Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - HomoNeophilus

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 12
176
Det är nåt i trumloopen som jag stör mig nåt fruktansvärt på varje gång!

Alltså väldigt snyggt som helhet, även om saxen låter lite väl klaviatur (pinsamt nu om det är riktig sax, hehe). Men det låter som nåt i loopen ligger fel då och då, som att tempot är lite lite lite fel när den triggar. Fruktansvärt irriterande!

"Give it to me baby" känns lite onödig och om inte annat helt fel i ljudbilden. Tillför inte låten någonting.

Annars väldigt skön, skulle kunnat ligga på nån Erotic Lounge-skiva.

177
Demolåtar / SV: Miljömedveten musik
« skrivet: 30.10.2007, 14:01:34 »
Mm, jag gillar det. Tar en tillbaka några år i tiden då det var poppis med prat till ambient musik, får så där lite Shpongle-vibbar nånstans. Snarare dub än reggae skulle jag väl säga...

178
Spelar nog ingen större roll vilken pedal man väljer. Ett ljud med ORDENTLIG botten får man inte i en 15 watt förstärkare. Även om det är helrör. AC/DC-stuket kan du nog lyckas bättre med bara genom att spela högt och utan distpedal??

Varför skulle man inte få ut ordentlig botten ur en 15-wattare? Nu vet jag inte hur det ligger till med just Blues Junior men det beror snarare på förstärkardesign och högtalarval än watten.

Och för att svara på originalfrågan när man ändå skriver nåt: Själv är jag kär i BigMuff (helst grön då...), i alla fall om man vill ha fina stonerljud.

179
Studio, produktion och övrigt / SV: Vad arg man blir!
« skrivet: 30.10.2007, 11:26:04 »
Ja, shit, idioter till livetekniker har man ju haft sin beskärda del av...
Katastrofspelningar likaså... Det bästa är om man sköter allt själv, då har man i alla fall bara sig själv att skylla.

180
Men P2P är inte olagligt, så varför skulle de sparka användare som utnyttjar sådana protokoll för informationsutbyte? FTP, HTTP, IRC, BitTorrent osv kan ju ALLA användas för saker som inte är tillåtna. Mobiltelefon kan användas för att kontakta en hallick, massor av kokain skickas säkerligen med posten.

"Vi vill göra husrannsakan hos dig eftersom Nisse på konsum såg dig köpa frimärken. Vad skulle du skicka egentligen?"

Att stoppa saker för att de kan användas på olagliga sätt är bara rädsla för nya teknologier. Hugg av alla människor händerna, de kan användas för att utföra våld.
Visst, in absurdum, men det är så argumenten låter för mig.

Nej, en internetleverantör är inte ansvarig över vad som överförs i dess nät.

Som jag sa: Jag anser att rättighetsinnehavares ekonomiska rätt inte är tillräcklig för att göra inskränkningar i personlig integritet. När det gäller våld i hemmet är det en annan sak, men fortfarande inte tillräckligt för att jag tycker man ska bevaka alla människors hem för att se om det försiggår.
Vad gäller barnporr (och jag är förvånad över att jag inte fått nån känga om det än, så jag försöker igen, hehe) så säger jag: Legalisera skiten. Strunta i de stackars pedofilerna som sitter hemma och runkar (till dina semesterbilder, kanske!). De behöver kanske psykologhjälp, inte böter eller fängelse. Att hitta de verkliga förövarna skulle säkert vara lättare och mer högprioriterat om skiten faktiskt syns. Men förbudet är troligen snarare för att skydda "vanligt folk" från att se det än för att stoppa sexualövergrepp mot barn.

181
Ditt hem är privat.

Liksom mitt datoranvändande.

Jag anser att personlig integritet är viktigare än rättighetsinnehavares rätt till ekonomisk ersättning.

För övrigt, för att ta upp jämförelsen med barnporr igen, måste åtgärderna man använder på nåt sätt balanseras utifrån brottets natur. Sexuella övergrepp på barn och nedladdning av Hollywoodfilmer spelar inte riktigt i samma liga...

182
Jag håller med. Kameror är en utmärkt kortsiktig lösning för att få bort störande element ur vanligt folks åsyn.

Men jag skulle hellre se att pengarna läggs på att hjälpa ungdomar komma igång med positiva aktiviteter, en bra integritetsplan och andra verkligt förebyggande åtgärder.

Liksom jag hellre ser att resurser läggs på att skapa bra lösningar för digitalt distribuerad media än på att jaga filsnattare.

