Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - tigersoul

Sidor: 1 ... 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... 51
1471
Demolåtar / SV: Asti - Just another tale
« skrivet: 25.08.2012, 01:50:12 »
Asti, du är alltid en av mina favoriter när det kommer till låtar här ;)

Riktigt skön atmosfär, jag får bilder vilket är ett tecken på att det är bra musik. Melodin är på sina ställen fantastiskt skön, men det finns någonting över helheten, skiftena mellan partierna som inte känns riktigt 100%, men det är definitivt ingenting som kan kallas halvdant eller nödvändigtvis måste göras något åt. Kanske en smula grötig o osäker bortåt den senare delen, körerna känns lite för högt mixade, skulle de kanske vara lite bredare o lite mer subtila, mer atmosfäriska för att bygga vidare på den där fantastiska känslan som den inledande gitarren ger?

Kör en vända med högtalarna också så det inte bara blir hörlurar. Jag är inte helt hundra på effekten som är lagd på lead vocals. Jag vet inte vad det är riktigt, kanske är det bara lite lite för mycket? Det smälter in bättre bortåt 60-70 när det andra kommer igång. En envelope på effekten kanske?

Jag ger nog fler frågor än svar med min kommentar, o jag är rädd att hela det här svaret blev lika drömskt o som låten ;)

1472
Färdiga produktioner / SV: aROCKER_Blind frustration
« skrivet: 25.08.2012, 01:41:10 »
Lyssnar med spänning. Eftersom det är en färdig låt så kommer jag inte med några direkta förslag utan bara lite allmänna kommentarer:

+:
- Kul o intressant dynamik i låten, man håller uppe intresset, plus på det!
- En hel del trevliga inslag, instrumenten låter bra, det kännas inte rörigt, strängarna var mycket trevliga te.x
- Det låter "färdigt" på det allra mesta (-mastring så klart) i synnerlighet i tanke på hur många inblandade det är! Bra jobbat!

-:
- Jag är inte jätteförtjust i vocals, det känns lite over the top över framförandet stundtals även om det passar låten o stilen. Det glider även lite på pitch någonstans, framförallt i början, låter lite för surt. Lite väl uppenbart att det är en comp på några ställen (kanske menat?) Är inte heller kär i delayen/dub'en på lead vocals när låten kommer igång, särskilt inte i hörlurar. Kanske personlig smak men det låter inte optimalt i mina öron.

Nu drog jag till på kommentarerna över vocals där men det är i princip det enda där det finns saker jag inte gillar också, så sammantaget: inte alls tokigt! tummen upp!!

1473
Då är vi två skippa tanten

HAHA vad farao är ni singlar båda två? :P Ska se över diskanten, dock INTE ikväll  :P :P :P

1474
Demolåtar / SV: pxm - "Tribute to Hendrix by Paxom"
« skrivet: 25.08.2012, 01:30:58 »
bara jag som inte ser någon mediaspelare??

1475
Jepp har lyssnat igen - och jag tycker överstämman är muddig - utan orsak eftersom det ju är äkta - ta bort leaden en stund och fixa till stämman så den går fram ordentligt (med EQ) lägg sedan på leaden igen så att det låter bra tillsammans får bli mitt råd.

Alla tre stämmorna har samma kompressor o EQ inställningar, det är rätt mkt bas bortklippt men kan inte säga exakt hur mycket där jag sitter. Borde vara bortklippt bas nog för att inte vara muddig iaf, eller tänkte du på något annat med muddig? Jag ska titta på det senare o se om jag kan höra detsamma ;)
Jo men det kanske inte är rätt troligen ska du ha högre EQ på stämmorna än på leaden liksom reverb det är ju det som ger skjutsen.

- Jag var otydlig tyvärr, jag menade att jag har samma EQ på alla kör stämmor, o att denna är betydligt högre än den för leadsången. Men jag ska kika närmare här senare eller om det blir imorgon kanske ska ha lite fredagkväll också mer av formen äta god mat o slappa med frugan ;)

1476
Jepp har lyssnat igen - och jag tycker överstämman är muddig - utan orsak eftersom det ju är äkta - ta bort leaden en stund och fixa till stämman så den går fram ordentligt (med EQ) lägg sedan på leaden igen så att det låter bra tillsammans får bli mitt råd.

Alla tre stämmorna har samma kompressor o EQ inställningar, det är rätt mkt bas bortklippt men kan inte säga exakt hur mycket där jag sitter. Borde vara bortklippt bas nog för att inte vara muddig iaf, eller tänkte du på något annat med muddig? Jag ska titta på det senare o se om jag kan höra detsamma ;)

1477
Sådärja! Stämmorna är inte så tydliga att man hör magstödets vara eller icke vara - men du fick ju till en shysst låt på köpet! Dessutom inspirerar den, så pass att jag känner mig sugen på att spela kompgitarr med lite licks mellan ackorden. Det är ett gott betyg och tecken på att låten är luftig, vilket jag tycker är positivt.

Trevlig helg på dig!

