Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Clemens

Sidor: 1 ... 71 72 73 74 75 76 77
2591
Studio, produktion och övrigt / SV: Spela in trummor via MIDI
« skrivet: 01.05.2007, 14:55:37 »
Som sagt...midi är bara signaler...vilken ton, hur hårt, pitchbend och vilket program som ska spelas...och en massa annat, men inget ljud. När du spelar upp midifiler i datorn så omvandlar datorn koderna till ljud med sitt standard midi ljud. Sen kan du öppna midifiler i cubase och välja vilket ljud som helst som du har tillgång till. Se midi som en pianist med noter, men de behöver ett piano för att låta.

Ljudet är det som kommer ut ur synthens output och är bara, just ljud.

Du säger att du vill omarbeta i cubase.

Spela in varje ljud för sig, så att det blir samplat i datorn.
Fixa med de små boxarna att starten är där ljudet börjar på ljudfilen.
Sen kan du ta alla dessa ljud och bygga ett flera spår stort trumkomp precis du vill ha det. Sen mixar du ner det till ett spår eller drar dem till ett grouptrack för att få bättre koll på det.

Och för att förstå vad jag menar med boxar och cubase, gör tutorialen och klicka dig runt i programmet så du får känn på det.
Lycka till...
Nu ville ju Monocerotis utgå från det färdiga trumkompet i synthen, men kunna editera det färdiga trumkompet i Cubase med synthen som ljudkälla... I ditt "case" måste han ju bygga upp kompet från grunden..

Jupp..men det är det ett enkelt sätt att kunna omarbeta kompet och ha kontroll på det.
Om man vill bygga upp bra trumkomp och ha kontroll så är det bättre att göra midi
programmeringen i Cubase och använda synthen som ljudkälla. Ett midispår för varje
"trumma". Om det inte är möjligt att muta varje instrument ( trumma) för sig i synthen
när det sedan gäller audioinspelning så går det ju att muta midikanalerna om midi-inspelningen är gjord på separata kanaler och på så sätt spela in audio spår för spår...

2592
Studio, produktion och övrigt / SV: Spela in trummor via MIDI
« skrivet: 01.05.2007, 13:49:41 »
Som sagt...midi är bara signaler...vilken ton, hur hårt, pitchbend och vilket program som ska spelas...och en massa annat, men inget ljud. När du spelar upp midifiler i datorn så omvandlar datorn koderna till ljud med sitt standard midi ljud. Sen kan du öppna midifiler i cubase och välja vilket ljud som helst som du har tillgång till. Se midi som en pianist med noter, men de behöver ett piano för att låta.

Ljudet är det som kommer ut ur synthens output och är bara, just ljud.

Du säger att du vill omarbeta i cubase.

Spela in varje ljud för sig, så att det blir samplat i datorn.
Fixa med de små boxarna att starten är där ljudet börjar på ljudfilen.
Sen kan du ta alla dessa ljud och bygga ett flera spår stort trumkomp precis du vill ha det. Sen mixar du ner det till ett spår eller drar dem till ett grouptrack för att få bättre koll på det.

Och för att förstå vad jag menar med boxar och cubase, gör tutorialen och klicka dig runt i programmet så du får känn på det.
Lycka till...
Nu ville ju Monocerotis utgå från det färdiga trumkompet i synthen, men kunna editera det färdiga trumkompet i Cubase med synthen som ljudkälla... I ditt "case" måste han ju bygga upp kompet från grunden..

2593
Studio, produktion och övrigt / SV: Spela in trummor via MIDI
« skrivet: 01.05.2007, 13:07:26 »
Bara så du inte blir besviken om detta skullee funka:

Du kommer inte få samma trumljud som på ditt klaviatur utan enbart själva rytmen/kompet du spelatin!

Det är inte ljuden som skall överföras utan midi-informationen som trumkompet är uppbyggt av, Ljudkällan kommer fortfarande vara keyboardet i det här fallet..samma trumljud alltså..