183
Kan ju bara tala för mig själv. I mitt fall är inte vinstmaximering det intressanta. Det intressanta är att nå ut till de som gillar det vi gör. "Varför inte ge dem ett bra pris?" undrar du då? Varför hindra spridningen med ett högre pris när 10öre per låt skulle nå fler?
Kan låta storvulet o högtravande, men "fans" som inte tycker det man skapat är värt mer än 10öre kan jag vara utan. 10öre är ingenting. (Nu fastnar vi lite lätt i just 10öre kontra 10kr o riktigt så svartvitt är det ju inte) Hellre ett fåtal människor som riktigt gillar musiken, än flera tusentals som fyller sin iPod bara för att det är så billigt.  B)

Jag sätter ungefär det pris jag själv är beredd att betala för musik jag tycker är bra - i de fall jag kan kontrollera prissättningen  - det varierar beroende på distributör. iTunes har t ex fasta tariffer som ligger på 99cent/låt om jag inte minns fel. Formatet är 256kbps mp4 / AAC o utan DRM.
Tyvärr kan man inte ge mängdrabbat för hel skiva. Andra ställen funkar lite annorlunda. Där kan man t ex sätta ett fast pris på en "CD" o antalet låtar bestämmer man själv. En "skiva" (eller man kanske borde gå tillbaka till begreppet LP - ett sammanställt verk av låtar) med 12 låtar kan då kosta $5. 5 genom 12 blir 42cent per låt. Det är med dagens kurs ungefär 2kr o 70 öre. En "LP" kostar då drygt 30 kr.
Låt gå för att man inte får någon fysisk CD o att ljudet ÄR sämre än på en CD - men marknaden vill ju tyvärr gärna ha det så just nu, o utan kontrakt är det svårt att hitta liknande bra distributionslösningar för fysiska exemplar. Något jag faktiskt tror kommer - fysisk CD on demand.
Men visst, 30kr är fortfarande väsentligt mer än 1,20kr.

Och ja, jag tycker den senaste utvecklingen där man faktiskt kan nå ut digitalt via t ex iTunes är mycket positivt. Signade o osignade artister hamnar om än inte på lika villkor så åtminstone närmare på samma marknadsarena.

Ok, i ditt enskilda fall är du inte intresserad av vinstmaximering och har valt att sätta ett pris efter ett känslomässigt val.
iTunes går med förlust. Apple kör in på karusellerna (den där vita prylen) vad de förlorar på berg-o-dalbanan. Och visst är det DRM-skyddat och i lägre kvalitet än så. Såvida man inte betalar $1.29 och det är släppt på EMI. Ett helt album kostar väl $9 oavsett?

Digital distribution tycker jag är jättebra annars! Bryr mig inte om CD-skivan, plastbitar är sååååå 90-tal, men om oförstörd ljudkvalitet (bla bla samplingsfrekvens bla bla söndermastring osv, men potentialen finns där iaf). Universal börjar för övrigt släppa singlar på memorystick nu.

Sen tycker jag du blandar ihop värde och pris. Värdet av en låt är inte vad ditt fan har betalat för den utan den njutning lyssnaren uppnår genom att lyssna på den. Priset spelar ingen roll för värdet. Till exempel, är en låt med ditt favoritband värd mindre för dig om du hittade skivan som NicePrice för 30 spänn på Preem än om du köpte den för fullpris på kanske 180?

Hur ska ditt fan veta att låten är värd 10kr? Hur ska nya fans veta det? Jag håller absolut med NewMusicStrategies.com som säger "Listen, like, buy, that's the only order it will happen."
Varför är ett fan som betalat 10kr bättre än ett som betalat 10öre? (för att dra våra ytterligheter vidare)
Säg att du hade legat på ett majorbolag som sålde din skiva för 180kr av vilka du i slutändan får ca 10öre per låt. Vad skulle du föredra? Ett fan som betalat 180kr för skivan eller som betalat 10öre/styck för 12 låtar som gått direkt i din ficka? Vilket fan är bäst?

Citera
Nej, du kan inte lagligt göra kopior till dina kompisar. De innefattas inte av begreppet "för enskilt bruk". Inte heller obegränsat antal om  jag minns rätt.

Jo. Obegränsat antal för eget bruk, fritt att kopiera till dina ~12 närmsta sörjande. Det är därför kassettavgiften finns. Är CD-skivan DRM-skyddad får du däremot knappt titta på den.

Nog. Mat, folköl, kortfilmsfestival, öl, livemusik, öl är dagens plan. Peace out.

184
Det går inte att läsa för mycket Orwell!
Jag är glad att Telia har den inställningen eftersom det är där jag är abbonnent.

Jag har svårt att se hur man kan se så lätt på integritetskränkning? Jag gillar inte kameror i tunnelbanan heller. Det mesta våld, sägs det, sker i hemmet. Varför installerar vi inte kameror hemma hos alla? Det är ju bara i syfte att skydda oss?

Min internetleverantör ska inte ha något att göra vilka sidor jag besöker, vilka vänner jag har på msn, vilken porr jag surfar eller vilka filmer jag laddar ner.

