Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - HomoNeophilus

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12
211
Om kontrollrummet.com / SV: Diskussion ang kontrollrummet @ MySpace
« skrivet: 03.10.2007, 13:11:23 »
kjamas heter det.

212
Demolåtar / SV: Div & EQ - Tanken (gånglåt)
« skrivet: 03.10.2007, 12:32:33 »
Jag är inne på Johans spår, cleanare, med bara gitarr och sång. Subtila orkesterarrangemang skulle funka också men nu står de ut så mycket och då ökar kraven nåt väldigt på att det ska låta realistiskt och tyvärr gör det inte riktigt det i nuvarande arrangemang.

213
Demolåtar / SV: forgiven-karl -Wernborg
« skrivet: 03.10.2007, 12:24:43 »
Mysig låt! Tycker skumheterna gärna får finnas kvar...

Det enda jag tänker på är nån effekt på sången, låter som ett delay en oktav upp eller nåt. Det borde nog antingen vara tydligare och mer som en skum effekt eller försvinna, beroende på vad man är ute efter. Fast jag vet inte... Det är lite snyggt ändå.

214
Studio, produktion och övrigt / SV: för lite ram-minne?
« skrivet: 03.10.2007, 11:16:40 »
Med de specarna borde du inte ha några problem så länge du kör på rätt drivrutiner. Det låter som det är problemet.
Se till att du har senaste till Julia inlagt och att de är valda i Cubase.

215
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase SL & reason
« skrivet: 03.10.2007, 09:42:04 »
Kolla in Hammer här:
http://www.petertools.com/

Ska visst gå med ASIO4ALL ocskå.

216
Studio, produktion och övrigt / SV: Jag känner mig lite ensam...
« skrivet: 02.10.2007, 23:23:09 »
Hade nästan glömt bort det! Men fick ihop lite nu! Hoppas det hjälper!

217
Studio, produktion och övrigt / SV: Dagens blandade plugintips
« skrivet: 02.10.2007, 16:32:19 »
Jag är själv inte mycket av en sidechainare, men varför inte göra ett försök själv?

218
Studio, produktion och övrigt / SV: Jag känner mig lite ensam...
« skrivet: 02.10.2007, 15:48:37 »
Kan försöka få ihop nåt när jag kommer hem...

219
Studio, produktion och övrigt / Dagens blandade plugintips
« skrivet: 02.10.2007, 14:39:31 »
http://www.stillwellaudio.com/
Hittade idag och tänkte testa när jag kommer hem...
Inte alltför dyra och går att testa begränsningslöst.

220
Studio, produktion och övrigt / Dagens synthplugintips
« skrivet: 02.10.2007, 14:35:13 »
Vad har dessa VST-synthar fått sin inspiration av, tro...?

Hur som helst, gratisgrejer som verkar hur trevliga som helst! Testade de bara kort igår innan jag gick och sov men verkar riktigt bra!

http://www.glenstegner.com/softsynths.html

221
Ah, 1978! Och så lite Kruder&Dorfmeister på det.
Basen är snygg, tycker jag! Vet inte hur den lät förut men visst har man hört bassister spela så här!
Flöjten är underbar, stråket ligger snyggt i bakgrunden.

Jag har lite svårt att avgöra mixen i de kassa lurarna jag har men det låter bra!

222
Det känns som diskussionen inte leder nån vart, vi har varsitt sett att se på saken. Men jag tycker det är intressant att se hur du ser på detta! Och det är också nyttigt att så att säga renodla sin egen syn på det...

Pengar och tid, ja...
Jag måste säga att om man inte anser sig kunna lägga tid och/eller pengar på detta bör man satsa på en annan karriär. Vilken väg man än tar så kommer det att spenderas åtminstonde mycket tid, troligen en hel del pengar (vilket målet förstås är att tjäna tillbaka i så fall).

Kontakter
Vilken typ av kontakter menar du att man behöver? Jag håller alltså antagligen med, i alla fall till viss del, men den allra viktigaste kontakten är ändå en bra relation med sin publik. Mer idag än någonsin.

