Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - pxm

Sidor: 1 ... 76 77 78 79 80 81 82 83 84 ... 89
2766
Hitttade något mycket användbart !!!!

Läser om progressioner och reharmonisering.
Har kommit till en berömd progression,följande:

IV-bVII-I (bIV-VII-I i moll) kan substutionera för II-V-I och ett V7 ackord som står istället för I.
Progressionen kallas för  "the Backdoor" turnaround/progression och kan även
användas vid modulation då bVII är ett genom MI inlånat pivot ackord (med möjlighet till bB mixolydisk och till E frygisk)  från mollskalan med samma tonala centrum och är motsvarigheten till  V7 kan det lösas i I, tonikan. IV är ett subdominant ackord och kan utmärkt stå på sin plats i kadensen som jag pesonligen ser som en form av helkadens pga att ett substitut för V7 finns med och har sin dominanta funktion intakt snarare än en plagal kadens. Tyvärr verkar plagal kadens felaktigt (?)vara det vanliga synsättet på kadensen enl. olika webbsidor om musikteori.
I moll versionen av turnarounden är VII inlånat från durskalan med samma tonala centrum och kan utmärkt stå substitut
för V7 samt då står ett pivot ackord för ev. modulation till G (mixolydisk), E (dorisk) eller E (frygisk.)


Häftig progression med massor av möjligheter, va ??? Med ett bluesigt sound. Låter vackert och kan bryta fint genom
sin oväntade modulation.

John Coltrane använde den i sin reharmonisering/arr. av Tadd Damerons Lazy Bird. Den är flitigt använd sedan dess.
Beatels med In my life och If I fell. Cherooke är en annan känd låt som innehåller progressionen.(källa Wikipedia.)

Skallösningen på progressionen är C dominant Bebop/G moll Bebop/C eller F Taishikicho, någon valfri av dem över hela turnarounden. Spelar man i C och använder C dominant Bebop eller C Thaichikicho redan innan så blir det ju ingen modulering. Annars är det ju ett utmärkt tillfälle att modulera till någon Em-skala..

Feel free to use.Spice it up.Get that bluesy sound into your Rock Jazz Fusion.

mvh

2767
Färdiga produktioner / SV: pxm-The Jazzy Blues Funker
« skrivet: 13.03.2012, 18:14:00 »
Rättelse:

Jag stavar min monsterskala fel !!!


Taishikicho heter den : C,D,E,F,F#,G,A,A#,B or 1,2,3,4,#4,5,6,6#,7 ...
och är en Japansk skala. På svenska skulle den nog hetat Jonisk add #4#6..
Den liknar en vanlig dur skala och användes i väst istället för den.
Passar bra om man vill ha några fler x-tra jazziga (smooth) toner som ändå stämmer in
i västvärldens harmonik. Den ger dig en litet egen stylisch och touche´.

Det är den jag skriver om och mestadels använder i låten Jazzy Blues Funker i ovansående inlägg.

Det är skojj och spännande att exprimentera med olika skalor istället för modus för olika sound.
 Ibland finner man en som man är bekväm med.

Visst gör den sig bra i exemplet ovan ?????

mvh



2768
Färdiga produktioner / SV: Kithara´s des Paxom
« skrivet: 13.03.2012, 10:19:58 »
....och så här gick kompositionerna ännu några år tidigare
då vi försökte spela hårdrock i början av 80-talet.
(nyinspelning.)

2769
Färdiga produktioner / SV: Kithara´s des Paxom
« skrivet: 13.03.2012, 10:10:06 »
och här är en nyinspelning, också från förra året, av
en låt jag och en vän gjorde i tonåren.
psykedelisk sen 70-tals rock var förebilden, fast med tidiga 80-tals
influenser.

mvh

2770
Färdiga produktioner / pxm-Kithara´s des Paxom
« skrivet: 13.03.2012, 09:24:50 »
Slänger upp en komposition för två akustiska gitarrer
för att bryta litet mot mina ändlösa improvisationer.

Kompositionen är klar och det är en gammal inspelning från i fjol
men det är kul om ni tycker något (för mig att ha med i framtiden.)

mvh

2771
Färdiga produktioner / pxm-The Jazzy Blues Funker
« skrivet: 13.03.2012, 04:38:05 »
En smått reharmoniserad blues 12:a i funkigt stuk som vamp med
en improvisation jag tycker blev lyckad från början av förra året.
Den finns även med på min reel, "The Reel".
Använder min favvo Thaichikochan mestadels.Känner mig hemma med
den och har roligt då jag använder mig av den skalan.