Och lever man i illusionen att den bevakningen kommer hjälpa något, vare sig det gäller barnporrsbekämpning eller otillåten fildelning, så kan jag säga att så fort det händer kommer metoder för att kringgå bevakningen. Fåtalet som åker fast på det kommer vara de som knappt gjort något olagligt ändå. De stora aktörerna (crackarna, producenter av barnporr etc) vet hur de ska hålla sig undan. Ärligt talat vore kanske det bästa sättet att bekämpa barnporr (sorry, OT, men ändå) är att legalisera det. För det värsta är inte själva bilderna/filmerna utan de fruktansvärda övergreppen. För man ut det i ljuset finns det kanske större chans att hitta förövarna. Censuren är snarare för att skydda medelsvensson än för att stoppa spridningen.

185
I så fall ska väl internetleverantörerna ha skattepengar för att sköta polisens arbete?

Ärligt talat, barnporr är ju ett moralpanikverktyg som heter duga, men det förändrar inte principen.
Internetleverantörerna ska leverera en tjänst, inte spionera på sina användare.

Däremot skulle jag kunna tänka mig att internetleverantörerna erbjöd en licensieringstjänst kopplad till en välgjord fildelningstjänst med loggning av allt som laddas (så att pengarna fördelas till rätt personer) och väldigt bra utbud sökning.

186
Det gäller bara om kunden inte har något alternativ. I musikvärlden har vi det. Vi laddar ner det gratis.
Då bygger du ditt resonemang kring faktorn att om man inte kan få det man vill ha till det pris man vill betala, så kan man sno.
Det kan jag inte ställa upp på som en fungerande affärsmodell.

Citera
1. Att låten kostar 10öre eller 10kronor betyder inte att den är mer värd i det senare fallet, bara att man kommer sälja färre. När man sätter sitt pris bör man hitta sin sweet spot (maximal sammanlagd vinst), inte ta en summa ur luften som man tycker att ens musik är värd.
Vad händer om du anser att den inte är värd 10öre? Ska jag sänka den till 1öre då? Eller vänta.... till 0? Ja, för du kan ju ändå ta det du vill ha gratis, eller hur?
Då säger jag så här: jag sätter det pris jag anser det är värt. Vill du inte betala så får du väl stjäla det då. Lev med det. Finns folk som stjäl allt möjligt varje dag. Det kommer alltid finnas människor som anser att det enda pris som är godtagbart är gratis.

Min fråga kvarstår också: varför är 10kr mer fel än 10öre? Av samma anledning som 10öre är mer fel än 1öre, o att 1öre är mer fel än 0öre?
Hur mycket är 10kr idag? Det är skitpengar. Du får en Japp. Ät o var glad.

Jag bygger mitt resonemang på hur verkligheten ser ut just nu, ingenting annat.
Du verkar tro att jag resonerar ur kundens synvinkel, det gör jag inte. Jag försöker ge en positiv bild, för oss som musikskapare, av nuvarande utveckling som motpol till den moralpanik och domedagsprofeterande vissa verkar drabbas av.

När man sätter ett pris bör man titta på vinstmaximering. Varför gäller inte det när handlar om musik? Vad en låt är värd är inte samma som priset på den. En CD/vinyl kostar (kostade...) vad den kostar på grund av distributionen, många mellanled innan kund, fysiska materialkostnader osv. Som artist får man väldigt liten del av den kakan. När distributionen är digital är det helt andra spelregler som gäller, det tror jag alla förstår men å andra sidan kanske inte riktigt tänker på. Varför är det annars dyrare att köpa många plattor på iTunes, i ett halvkasst ljudformat som dessutom är kopieringsskyddat, än det är att köpa dem från Ginza, i ett utmärkt ljudformat som kan kopieras (lagligt) till hur många av mina spelare eller datorer eller kompisar jag vill?

Min fråga till dig då är: Varför sätter du det pris du sätter? (oavsett om det är 1 öre, 10 öre, eller 100kr/låt)

187
+1
Sponsrar gärna med en slant för utfört arbete.

Surt det där... Men lödning är bra terapi...

188
Studio, produktion och övrigt / The Revolution
« skrivet: 25.10.2007, 10:25:48 »
http://lefsetz.com/wordpress/index.php/archives/2007/10/24/the-revolution/

"Let’s be clear.  These are the BEST of times for music and musicians."

189
Priset är väl förstås intressant. Tidtabellen var väl cash till Flintan innan den sista okt? Eller gäller nåt annat?

190
Njae, det kostar där köpare och säljare är beredda att mötas. Det är en viss men viktig skillnad. Är köparen inte beredd att betala ett visst pris som säljaren måste/absolut vill ha ut, så blir det ingen deal. O omvänt förstås.
Konsumenten har stor makt, men inte den enda. Kontentan av att inte vilja betala ett visst pris kan lika väl bli att man inte får det man vill ha, som att man lyckas pressa ner priset.

