281
Färdiga produktioner / SV: Rattlesnake - Into something better
« skrivet: 06.07.2007, 22:46:30 »
skitbra hantverk detta. går in i iPoden direkt. Tack / Mikke
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Upphovsrätten tillhör den ursprungliga upphovsmannen om du remixar, precis som när man gör en cover. Du har gjort vad som formellt kan kallas bearbetning om du gör en remix - men om du ska ha ut det på något sätt, så vill det till att du skaffar tillstånd från upphovsmannen om du inte ska riskera problem...
Jag tycker inte heller om dessa ständiga remixar. Varför ska man förvanska originalet genom att slänga på en annan trumtakt och ändra tempot? Det blir ju helt ointressant när låten görs om och blir en dussinvara som är stöpt i samma form som tusentals andra (för det verkar de flesta remixar vara).
Där tycker jag du har jättefel
"Varför förstöra en låt med en remix". finns mååånga anledningar att det finns tex "Club Edit" "Club Remix" "Dance Remix" osv osv på lugnare låtar i orginal.
Det är ju PR grejer.. spelas en låt som e lugn på radion, så är det nästan 100% att den kommer komma i en clubedit om låten blir stor, pga diskoteken, dj's eftersöker det.. dvs mer pengar att tjäna, mer pr, den hörs mer, folk blir nyfikna.
Jag jobbar mkt med att remixa musik och jag älskar det.
Så jag tycker snarare tvärtom att en del remixar är bra mkt bättre än orginalen. men det är ju smaksak, jag lyssnar ju hellre på min egna clubversion av Marie Lindberg - Trying to recall än orginalet tex
Och jag tror dom flesta dance/trance/club lyssnare gör det också faktiskt, istället för en ballad som sjungs sisådär falskt
Ni ska höra orginalsången utan autotune vore den inte släppt på cd haha
Sorry Marie!
/Perrra
Hur menar du att man ska omfamna vad?
http://vids.myspace.com/index.cfm?fuseaction=vids.individual&VideoID=6242310schysst låt o den sätter sig direkt.. grymma 80ljud, och sköna vibbar!!
I'm Dancing. Första inspelningen med DeeTee i orginaluppsättning. Ljudet/sound/mix är helt ok för 1984 men videon suxx . Jag som sjunger där / Mikke
måste vart lite ballt att ha med en DX7a i videon.. den var ju typ helt ny då!!
ja håller med, spelar nästan alltid in med mina ref.lådor, för de låter så pass färgat, och gillar även att ref.lyssna med dom eller med ett par ns10GAH! Ska man inte använda vårdat språk i ett forum...?
Så allvarliga svordomar som "NS10" borde vara förbjudna i så fall...
nåväl för att försöka glida tillbaks on topic, så.. hmm.. apogee är klockrent
(wordclock)
CiteraJag måste inflika att Claes formulerar sej rätt medan jag tycker at du , Jonas, formulerar dej fel. Priset har ingen betydelse hur bra en högtalare är. Du kan däremot hävda att priset inte motsvarar kvaliten. / MikkeDet jag påpekade var att deras pris var fruktansvärt översatt jämfört med kvalitén på deras "billigare" system,
men jag påpekade även att deras större fullrangesystem låter helt ok!! även att det är sjukt mkt dyrare!!
jag håller inte med om att genelec är bland de bästa idag, jag håller däremot med om att de är bland de största på marknaden!!!!
likaså behringer, men är de bra för det!?
YIKES! Där var en jämförelse som heter duga...
Behringer kan knappast jämföras med Genelec, men visst finns risken när ett märke bli för känt, att det säljer enbart på att det är känt, medan ljudet får en underordnad betydelse.
Slutsteget gör betydligt mindre med ljudet än vad högtalaren i sig gör, så det funkar säkert utmärkt med det mesta. Se bara till att nätdelen är väl tilltagen - för annars kommer du att missa transienter. Som ett exempel, så brukar NAD vara strömstarka. Transienter förekommer i mycket högre grad i studion, än i stereoanläggningen, eftersom man ju jobbar med materialet före all bearbetning - och om nätdelen inte har tillräcklig strömkapacitet, så får man sämre respons hela vägen och riskerar missa detaljer. Om möjligt, så koppla helst in direkt till slutsteget, utan att gå igenom försteget där det finns eq o dyl - men ställ annars allting rakt och tryck ut loudnessknappen...
OBS OFF-TOPIC.Visst ligger det något i ditt resonemang - men om Genelec verkligen var det absolut bästa, så skulle inga studios i hela världen satsa på annat än Genelec, eftersom ingen seriös kommersiell studio skulle investera i något som var "sämre än bäst"... Kan det inte snarare vara så, att svenska studios måste köra med Genelec, eftersom de är så kända här (de kommer ju från vårt grannland, Finland) och kunderna därför förväntar sig att Genelec används, på samma sätt som kunderna väntar sig att det finns Neumann-mikrofoner i alla studios, trots att det finns andra fabrikat som är likvärdiga eller bättre...?
Jag har en benfast tro på Maxe's kunskap, både affärsmässigt och ljudmässigt. http://www.pamarecords.com/ använder Genelec. Maxe skulle aldrig investera i Genelec om de var sämre än bäst. Maxe är grundare och delägare av http://www.pamarecords.com/, som är en av Sveriges "största" studios.
/ Mikke
Andy: Dynaudio har jag bara hört en modell från - och de lät riktigt bra, nästan i klass med ADAM...
Svara mej på varför Subben bara har ett uttag (ingång) men förförstärkaren har 2(utgångar)? / Mikke
I film och hemhifisammanhang är det väl inte så viktigt, eftersom det sällan fins någon direktionsinformation i subregistrer (<80Hz), och det således är helt ovidkommande om man har basen från vänstra eller högra kanalen.
Förutom dettta så brukar man (återigen i hifisammanhang) ha en dedikerad subwoofer utgång (ofta filtrerad dessutom) där alla baskanaler är summerade färdigt. Då behöver man bara en ingång.
Om din fråga var sarkastisk., så förstod jag inte sarkasmen
tråden finns ju i nyheten på första sidan på paradplats.