2594
Studio, produktion och övrigt / SV: Spela in trummor via MIDI
« skrivet: 01.05.2007, 00:31:39 »
Först måste du ju kolla om det är möjligt att göra midi-dumpen, egentligen inte en midi-dump
utan en "transmit midi data",fel av mig. Borde vara något sådant du skall leta efter i synthmanualen. Har ett Motifrack där man kan göra detta med apreggio-midi-data. Har dock inte gjort detta själv då jag inte haft något behov. Kolla här! http://studioforum.idg.se/forum/thread.jsp?forumid=15&rootid=385515&viewmode=1
   

2595
Studio, produktion och övrigt / SV: När blir musik kommersiell?
« skrivet: 30.04.2007, 12:41:34 »
När det gäller ABBA tycker jag idag att den musiken är totalt "själslös", bara yta, Ted Gärdestad däremot
tycker jag bättre om i dag ( förutom vissa schlagerbidrag ) ABBA lyckades väl göra den mest ultimata kommersiella musiken vilket jag tycker sker på bekostnad på trovärdigheten...


Kul att du uppfatta T G på det sättet. Kan det inte svänga fast det inte är trovärdigt och trots det är kommersiellt? Jag menar klart att de, eller rättare Benny, måste själv ha gått igång på Dancing Queen, pianosolot i Ciquitita, Knowing me knowing you (deras bästa i mina öron)?
Måste musik vara seriös, trovärdig eller kan det räcka med ett rent underhållningsvärde kanske?

Jo, det kan nog svänga... sorgligt att T G inte finns kvar.. När "faen" blir gammal blir han okommersiell.. ehh... hur var det nu?..   

2596
Studio, produktion och övrigt / SV: När blir musik kommersiell?
« skrivet: 29.04.2007, 21:44:10 »
Oj, vilket inlägg Nordenstam...Internet som ju slår tillbaka en hel del på skivbolagens/förlagens agerande och mot artisters/upphovsmäns inkomster öppnar ju upp för mer okommersiell musik, helt enkelt för att folk kan agera "skivbolag" själva. Detta är ju ingen nyhet, men det hela blir mer uppenbart när man sitter och funderar... Frågan är ur det här perspektivet om inte alla "gratisnedladdningar" är en förutsättning för att okommersiell musik ska utvecklas..

2597
Studio, produktion och övrigt / SV: När blir musik kommersiell?
« skrivet: 29.04.2007, 16:24:03 »
Citera
Det är ganska intressant att det inom musik ses som så fult att ha sina potentiella kunder (publiken) i åtanke när man tillverkar varan (gör musik). I de absolut flesta brancher så gäller parollen "kunden har alltid rätt"; är kunden inte nöjd med varan så är det varan det är fel på. Många musikskapare (och -lyssnare) av den mer idealistiska typen tycks dock ofta anse att det istället är fel på kunden. Detta synsett kanske även finns inom vissa andra kulturyttringar och konstarter (om man nu kan kalla populärmusik för konst – det är dock en annan diskussion).

Om man menar att 'allt är ett och samma' så kan man säkert resonera och försöka följa vad som anses vara den bästa företagsmodellen och bekänna sig till synsättet att "kunden har alltid rätt". Om musik enbart av en anses vara en produkt - som alla andra produkter/tjänster - som skall säljas och ge medel till det liv man önskar bekosta.

Man kan säkert göra bra musikprodukter på det sättet och det har gjorts. Men kanske behövs det även i denna företagarmodell lite lidelse och egenart. Att bara följa och försöka kundanpassa tror jag inte fungerar så bra. Åtminstone inte överlag och för det mesta.

Själv har jag inte den grundsynen på musik eller annan "konst". Jag är mer intresserad av egenart och lidelse. Att inte följa 'kunden som har ju alltid har rätt' för sig - för vem kan säga något annat. Utan skapa den musik man vill och strävar efter. Allt annat är en stor kompromiss.

