsytan.

När det gäller mickning av trummorna, så tycker jag att du ska förlita dig helt till din hörsel för att dels få en djupare förståelse i konsten att spela in trummor, dels träna dina öron och dels gå din egen väg i stället för att lyssna på alla 5 miljarder åsikter, för när det gäller ljudinspelning så finns inget "rätt" eller "fel", jag kom på mig själv med att älska en vrålpeakande baskagge med +30 db boost i klick registret, så där sprack myten om "rätt" och "fel".  B)

MEN, för att kunna förlita dig på din hörsel så måste du veta exakt hur dina högtalare/hörlurar låter, för att inte bli förvirrad när det låter helt annorlunda i någon "bra" anläggning sedan. skaffa dig några låtar som du använder som referensmusik, lyssna på dessa i ett stort antal anläggningar, så att du får dig en bild av hur det ska låta, och sen lyssna på det i din anläggning så kanske du får dig en lite bättre bild över hur din lyssning beter sig.

När det gäller inspelningsteknik så varierar det nog väldigt mycket, beroende på musikstil/musiker.

Vi tog allt som allt ungefär 3500 omtagningar på 8 låtar, så det blir träningsverk bara av att sitta vid datorn och trycka på "play/pause".

Räkna med att allt kommer ta 2-3 gånger så lång tid som det gör, så har du tidsmarginalen på din sida.

När det gäller ljudkort, är det helt beroende på budget...

449
Studio, produktion och övrigt / SV: Metal-trummor
« skrivet: 12.08.2007, 23:20:08 »
Jag har precis gjort det du ska göra om några månader, dvs spelat in döds/blacktrummor.

Jag har ett M-audio Delta 1010LT med 10 ingångar, och det var på gränsen till för lite.

jag känner att du trots allt fattat läget, för att trummorna ska kunna komma igenom fetmangelgitarrer och growl från helvetet på ett tydligt och snyggt sätt, så bör du närmicka allting.

själv hade jag inte problem med mikrofoner, utan snarare med ingångar i ljudkortet men lyckades trixa fram så att 11 kanaler blev 10, med hjälp av en extern mixer varifrån jag skickade in 3 pukor, förpannade och skickade ut på 2 stereospår.

ska ni göra en seriös produktion, så bör du skaffa dig ett kort med MINST 10 ingångar, ett 10-tal mikrofoner, med hög separation(heldst hyper-njure) för närmickning av alla ljudkällor.

När det gäller mixandet av grejerna brukar jag anse att man inte ska behöva göra någonting i efterhand, förutom lite volymkorrigering. Allt annat är brist på förberedelser. Stäm trummorna riktigt bra, prova med olika mikrofonpositioner

Om det är i behov av mycket kompressorer, så bör du säga till trummisen att spela med mindre dynamik(dvs jämnare ljudnivå) osv.

Sedan är utrustning självklart en faktor som påverkar behovet av efterredigering, och det är ju svårt att komma ifrån.

Men ju mindre efterredigering, destå bättre, annars tycker jag generellt du bör ta dig en titt på området 300-800 hz när det gäller de flesta trummor, där jag anser att det inte finns mycket trevlig information när det gäller metal trummor.

En annan metod för hög sepparation är att lowcutta överhängen/cymbalmikrofonerna vid runt 800 hz, och komprimera väldigt mycket för att få en jämn ljudnivå på cymbaler/hihat.

Själv har jag inte hunnit börja redigera/mixa min inspelning än, men det kommer låta skiva - det vet jag redan nu B)

450
Studio, produktion och övrigt / SV: Laptopköp!
« skrivet: 09.08.2007, 13:39:06 »
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098748

Där har du en jäkligt fet dator för ett mycket bra pris.

Hur mycket väsnas fläkten från denna?
Priset är ju ganska intressant för den prestandan B)

451
Studio, produktion och övrigt / SV: Apogee AD-16x
« skrivet: 08.08.2007, 19:34:11 »
men en sån sladd ingår ju!  :P

8 st stereo AES/Ebu - 25 pin db-multipin connector.

vad jag uppfattat har apogee ett "typiskt" apogee sound, som jag inte vet hur det låter.

Är det någon vänlig själ som skulle kunna beskriva ljudet?  :wacko: ;)

Tack!

452
Studio, produktion och övrigt / SV: Apogee AD-16x
« skrivet: 05.08.2007, 22:53:33 »
Häpp. Intressant läsning den där manualen. Inte för att jag är säker på saken, men jag tror det stämmer. Dvs kortet kan omvandla 16 analog och sen in i datorn via firewire. Samt köra en AES-koppling (= 2 kanaler ljud) ut från datorn via firewire och sen ut på baksidan. Det står inte vilket par signalen dyker upp på, men det är väl antagligen första. Med lite special-lödd kontakt går det att hänga på till exempel en DAC1 och sen inte behöva nåt mer.

Men, det stora men, hur bra det fungerar sen i verkligheten har jag ingen aning om. Det har hänt förr att saker som ser bra ut på papperet bara strular i slutänden, med tappad synk och buffrar som försvinner med mera. Nå, Apogee har ju ett hyfsat varumärke så det borde kunna fixas.

Gunnar

Varför tror du det skulle behövas en speciallödd kabel? de flesta rena D/A omvandlarna har ju AES/ebu in.

sen förstår jag inte riktigt, antagligen är detta en lösning som Apogee har tänkt på, och det käns väl ganska konstigt att en vanlig digital-utgång skulle börja trilskas med signalerna?

453
Studio, produktion och övrigt / laptop vs stationär?
« skrivet: 03.08.2007, 15:37:06 »
Hej gott folk!

för ett framtida datorköp vill jag veta folks åsikter om ifall dagens högpresterande laptops klarar av den krävande verksamheten som musikproduktion innebär, alltifrån inspelning av trumset med många mikrofoner på högkvalitet, till mixning/processing med mjukvarubaserade pluggar. eller om det är en stationär som gäller?

laptop är att föredra för min del med mobiliteten och flexibiliteten som tyngsta argument.

Vad anser ni?

454
Studio, produktion och övrigt / SV: Apogee AD-16x
« skrivet: 03.08.2007, 14:37:23 »
Om jag inte är helt snurrig i skallen så är det så det står i instruktionsboken till X-firewire kortet på apogees hemsida.

Undrar om man kanske skulle skaffa sig en och installera firewire kortet...

Men vad jag uppfattat så är apogees omvandlare ganska färgande för ljudet? någon som har hört och kan förklara hur dom låter? B)

ska ju självklart provlyssna en innan jag bestämmer mig.

455
Studio, produktion och övrigt / SV: Apogee AD-16x
« skrivet: 03.08.2007, 14:16:20 »
Nu har jag kollat lite på apogees hemsida, och Firexmix är den mjukvarubaserade mixer varifrån all routing och signalstyrning sker.

Det står att firewire kortet klarar av "16x2" (16 i, 2 o) i 96 khz i sammarbete med AD16X

Och att "The AD-16X must be in advanced routing mode to access the digital outputs".

Detta borde väl bekräfta min teori?

Sidor: 1 ... 9 10 11 12 13 14 15