TV och radio
Problemet med TV och radio är att det är lika mycket brus där som någon annanstans. Människor litar inte på TV och radio som gatekeepers. De som får sitt huvudsakliga musikbehov tillfredställt av radio är i huvudsak människor som inte är musikintresserade. Musik är för väldigt många, och framför allt i den yngre generationen, också identitetsbyggande. De som är musikintresserade vill inte lyssna på det som "alla andra" lyssnar på. De hittar musik på andra sätt.
Vilka? Jag har nämnt rätt många... Vänner är kanske det mest säkra kortet. Musikbloggar, kolla exempelvis http://hypem.com/ (som är en spindel i nätet vad gäller musikbloggar)
Vare sig du vill nå den stora massan eller inte måste du först nå de musikintresserade.

Marknadsföring och marknadsundersökning...
...behöver inte vara dyrt, särskilt tidskrävande eller svårt att genomföra.
Scenario: Du har idag 100 lyssnare, ditt mål är att nå 10 000 lyssnare. Steg 1 är inte att nå 10 000 människor, det kanske är steg 10! Steg 1 bör vara att nå 200 eller 500 nya lyssnare. Kartlägg de 100 du har (av vilka de flesta du lär ha en hyfsat nära relation till) och bygg en plan utifrån detta. Kartlägg inte 100 000 slumpvist valda människor! De flesta av dessa har antagligen inget intresse av din musik!

Talang och kvalitet...
...är det VIKTIGASTE AV ALLT! Inte för de som inte bryr sig. Inte för de som lyssnar på MixMegapol (= alla i Småland). Men för de som är intresserade av musik är det så.
Gjort allt du kan för att nå ut? Inte lyckats? Kanske är det så att din musik inte är tillräckligt bra (inget angrepp alltså, jag menar inte dig personligen förtås, utan i allmänhet)! Ärligt talat är det till och med troligt att det är så. Hur många har den självinsikten att man kan se var på skalan man ligger? Läs Hellpigs inlägg. De flesta som tillhör gruppen som är kassa tror att de tillhör gruppen av 100 talet unika talanger. Det är lätt att se hos andra, inte lika lätt hos sig själv.
Därför är det förstås jättebra att jobba med någon eller några som verkligen tror på ens musik, vare sig det är ett skivbolag/label eller en manager eller en musikjurist eller en klubbägare eller en vän (som man litar på).

Så om vi går tillbaka till de där 100 första lyssnarna. Hur många av dem lyssnar för att de är polare och hur många för att de faktiskt tycker musiken är skitbra? Eftersom musik är så identitetsförankrat är det bara de som tycker musiken är skitbra som kommer sprida den vidare till andra.
Inser man någonstans på vägen att man inte har talang, inte gör musik som håller en hög kvalitet, bör man kanske tänka om ifall musik är den karriär man ska satsa på. Fortsätt gör musik, men se det som en hobby. En dag kanske det vänder.
Likaså, är man inte SJÄLV beredd att lägga tid och/eller pengar på detta, är det troligt att någon annan kommer vilja göra det?

223
Claes: Likadant på min lilla Bruhsinger. Vad brukar det ställa till med för problem att köra två ingångar samtidigt?

224
Studio, produktion och övrigt / Ölflaskssamplingar helt gratis
« skrivet: 30.09.2007, 16:16:00 »
Samplade lite ölflaskor som jag tänkte använda i en remix jag håller på med...
Det enklaste var att göra en NNXT-patch av det, så jag tänkte jag kunde dela med mig av resultatet.

Går förstås att använda även utan Reason om man vill det. Ton står utsatt på varje sampling, vilka ligger i 24bit/48kHz.
RAR-fil på ca 10Mb.

http://www.pantunes.se/blandat/SampledBeerBottlesNNXTPatch.rar

225
Du kan använda båda samtidigt även om det kanske inte är att rekommendera. Det är alltså ingenting som bryter den ena när den andra är inkopplad utan båda kommer låta samtidigt (testa så märker du). Sen kanske det kan bli andra typer av problem, det vet jag inte. Om inte annat kommer du få dra mycket i gainratten eftersom du antagligen får rätt olika innivå på line resp mik.