Det är väl just det som ger artister/musiker respekt. Man jobbar enträget vidare med sin grej utan att snegla på ev. publik/förlag/skivbolag. Det är snarare lyssnarna/publiken som får rätta sig efter upphovsmakaren och inte tvärt om.. och om tycke uppstår blir det kommersiellt :rolleyes:

2598
Studio, produktion och övrigt / SV: Spela in trummor via MIDI
« skrivet: 29.04.2007, 16:14:34 »
Du kan göra en midi-dump till Cubase. Alltså bara föra över själva midi-informationen för trummorna. Kolla i manualen för din synth om det är möjligt...sen kan du fortsätta editera midiinformationen i Cubase med din synt som ljudkälla, om det nu var det du ville..

2599
Studio, produktion och övrigt / SV: När blir musik kommersiell?
« skrivet: 29.04.2007, 14:52:49 »
Alltså, fattar ni inte?

ALL musik som går att köpa är kommersiell.

Punkt slut!
Om man ser till den strikta betydelsen av "kommersiell" så är ju det rätt. Men "kommersiellt" har fått en annan betydelse speciellt inom musik och konst,för många en negativ betydelse. Om allt var svart och vitt så kan man ju resonera som du gör...

2600
Studio, produktion och övrigt / SV: När blir musik kommersiell?
« skrivet: 29.04.2007, 14:37:57 »
Abba skälldes för att vara kommersiella när det begav sig, även av mig. Jag tycker det är fantastisk musik idag. Likadant med Ted Gärdestad, "en produkt" sades det och man fattar att hans låtar håller minst i hundra år till. Grejen är att båda var kommersiella och höll hög musikalisk kvalitet. Det finns inget motsatsförhållande mellan dessa. Varför skulle det göra det? Sedan kan man förundra sig över hur sånt som låter skit kan sälja enormt och spelas på radion till mer än illamåendenivå. Sådant förbryllar mig mer än kvalitet som säljer eller inte säljer alls om nu musik säljer ö h t idag.
När det gäller ABBA tycker jag idag att den musiken är totalt "själslös", bara yta, Ted Gärdestad däremot
tycker jag bättre om i dag ( förutom vissa schlagerbidrag ) ABBA lyckades väl göra den mest ultimata kommersiella musiken vilket jag tycker sker på bekostnad på trovärdigheten...

2601
Studio, produktion och övrigt / SV: När blir musik kommersiell?
« skrivet: 28.04.2007, 23:04:37 »
En liten reflektion... Många av oss går till jobbet varje dag, tar skit från kunder, har en ovanligt sjuk chef mm mm.. Dock gör vi detta för att dra in pengar. Kommersiellt så det förslår...Vad är då skillnaden mot att göra kommersiell musik?

2602
Studio, produktion och övrigt / SV: När blir musik kommersiell?
« skrivet: 28.04.2007, 22:50:56 »
Ett litet citat från en engelsk wiki:

Commerce comprises the trading of something of economic value such as goods, services, information or money between two or more entities. Commerce functions as the central mechanism which drives capitalism and certain other economic systems (but compare command economy, for example). Commercialization or commercialisation consists of the process of transforming something into a product, service or activity which one may then use in commerce.


Dvs. så fort musiken säljs blir den kommersiell :)


h.  Johan

Alltså är all musik kommersiell fast begreppet är missbrukat?

2603
Studio, produktion och övrigt / SV: När blir musik kommersiell?
« skrivet: 28.04.2007, 22:48:36 »
Assar svarade iofs på frågan,,, men "komersiell" musik i min öron har verkligen ingen plats i min skivhylla!

Om jag rannsakar mig riktigt, har jag något som är komersiellt? Enya kanske? Diana Krall? Depeche Mode?

Vi är nog snubblande nära tråden om "midi eller riktiga instrument"?

Jag gör ingen komersiell musik! Hur vet jag det? Jo för jag har inte tjänat en endaste spänn på den!! Om "Bert Karlsson" skulle säga till mig hur jag skall spela för att han skall tjäna pengar åt "oss" på resultatet...  då är det dags att tänka efter ordentligt! Vill jag att det över huvud taget skall vara komersiellt???
Kommersiell musik= dra in kulor med andra ord? eller menar du att du inte vill tjäna pengar överhuvudtaget på din musik?