Det gäller bara om kunden inte har något alternativ. I musikvärlden har vi det. Vi laddar ner det gratis. I en FRI marknadsekonomi går priset på produkter mot sin marginalkostnad. Marginalkostnaden för distributionen av en låt ligger mycket nära 0 och vad man än tycker om det är det vad en låt kostar idag.

Dvs: Scenariot att kunden inte får vad den vill ha finns inte, eller väldigt sällan och då snarast med material som är obskyrt och varken säljs eller finns tillgängligt via fildelningsnätverk.

Citera
Svar på tal: :)
1. Finns inget rätt eller fel. Omvänt är inte 10 öre ett dugg mer rätt än 10 kr. Som jag ser det: JAG sätter priset på min låt, DU väljer om du vill köpa den. Antingen värderar vi den lika, eller olika. Varför kostar vissa jeans 2000 när andra kostar 300 - o ändå säljs båda?
2. Spelar ingen som helst roll vad andra lyssnar på. Det som åtminstone jag anser spelar roll är vad som det finns möjlighet att lyssna på - och upptäcka - om man vill. Mångfald är bättre än enfald  när det gäller valmöjligheter anser jag.
3. Hmmm... skulle isf vara att det mer är skapat för sin egen skull, istället för att skapas för att vara just populärt. Därmed inte sagt att det inte kan bli populärt ändå, o att allt som är populärt är skapat för att bli populärt. Antingen ser man musik som ett konstnärligt uttryck eller som en produkt avsedd att sälja.

1. Nej, precis, inget rätt eller fel. Vad fan, sälj dina låtar för 10000 spänn styck om du vill det. Men frågan handlade snarare om varför man har så svårt att sätta ett lågt pris på sin musik, trots att man kanske tjänar mer på det både ekonomisk och i förhållandet till sina lyssnare. Att låten kostar 10öre eller 10kronor betyder inte att den är mer värd i det senare fallet, bara att man kommer sälja färre. När man sätter sitt pris bör man hitta sin sweet spot (maximal sammanlagd vinst), inte ta en summa ur luften som man tycker att ens musik är värd.

2. Och idag finns det möjlighet att lyssna på i princip vad som helst. Gratis.

3. Visst kan man se det så (som antingen eller). Men för dem som får sitt huvudsakliga musikaliska behov täckt av TV och radio spelar det ingen roll. De vill ha det som är lättsmält, igenkännligt och som de kan läsa om i kvällspressen. Skapar man musik i konstnärligt syfte och vill ha publik bör man alltså satsa på alternativa och nischade kanaler. Låt mainstream vara mainstream.

Mina frågor står fortfarande öppna:
Varför är 10kr/låt mer rätt än 10 öre/låt?
Vad är en låt värd och varför? (och när?) Vem bestämmer detta?
Varför spelar det roll vad andra lyssnar på för musik?
Vad finns det för inneboende värde i den musik just du (öppen fråga, inte personlig) lyssnar på/skapar jämfört med det som är populärt?

191
Ok... Tillbaks efter semester i Paris och så ser man en sån här diskussion, ja.

Vad tycker ni om den "danska modellen" då? Ska bredbandsbolagen bevaka sina kunders aktiviteter?

(för er som inte är insatta i svenska regeringens egna utredning från tidigare i år, länkad till i en annan tråd, kan jag säga att den föreslog precis denna modell)

192
Kompressorn är tänkt för att göra signalen jämnare, inte nödvändigtvis starkare, så du resonerar lite fel när du säger att den blir onödig om den sitter efter preamp. Du kan ju fortfarande styra ut hur stark signal du vill i efterhand.

På en kompressor med mikrofoningång kan du förstås skippa andra försteg och ofta koppla direkt till dator/bandare. Skillnaden mellan "kompressor med preamp och eq" och "channelstrip" har väl att göra med hur man använder den...

193
Haha, det här blir samma diskussion om och om igen.
Ska försöka kommentera ett par olika punkter och det blir nog lite hattigt...

Nej, "Radiohead-modellen" är inte någon slags räddning eller nånting revolutionerande och är väl mer jippo än fungerande affärsmodell. För övrigt får man inte lika många låtar med nedladdningen som man får om man köper boxen.

Ang.. Mikkes och Claes diskussion om prissättning så är jag förstås inne på Mikkes modell: Sälj fler ex för lägre pris istället för färre för mycket. En låt kanske var värd 10 kronor för 10 år sen, idag måste man inse att den inte är det. Vad spelar det för roll om du, Claes, inte har 1000 CD-skivor? Det har inget med saken att göra. Konsumenten KOMMER i slutändan bestämma, eller gör redan nu i och med att det laddas ner mer olovligen än vad det köps skivor. Att det är gratis är inte SÄKERT att det är den viktigaste aspekten. Den som äger en iPod kommer fylla den med 17000 låtar, vare sig du eller jag tycker det är "rätt". Är det omöjligt att göra det på traditionell, "laglig" väg gör man på det sätt man kan. Konsumenterna har talat och det finns inget sätt att stoppa det, bara anpassa sig till det och göra det bästa av situationen.