Nej det är för mycket instrument på gång för att kunna utröna det, jag labbade lite mer högre nivåer på körerna men då blev det bara för mycket men som du säger, börjar likna en riktigt schyst låt istället ;) Ska definitivt skriva klart den, antar det handlar om blott en vers till o på sin höjd något slags stick. Är ju inte fel att ha en rocklåten i erfarenhetsbanken!

Nja ja nä med dom stora skillnaderna i toner på kören så tycker jag faktiskt att det låter väldigt konstlat jag antar att du bara har kört Melodyn på detta. När det gäller gurasolot så spar gärna det du har men lägg till vänster och gör ytterligare ett liknande till höger.

- Alla stämmor är faktiskt insjungna "som de skall" och har inte flyttat runt något alls i melodyne. Om jag inte minns helt fel drog jag dem bara genom en väldigt light, automatiskt, autotune för att räta ut någon ev minimal drift men jag hörde ingen skillnad på innan och efter så det var ganska rena, raka toner från början helt enkelt. Jag tycker det låter riktigt bra, sen är ju jag ovan vid körer o det här är det absolut första försöket med det i huvud taget men jag känner mig rätt nöjd. Utrymme för utveckling dock? absolut, som alltid! ;)

Det här med elgitarrsolot blev jag nyfiken på dock. Du tänker alltså en regelrätt utpaning till vänster o sedan en ny inspelning med nästan samma, men med en något varierad stämma, förstår jag saken rätt då? jag har som sagt ingen vana av distade elgitarrer i huvud taget på inspelningar så får gärna komma med förslag o förklara hur du menade ;)

I övrigt: alla: trevlig helg på er! ;)

1478
Då har jag provat dina förslag Maxb, och jag måste ju säga att det blev riktigt bra efter lite panande o nivåjusteringar! Efter mycket obeslutsamhet la jag lägsta kören på -40 (64 max) mellan-kören på -20 och höga kören på +40. Jag kom fram till att den låga stämman inte påverkar stereobilden nämnvärt eftersom den ligger nära melodistämman. Därför passade mellankören bra någonstans halvvägs till den vänsta körpositionen. Rätta mig gärna om jag tänker knasigt här men jag tycker det låter "rätt" nu dvs jämnt utspritt och med leadstämman kvar ensam i mitten. Det är ganska hett mixade körer kanske men jag tycker det låter jäkligt fläskigt o skönt!

EDIT: Måste säga efter några genomlyssningar till att jag gillar det riktigt ordentligt alltså! Särskilt vissa toner. Den höga stämman på "sitt liv" sitter ju som en smäck verkligen i harmoni med leadsången. Trots att de tonerna för övrigt var ganska höga o jobbiga att sjunga utan falsett men det låter riktigt bra mixat.

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/faller-heml-xa-i-s-ngteknik-j

Uppdaterad version i första posten som vanligt. (snart)

PS: hör ni ingen skillnad på soundcloud klippet är ni för snabba den tar 5-10 minuter på sig att uppdatera sig har jag märkt.

1479
Demolåtar / SV: Lite spanskt infl på nylon.
« skrivet: 23.08.2012, 22:52:40 »
Sånt här älskar jag, underbart o höra sådana här talanger på forumet! ;)

1480
Demolåtar / SV: Gurano - Augustisång
« skrivet: 23.08.2012, 22:50:37 »
Det här var rätt skönt, jag hör en ganska uppnosig röst som annonserar några sköna meddelanden med lite attityd, lite jag-baserad text nästan tror jag?

1481
Färdiga produktioner / SV: Mr G, Djonas & Asti - Natural rythm
« skrivet: 23.08.2012, 22:49:21 »
Missat den här totalt o mycket annat, trodde bevakade tavlor innebar att man garanterat fick mail, guess not...

Det här gillar jag inte sådär jättemycket, det känns rörigt o händer något i varje hörn medan sången drunknar i ett hav av ljud. Det här var nog det hårdaste jag varit på länge här *skrattar* inget ont menat ;) Lugna ner den är mitt råd, too much!

1482
Demolåtar / SV: MaxB - You are leaving
« skrivet: 23.08.2012, 22:45:29 »
Kanske lite för självklart, men en duett med varsitt avsnitt följt av gemensam sång i den sista versen med ev ändringar i detta tredje parti för att göra det passande. Då behöver du inte ändra någonting. Det kanske var exakt såhär den skrevs med Girly? Om du ska vara ensam på den blir det lite knivigare o det måste nog ändras en hel del. Du kan nog iaf inte hoppa perspektiv till den andra partnern utan får nog då hålla dig till den enes bild, möjligen att partnern sa eller gjorde si o så, men jag hör ju duetten framför mig direkt, så jag håller mig nog till det rådet o vill inte Girly tycker jag du i första hand ska kolla efter en annan sångpartner faktiskt istället för att "slakta loss" på låten.

Jag kan vara din duett-partner i falsettläge med lite skön vibe på rösten *blinkar* notera skämt!

Kan nästan höra min vän Anitas röst på den här låten faktiskt. Fin text, fint sjunget (kanske en liten liten smula för långt gånget med emotionen i sången, möjligen, men fina stämmor!)


1483
- C? vart tusan kom det ifrån, får kika närmare, och jo jag tänkte jag skulle dra in "riktiga" körer idag här lite senare. Provar rena "aah"  får vi se vad som händer. Förstår fortfarande inte vad C't kommer ifrån dock.