2604
Studio, produktion och övrigt / När blir musik kommersiell?
« skrivet: 28.04.2007, 22:02:07 »
Vad är kommersiell musik? Vilka kriterier skall vara uppfyllda? Är musiken kommersiell för att den tilltalar många, eller är det "baktanken" som räknas? Motsatsen skulle då vara icke kommersiell musik= tilltala få,svårlyssnad...eller..?

2605
Studio, produktion och övrigt / SV: KONSTTRÅDEN
« skrivet: 28.04.2007, 18:34:11 »
Speglar hit och dit, kanske kanske inte men vad som är på tapeten och i framförallt de yngre leden som ju är de köpstarka (med hjälp av morsans/farsans plånbok) styrs väl ändå av marknadskrafterna, annars skulle de inte överleva och hjulen skulle sluta snurra (gud så skönt med lite paus och eftertanke) men det kommer inte att ske i våran livstid är jag rädd...
Att pöbeln är dum vet väl alla!
 B)
Men lustigt nog, konsten verkar inte vara fast i samma marknads-karussel..kanske för att konst inte direkt (finns säkert undantag ) "marknadsförs" mot tonåringar som en köpstark homogen grupp. Utbudet av konst borde i så fall vara mindre kommersiellt än musik,marknadkrafterna styr inte över vad som kan anses som god konst, mer marknadsföring av konstnären själv än själva konsten som presteras..därav stora svårigheter att definiera konst ?

2606
Studio, produktion och övrigt / SV: KONSTTRÅDEN
« skrivet: 28.04.2007, 16:58:39 »
Den riktigt intressanta musiken kommer aldrig fram i vårat äckliga mediasamhälle...
Kan hålla med om det, men varför gör den inte det?
[/quote

Därför att den inte säljer!
Och varför säljer den inte?

Därför att det är synd om människan som August sade...folk är dumma helt enkelt, gemene man alltså, kanske inte just du och jag men väl massan=köpkraften som har kapitalet och som media lurar i vad dom skall digga genom diverse utstuderade livsstilsknep gamla som gatan fast värre än någonsin!
Intressant, så utbudet, den mägnd som produceras ( musik/konst ) speglar hur smart befokningen är..

2607
Studio, produktion och övrigt / SV: KONSTTRÅDEN
« skrivet: 28.04.2007, 16:32:22 »
Exakt så är det Hellpig, trendoffer/trendsättare är väl ungefär lika med kräkmedel - oftast, kommuner/landsting och allehanda instutitioner öser stålar på ren skit rent ut sagt, bara det är k-rumpastämplat som du säger!

Jävla fjantar är vad dom är med vissa få undantag såklart, salongshoror och rätt och slätt psykopatiska narcissistprimater utan minsta talang förutom att lukta sig till stålarna i tiden...

 ;)

Hmm.. så när en konstnär drar in stålar så är det slut med konsten...

Jag vet inte om det måste vara så (tvivlar på det...) men många gånger är det väl så. Inte minst med musiker (jag räknar musik till området konst rent generellt); många band är ju riktigt bra tills de upptäcks. Sedan blir de rika, feta o lata och behöver inte brinna för sitt skapande och då blir de ointressanta. Snackar rent generellt nu, det finns ju de som klarar av att producera bra musik under långa tider.
Men om man slutar producera "bra" musik säljer man lika bra då? bara på sitt namn? När man blir "ointressant" rasar väl försäljningen?

Jisses, nu har jag fastnat i den här tråden verkar det som! :) Vad är "bra musik" då? Vill man sälja får man ju i regel skapa lätttillgänglig musik som fastar direkt. Jag säger inte att det är lätt men för mig är det sällan så intressant. Å andra sidan lyssnar jag på en del enkel o okomlicerad musik också... jag varken orkar eller hinner gå in på hur jag ser på detta i djupet nu. Jag är bara inte intresserad av FM-vänlig, massproducerad trallpop. Jag säger inte att jag kan göra det (hade jag kunnat hade jag väl varit ekonomiskt oberoende nu!) men det talar inte till mig helt enkelt. Se min godisliknelse ovn...