Soundet , tycker jag, var litet roligare då jag använde GR, basplugg och
EZ-drummer. Funderar på att installera pluggarna igen.

Delar den med er nu.

Trevligt om ni tycker något, alltid uutvecklande med respons även om själva
 låten är klar så här.


mvh

2772
Studio, produktion och övrigt / SV: Kan du sjunga på solfege´???
« skrivet: 13.03.2012, 04:19:24 »
Back to Topic.

givetvis kan vi ändra tonart på vampen, riffet och melodierna till
den tonart du helst sjunger på scat
(improviserar med solmisation-[scat:Pah;Doo;Bee;Wah,Tah;Poo;Dee;Bah;Woo,Too;Pee;Dah;Boo;Wee,Tee]
eller t.ex från Z:
Zat
 Zee
 Zigga
 Zippity
 Zobba
 Zobbidy
 Zog
 Zoom
 Zow
 Zu
 Zuzu
 Zwee
 Zwit
 Zwoot
 Zzyzzx.
Det ger ett litet mer jazzigare och funkigare beat)

i. det går ju även att anpassa efter din favoritskala att sjunga i.

min ide är inte spikad än så att säga-kom igen,(själv kan jag inte sjunga alls men gillar solfege och scat.)
det blir ett roligt
annorlunda project med mycket rum och frihet för alla inblandade..

...för mer läsning om solfege:
http://en.wikipedia.org/wiki/Solf%C3%A8ge

mvh

2773
Studio, produktion och övrigt / SV: Kan du sjunga på solfege´???
« skrivet: 13.03.2012, 03:27:16 »
Det var en spännande dokumentär,morgonte. gav mycket historia jag  inte visste..

Mitt nästa inlägg är OT, men när ändå,Lily was here är på tapeten så :

e |---------------------|-------------------------|--------------
B |---0-----------------|---0---------------------|--------------
G |------0------2-------|------0------2-----------|--------------
D |-----------------2---|-----------------2---4---|----5--4---2--
A |---------------------|-------------------------|--------------
E |---------------------|-------------------------|--------------

[ Tab from: http://www.guitaretab.com/d/dave-stewart-and-candy-dulfer/34972.html ]
e |---------------------|-------------------------|--------------
B |---0-----------------|---0---------------------|--------------
G |------0------2-------|------0------2-----------|----0---------
D |-----------------2---|-----------------2-------|-------4---2--
A |---------------------|-------------------------|--------------
E |---------------------|-------------------------|--------------




e |---0---3---10-----------|---0---3---10-----0-------7------
B |--------------------8---|----------------------10---------
G |---------------9--------|---------------------------------
D |------------------------|---------------------------------
A |------------------------|---------------------------------
E |------------------------|---------------------------------



e |--7--15--15--14-----|--7--15--15--14--14--12--12--10--10-------
B |----------------12--|------------------------------------------
G |--------------------|------------------------------------------
D |--------------------|------------------------------------------
A |--------------------|------------------------------------------
E |--------------------|------------------------------------------

Den är så enkel och så bra ljudande och fin...Vampen ,D-Am-Em-Am, man spelar till också..
Dave Stewart är genialisk tycker jag.

mvh

2774
Studio, produktion och övrigt / SV: Kan du sjunga på solfege´???
« skrivet: 12.03.2012, 21:43:26 »
Är du med och sjunger MaxB ???

Tänkte mig ett skrivet riff sjunget med solmisation och en gitarr som svarar.
och en ljusare platå, vamp (C i oktaven ovanför) för ividiuella improvisationer.
riffet igen några ggr följt av riffet i olika stämmor..
och variationer av riffet.

Bakgrunden till detta får mer än gärna vara ambient om någon vill bygga det..?
Den kan gärna fungera i Em inversionen av C i 120 klick.

Har en sats med två olika melodier (i A-moll.) samtidigt också som mellanspel.
Satsen är klar-riffet håller på att ta form.