Här har du en visuell version på stämmorna jag drog fram, vart är C't *skrattar*
http://d.pr/i/VgIa
http://d.pr/i/z672

Som jag sa tittar jag inte på toner utan lyssnar men får erkänna att jag nu tittat och provspelat tonerna på pianot. Jag har samma fråga som du gällande C - vi lämnar det bakom oss  B)

Men nu ska jag lyssna på nyaste inspelningen innan jag ska måla fönster och dörrfoder.

Edit: Ja, körstämmorna du levererar låter bättre än de andra men lägg till D C# B (svenska gamla H) istället för B A G# på ena sidan och lägg in B A G# som en tredje körstämma i mitten istället. Tror den kan låta bättre.

Kören här fungerar som kör även om den skulle kunna vara fetare (finns tips från Clemens i denna tråd som jag tror går att applicera på körstämmor också för att få det fett). Dock var inte min grundtanke att det skulle bli bästa körarret utan jag såg det som en del i din hemläxa att sjunga två nakna körstämmor, en på varsin sida, för att kunna träna och lyssna på magstödet. I den här mixen kan inte jag det. Du gör förstås som du vill men det var min tanke...

- Helt okej med hur du lyssnar jag var bara osäker på var C't fanns (jag kunde ju ha tänkt fel te.x)

Jag blev nog lite "för" seriös med låten o det känns inte som ett tränings-arr riktigt längre. Jag funderar nästan på att flytta ut hela stäm-TRÄNINGS-projektet till något eget liten lek med bara röster för att få det tydligt och fint. Här kommer jag ändå aldrig få det att höras särskilt väl med distade gitarrer o grejor. Ska kika på en tredje stämma dock o en förändrad andra som du tipsade om ovan för att fläska ut det ytterliggare lite. Ska även kika posten, nu när jag blivit lite varm i kläderna på dessa läskiga körer jag aldrig vågat mig på tidigare. Nu är jag nästan nyfiken istället, är så man blir sugen o göra någon träningsgrej a la stämsången i Ronja rövardotter där eller något *skrattar*

Mycket kackel här.. :D
Kan inte bidra med så mycket handfasta sångråd,men ville bara säga
Att jag gillar låten även om den är ganska standard och att du sjunger riktigt bra..

- Tackar! Jo låten är ganska standard det håller jag med om även om jag nu i efterhand tycker gitarrsolot låter himla suspekt och oväntat i tonerna men ja arr o stuk o så är ganska standard. Det är min första regelrätta rocklåt så det är nog lite medvetet att få till en "standard" låt innan man ger sig på att vara unik o prägla det hela. Jag är inte så van vid elgitarr i huvud taget.

Uppdaterat den nu med lite tajtare gitarrer o annat småfix, dock inte pulat mer med stämmor än det blir nog inte förrän imorrn.

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/faller-heml-xa-i-s-ngteknik-j

EDIT: Läst lite i den där tråden nu, ja jisses finns ju hur många sätt som helst för att "feta på" ljudet. Känns som man kan lära sig precis hur länge som helst o exakt så är det väl ;)

1484
Nu är jag lite trotsig men jag valde bort AAAH kören. Jag fick ihop det på det sätt som jag tror du tänkte Maxb, men det lät ganska mesigt och opassande när jag istället behövde upprätthålla det lite hårda soundet o attityden. Istället sjöng jag in körer med samma stämmor men med samma ord som i refrängen (ungefär). Jag tycker det här blev rätt bra faktiskt. Det upprätthålls en tuff ton o jag får ändå ett tjockare sound i refrängen. Vad tycker NI?

Jag la även på ett solo med elgitarren (ja ett riktigt, skratta inte nu när ni hör det!) som jag hade tänkt kanske någonting åt det hållet varpå nästa vers följer efter det där då. Något sådant. Kommentarer kommentarer! ;)

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/faller-heml-xa-i-s-ngteknik-j

Ska uppdatera mp3'n i översta posten efter jag skickat in denna också.

1485
Högra körens C i början av reffen gillar inte jag. Kören är här en kör som ligger i bakgrunden och som en sån kan den fungera men det var inte det jag var ute efter.

Så testa gärna att själv att lägga de två stämmorna som jag föreslog (då du inte stör någon). Poängen för mig var att du själv skulle testa magstödet i dem. Inget eller endast litet reverb, så att man hör din personlighet i dina stämmor.
Det önskar jag mig!  :wub:

- C? vart tusan kom det ifrån, får kika närmare, och jo jag tänkte jag skulle dra in "riktiga" körer idag här lite senare. Provar rena "aah"  får vi se vad som händer. Förstår fortfarande inte vad C't kommer ifrån dock.