Vad jag menade var att när du som konstnär/artist/musiker inte längre levererar det du blev känd på
så kan du säkert leva på ditt namn ett tag, men blir ohållbart i längden..

2608
Studio, produktion och övrigt / SV: KONSTTRÅDEN
« skrivet: 28.04.2007, 16:29:12 »
Den riktigt intressanta musiken kommer aldrig fram i vårat äckliga mediasamhälle...
Kan hålla med om det, men varför gör den inte det?
[/quote

Därför att den inte säljer!
Och varför säljer den inte?

2609
Studio, produktion och övrigt / SV: KONSTTRÅDEN
« skrivet: 28.04.2007, 16:23:55 »
Den riktigt intressanta musiken kommer aldrig fram i vårat äckliga mediasamhälle...
Kan hålla med om det, men varför gör den inte det?

2610
Studio, produktion och övrigt / SV: KONSTTRÅDEN
« skrivet: 28.04.2007, 16:18:30 »
Exakt så är det Hellpig, trendoffer/trendsättare är väl ungefär lika med kräkmedel - oftast, kommuner/landsting och allehanda instutitioner öser stålar på ren skit rent ut sagt, bara det är k-rumpastämplat som du säger!

Jävla fjantar är vad dom är med vissa få undantag såklart, salongshoror och rätt och slätt psykopatiska narcissistprimater utan minsta talang förutom att lukta sig till stålarna i tiden...

 ;)

Hmm.. så när en konstnär drar in stålar så är det slut med konsten...

Jag vet inte om det måste vara så (tvivlar på det...) men många gånger är det väl så. Inte minst med musiker (jag räknar musik till området konst rent generellt); många band är ju riktigt bra tills de upptäcks. Sedan blir de rika, feta o lata och behöver inte brinna för sitt skapande och då blir de ointressanta. Snackar rent generellt nu, det finns ju de som klarar av att producera bra musik under långa tider.
Men om man slutar producera "bra" musik säljer man lika bra då? bara på sitt namn? När man blir "ointressant" rasar väl försäljningen?

2611
Studio, produktion och övrigt / SV: KONSTTRÅDEN
« skrivet: 28.04.2007, 16:12:25 »
Frågar ni mig, är det meningslöst att sätta ord på saker som är så subjektiva att de inte kan definieras. Så i stället för "konst "kan man slå ihop musik, måleri, historieforskning, rulltrappsmontering etc till ett enda "skapande". Sen om och hur detta skapade berör mig eller andra är rätt ovidkommande för skaparens (eller "konstnärens") del, eftersom det är just själva skapandet som är det viktiga. Blabla sludder sludder...

Kan du verkligen inte se någon skillnad mellan t ex Warhols soppburkar och en rulltrappa?

Det är klart att man kan se skillnaden men frågan är om inte rulltrappan (rent av i sin dagliga användning) är mer konst än Warhols massproducerade popkonst. Fast det handalr ju inte om hur bra något är när det gäller konst. Eller i alla fall inbillar jag mig att det är så. När en ny konstnär kommer upp så gäller det att det s.k. etablissemanget stämplar sitt "G" i hans rumpa. Sedan kan vem som helst betala vad som helst för vad som helst som den G-stämplade konstnären producerar. För då är han helt enkelt godkänt. Ett system så kass att man kan kräkas på det.

En något förenklad syn på konsten.. Byt ur "konst" mot "musik", "artist" i ditt resonomang, blir resultatet det samma?

2612
Studio, produktion och övrigt / SV: KONSTTRÅDEN
« skrivet: 28.04.2007, 16:08:57 »
Exakt så är det Hellpig, trendoffer/trendsättare är väl ungefär lika med kräkmedel - oftast, kommuner/landsting och allehanda instutitioner öser stålar på ren skit rent ut sagt, bara det är k-rumpastämplat som du säger!

Jävla fjantar är vad dom är med vissa få undantag såklart, salongshoror och rätt och slätt psykopatiska narcissistprimater utan minsta talang förutom att lukta sig till stålarna i tiden...