Det jag vill komma fram till är att den som vill göra pengar på inspelad musik har inget val. 10kr/låt (inkl drm) är inte en lyckad affärsmodell. Get over it. Vad är fel med ett par ören/låt? Om du får välja mellan att sälja 1000 låtar för 10 öre eller 100 låtar för 10 kronor, vilket väljer du?
Vad ger en låt dess monetära värde? Det är ju precis som inom alla annan marknadsekonomi, det kostar vad konsumenterna är beredda att betala för det. Det gäller att hitta "the sweet spot" i prissättningen, inte standardisera den för att det "alltid har varit så".
Om en låt idag är värd rätt nära 0 i pengar gäller det att ta betalt för något annat, exempelvis tillgängligheten. Olika typer av mervärden (videor, konvolut) tror jag är överskattat. Det är musiken de flesta vill ha. Sen kan man bli nostalgisk och tycka att det är fel, men det är en helt annan fråga ("We got up at four o'clock in the morning, two hours before we went to sleep, drank a handful of poison. Cold... And every evening our folks would cut us in half with a breadknife and dance on our graves..." Eller hur gick den?).
ALLT som säljs måste anpassas i prissättning utifrån vad konsumenter är beredda att betala, inte efter vad producenten vill ha ut av det. Kostar produktionen för mycket? Effektivisera eller sälj mer till lägre pris.

Vad gäller musikutbud har man ju alla chanser att välja idag vad man ska lyssna på! "Den stora massan" har alltid valt det som är mest lättillgängligt istället för det som är "bäst". För de flesta spelar det ingen roll vad man lyssnar på, det är kanske igenkänningsfaktor och grupptryck som gäller. Varför sörjer ni över deras utbud?

Vi måste också tänka på att vi lever i världens minsta land. Tittar man några hundra mil söderut ser klimatet på livefronten till exempel helt annorlunda ut. Det finns tillräckligt med människor för att fylla en spelning med ett band som i princip ingen tidigare kände till, det finns tillit till de som bokar osv.
För kämpande musikskapare i lilla Sverige ser det väl ut ungefär som det alltid har sett ut. Ger man sig in i det måste man ha passion och ett extrajobb. Varför tror musiker fortfarande på "the american dream"? "Vi är bäst, vi kommer få FETA kontraktet och bli svinrika och vara med i MTV Cribs." Det är extremt få "förunnat" och har alltid varit.

Resonemang som "den här utvecklingen kommer leda till att folk bara lyssnar på skitmusik" håller inte. Det är bakåtsträvande och patroniserande. Alla får lyssna på vad fan de vill och det finns inget bättre klimat än det nuvarande för detta, vare sig man gillar Idol-Greger eller mongolsk frijazz.

Sammanfattningsvis, vad jag vill ha svar på:
Varför är 10kr/låt mer rätt än 10 öre/låt?
Vad är en låt värd och varför? (och när?) Vem bestämmer detta?
Varför spelar det roll vad andra lyssnar på för musik?
Vad finns det för inneboende värde i den musik just du (öppen fråga, inte personlig) lyssnar på/skapar jämfört med det som är populärt?

Det är en jätteintressant utveckling som sker! Varför vara pessimistisk när det finns så många möjligheter?

194
Demolåtar / SV: Mer elektroniska huldror
« skrivet: 11.10.2007, 09:23:53 »
Flummigt, jag gillar det. Kunde vara längre. Jag håller inte med om att du bör korta ner någonting. Varför ska det vara "intressant för alla"?
Klickljuden från mellotronen (antar jag att det är) är dock irriterande, speciellt som de får mer plats än någonting annat.

195
Studio, produktion och övrigt / SV: mic-preamp med S/PDIF-ut
« skrivet: 11.10.2007, 09:10:51 »
Vet inte om det kan vara nåt, men såg denna:
http://www.vendolin.se/Annonce_Detail.asp?rub=60021&annonceid=5203128

196
Demolåtar / SV: Bobby Baby (Okänt låtnamn) Remix/samarbete
« skrivet: 10.10.2007, 10:30:13 »
Tack för alla kommentarer!

tsm: Har du några förslag runt stereobilden i de minimalistiska partierna? Är det kanske bättre att ha en helt monofonisk ljudbild istället för att reverbet ligger i stereo?
EQ kan nog hjälpa där, ja! Det är en svår ljudbild med mycket mellanregister så det är klart att det blir lite muddrigt... Dags att ta fram stora frekvenskniven...
Och det går att köpa fysiska plattor. Jag har en hemma i alla fall, vet inte om hon har några kvar...

