Mycket intressanta inlägg, uppskattas verkligen! Tack för att ni tar er tiden.
Klart man vill ha så bra ljud som möjligt och jag ska väl göra mitt bästa men man känner sig väldigt "lost". Sen om man blandar in flera mikrofoner så blir det kanske mycket mer att tänka på. Jag kommer nog ha svårt att avgöra exakt vad som kommer låta bra antar jag, eftersom man trots allt är en rookie på detta. Men visst ska jag se över att använda fler mickar, det vore optimalt antar jag.
Hur viktigt är det med nya, fräscha skinn? Ha i åtanke att det är hobbyprojekt (dock seriöst), med tajt budget.
Vilka positioner är bra att utgå ifrån? under/över pukor? Ska överhängen vara inriktade mot cymbalerna rakt uppifrån? eller?
Sist jag spelade in, dock endast med tre mickar, så blev cymbalerna väldigt fräsiga, svårt att höra egentliga slag, utan mer som ett enda frässsss. Det vill man gärna undvika.
Sen hade jag mer en inspelnings-teknisk fråga, hur brukar ni göra när ni spelar in trummor?
Spelar ni in endast en tagning? Jag funderade på att kanske ta minst två tagningar per låt för att sedan kunna mixa mellan dessa om det behövs. Det rör sig om ganska teknisk musik och självklart spelas den till metronome. Anledningen till att jag tänker på detta sätt är att inspelningen kommer ske under väldigt begränsad tid. Trummorna till 7-8 låtar ska spelas in under en helg, som det ser ut nu. Så jag vill vara så förberedd som möjligt, det är som sagt ett tag kvar. Men jag gillar att ha lite koll på läget
Sen vill man kanske ha en hyfsad attack i baskaggen? För att höra anslagen tydligt. Hur gör man för att få lite tick-ljud? Är det mikrofonen eller placeringen eller efterarbete som ger detta?
Som sagt så vill jag nog få så bra ljud som möjligt på dom vanliga trummorna, undviker gärna att försöka jobba med "efter-triggning" som jag kallar det. Men det är en väg att gå om inte resultatet blir som önskat. Värt ett försök i alla fall.
Vad rekommenderar ni för kort? Det ska vara ett externt som funkar för helst både mac/pc. Många ingångar är ett plus

Ska användas till inspelning av trummor, keys, sång, gitarr, bas mestadels

Någon som vet vad det kan kosta att hyra tio trum-mikrofoner inklusive fästen/stativ under 3-4 dagar?
Osse:
Lowcutta överhänget? Ursäkta, jag behöver förtydliga lite.
Menar du att jag ska beskära dom lägre frekvenserna som du anger för att få bort annat än cymbaler/hihat och samtidigt komprimera resultatet? ...det låter som en bra idé. Förutsatt att jag förstod dig rätt...