 ;)

Hmm.. så när en konstnär drar in stålar så är det slut med konsten...

2613
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 27.04.2007, 09:19:02 »
Både 04:orna och 05:orna har blivit rejält prissänkta från Jam sedan ett par månader sen...

2614
Studio, produktion och övrigt / SV: USB Dongle key & backup
« skrivet: 26.04.2007, 16:56:07 »
Du kan inte säkerhetskopiera licenserna, bara "överföra" liceser till en annan USB-nyckel. Var rädd om USB-nyckeln, stora problem om den försvinner!  

2615
Studio, produktion och övrigt / SV: Klistra X antal gånger
« skrivet: 25.04.2007, 22:12:00 »
Markera parten , Ctrl+k

2616
Helt klart är att "elnätsbredband" skapar störningar, det är ställt utom allt tvivel. I vilken utsträckning är dock omdebatterat, frågar man tillverkarna och distrubutörerna är det inga problem, frågar man de som blir störda är det givetvis ett större problem...

Värst är det fär kortvågsradio, det har gjorts undersökningar som visar att ett utbrett användande av detta sätt att distribuera data, (BPL/PLC), skulle störa ut kortvågsmottagningen över stora landområden, utan att gå in på detaljer.

Samma frekvenser kan också skapa störningar i audioutrustning, det är därför det sitter RFI-filter, i alla fall i bättre, audioutrustningar.

Jag skulle själv inte, av samma anledning som jag inte använder switchade nätaggregat i studion, använda den här typen av datadistribution.

"De som blir störda". vad är det för problem dom råkar ut för? (Nu menar jag då man har nätverket i
 huset )

2617
Det där med två elcentraler låter skumt. Går det att utveckla lite?

Hur funkar det med faserna? Det är ju trefas in i centralen, och sedan ligger väl säkringsgrupperna fördelade på dessa tre faser, men funkar nätverket över alla säkringsgrupper ändå...?

I mitt hus (förutom där strömen kommer in till huset, 3-fas central) finns två centraler den ena för förser bergvärme, garage, en del av nedervåningen med ström, den andra övriga utrymmen. Vad jag ville säga är att det inte funkar i de kontakter/uttag "utanför" den central som nätverket tillhör, kanske självklart men än då...  Har inga som helst problem med störningar. Vad som händer med kortvågsradio och korrision har jag inte en aning om, funkar hur bra som helst i alla fall...   

2618
Använder Netgear, kostar ca 370 st. Funkar hur bra som helst.. Har både jordade och ojordade utag. Inga störningar. Det enda man bör veta är att nätverket måste ligga på samma "elcentral"
Har du två "elcentraler" så blir det två "nätverk". Har inte koll exakt på hastigheten, men bredbandet är lite snabbare än trådlöst som jag hade förut.

2619
Studio, produktion och övrigt / SV: Import audio i Nuendo
« skrivet: 21.04.2007, 18:52:04 »
Själv skall jag grilla ute i kväll.... :rolleyes:

2620
Studio, produktion och övrigt / SV: ESI nEar04 studiomonitorer
« skrivet: 21.04.2007, 09:43:21 »
Har ESI nEar05 experience och tycker dom är OK, Tydliga och distinkta framförallt på sång. Inget man "drar på med", låter bättre vid lagom hög lyssning, borde väl egentligen kombineras men en subbas. Eftersom 04:orna är mindre blir det ännu mer viktigt, Slutbetyg; inget som tar andan ur en men ok.

2621
Studio, produktion och övrigt / SV: Import audio i Nuendo
« skrivet: 20.04.2007, 23:50:43 »
Har du samma samplingsfrekvens i Nuendo som de filer du importerar?

2622
Studio, produktion och övrigt / SV: Gamla studio forum
« skrivet: 19.04.2007, 09:59:30 »
Klassik fälla nr:2, Det var bättre förr... Ställ denna fråga till folk under omorganisationer så svarar garanterat 98% att det var bättre förr... saker och ting måste få ta tid för att förändringar skall accepteras, uthållighet alltså..  I och med att "Studio Forum" nu själva vacklar när det gäller nya forumet finns ingen återvändå.. Starta upp ett NYTT Studio forum, annars försätter sig Olsberg och co i en ohållbar situation där förtoendet åker rätt ner i källaren..

