Bra initiativ HN!
Nu ska jag vara djävulens advokat lite (för det mesta tycker jag du har helt eller delvis rätt i...) o propagera FÖR skivkontraktet
Mest för debattens skull, men oxå lite på allvar.
* Var aktiv. Spread the word. Se till att dina 500 (eller 3) fans alltid har nåt att prata om. Nyttja de sociala nätverk som du kan nyttja: Internetforum, Myspace, Facebook, Youtube, arbetsplatsen, plugget, schackklubben. Guerillamarknadsför. Försök hitta andra, unika, vägar. Var kreativ.
Tid, tid, tid, tid.... räcker aldrig till. Det är ju bl a detta man vill bolaget ska sköta - marknadsföringen, om än kanske i andra kanaler än nämnda ovan. Ska man vara ute o spela måste man repa, o så ska man vara kreativ o skapa nytt material, som man ska repa in o spela in... hinner man med marknadsföringen då? Med tanke på att man kanske oxå måste försörja sig med ett 8-17 jobb?
Varför behöver man just ett skivbolag för detta?
Nåt man ska tänka på när det gäller ett skivbolag är att det i grunden är du som betalar skivbolaget, inte tvärtom! Lika gärna som att betala skivbolaget att göra det här jobbet kan man ju faktiskt göra en deal med en polare som är bra på marknadsföring mot att få procent på merchförsäljning eller gig eller vad man nu får in eventuella pengar på. Eller om man redan har lite på fickan man vill spendera, anlita en reklambyrå. Man får fundera på vad det är värt. Det är alltid så, antingen lägger man tid eller pengar.
Ett skivkontrakt behöver absolut inte vara fel, alltså, men samma sak kan man uppnå på andra sätt. Som sagt: Var kreativ!
Men jag ser inga problem med att hitta ett bra independentbolag som just du eller ni fungerar tillsammans med. Är det de ökända lemurerna som är din målgrupp, vill få ett Bingolotto-gig eller du är only in it for the money/glory/fame/drugs/sex kan du söka dig till majorbolagen. Lycka till.
Låt folk ladda ner din musik gratis. Som mindre känd artist har man verkligen inget att förlora på det (dvs allt att vinna) eftersom det är det enda sättat att få folk att börja lyssna.
Hur ser folk på nåt som erbjuds gratis?
Har det något värde? Eller blir den initiala tanken "Gratis, alltså är det inte tillräckligt bra att ta betalt för..."? Eller är vi på väg bort från det?
Gallupp: hur många här söker o laddar ner gratismusik?
Det här handlar snarare om en reality check. All annan musik är gratis idag, gilla det eller inte, och verkar förbli det i alla fall under en ganska lång period. Är musiken tillräckligt bra har det ett värde därför. Vill du att någon ska betala för det måste du skapa ett mervärde som är värt att betala för. Men till att börja med måste musiken vara förbannat jävla bra.
Jag tror alla här laddar ner gratismusik, om inte annat i form av musik gjord av andra här på forumet. För egen del är det också en del Myspace-sökande (oftast från tips från vänner), lyssnar lite på http://reunionstudio.org (som släpper en del jag gör då och då).
Om man blir lyssnad på beror på hur bra man är och hur mycket man syns. När 1 miljon människor har lyssnat på din musik kan du kanske börja sälja den.
Sverige är litet. Tänk på det... Fruktansvärt litet. Det går att utnyttja (alla känner verkligen alla), men det det är också begränsat.
Men hur når man utanför landets gränser om "att vara aktiv live-akt" är medlet för att bli känd?
Ett flertal svenska akter har slagit stort o smått utomlands utan att vara ett uns kända här hemma. Hur går det ihop idag? Eller ska man fortfarande sikta på ett kontrakt utomlands, t ex Japan? Fungerer utländska bolag annorlunda än svenska, eller är det en passerad era även där? O isf, är det kört att först slå utanför Sverige idag?
Vill du inte spela live kanske du helt enkelt får leva med att inte få särskilt stor publik. Många människor som gör musik har ett slags tro att bara för att man gör musik har man rätt att dels bli lyssnad på och dels få betalt för det. Det första är få förunnat, det andra ännu färre.
Spelar du live och gör det bra har du antagligen större chans utomlands än i Sverige. Börja europaturnéa t ex. Är man tillräckligt bra är det inget problem att hitta en duktig manager eller bokningsbolag som kan hjälpa till med det. Mina vänner i Diablo Swing Orchestra var nere i Tyskland på miniturné i förra veckan, de har finansierat allt runt sin skiva själva, inget skivkontrakt, blev upptäckta av en massa folk för att de snackade om det. Folk köper faktiskt deras skiva! I fler ex än de flesta debutakter och utan att ens ha ett eget skivbolag!
En annan vän, Bobby Baby kallar hon sig exempelvis, flyttade till Berlin och spelar live hur mycket som helst. Mig veterligen har hon inget annat jobb just nu. Hon dricker förstås inte champange till frukost heller men det är ju inte det som spelar roll. Hon började med att lägga ut sin musik gratis på sin sajt och på Myspace, folk blev intresserade och hon fick spelningar.
Skivkontrakt är inte ett mål (om det är det så bör ni tänka om)
Varför? Vad är den stora nackdelen med ett kontrakt - om man nu får ett? Eller är kruxet just det; man får inget idag? O är det verkligen så?
Som jag ser det har skivkontraktet alltid varit MEDLET att NÅ SIN POTENTIELLA PUBLIK. Kan svenska musiker glömma det idag?
Är det likadant i andra länder? (Om inte, varför skiljer det?)
[/quote]
Du tog bort lite av kontexten i meningen... "Skivkontrakt är inte ett mål men det kan vara ett medel" var nog vad jag skrev. Men det är inte självklart för alla, tror jag. Det har definitivt inte alltid varit det för mig (när man var ung och dum, nu är man bara ganska ung och fortfarande dum men på andra sätt).
Att få ett skivkontrakt idag är lättare än någonsin: Hooka upp med ett par driftiga polare och starta ett bolag! Menar du kontrakt med majorbolag, sikta på Idol.
Om du inte spelar live har du ingen vidare chans att få ett kontrakt med varken skivbolag eller manager eller någon alls. Då är du helt enkelt tvungen att hitta helt andra vägare att gå.
Svenska musiker har alltid haft det rätt svårt, eftersom Sverige är så litet. Ingen större skillnad idag mot tidigare. Kent hade jobb vid sidan om långt in i karriären. Vi är inte USA hur mycket vi än försöker... I USA funkar det att vara hyfsat känd i en enda stad, du kan leva på det, ha bra med spelningar, sälja lite plattor när man är ute men vara fullständigt okänd för resten av världen. Det funkar inte i Sverige. Är du känd i Jönköping är det rätt begränsat med ställen att spela på...
Skivkontraktets roll har förändrats och håller på att förändras. Det heter just SKIVkontrakt, tänk på det. Färre och färre är intresserade av att köpa musik som distribueras på en plastbit. Fixa ett bokningsbolag, en manager, hitta fans som är beredda att marknadsföra din musik.
Det är verkligen inte begränsat till bara Sverige. På grund av olika omständigheter (utbredd fildelning, låg population) har det bara blivit tydligare här och kommit tidigare. I Japan verkade det se väldigt annorlunda ut (sparsam fildelning, hög population).