Här har du en visuell version på stämmorna jag drog fram, vart är C't *skrattar*

http://d.pr/i/VgIa

http://d.pr/i/z672

1486
- Jag gillade det senare exemplet (o metoden i sången ovan) just för att jag slipper de vassa A/E vokalerna som jag tycker själv låter himla tråkiga. Sen ska man ju inte snöa in på något o känslan är ju a och o hur man än väljer att sjunga. Intressant med käkarna, menar du att jag så att säga håller tillbaka, håller igen munnen istället för att vad ska man säga... spotta ut orden? Herre gud vad svårt det är o förklara tekniker ;)
Jag har inte heller de rätta tekniska termerna så oskolad jag är  :)
Men t.ex. i Soundcloudklippet i början av denna tråd ca 0,30 där du sjunger *när man står där nere på BOTTEN* är ett exempel på det jag menar. För mig låter det som stela käkar och halvstängd mun... absolut inte elakt menat... det hoppas jag att du förstår. Och jag menar inte heller att du nödvändigtvis ska ändra på det heller. Men det är något som jag reagerat på några gånger när jag lyssnat på dina alster.
Peace&Love  :)

- Klart det inte är elakt. Jag brukar säga att det är elakt att inte ge mig konstruktiv kritik för hur tusan ska man annars får nya idéer och utvecklas när man inte får någon annans syn på saken. Min sångpedagog var också lite försiktig med det där när det gällde mina egna låtar, jag sa bara kör på o han började prata om att jag bör andas in mer här o där o lite sådant, klockrent, man vill ju utvecklas då måste man få förslag även om såklart inte ALLA förslag är rätt, men många säkerligen.

Du tänker på TENN i botten? slutet av ordet? Då vet jag vad du menar. Just i den här låten ville jag nog ha ett lite sammantryckt ljud här, det låter snyggt (tror jag). Men det kan säkert vara något jag gör högt o lågt, ska ha lite utkik, påpeka gärna när du hör det i en annan låt igen ;)

MAXB nu ska du få spetsa örona ;) Jag var lite lat, eller rättare sagt jag visade hänsyn till grannarna och använde mig av kopierade klipp från leadsången och skapade körstämmor från dessa mja melodyne. Jag la sedan på någon multi voice tjolla hopp plugg på det där för att få det lite mindre "en person". Tror jag valde 8 röster på båda stämmorna. Nu är det ju inte AAAH stämmor så du får ha det i åtanke men var det ungefär så här du tänkte det i övrigt? Jag tycker stämmorna ligger riktigt snyggt där faktiskt, låter nästan okej som det är på vissa ord, andra inte. Hade jäklarns problem med hur högt jag skulle mixa kören jag hittade säkert 3 trevliga positioner beroende på om det ska vara en subtil eller "in your face" effekt. Jag valde mellanpositionen tror jag om jag inte minns fel i denna version.


1487
Ah då tolkade jag rätt.

Ja du det där med autotunandes varande eller inte varande, eller kanske rättare sagt hur mycket och var, är en fråga man kan driva hur länge som helst. Ska det låta äkta o på riktigt eller ska det bara låta som man är en så prickfri sångare som möjligt o att allt är polerat till kallt stål-läge? Det går inte att svara på det. Ibland upplever jag att det blir bättre med melodyne på sångspår, ibland upplever jag plötsligt när jag fixat det sista att någonting dog o jag får börja om. Hela logiken kring VAR de "rätta" sakerna finns o fixca och vilka man inte ska röra för attinte döda spåret är en hel vetenskap jag inte riktigt fått kläm på ännu. Det jag noterat är att det är ett bra utgångsläge att lite lätt låta melodyne lägga centrum rätt och så får man vara jäkligt försiktig när man börjar pilla på modulation, drift o sådana saker. Många gånger är det som ser fel ut något som gör att det låter rätt, inte lätt någonstans det där o det är väl lite som reverb, man dras mot att ta till rejält. Även om jag iofs nu kommit över det mesta av reverbsjukan ;)
'Reverbsjukan'... trodde det va en kronisk åkomma  :huh:
Jag tycker också att vinnaren i 'vanliga vs talröst' är det sista exemplet. Men... samtidigt som man använder tekniker så tror jag ändå det bästa är att lära sig det man känner är användbart för en själv och sen smälta det och göra det till sitt eget. Jag är av den åsikten att om man tänker FÖR mycket på teknik går ofta känslan förlorad (men det är jag det  :P). Det jag ibland tycker mig höra i din röst är att du biter ihop käkarna väldigt mycket och håller mycket av ljuden kvar i munnen. Jag kan lätt sitta och spänna mig själv i käkarna när jag hör någon som sjunger så men samtidigt är det ju ett karaktärsdrag för just din unika röst och sång.
Tjingeling!  :)

- Jag gillade det senare exemplet (o metoden i sången ovan) just för att jag slipper de vassa A/E vokalerna som jag tycker själv låter himla tråkiga. Sen ska man ju inte snöa in på något o känslan är ju a och o hur man än väljer att sjunga. Intressant med käkarna, menar du att jag så att säga håller tillbaka, håller igen munnen istället för att vad ska man säga... spotta ut orden? Herre gud vad svårt det är o förklara tekniker ;)

1488
Prova att lägga en rak körstämma på vardera sidan i refrängen (två-tre toner per stämma ungefär).
Förtydliga gärna det där, menar du en enda rak ton rakt igenom refrängen, som ligger två-tre halvtoner uppåt och neråt från melodispårets första ton? Eller menar du rak som i samma tonavstånd (2-3 halvtoner) som melodins stämma men i en ton, ett AH eller liknande. Ja äh, jag fick för många alternativa idéer om vad du kan ha menat ;)