Men om man jämför Studios "gamla" forum o det nya communityt så var det bättre förr. Men eftersom de inte lagt ner det gamla forumet så är det bättre nu också. It's a win-win situation, skulle man kunna säga. ;)
Frågan är om du hade sagt så om bytet varit tvärtom...

Jag trodde det framgick att det hade jag inte sagt eftersom jag redan från början tyckte att communityplatsen var en sämre produkt än gamla Studioforumet. Skall inte mala mer om detta här för jag har ventilerat nog om det.
Vad jag menade var att om du från början var van vid communityplatsen och nyheten var det  gamla Studiforumet, hur skulle du reagerat då..vad jag vill säga är bara att förändringar till en början kan upplevas väldigt negativt för att sedan bli accepterade.. Men jag tänker inte heller fundera så mycket mer på det här, tycker att kontrollrummet fungerar bra villket är det viktiga nu...    

2623
Studio, produktion och övrigt / SV: Gamla studio forum
« skrivet: 18.04.2007, 23:57:28 »
Klassik fälla nr:2, Det var bättre förr... Ställ denna fråga till folk under omorganisationer så svarar garanterat 98% att det var bättre förr... saker och ting måste få ta tid för att förändringar skall accepteras, uthållighet alltså..  I och med att "Studio Forum" nu själva vacklar när det gäller nya forumet finns ingen återvändå.. Starta upp ett NYTT Studio forum, annars försätter sig Olsberg och co i en ohållbar situation där förtoendet åker rätt ner i källaren..

Men om man jämför Studios "gamla" forum o det nya communityt så var det bättre förr. Men eftersom de inte lagt ner det gamla forumet så är det bättre nu också. It's a win-win situation, skulle man kunna säga. ;)
Frågan är om du hade sagt så om bytet varit tvärtom...

2624
Studio, produktion och övrigt / SV: Gamla studio forum
« skrivet: 18.04.2007, 23:42:00 »
Klassik fälla nr:2, Det var bättre förr... Ställ denna fråga till folk under omorganisationer så svarar garanterat 98% att det var bättre förr... saker och ting måste få ta tid för att förändringar skall accepteras, uthållighet alltså..  I och med att "Studio Forum" nu själva vacklar när det gäller nya forumet finns ingen återvändå.. Starta upp ett NYTT Studio forum, annars försätter sig Olsberg och co i en ohållbar situation där förtoendet åker rätt ner i källaren..

2625
Studio, produktion och övrigt / SV: Gamla studio forum
« skrivet: 18.04.2007, 21:39:26 »
Jag tror det blir oerhört svårt att " skruva tillbaka klockan " Folk har upptäckt nya forum och etablerat sig där. "Fällan" är ganska klassik, dvs att ändra ett vinnande koncept. Möjligtvis kommer man nog att "hälsa på" lite då och då.   
Då missförstår du mig :) Jag vill inte skruva tillbaka klockan, jag vill skruva fram den till rätt tid, där vi inte hamnade med nya sajten.
Om folk inte kommer tillbaka, må så vara. När jag startade forumet 2003 så fanns redan andra musikerforum (varav de flesta ju finns kvar) och jag drog mig inte för att starta ett nytt. Inledningsvis fick vi exempelvis mycket skit för att ha så enormt många avdelningar, men det var ett koncept som fungerade. Jag gör det jag tror på. Tror jag inte på det så gör jag något annat. Så enkelt är det :)

Och jag tror fortfarande på ett forum för Studio!

OK.. men jag läste här att man ev. "öppnade" för att gå tillbaka till gamla forumet.. Självklart finns det plats för ett forum för Studio men då tycker jag personligen att man bör satsa på nya intressanta funktioner som gör forumet unikt..alltså nya funktioner som överraskar..

Sidor: 1 ... 71 72 73 74 75 76 77