Idee´r är välkomna.

mvh

2775
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa Beatles-cover?
« skrivet: 12.03.2012, 20:14:47 »
oj,oj,oj-den covern låter bra bäst !!!
imponerad....


mvh

2776
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa musikprodden någonsin?
« skrivet: 12.03.2012, 18:05:36 »
1996 fick Pat Metheny Group en Grammy för bästa "contemporary" jazz album.
Albumet heter We live here och är en fusion pärla tycker jag.

Här är en av låtarna:



mvh

2777
Det gör inget så länge man nämner Moody Blues !!! ;)
Kommer ihåg att jag diggade en LP av dem när jag var liten..

mvh

2778
Studio, produktion och övrigt / Kan du sjunga på solfege´???
« skrivet: 12.03.2012, 17:00:58 »
Kan du sjunga på tonikabaserad solfege´(tonika-do-solfege/solmisation)???och är intresserad av ett samarbete ????
Handlar om en ännu litet vag ide med fraseringar i en duett med en sologitarr....
Något i stil med Dawe Stuarts suveräna duett "Lily was here" med Candy Dulfer på saxofon.
Kanske kunde vi fråga någon om en ambient ljudmatta i bestämd tonart.....

PM:a mig !!!

....och för er som undrar http://www.musikipedia.se/solmisation
och som exempel: sången i Pat Metheny Group ´s låtar...





mvh

2779
Hej Zebastian.

Läste prcis om en reharmoniseringsteknik Zimmerman och filmindustrin använder, kommer inte ihåg namnet på tekniken just nu dock.
Den går ut på att ta ett ackord som INTE är diatoniskt i helheten av låten men som passar in på precis ett stycke eller en ton i melodin och använda det just precis där för att  få åhöraren att hajja till och att framhäva just det stycket.

Skall bläddra igenom min reharmoniseringsbok och återkomma med namnet på tekniken senare i veckan och kanske en litet bättre beskrivning.

I Randy Fellts Reharmonizations Techniques finns massor av tekniker filmindustin använder sig av.(Inte bara jazz!!)


mvh


mvh

2780
Demolåtar / SV: Wernborg - Värmepumpsjazz
« skrivet: 12.03.2012, 16:35:13 »
Nu har du verkiligen fått 70-tal fusion stuket !!!
Tänker också på Return to Forever....
Suveränt skön och bra framförd musik, Wernborg.
Hörde inget otight från trummorna !!!???


mvh

2781
Demolåtar / SV: Bribedant - En Genesis cover: Firth of Fifth
« skrivet: 12.03.2012, 16:30:03 »
har inte hört orginalet men vill inflika att det jag hör är jävligt bra, Bribedant...

mvh

2782
Färdiga produktioner / SV: Light Head - Polariod Sunset
« skrivet: 12.03.2012, 15:19:08 »
öh, Light Head - du har glömt att posta med själva mp3:an .....


mvh

2783
Demolåtar / SV: Rattlesnake - bailing out
« skrivet: 12.03.2012, 15:12:10 »
Tycker att låten är bra så jag väntar med spänning på
nästa verre.


mvh.

2784
Demolåtar / SV: pxm-Blues Serendipity
« skrivet: 12.03.2012, 15:07:42 »
Nu har jag lyssnat på King Crimson - det är ju riktigt dramatisk musik
med spännande sound, påminner litet om ett modernare Mahavishnu Orchestera
som är en av mina favoriter.

Jo-jag håller med - måste lyssna på mer King Crimson !!!!



mvh

2785
Demolåtar / SV: Wernborg - Det ändlösa blå
« skrivet: 12.03.2012, 14:59:44 »
En bra och skön låt levererad och inspelad på ett överraskande bra vis.
Suveränt !!!


mvh

2786
Demolåtar / SV: Light Head - Contact
« skrivet: 12.03.2012, 14:53:39 »
Bra låt med positiva vibbar. Melodin och harmonierna överaskar mig
på ett positivt vis. Riktigt bra, Light Head och ett härligt stycke musik.
Detta tycker jag är ett av dina bästa !!!!


mvh

2787
Demolåtar / SV: pxm-Blues Serendipity
« skrivet: 12.03.2012, 14:33:00 »
Spännande-skall lyssna nu !!!



Så här lät första inspelningen b t w.
litet mer bluesig kanske ??

Den heter Bluesifer.