226
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder på basfällor
« skrivet: 29.09.2007, 03:28:57 »
http://www.gearslutz.com/board/low-end-theory/87464-how-i-built-my-bass-traps.html
http://www.gearslutz.com/board/low-end-theory/132851-another-diy-basstrap-project.html

227
Men...
Vad menar du är fel med de idéer jag gett som exempel?
Vad menar du med stor?
Om man har ambitionen att bli en av de få akter som spelas på radio, hur menar du att man kommer dit (om vi bortser från Idol då)?

228
Mmm... pratar inte om just "min" publik, utan rent allmänt.
Hur vet man vilka som lyssnar på vad o var de finns?
Jag menade också rent allmänt, att det är olika beroende på vilken publik du (och du och du och du och hon och de) har.
Kort sagt: Gör en marknadsundersökning. Riktad marknadsföring funkar i allmänhet bättre än icke riktad, speciellt när man har begränsad budget.

Citera
Nej, jag hävdar att exponering i media funkar överlägset bäst. Det är ett kavlitetsfilter för säkert 80% av presumtiv publik.
Jag tycker inte riktigt det håller att media ägs - o SKA ägas - av endast idolakter.
Det pratas hela tiden om att skivindustrin måste anpassa sig - men mediabranschen då? Ska den gå åt andra hållet?
Det handlar om pengar. Mediabranschen kanske också skulle behöva anpassa sig om den var i en krissituation. Du eller jag kan inte påverka det här, hur mycket vi än skulle vilja. Det är bara att acceptera läget och göra det bästa av situationen.

Där jag tror du har fel är ordningen. Idag blir man inte stor genom att spelas på radio, man blir spelad på radio för att man är stor. Undantagen är få.
På majorbolagsnivå ser det förstås lite annorlunda ut, med lobbying osv. Vill man spela det spelet, varsågod att försöka! Börja med att läsa in dig på vad det innebär (ex i vissa lästips från en annan tråd) därefter kör hårt!

Jag håller kvar vid vad jag skrev: Mun till mun är effektivast (för de allra allra flesta). Och att göra sjukt bra musik.

Lägg alltså inte vikten på att försöka bli spelad i radio eller tv, lägg vikten på att ha en bra relation med dina lyssnare och att öka den skaran utifrån det du har. För de alla utom ett litet litet fåtal kommer det att ge betydligt mer.

229
Studio, produktion och övrigt / SV: Farligt för skärmarna?
« skrivet: 26.09.2007, 15:44:24 »
Värst är nog ändå när trummisen slänger stockar omkring sig.

230
Studio, produktion och övrigt / SV: Inspelningsteknik, tips
« skrivet: 26.09.2007, 15:43:27 »
Oj! Stor fråga...

Metronomtrummis ja... Till att börja med, fråga er varför ni spelar efter metronom. Måste ni? Vill ni? Har ni hört att det är så man gör? Är det för få ingångar så att ni inte kan spela alla samtidigt? Hur som helst, träna träna träna är självklart det bästa man kan göra. Metronom idag behöver heller inte vara BIIP-bipp-bipp-bipp utan man kan göra rytmer som är lättare att hålla sig tajt till.

Gyllene regeln: Spela bra... Se till att låtarna låter grymt i replokalen innan ni spelar in. För att få det att låta riktigt bra måste allt stämma överens, arrangemang och spelhantverk är viktigare än mikplacering. Hur man spelar beror ju på vad man spelar... Spela tajt, lämna plats åt varandra, lyssna. Ibland är det lättare att göra pålägg än att spela in tillsammans, beroende på lyssning och hur bra man kan låtarna.