F# - E -  E
H   - A - G#


Det är de två stämmorna alltså, ok, ska kika om en stund har inte tonerna i huvudet ;)

1489
Kul tråd hoppas det är ok om man skräpar ned den lite. Jag har svårt att förklara med ord vad jag menar med munsång och stödsång så jag snodde lite text (ej melodi) och gjorde en insjungning med först munsång sedan stödsång så att det är lättare att förstå hur jag menar. Åtminstone jag hör en viss skillnad i sången. OBS inget melodyn eller liknande vilket jag kanske inte behöver nämna :wub:
[mp3=200,20,0,center]http://www.wideworld.se/music/Singtest.mp3[/mp3]

Är det den här skillnaden (i stort sett) som du menar vad gäller vokaler?

- Du det här var klurigt... men jag TROR att vi faktiskt gör samma sak i de olika varianterna. I den senare, magdelen, hör jag lite mer bas o värme o lite mer... kropp till hela ljudet medan den första är lite mer halsig och saknar den där värmen. Det är ungefär samma sak som jag upplever som skillnad i mitt exempel även om det blir lite olika resultat för oss. Jag kan påpeka nu vilket jag glömde bort tidigare att jag har en highpass ligger på mitt exempel någonstans 120-150hz (båda exemplen).

Hur skulle du tolka det, Maxb?

EDIT: glömde: angående vokalerna. Du har inte samma skillnad i vokalerna mellan de olika teknikerna, men det där tror jag är olika från person till person. Jag har förmågan att få väldigt skarpa A E när jag sjunger mer med halsen, det är nog dock inget som är samma för alla. Rätta mig om jag har fel jag antar bara ;)

1490
Citera
Många gånger är det som ser fel ut något som gör att det låter rätt

Jag ser inte, utan försöker höra. Använder ibland ett gammalt Cubase-redskap att picha en ton i wave-sångspåret upp eller ner några cent där jag hör att jag ligger lite för lågt eller tvärtom...

Det är nog klokt i många lägen att helt enkelt rätta det man HÖR o hålla det där. Dock harjag märkt att man många gånger kan luras att tycka något låter rakt som inte är det alls vilket andra ofta hör. Klurigt det där.

Prova att lägga en rak körstämma på vardera sidan i refrängen (två-tre toner per stämma ungefär).

Andas in först och sjung sen dessa två, toner så länge du har luft kvar.

Förtydliga gärna det där, menar du en enda rak ton rakt igenom refrängen, som ligger två-tre halvtoner uppåt och neråt från melodispårets första ton? Eller menar du rak som i samma tonavstånd (2-3 halvtoner) som melodins stämma men i en ton, ett AH eller liknande. Ja äh, jag fick för många alternativa idéer om vad du kan ha menat ;)

1491
Gott så här (snabb lyssning)!

Gott, som i bra? tillräckligt? Jag stör mig allt mer dock på vad melodyne gör med materialet även vid mindre småfixar, det blir konstiga ljud på F o S lite här o var, riktigt störande. Är det något autotune lider av också tro?

Tror att melodyne låter mer transparant än autotune - vad folk sagt är att det blir värre, mer påtagligt med autotune.

Gott som i bra. Jag fick hjälp med autotune på ett sångspår jag hade sjungit in tidigare men valde spåret utan. En relevant fråga då var: Vem ska välja om min sång ska vara med eller utan?
Tanken var att om vanliga människor (som inte själva gör musik) lyssnar kanske de skulle föredra den som är tillrättalagd. Men jag väljer hellre den som svajar lite (originalet) som inte har den där lilla plastigheten i sig. Det var mitt val men om man vill vända sig till skivköpare (finns de?) så skulle man kanske valt sångspåret med melodyne... Men sån är inte jag...

Ah då tolkade jag rätt.

Ja du det där med autotunandes varande eller inte varande, eller kanske rättare sagt hur mycket och var, är en fråga man kan driva hur länge som helst. Ska det låta äkta o på riktigt eller ska det bara låta som man är en så prickfri sångare som möjligt o att allt är polerat till kallt stål-läge? Det går inte att svara på det. Ibland upplever jag att det blir bättre med melodyne på sångspår, ibland upplever jag plötsligt när jag fixat det sista att någonting dog o jag får börja om. Hela logiken kring VAR de "rätta" sakerna finns o fixca och vilka man inte ska röra för attinte döda spåret är en hel vetenskap jag inte riktigt fått kläm på ännu. Det jag noterat är att det är ett bra utgångsläge att lite lätt låta melodyne lägga centrum rätt och så får man vara jäkligt försiktig när man börjar pilla på modulation, drift o sådana saker. Många gånger är det som ser fel ut något som gör att det låter rätt, inte lätt någonstans det där o det är väl lite som reverb, man dras mot att ta till rejält. Även om jag iofs nu kommit över det mesta av reverbsjukan ;)

1492
Gott så här (snabb lyssning)!

Gott, som i bra? tillräckligt? Jag stör mig allt mer dock på vad melodyne gör med materialet även vid mindre småfixar, det blir konstiga ljud på F o S lite här o var, riktigt störande. Är det något autotune lider av också tro?