(Bägge är vanlig 12 takters blues jag försökt reharmonisera litet.)

mvh

2788
Demolåtar / SV: pxm-Blues Serendipity
« skrivet: 12.03.2012, 13:45:00 »
åh, tack, Light Head - referenser är nog en del av vad jag söker..

mvh

2789
Modal Blues Harmonik.

1960 började pop/rock grupper exprimentera med modala progressioner för att hitta alternativa
vägar att harmonisera blues melodier.The Animals, Rolling Stones och The Who. Det är vanligt inom heavy metal
och vissa typer av rock.Det blev ett nytt system av harmonisering som gav influenser till modern populär
musik.

Användandet av modal blues harmoni blev möjligt tack vare likheterna i blues-skaorna j m f de modala skalorna.
Man hade innan börjat att använda 5ackord/rockackord ibland för att unvika dissonans samt istället för maj och V7
ackord som lät litet för glada i bluesen.

Kan finnas sakfel i min historia här men jag hittade en sida, http://www.harmony.org.uk/book/pop_and_rock_music_blues_modal_progressions.htm , om det här som
verkligen är bra och som reder upp modal blues harmonik på ett lättförståeligt vis.

Rekomenderar den !!!
Läs den och bli den som harmoniserar som Rolling Stones på riktigt istället för att bara låna clicheerna..

Rock on !!!

OT-Kuriosa:

Jimi Page extended blues scale




John Comino´s sida är suverän och det här visste INTE jag om blues-skalan !!!!! - att den hade modus....
http://johncomino.tripod.com/bluesscl.htm

mvh




2790
Studio, produktion och övrigt / SV: Bästa Beatles-cover?
« skrivet: 12.03.2012, 12:27:23 »


Al DiMeola gör fusion av Strawberry Fields !!!
Den finns med i studio verre på Di Meolas senaste album.
Det är en så fin sång tycker jag.
Beatels var bra !!!

mvh

2791
Demolåtar / pxm-Blues Serendipity
« skrivet: 12.03.2012, 11:56:08 »
Det här är andra inspelningen jag gör med Blues variant 3 - skalan.
 Blues Variation 3 1,b3,3,4,b5,5,6,b7,7
Den första inspelningen ersätte jag med en vanlig blues i en annan tråd då jag tyckte det lät illa.
Men då jag tittat på hur skalan fungerar, dess diatoniska harmonier, dubbelkollat skalan och harmonierna via nätsidor har jag fått för mig att den är ett alternativ för en monsterskala.

Nyfiken gör jag en ny inspelning med skalan och får fram samma säregna konstiga sound,( jag som trodde den skulla låta gladjazzblues !!,) som i första inspelningen.
Atonalt ???? Tritonus ?(ingår ju i blues-skala men..)?? Dur OCH moll samtidigt (fast mest dur, då.)????Dissonans (skall det ju vara i en blues-skala i o m tritonus språnget,men ni förstår vad jag menar.) ??

Blir inte klok på det - tycker att det låter skevt emellanåt, men det kan ju vara jag som är ovan
vid att höra den nya skalan. Är den användbar praktiskt-hur låter den egentligen ???

Så jag måste fråga/ta hjälp er vad ni tycker i frågan + om någon blueslirare har erfarenhet av denna skalan och vet hur den låter
och hur den rätt ska appliceras över ackorden(då jag tänker att den här kräver mycket av användaren för att den skall fungera/låta. Men vad ?) ????

Tacksam för svar.....


Kallar den Blues Serendipity.

Serendipitet=när man söker efter något och finner massor av nya saker/möjligheter
istället för det man letar. Av sagan om staden Serendipi´s tre prinsar som alla sökte kungakronan.


mvh

2792
Studio, produktion och övrigt / Standard 12 takters Blues
« skrivet: 11.03.2012, 15:37:26 »
http://johncomino.tripod.com/stblues.htm

En länk^^ till en sida med standard 12:or ifall du vill
variera din blues 12:a.


mvh

2793
Studio, produktion och övrigt / SV: 70-talets bästa låt?
« skrivet: 11.03.2012, 13:43:40 »




Mahavishnus Orchesterera´s Birds of Fire tycker jag är suverän.


mvh

2794
Här är ett schema jag hittade på nätet som visar voicings,färgningar av ackordet vid läggning av arpeggios med fyra noter i olika tonart:



 By Ed Morrow

 
Arpeggio substitution is an extremley useful device for creating interest in solos, and to help keep your lead playing from sounding like a load of boring scales.
If you wanted to solo over an A minor(Am) or minor seven(m7) chord, the obvious scale choice you’d normally come up with would be A Dorian. Playing this scale would sound fine of course, but after a while would become rather dull, especially if you’re soloing over a lengthy one-chord vamp; and you’d probably end up just running up and down the scale. A one-chord vamp, however, is an ideal opportunity to get down to some arpegio substitution, to keep interest alive. So, what is it and how does it work?