1up: Jag tror du pekar rakt på problemområdet där, med basen och gitarrerna. Den lugna delen vill jag ha torr, precis som du misstänker, så några paddor kommer nog inte få vara med och leka. Intressant idé att klippa i gitarren, ska känna på det!

HarMike: Jag misstänkte lite att basen skulle bli för stark... 5"-element tar inte riktigt fram det där... Sången ska jag försöka få in bättre i ljudbilden (stora frekvenskniven som sagt...) under stökpartierna.
Gitarren får jag fundera lite på, jag vill nämligen ha det monotont. Den är också det enda utöver sången jag tagit från originalet så jag har inga jättestora möjligheter att ändra den heller.
Och angående att kommentera allt så har jag lite svårt för det själv... Kan jag inte ge något konstruktivt eller stärkande undviker jag det ändå. Jag är lite för ärlig för att hålla inne med ett "bra ljudbild men ärligt talat tycker jag det här suger" om jag väl ska skriva nåt...

Jay: Ja, strängljudet kanske skulle dämpas lite. Ska testa att slänga på en deesser och se om det hjälper.
Några primalskrik kommer det inte vara frågan om... Det är inte riktigt hennes stil... Kul att du får psy-vibbar, trodde inte såna influenser riktigt skulle höras i den här typen av musik!

mahan: Tänk inte så mycket på att det är en remix, utan för min del får du gärna kommentera det som om det var vilken låt som helst!

Än en gång: Tack!

197
http://www.telegraph.co.uk/money/main.jhtml?xml=/money/2007/10/07/cnemi107.xml

198
Studio, produktion och övrigt / SV: klockor?
« skrivet: 08.10.2007, 14:21:24 »
Jag har en "rocker" och är nöjd med den.

Vad har du den till? Hm... Och vad är en "Rocker", hehe...

Intressant, vad man uppfattat om man läser på gearslutz.com, om just BIG BEN, så ska den höja ljudkvaliteten ganska ordentligt. Men folk säger även att det är omöjligt för en klocka att göra någon ljudskillnad, såvida man inte redan har gitter i signalkedjan, eftersom klockan enligt dom endast minimerar jitter & stabiliserar signalen utan att påverka ljudkvaliten.

Detta är väldigt komiskt, vilken av sidorna är det som gör bort sig extremt mycket? dom som säger att klockan inte gör någon skillnad, utan att ha lyssnat, eller dom som "hör" skillnad trots samma ljud?

Ja, det är rätt komiskt det där...
Det är väl det att vissa saker behöver man faktiskt inte lyssna på utan bevisar bäst matematiskt och med tester. Lyssningen påverkas av så små psykologiska saker, inte minst plånbok. Det här är samma människor som tycker att Logic låter bättre än Cubase.

Vad man väljer att tro på är väl upp till en själv... Själv har jag kommit fram till att Dan Lavry är the man på området. Läs hans white papers på http://www.lavryengineering.com och den utballade diskussionen på PSW som gjorde att de i princip kickade Dan Lavry från forumet efter dispyter mellan honom och folk från just Apogee...
http://recforums.prosoundweb.com/index.php/t/14324/0/

199
Demolåtar / Bobby Baby (Okänt låtnamn) Remix/samarbete
« skrivet: 08.10.2007, 13:34:52 »
"Halvfärdig" kanske är en lätt underdrift, kommer väl inte göra så jäkla mycket mer med den, men vill höra lite kommentarer på ljudbilden i olika folks högtalare och system. Har bara mixat och "mastrat" hemma i lägenheten genom tillfälligt stulna minimonitorer så framför allt lär det handla om basbalansen.

http://www.pantunes.se/blandat/ellaremixv2.mp3

LÅTNAMN: Vet ej...
ARTIST/GRUPP: Bobby Baby & jag
GENRE: Lite blandat
LÅTLÄNGD: drygt 6 min
KOMPOSITÖR: Bobby Baby
ARRANGÖR: Jag
PRODUCENT: Jag
EV. MEDVERKANDE: Bobby Baby & jag
INSPELNINGSÅR: -07
FORMAT: mp3

Den här gick till så att jag fick lite ljudfiler till en låt som hon inte gjort färdigt... Så låten finns inte just nu i någon annan version än denna och jag har inte fått ut vad hon vill kalla den heller.
Vill man höra hur hon brukar låta kan man lyssna på http://www.bobbybaby.net Det är skitmysig musik så det kan rekommenderas hur som helst.