231
Om du tycker att problemet är enkelriktningen av media, satsa på andra marknadsföringskanaler. TV och radio är inte det bästa sättet för alla nya akter att komma fram! Kanalerna som du påstår att "ingen" känner till har mångdubbelt fler användare än slumpvist valt svenskt tv-program som involverar musik. Hur når du dem?
Vilka kanaler tänker du på då?


Jag vänder lite på myntet.

AllEars är nåt som jag tycker faktiskt verkar funka. Och det pga draghjälpen o hypen i media. Utan det hade det varit som vilken liten musiksite som helst där bara de andra medlemmarna lyssnar...
Man kan ha mycket synpunkter på att man både kan agera artist OCH recenscent samtidigt, o att det blir väldigt mycket kliande på varandras ryggar - men ändå, det verkar funka hyfsat ändå.
Mediaintresse = värt att titta närmare på för gemene man.

Jag vet inte vilka kanaler som funkar bäst för just din publik och din musik. Det är ju det jag försöker säga: Det finns inga enkla snabba patentlösningar. Word of mouth brukar vara effektivast. Gör en profil av de som lyssnar på din musik. Var rör de sig? Vilka bloggar läser de? Vilka sajter använder de regelbundet? Vilka klubbar går de på? Det bör vara dina kanaler.

232
Tack för att du kommer med tips.Jag förstår att du inte vill kränga dina grejer på mig.Jag överväger mellan pluggen du tipsade om samt en Bass V-Amp Pro..Den sist nämnda verkar ju inte så tokig på papperet.Hartke bassen då,nja jag vet inte..Med en fristående lite dyrare burk så får jag ju andra möjligheter inspelnings mässigt,kompressorer etc..Hur dom fungerar kvalitetsmässigt är ju en annan fråga.

Men jag skall prova de tips jag får - så får vi se vad det blir...Har du Ampeg pluggen? Om så,är den komplicerad? Fastnar man i rattandets värld?

Mvh
Micael

Nu har jag inte testat V-Amp för bas men gitarrvarianten är jag föga imponerad av som mer än leksak. Vill man göra saker på budget står ju valet alltför ofta mellan att välja något som gör ett fåtal saker rätt bra eller många saker lite sådär. V-Ampen (i alla fall för gitarr) tycker i alla fall jag står för det senare.
Själv väljer jag i alla fall numera hellre nåt som gör en eller ett fåtal saker rätt bra...
Bas-V-amp fanns billigt här i alla fall: http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60022&annonceid=5188919

Ett tips är följande jag såg på Vendolin (har lite funderingar på den själv för att ha som gitarrstärkare, 5W är perfekt för hemma- eller mindre studiomiljö):
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60022&annonceid=5188838
Upp till 5W rörstärkare med line out, nån högtalarsimulering etc. Har du en gitarr- eller bashögtalare kan du dessutom koppla in den och både micka och lina. Utmärkt också för äkta slutsrörsdist på lagom ljudnivå.
Fan, nu blir jag ju sugen själv...

233
Nah, jag avvaktar hellre och hör vad andra har att säga. Folk kan ju tro att jag faktiskt kan nånting om det här när jag i själva verket bara är en observatör och spekulatör som försöker fatta hur fan saker och ting funkar för att kanske nån gång utnyttja det.
Eller som en eunuck: tror jag vet hur man gör men kan det inte själv.

234
Studio, produktion och övrigt / Kompoz
« skrivet: 25.09.2007, 21:11:41 »
http://www.kompoz.com/
Nån som sett eller testat detta?

235
Studio, produktion och övrigt / Lästips
« skrivet: 25.09.2007, 21:09:11 »
Tänkte det kan vara bra att samla lite litteratur eller sajter som kan vara nyttiga om man är medlem i den här branschen (vilket vi alla som skapar musik är på ett sätt).

* Musik som levebröd (Kent Wennman, Johan Ohlin, Per Boysen) http://www.bokus.com/b/9789125050008.html
Bra grundbok för alla som vill jobba med musik. Något daterad idag kanske men det är möjligt att det är en ny upplaga nu.
* The Global Jukebox (Robert Burnett) http://www.bokus.com/b/9780415092760.html
Studie av den internationella musikindustrin.
* All you need to know about the music business (Donald S. Passman) http://www.bokus.com/b/9780743293181.html
Mycket grundläggande...