Well, if you take the notes of A dorian you’ll find you have A B C D E F# G, and you can form a seventh arpeggio on each degree of that scale, by skipping the second, fourth and sixth notes, and using the first, third, fifth and seventh notes from the note you started on. So, starting from A, you get A C E G: an A minor seventh(Am7) arpeggio, and starting drom the B you would have B D F# A, or a B minor seventh(Bm7) arpeggio, and so forth. So you should end up with the following arpeggios from each scale degree:


A : A  C  E  G  (Am7 arpeggio)
B : B  D  F# A  (Bm7 arpeggio)
C : C  E  G  B  (Cmaj7 arpeggio)
D : D  F# A  C  (D7 arpeggio)
E : E  G  B  D  (Em7 arpeggio)
F#: F# A  C  E  (F#m7b5 arpeggio)
G : G  B  D  F# (Gmaj7 arpeggio)

Playing these different arpeggioes over an Am7 chord will give you different harmonic results, as shown below. Notice that some arpeggios are shown in bold: these are built on the original chord tones of the Am7 chord, and so will be easier to ‘resolve’ – however, the others are well worth experimenting with too, they just require more care if they’re to sound effective...


Am7   arpeggio över Am7 = Am7
Bm7   arpeggio över Am7 = Am13(no 7)
CM7   arpeggio över Am7 = Am9
D7    arpeggio över Am7 = Am11(no7)
Em7   arpeggio över Am7 = Am11
F#m7b arpeggio över Am7 = Am6
GM7   arpeggio över Am7 = Am13



mvh
 
 

2795
Ett enkelt sätt att spela över II-V-I :an i moll är helt enkelt att använda Harmonisk moll skala över hela progressionen då ackorden IIm7-5>V7>Im är lånade (genom MI-Modal Interchange eller Modal Mixture, se Wikin) från den skalan.Man kan även gå till Harmonisk molls 5:e modus Dominant Frygisk (spansk flamenco.)och spela den över hela progressionen.



mvh

2796
Demolåtar / SV: pxm-Bluesifer
« skrivet: 06.03.2012, 19:58:37 »
Äsch-det lät skit och blev konstigt med en mollkadens som avslutas dur.
Tog och gjorde om kompet litet och gjorde en ny verre.
......Modalt riktig och med en kadens som fungerar - bättre än den första verren.
Skalan var ju häftig men....didn`t get i work !!!
Så den här verren får heta Modal Bluesifer trots att inga blues skalor kom med den här gången.

mvh

2797
Tämja V7 ackordet del 3.

över ett G7b9 eller ett G7#5b9 ackord går (förutom nämnda G Super-Lokrisk)
den Melodiska F-skalan i moll utmärkt.

vill nämna en förklaring till skalan jag benämner Spansk Flamenco och rekomenderat till G7.
jag har fått namnet på skalan från boken "Grundteori för Gitarr".
ett mer vanligare namn på den är Dominant-Frygisk och är det femte modus av Harmonisk moll-skala.

ett VIIm7-5 kan användas som substitut för V7 då bägge ackorden hör till Dominanter.
dock måste skalorna anpassas litet grann. en dim skala går utmärkt över både VII och V7 ackord.
jag spelar själv mest Lokriskt över VII ackordet.

Dominant7#9 är jazzigt och mest känt som Jimi Hendrix-ackordet.

Bebop Dominant och MixoBlues är andra skalor som fungerar över ett V7 ackord. De två sistnämnda går utmärkt att använda även när V7 ackordet substitutionerar för I ackordet. (tonikan)

Det finns mängder böcker och artiklar om V7 ackordet och dess voicings, funktion och skallösningar då det är det mest använda inom jazz, men jag har bara beskrivit vad jag försöker använda.