200
Färdiga produktioner / SV: Harmonica mike/ Skuld fällan..
« skrivet: 08.10.2007, 11:48:35 »
Apropå stämning av bas, testa GTune, blir kanske lite lättare än att köra efter munspelet:
http://www.gvst.co.uk/gtune.htm

201
Demolåtar / SV: John Bauer dimma
« skrivet: 05.10.2007, 09:42:33 »
Mycket mysig låt det där! Man väntade sig lite Vangelis i början men det är förstås inte negativt.
Gitarren som kommer framåt slutet skulle gärna får höras lite mer, annars jättebra.

202
Demolåtar / SV: glim ......ynot jobbar vidare
« skrivet: 05.10.2007, 09:22:09 »
Ah, tufft! Hört Abramis Brama nåt? Inte helt olikt i uttrycket.
Gillar, det! Trummorna skulle behöva jobbas på man vill ha lite mer dynamik där, att det drämmer i ordentligt på vissa ställen. Sången är lite stark i jämförelse med resten och känns lite ensam på sina ställen.
Sen skulle man förstås kunna utveckla arrangemanget över huvud taget...

203
Studio, produktion och övrigt / SV: klockor?
« skrivet: 05.10.2007, 09:11:15 »
Utifrån allt jag läst på området så skulle jag nog säga att en klocka bara gör skillnad på ljudet (i form av mindre jitter) om man redan har problem.
Marknadsförarna på Apogee verkar dock vilja att du ska tro annorlunda...
http://www.apogeedigital.com/products/bigben.php

Om du funderar på en extern klocka är det bara användbart om du har antingen väldigt många digitala prylar som måste synkas eller om klockan i den A/D du har är dålig. Och i det senare fallet är det vettigare att lägga pengarna på en annan A/D.

Ang ADAT vs AES/EBU så ska det inte påverka ljudet utan är just för att undvika problem. OM man har dem. Det finns mycket snake oil i den här branschen. Eller i klockfallet kanske vi ska säga magiska kristaller.

204
Färdiga produktioner / SV: Harmonica mike/ Skuld fällan..
« skrivet: 04.10.2007, 17:44:59 »
Alltid trevligt med lite blues!
Vet att denna är postad i "Färdiga" men men...

Ball låt men:
Jag skulle gärna se (eller snarare höra) lite "tajtare" ljudbild i denna. Då menar jag inte tajt spelmässigt utan snarare mindre reverb och instrumenten närmre varandra. Trummorna är väldigt dominerande som är nu och jag är inte överförtjust i trumsoundet. Öht så känns inte instrumenten som de spelar i samma rum och det känns som att det är viktigt för den här stilen.
Hammonden skulle gärna få mer plats, nu ligger den bara och teasar.
Pianosolot är lagom flummigt och jag gillar det faktiskt. Bättre andra lyssningen än första. Bryter av stilen lite. Trummorna i det partiet skulle gärna få spela lite mer. När hihaten försvinner blir shejken (Sheik Yerbouti) väldigt tydlig och man förlorar det där samspelet mellan shaker och hihat som jag tycker ofta är grejen med en shaker. En gammal klassiker som "spela på rajden i solot" skulle kanske inte vara helt fel.
Basen låter lite ostämd också... Men ljudet funkar bra. Lite tryck i det sådär.
Slutet är inte så illa men alla instrument borde vara med på det, framför allt harmonikan...

Men det var ju en färdig låt så jag kanske inte borde sagt nåt, hehe...

205
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase 4 Crackat
« skrivet: 04.10.2007, 17:13:10 »
Mr Keys: Ja, det är faktiskt imponerande om det är så långt som ett år (var det så länge sen 4:an kom ut alltså?)! Jag får dra tillbaka en del av mitt påstående att kopieringsskydd är lönlöst... Men jag tror ändå att de flesta som köper programmet i första perioden hade gjort det vare sig det varit skyddat eller inte.

Mr Phil: Skulle tro att lightversionerna inte säljer jättebra och tror det beror på att få är intresserade av lightversioner. Prissättningen på dessa visar rätt väl vad programmen "borde" kosta. Det är knappast billigare att utveckla enklare versioner, tvärtom har man tagit den stora versionen och strippat bort delar och satt in begränsningar (vilket kräver programmeringstid). Ett alternativ kan vara att göra "privatlicenser" av de fulla programmen med en lite mer inskränkt licensieringsmodell istället för inskränkt funktionsmodell. Det kanske skulle funka bättre.

206
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase 4 Crackat
« skrivet: 04.10.2007, 14:26:31 »
Argumentera gärna och säg vad ni tycker, men undvik personlig påhopp.

Jag får verkligen ursäkta om något jag skriver uppfattas som det! Jag använder också "du" lite för mycket, när jag egentligen menar "man"...

Inget personligt menat!

207
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase 4 Crackat
« skrivet: 04.10.2007, 14:17:13 »
Det är inte meningen att vara fientlig, bara ifrågasättande. Och jag läste hela tråden.