Ovanstående böcker kommer från kurslitteratur (läst lite musiktjafs...) och behandlar kanske främst den "klassiska" industrin. Tänk på att alltid plocka upp senaste upplagan för de blir snabbt daterade.
Följande försöker snarare beskriva klimatet idag och i framtiden:
* 20 things you must know about music online (Andrew Dubber) http://newmusicstrategies.com/ebook/
Hittade denna för bara ett par veckor sen. Mycket bra.
* The Long Tail (Chris Anderson) http://www.bokus.com/b/9781844138517.html http://www.longtail.com/the_long_tail/
Har inte denna, men den beskriver hur framtidens musikindustri kommer bygga på att sälja mindre av mer.
* Marknadsföring i nya media (Micael Dahlén) http://www.bokus.com/b/9789147064007.html
Handlar om vad den heter... Bör vara av intresse för alla som vill synas/höras!

Övrigt:
* Lefsetz Letter (Bob Lefsetz) http://lefsetz.com
Nyhetsbrev om musikindustrin som är intressant, roligt, ibland uttröttande. Speciellt när det handlar om att Lefsetz är bitter över sitt sexliv eller nåt sånt. Oftast mycket träffande men cynisk bild av den nordamerikanska musikindustrin.
* "Musik och film på Internet - hot eller möjlighet?" http://www.regeringen.se/sb/d/8588/a/86944
Regeringens utredning.

Lägg gärna till mer här!

236
Ja, titta! Trött är jag visst...

237
Måste förstås slå litet slag för open source...
http://www.nvu.com/

Verkar kompetent. Kan vara värt att testa.

238
Nej, men det kanske är så enkelt som satt ringa upp, fråga efter snubben och sen få förklara vad saken gäller...
Just do it!

239
Jag skulle vilja säga att folk i första hand laddar ner det som är etablerat.
Folk laddar också ner sånt som de hört och tycker är bra, oavsett om det är etablerat eller inte. Låten i reklamen, låten på festen, låten på klubben, låten hemma hos polaren, låten på facebook-sidan som länkades från favoritbloggen osv.

CDBaby distribuerar alltså vidare musiken till ex iTunes. iTunes känner i alla fall de flesta i Västeuropa och USA till (även om "ingen" köper något...).
I de delar av världen som inte är uppkopplade gäller förstås helt andra regler. Jag tror inte din primära marknad gäller där från början.

Cardigans slog väl igenom i början/mitten av 90-talet? Det var andra spelregler då. Spelplanen har förändrats sen dess och håller fortfarande på att förändras. Survival of the fittest (dvs anpassningsbar, inte starkast, störst eller smartast) är det som gäller, nu mer än någonsin. Man kan heller aldrig räkna med att bli Cardigans, de hade knappast räknat med det själva. Händer det så händer det och med tanke på procenten så händer det i praktiken aldrig.

Om du tycker att problemet är enkelriktningen av media, satsa på andra marknadsföringskanaler. TV och radio är inte det bästa sättet för alla nya akter att komma fram! Är det TV och radio du vill höras i, sök till Idol. Mainstreammedia kommer inte förändras hur mycket man än klagar, så gör det bästa av situationen. Inse att du inte kommer få 100 000 lyssnare över en natt. Men efter 5 år kanske du långsamt börjat bygga upp dig till det. Utnyttja de nya kanalerna istället för de kanaler du inte har en chans att nån ändå! Kanalerna som du påstår att "ingen" känner till har mångdubbelt fler användare än slumpvist valt svenskt tv-program som involverar musik. Hur når du dem?