Augumenterad-Lydisk -skala brukar annars nämnas när man prator om V7....

En bra sida på svenska om ackord och skalor är den här :

http://www.infoom.se/skalor/?key=B&skalor=blues
 


mvh




2798
Studio, produktion och övrigt / SV: Funktionell Harmonik-artikel.
« skrivet: 06.03.2012, 11:59:09 »
Räknar du kvintcirkeln "baklänges" får du (till lite mer än hälften av cirkeln)kvartsgång.
Den stämmer inte hela vägen runt så ett uttryck är den skämda cirkeln.
I kvartgång får du bl.a
Den fullständiga kadensen VI-II-V-I.(t.ex A>D>G>C)
Den progressionen används inom viss rock och i jazz.
C G D A E är en berömd sådan progression från Hendrix "Hey Joe".



mvh

2799
Demolåtar / SV: equality - Fendertest2
« skrivet: 06.03.2012, 10:24:45 »
Låter gött.. Soundet fungerar !!!
Snyggt.


mvh

2800
Här är en artikel jag översatt till svenska som kanske kan vara intressant.
Ibland kan egentligen samma sak stå två gånger fast beskrivet med andra ord så om man inte hajjar allt är det okey.
Kan man kvartscirkeln/kvintcirkeln förstår man mycket av detta.
Det förutsätter att man kan kadenserna och ackordsgrupperingarna-Tonika,Subdominant och Dominant.(se Wikin)

Den är tilllämpbar på både modal teori såväl som på den mer klassiska tonala teorin.

Översatte den för egen del därför att jag tycker den är bra och täcker in vad hela min nya tjocka bok gör. :lol: (fast det är ju så klart förklaringar och övningsuppgifter i den.) Delar artikeln med er.

Här är den :


Funktionell Harmonik och Reharmoniserings Grundregler


1.  Funktionsanalysens indelning i ackordsgrupperna Tonika, Subdominant och Dominant gäller alltid
    d.v.s t.ex ett subdominant ackord kan substitutionera för ett annat, ett dominant för ett dominant osv,
    inom tonarten.

2.  Diatoniska (Dia=hör till Tonisk=tonart) ackord kan användas när som helst..

3.  Kadensernas funktioner gäller alltid, så se inte förbi dem.

4.  Ackord som innehåller en liten sjua mellan R och 7 vill lösas nedåt av V:ackord

5.  Dominanta ackord vill lösas i Tonikan.

6.  IV kan lösas i I:ackord

7.  Diatoniska ackord kan lösas nedåt i kvartsgång till ett annat diatoniskt ackord.KontraParalell.

8.  Ett diatoniskt ackord kan bytas mot ett annat så länge de har minst 2 toner gemensamt.

9.  VII ackordet spelas som VII7-5 när det substitutionerar för V:ackord.

10. Om ett ackord kan vara substitut kan orginal ackordet lämnas kvar och substitutackordet kan spelas före
    eller efter det.

11. När vi har en ii-V progression kan den förenklas till V

12. Alla ackord utom sus och dim kan föregås av ett dominantackord en kvint ovanför.

13. Alla ackord kan föregås av ett dim ackord ett halvt steg nedåt.

14. V7 ackord kan bytas ut mot ett nytt V7 ackord spelad ett tritonussprång uppåt .

15. Alla dur och moll ackord kan föregås av dim ackord byggt på samma rot utan att ha effekt på målackordet.

16. iv kan substitutionera för IV i en IV-I progression.

17. I molltonarter kan diatoniska ackord till harmonisk moll eller Äkta mollanvändas när som helst.

18. När tonikan är ett mollackord med en Sekundär Dominant kan b5 användas på ii och b9 och b13 på V ackordet
    för att förstärka känslan av en molltonart - dorisk.

19. En molltonart kan använda IV eller VI ackord från Melodisk moll skalas harmonisering.

20. En molltonart kan låna ackord från mediantens tonart.ex I ackordet mot I ackordet i mediant.





Mycket basic men ändå mycket användbar checklista/lathund när man skall harmonisera eller reharmonisera sina vanilj/grund ackord, eller hur ???
Tveka inte att fråga om du undrar över någon av punkterna, så skall jag försöka svara..


mvh



Sidor: 1 ... 76 77 78 79 80 81 82 83 84 ... 89