Det var heller inte frågan om försvarande av piratkopiering, utan bara ifrågasättande av piratkopieringens ekonomiska effekter. Men jag kan förstå att det ibland är svårt att skilja på detta. Jag är alltså ingen förespråkare av piratkopiering men jag tycker inte man ska blanda ihop spekulationer med fakta när man diskuterar ämnet. Jag är däremot en förespråkare av användande av alternativen till de stora jättarna!

Jag sa heller ingenting om moralen bakom piratkopierande, vilket är en helt annan aspekt än huruvida Steinberg förlorar ekonomiskt på piratkopieringen.

När du piratkopierar (för att inte blanda ihop "nedladdning" med "piratkopiering") något så betalar du inte för det...
Steget därifrån till att företaget som säljer programvaran som piratkopieras förlorar pengar är inte lika självklart. Kanske 90% av de som piratkopierar ett program som Cubase gör det för att de inte är beredda att betala 6000 kronor för programmet. Dvs, fanns det inte tillgängligt gratis skulle de troligen inte använda Cubase utan något annat program, exempelvis open source-varianter eller andra, billigare program.
De som är beredda att betala 6000 kronor för Cubase betalar oftast det!
Min tes (spekulation och inte fakta) är att Steinberg förlorar rätt så få betalande kunder på piratkopieringen men vinner däremot användare som vid tillfället de faktiskt är beredda att betala för ett inspelningssystem troligen köper Cubase eller Nuendo.

Själv har jag använt både piratkopierade och registrerade versioner av Cubase men trivs inte längre med det så v4 kommer jag varken stjäla eller köpa...

Och bara för att du själv kommit fram till att piratkopiering är fel betyder det inte att alla som inte tycker som du behöver besöka psykolog... Varenda handling du gör kommer du att rättfärdiga på något sätt, annars skulle du aldrig utföra handlingen. Sen om du till alla andra säger "jag gör det trots att jag tycker det är fel" behöver faktiskt inte betyda att du verkligen tycker det är fel eller ens bryr dig.

Men jag håller med: Varför ska man rättfärdiga det eller ens göra det när det finns alternativ?
Men: Att använda alternativen skadar Steinberg lika mycket som eller mer än att piratkopiera Cubase.

208
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase 4 Crackat
« skrivet: 04.10.2007, 12:30:53 »
Visst finns det konkurrens.
men piratkopieringen har en STOR del i det.

Vill du rättfärdiga dina olagligheter skall inte jaga vara den som säger ifrån.

Men det är fakta.

1. Varför förutsätter du att personen som ifrågasätter piratkopieringens konsekvenser själv sysslar med piratkopiering?

2. Fakta? Presentera i så fall den faktan istället för att anklaga den som ifrågasätter att vara brottsling. Vilka siffror har du? Hur pålitliga är dessa? Hur är de framtagna? Och jag vill inte höra nåt om "allmänt känt" eller "det är ju självklart". Om du påstår att det är fakta måste du kunna presentera denna, annars är det inget annat än spekulationer.

Trodde faktiskt inte att de skulle klara att crcka 4:an..

Lite naivt, men ok...
Som sagts tidigare, kopieringsskydd (och DRM) är fullständigt meningslöst och drabbar bara de som vill göra rätt för sig och betalar för produkten. De enda som tjänar på det lär vara utvecklarna av kopieringsskydd.

Övriga anledningar till att Steinberg går dåligt skulle kunna vara:
* Ganska dåliga på att fixa buggar
* Sämre prestanda än konkurrenterna
* Nya versioner ger inte tillräckligt med nya funktioner för att gamla kunder ska uppdatera
* Felaktig prissättning eftersom de flesta Cubase-användare troligen inte är professionella användare
Men det är bara spekulationer.

209
Studio, produktion och övrigt / SV: Dagens blandade plugintips
« skrivet: 04.10.2007, 08:56:20 »
UAD är alltså PCI-kort med pluggar och egen processor du sätter in i datorn. Då kan man använda högkvalitativa plug ins utan att belasta datorn.

210
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase SL & reason
« skrivet: 04.10.2007, 08:54:54 »
Så man måste alltså köpa sig ett till program  :angry: för att det skall funka ihop  :wacko:

ASIO4ALL är i alla fall gratis.

Andra begränsningar än vad idf nämnde med att göra på det sättet är att det inte går att göra samtidigt som man kör Rewire mellan programmen vilket gör att man inte kan synka dem.

Som sagt, de där programmen LURAR Reason, det är alltså inte någon funktion som är tänkt att man ska kunna använda.
Man kan tycka det är lite synd men det finns ju så många olika pluggar till Cubase att man knappast behöver köra ljudet genom Reason för att få det ljud man vill ha...

Ett sätt att få in ljud till Reason är ju annars att ReCycla ljudfiler. Det blir lite krångligt men det går.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 ... 12