Eftersom jag känner flera som har lyckats vad jag skulle vilja säga riktigt bra på alternativa vägar vet jag att det funkar. Man måste hitta just sin nisch, sitt eget sätt att ska hype runt sig själv, och vara jävligt ihärdig. Det finns inga snabba enkla vägar och har egentligen aldrig gjort för andra än ett mycket litet fåtal. Bara för att de syns och det görs reklam ständigt för att det är så det ska funka är det inte säkert eller troligt att det är bästa vägen för dig (eller de flesta andra). The American Dream är bara ett tomt skal.

Sen är det klart att de flesta "lyckas" inte. Men "lyckas" är ett så otroligt subjektivt begrepp att det knappt betyder nåt. Man måste ju sätta upp sina egna mål.
Vill du bygga publik? Börja lokalt. Se till att alla i lilla Jönköping som gillar den typen av musik du gör vet vem du är och har din musik på skiva eller bärbart eller på sina datorer. Se till att de spelar det för alla de känner som gillar liknande musik och se till att de har lätt att få tillgång till din musik. Det första man gör är inte att marschera ut i världen och anta att det plötsligt ska komma en miljon människor att lyssna! Sånt tar tid! Se istället till att skaffa dig de där 500 första hängivna fansen. Sen kan du möjligen börja att tänka på bokningsbolag, management, världsdistribution osv.

Jag har nog redan skrivit för långt för att nån ska vilja läsa så det får bli paus där...

240
Du får väl lyssna och se...

En bra fråga hur som helst. Det är därför det är intressant att V2 har gått med på tåget.

Men frågan handlar inte bara om just denna tjänsten, utom om konceptet i övrigt. Det kan ju om inte annat vara en bra plattform för oetablerade artister att få betalt för musik som är gratis för konsumenten. Man måste tänka på det som en plattform, ett sätt för distribution, inte en lösning som att man automatiskt blir lyssnad på för att musiken ligger där. Det finns ju förstås inte.

Läser man vidare på sajten är haken med detta att de lägger 10 sek reklamshit i början av låten. Det är vad jag tror avskräcker folk, inte att det just nu är okända artister. Är det gratis kan man ofta ge lite tid till att lyssna på något okänt.

241
Studio, produktion och övrigt / WE7, annonsbaserad gratis musik
« skrivet: 25.09.2007, 16:07:16 »
Mer jag hittat via NMS...
Spiralfrog verkar inte riktigt ha tagit fart. Funkar hittills endast i USA och Canada också.
http://www.we7.com är ett annat alternativ till gratis reklamfinansierad musik.
Den stora nyheten med dessa är antagligen att V2, antagligen den största independentlabeln just nu, har kontrakterat sin musik till dessa.
Dessutom är musiken tydligen DRM-fri.

Vad säger ni? Kommer detta funka?

242
Studio, produktion och övrigt / Calender Songs
« skrivet: 25.09.2007, 15:56:56 »
Tycker mycket bra kommer från denna sajten...
Senaste inlägget tycker jag passar bra med tanke på en annan tråd, som behandlar ämnet "Hur får man folk att lyssna?"

http://newmusicstrategies.com/2007/09/24/miss-september/

243
http://www.news.com/8301-10784_3-9778087-7.html

244
Studio, produktion och övrigt / SV: Jag känner mig lite ensam...
« skrivet: 25.09.2007, 13:14:10 »
Ser mycket fint ut!

245
Studio, produktion och övrigt / SV: The rose ackord?
« skrivet: 25.09.2007, 11:05:51 »
Edit: Nu hann visst ngn annan före när jag skrev, men bekräftar...

Vilken tonart? Vissa av ackorden har ju lite speciella färgningar, det väljer man ju själv hur mycket man vill göra förstås.
Enklast är det så här, om du spelar i C.

|Em/B|Am7|
|F  |Gsus G|

|C |G/B|
|F/A|G C|

Ett högt g ligger hela tiden. F:et kan man nog ibland se som ett Dm också men det känns mer som ett F.
Istället för Gsuset blir det rätt snyggt med F/G. Det är inte riktigt ett Gsus egentligen, ligger i alla fall ett a med i ackordet också. Gadd2 kanske är närmare sanningen. Testa...

Sidor: 1 ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12