1493
Varianten i den andra halvan upplever jag stabilare och behagligare att lyssna på - mer magstöd i den...

Jag upplever detsamma som dig, sen kan jag ju inte säga HUR MYCKET magstöd jag använder, men det är betydligt mer iaf. Finns säkert mer att kräma fram. Jag kan dra ut röstspåret separat från det andra om ni vill kika(lyssna) på det vad gäller magstöd.

Där har ni den. Reverb blev kvar märkte jag men det går nog bra ändå ;)

1494
Jag kan ha fel men nog låter det här som mycket munsjung någon mage hör jag inte i detta. Berätta hur du upplever det där med stödet.

Edit: kul att du delger oss

- Intressant. Övningen som jag fick är att man sätter händerna i sidan och känner hur musklerna beter sig när man talar och sedan överför det till sång, att det kommer från samma ställe så att säga (ursäkta sättet att beskriva det, han beskrev det på ett bättre sätt). När man sjunger "rätt" med stödet så ska man känna en liknande rörelse i musklerna från magen (stödet) när man sjunger. Om man sjunger mest från halsen så är trycket på musklerna nästan konstant o rör sig inte mycket med pauser, etc. Man känner också att man använder stödet mer.

Vad i sången är det som du identifierar som hals? Jag talar inte om tonhöjden här utan om stödet, man kan (ska) använda stödet även på de högre tonerna. Tänkte om vi tolkade ordet olika. Inväntar med spänning vad andra säger. Ni ska få en test också där man hör skillnaden. Den är ett urklipp från en slarvig test när jag provade de olika teknikerna. Se bifogad fil. Man hör tydligt att den första versionen med mest hals har vassare vokaler tycker jag.

fotnot: Jag kallade det talröst för att bara ge det ett namn i filnamnet.

Maxb: du kanske hör lättare där. Jag har redan tänkt köra i refrängen, inte hunnit med det än dock ;) Varit mycket ett tag nu men det här var ju min läxa från en löpande träff så behövde stoppa in det emellan ;)

1495
Demolåtar / Tigersoul - Faller (ny version nu lite mer utvecklad)
« skrivet: 22.08.2012, 18:48:21 »
Fick en hemläxa från min sångpedagog som bestod i att sjunga på ett annat sätt, med betydligt mer stöd. Jag sjunger mycket med halsen så jag gick i läxa att träna på det och hur bättre gör man det än o skriva en låt och arr'a den? :P

Till min glädje upptäckte jag att den här sångtekniken förändrar min röst på ett positivt sätt. Jag får bort mina vassa vokaler (A,E framförallt)som jag inte alls tycker låter särskilt musikaliska så det var en glad överaskning. Observera att refrängen är ganska shaky o jag vet inte riktigt vad jag vill göra med den, måste få lite bättre kontroll mellan hes sprödhet o tryck tror jag. Det blir inte bra iaf.

Jag har ju alltid velat ge mig rock också så jag slog två flugor i en smäll o drog ihop en rocklåt lite åt Thåström hållet. Arr'et är jättegrovt får man väl säga, gitarrerna är inte tajta för fem öre och jag är inte säker på någonting känns det som haha. Jag har ingen erfarenhet av att spela elgitarr o lägga rock-arr så kom gärna med förslag!

Vad tycker ni om låten (låtstarten) i övrigt?

Och framförallt: den nya sångtekniken? Nu lägger jag ju in lite extra "hest sound" för att passa låten, men om ni lyssnar på vokalerna tycker jag de är klart bättre? Observera, ingen de-esser!! så skit i o lyssna på SSSS.

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/faller-heml-xa-i-s-ngteknik-j

EDIT: Jag har mixat vocals jäkligt hett, men det känns ändå på något sätt rätt i det här arr'et och med den här rösten, rätta mig om jag har fel? Det låter för hett varje gång jag börjar spela den men känns snart rätt när man lyssnat ;) Kanske är lösningen nogranare envelopes vad vet jag!

Text:

Det är så jävla lätt, att falla
Allt som krävs är minsta sten
Och när det väl börjat gå utför (lägre)
Så går det jävligt fort

Och när man står där nere på botten
Och räknar varje steg
På den långa vägen uppåt
Så vet man ändå att man snart står där igen, och

Faller ner igen, och
Sabbar sitt liv igen
Och man Faller allt längre ner
När kommer gränsen då man inte pallar mer
Och ger upp

EDIT: Andra utkast, se längre ner i tråden för info.

1496
Se länk, undertecknad som postat det:

http://discussion.evernote.com/topic/28658-cross-platform-monofont-hack-for-musicians-must-read-for-musicians-using-evernote/

1497
Demolåtar / SV: Tigersoul - Fields of defeat
« skrivet: 17.08.2012, 15:06:55 »
Bra låt, bra sång. Lite irriterande gitarrgnissel.
En tramporgel som smyger in en bit in i låten skulle sitta fint!
Behåll det sparsmakade arret, ev lite försiktiga stråkar.......
/Asti

Agree, gitarren är test-slask-skräp som klippts ihop ;)
Tramporgel vore himla intressant här faktiskt, tyvärr är de väl inte vanliga som samplingar precis? (as in, jag har ingen som står bakom ryggen ;)

Jag testade lite snabbt med trummor o bas men det kändes som att släppa in ett gatugäng på en barnfest med dragna vapen ungefär. Okej jag överdriver, men jag tror inte det ska vara något av det med i låten ;)

1498
Demolåtar / SV: Tigersoul - Fields of defeat
« skrivet: 17.08.2012, 14:45:18 »
Tycker det är bra låt och du sjunger bra..
Men jag tycker att det bullrar en hel del,särskilt sången skulle må bra av en dos Högpass-filter.
Blir svårt att uppfatta orden,inte för att sången är för låg utan för att det låga registret 'bummlar'.

Det kan ha att göra med mina EQ val. Jag har klippt vid 150hz någonstans men direkt lagt en liten puckel för att få fram lite mer värme i rösten, det kanske är denna "värme" som också blir bumlig? Jag har noterat att det låter lite så på de dassiga högtalarna ute i köket men inte på monitorerna eller mina andra "vanliga" högtalare här inne. Tack för notisen, jag har kanske gått för långt där eller behöver få fram värmen på annat sätt.

1499
Demolåtar / SV: Tigersoul - Fields of defeat
« skrivet: 17.08.2012, 14:41:46 »
Fin melodi och bra text. Gillar sista versen som ger hopp igen, det måste man alltid ha, annars är det doom metal man skriver. Tror redan melodin satt sig på huvudet, vilket tyder på att det är en bra en!
Det enda som stör lite är det engelska uttalet, men så är det väl för alla oss från Sverige. Svårt att träna på det också.

Håller med dig, melodin fastnar direkt så den måste ha smidits ut på bästa sätt ;) Härligt att du noterade texten också och vändningen från mörker till ljus i slutet. Låten har en djupare mening som troligen få lyssnare kommer notera men det texten handlar om är att slåss mot livet och flödet, att se accepterande som en svaghet och om hur livet reagerar på detta agerande men också om att det berättaren söker: lycka, frid, flow, existerar i just det accepterandet den slogs mot hela tiden.

Det djupa temat är dock tydligen ganska lagom dolt för flera har tolkat det som en mysig låt, eller en "riktig hångellåt" som en tjej uttryckte det ;)

Uttalet... är ett gissel! Jag har inte tänkt på det förut men det behövs jobb där o det är väl inget som är gjort på en handvändning precis. Illa illa för oss stackars svenskar ush!

1500
Demolåtar / Tigersoul - Fields of defeat
« skrivet: 16.08.2012, 18:53:49 »
Tar en liten paus från mitt andra projekt som kräver ny sång för att lufta huvudet lite o göra något annat.

Den här skrev jag i förmiddags och fick känslan av att den skulle sjungas, well någonting sådant här! Det är en väldigt grov slask där gitarren knappt är läge o kommentera ens, allra minst det sk solot. (Jag o gitarr-solon...). En obehandlad tagning på vokalspåret och tja, en test helt enkelt. Vad tror ni om sångteknik och låt? Och påminner låten om något? Jag hör bara småspår här o var, inget allvarligt.

Link: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/fields-of-defeat-testrecording

EDIT: Uppdaterad version, fixade lyrics (småfix i melodyne)
Lyrics:


           D
Put down your sword
Give up your shield
There is no hope

There is no end
             Bm
To this war
        A

Your troops lay scattered on the ground
        G

Your hope is dying in the burning sun

            A

On the fields

          Bm

Of defeat


Put down your map

Give up your dream
There is no hope
There is no way
To win


Your plans lay crumbled on the ground
Your wishes die with the setting sun
On the fields
Of defeat


Stick
                       E
(and) All the men
                  G
That was slaughtered
             Bm
Was in vain


             E

All the pain

That you suffered

Was in vain



Ev 2x fields of defeat



Put down your pride

Give up your fight
There is no hope
There is no way
To rule


A seed of joy hides in the ground
Your soul awakes to the rising sun
On the fields
Of defeat


Solo: Bm / / / | A / Bm / | x2



Ev enbart upprepa andra satsen "a seed..." 2x


Paus 1 takt


Sen 2x on the fields...


Avsluta på Bm




1501
Demolåtar / SV: Nytt piano på "A Bossa Da Noite". Roffe H
« skrivet: 15.08.2012, 17:01:13 »
*diggar* kan inte låta bli o nynna da-di-dam-dam ;)

Väntar med spänning på någon häftig collab med den där tutan inte illa!

1502
Har du egen cajon? Hemmabygge eller köpt?

Egenköpt haha, en billig sak från thomann men den fungerar utmärkt o var himla kul o lägga in på det här spåret faktiskt. Det här är jättegrovt o bara lite idéer sådär men ta gärna en lyssning!


Ja den där "hört förr" känslan lider jag av också, inte textmässigt men melodin i vissa lägen påminner om något men jag har ingen aning om vad. "Venus" var ju dock inte alls en tokig gissning, det låter klart bekant även om melodierna inte är jättelika. Det är nog såhär att den här typen av gitarrspel o harmonier har använts otaliga gånger i pop/rock genren så det påminner nog om lite allt möjligt man inte kan sätta fingret på.

Det är väl inget jätteseriöst projekt egentligen utan mest något litet på sidan för att lufta öron o huvud lite från allt vemod, o man vet ju aldrig, man kan ju hitta något någonstans som kan bli något ;) Den får bli mitt lilla mindre seriösa "lekprojekt" ett tag får vi se vad det blir. Tänkte sampla av cajon trumma o lägga på, kanske slänga på en tamburin, göra lite gatuljudskänsla över det o se vad som händer. Sen ska väl sången vara på ett annat sätt också. Det här är ju inte mitt tonläge alls i rösten men det är kul att utmana sig o se vad som händer.

Jag tycker mycket väl detta kan bli något... helt ok låt och inget fel på texten. Men var försiktig när du lägger på grejer, så det inte blir för mycket (felet jag ofta gör).
Bara sång och gitarr är snyggt, kanske en gura till, lite bas (varför inte munspel?)  naket är bäst. :)
Ska bli spännande att följa ditt lilla projekt.

Roffe H

- Jag tycker själv att det blev ganska kul och visst är det ganska derivativt men som sagt mest ett hobbyprojekt o lufta lite med ;) Får se vad det blir bara helt enkelt!

EDIT: Bytte mp3 till 3:e utkastet, la till en vers till o lite småpill bara. Men visst fan svänger det lite småskönt :P Är ganska nöjd med arret faktiskt även om jag inte är helt säker på om cajonen blir för skramlig o dann. Gillar att basen försvinner igen för andra versen o sen återkommer det liksom håller sig lätt o fint o man märker knappt att det faktiskt är bas. Känns som något som framförs på gatan på skoj, ungefär så som jag hade tänkt mig det hela.

Text till andra versen:


We tell our kids that
everyone is ok
Then spend a life-time worrying
what others may say
You got your reasons to believe in ev e ry thing
that they say
You can hide behind your normal
but deep down it's still fear

För den som gillar utmaningar kan jag rekommendera att sjunga den här versen, en minimal andningspaus på hela versen, breathe deep! ;)

1503
Ja den där "hört förr" känslan lider jag av också, inte textmässigt men melodin i vissa lägen påminner om något men jag har ingen aning om vad. "Venus" var ju dock inte alls en tokig gissning, det låter klart bekant även om melodierna inte är jättelika. Det är nog såhär att den här typen av gitarrspel o harmonier har använts otaliga gånger i pop/rock genren så det påminner nog om lite allt möjligt man inte kan sätta fingret på.

Det är väl inget jätteseriöst projekt egentligen utan mest något litet på sidan för att lufta öron o huvud lite från allt vemod, o man vet ju aldrig, man kan ju hitta något någonstans som kan bli något ;) Den får bli mitt lilla mindre seriösa "lekprojekt" ett tag får vi se vad det blir. Tänkte sampla av cajon trumma o lägga på, kanske slänga på en tamburin, göra lite gatuljudskänsla över det o se vad som händer. Sen ska väl sången vara på ett annat sätt också. Det här är ju inte mitt tonläge alls i rösten men det är kul att utmana sig o se vad som händer.

1504
Färdiga produktioner / SV: Eddi - Yes Im Gone
« skrivet: 14.08.2012, 02:09:05 »
Hittade den här bland gömmorna och jag tror inte den varit uppe tidigare - låter lite halvfärdig och man kan ju undra vad som ska till för att få den klar??

En apostrof i I'm kanske? :P

Jag gillar vocalinsatsen o texten, även om den surnar till lite efter 50 någonstans. Men det känns definitivt inte klart nej, det känns naket och byggnadsställningen står kvar med skyddsplasten som slår mot stolparna i vinden med ett ihåligt eko. Skämt o sidor, jag vet inte riktigt? Jag är nog lite musikaliskt utmattad ikväll får återkomma :P

1505
Efter alla låtar med sprött, luftigt, försiktigt o tillbakadraget så fick jag ett upplägg ikväll här för någonting betydligt mer "rakt på sak" och det är ganska olikt det jag pillat med än så länge får man väl lov o säga. Bara en kort test med gura o voice än så länge, kom gärna med kommentarer, tror ni det kan bli något? Låttext nedan.

Slasksjunget i vanlig ordning, ber om ursäkt för garvet, jag insåg inte hur jävla lång fras det blev utan möjlighet att andas ;)
Det ligger en lite djupare tanke bakom pratet om dåren, men det kan jag dra lite längre fram.

Länk: http://soundcloud.com/kristian-tigersoul/the-fool-just-a-draft-of-an

G#m              C#
      I got my mind set at a
G#m        C#
Foreign place
            G#m           
I got a big pile of garbage lying
D#
In my way
               G#m             C#
I got my reasons to reject ev e ry thing
G#m            C#
You calling sane

Theres a sickness in the normal
that I just cant fake

Ref el stick

                      E           F#         G#m
(Cause) Im a different kind of creature
a different shade of gray
          E         F#            B        E
I'm a genuine fool, I'm a hint of truth
         E              F#      G#m
In a world that's built on lies

Sidor: 1 ... 39 40 41 42 43 44 45 46 47 ... 51