Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Rattlesnake

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 67
141
Festivaler / SV: Festival #32 - Spåntråd
« skrivet: 10.09.2013, 18:34:46 »

Hur kan det vara trist att bearbeta ett tema? Måste temat vara ditt eget för att det ska bli intressant? Så du menar att de klassiska kompositörer som någonstans i sina symfonier lånat ett folkmusiktema inte har har skapat musik?


Det är väl inte så svårt att fatta de definitivt inte skapat temat?

Och det var folkvisor det handlade om senast jag kollade?  Ta en kopp kaffe och skriv en symfoni, ba', tycker jag...
Folkvisa, ska man bearbeta sångmelodi och text också, hade du tänkt dig? Texten ÄR ju för sjutton halva folkvisan.
Variation i ett klassiskt stycke är nåt helt annat och irrelevant att nämna här.

Totalt hjärndött sidospår, som jag avslutar nu.


EOD för min del
Det gör du rätt i.
Och lite trevligare ton får du gärna hålla.

Om du nu vill veta vad jag hade tänkt, så var tanken att något av melodin i en folkvisa/folkmelodi skulle höras i den nya låten. De avgränsningar du uppmålar har du satt upp själv.

Men nu skiter vi i det, ingen annan gillar idén så vi hittar väl på något annat.

Hur många, förutom Div, pxm och Eq tycker tolvtonsfestival vore kul?

142
Festivaler / SV: Festival #32 - Spåntråd
« skrivet: 10.09.2013, 11:01:41 »
Bearbeta folkvisor (Roger?).. Det är ett VERKLIGT trist tema.

Det saknar komponenten skapande av musik, utgörs av arr och sångprestation och sånt.
Hur kan det vara trist att bearbeta ett tema? Måste temat vara ditt eget för att det ska bli intressant? Så du menar att de klassiska kompositörer som någonstans i sina symfonier lånat ett folkmusiktema inte har har skapat musik?




143
Festivaler / SV: Festival #32 - Spåntråd
« skrivet: 10.09.2013, 10:49:29 »
-

144
Festivaler / SV: Festival #32 - Spåntråd
« skrivet: 09.09.2013, 23:56:15 »
En annan variant som jag inte tror vi har haft som tema någon gång, är att bearbeta en svensk folkvisa på något sätt. Kan det vara nåt?

Menar du göra egen folkvisa?


Eller folkmusik överhuvudtaget hade varit coolt.
Nej, jag tänkte att man tar en mer eller mindre känd folkvisa och gör om den till något eget. Behöver inte låta folkmusik om resultatet, bara att man kan höra ursprunget på något sätt. Svensk därför att jag tycker att det finns en visskatt här som är polär på något sätt. Å ena sidan de rätt jönsiga låtarna, å andra sidan de vemodiga och trolska.

145
Festivaler / SV: Festival #32 - Spåntråd
« skrivet: 09.09.2013, 22:54:42 »
En annan variant som jag inte tror vi har haft som tema någon gång, är att bearbeta en svensk folkvisa på något sätt. Kan det vara nåt?

146
Festivaler / SV: Festival #32 - Spåntråd
« skrivet: 06.09.2013, 10:49:59 »
Bellman kunde vara kul, men låt oss då välja vilken sång eller epistel vi vill annars blir det trist. Märk min skugga är en av dem som är hel söndertolkade (fast ibland bra gjord) tycker jag.
 :)
Fritt vald epistel/sång i så fall, tycker jag.

147
Festivaler / SV: Festival #32 - Spåntråd
« skrivet: 06.09.2013, 10:46:21 »
Eller, man utgår från bilden "1 miljard kineser attackerar Stockholm ur Bellmans synvinkel, år 17xx" och gör musik av det :)
Attans, precis vad jag hade tänkt diktera. Men eftersom du hann före, så skippar vi det temat. Kan ju inte vara diktator på demokratisk basis, typ.  ;)

148
Festivaler / SV: Festival #32 - Spåntråd
« skrivet: 06.09.2013, 09:51:38 »
Genretema eller inte, det är frågan. Jag känner mig kluven. Visst är det som eggs säger kul att kliva ur boxen, men det funkar inte när det är genres som man helt enkelt inte gillar, som i mitt fall Reggae. Jag tycker teman som tillåter fri genre men med andra utmaningar är roligare.

Jag har föreslagit det förut utan gehör, men att göra moderna tolkningar av Bellman tycker jag skulle vara häftigt.  :)

149
Festivaler / SV: Festival #32 - Spåntråd
« skrivet: 04.09.2013, 23:44:10 »
Båda idéerna är goda; nu är inte läge att argumentera vilken som är bäst. Som jag ser det är vi den s k divergensfasen nu, fram med så många idéer som möjligt. När vi inte kommer längre, är det dags att sålla och minska antalet (konvergensfasen) för att slutligen koka ner det till ett (1) tema. Med förbehållet att jag såsom festivalgeneral enväldigt kan bestämma temat om det hela spårar ur, eller för att jag helt enkelt känner för det.  :)

150
Festivaler / SV: Festival #32 - Spåntråd
« skrivet: 04.09.2013, 16:56:41 »
Förslag: Reklamjingel
max 1 minut lång för någon vara

/G


Vi hade Tv-serie intro 1 min för ett tag sedan.
Liknar lite kanske, men för mig är det olika saker. Då var det fritt att välja verklig eller fiktiv serie, här skulle man ju kunna välja bland verkliga produkter, kanske 5 olika alltifrån ett bilmärke till tuggummi. Kan förresten fiinnas en gemensam nämnare där.  ;)

151
Festivaler / Festival #32 - Spåntråd
« skrivet: 04.09.2013, 11:58:34 »
Jaha gott folk, dags att komma på vad nästa festival ska handla om. Hellfog har redan ett:

Man får några veckor på sig att göra en låt, vad som helst. Som man sedan skickar till en annan medlem (vilken som helst) som får göra om låten (Remix) och sedan skickar in den färdig.

Fler förslag? Ordet är fritt.  :)

152
Färdiga produktioner / SV: Dividend - HONG KONG (nog klar)
« skrivet: 03.09.2013, 22:18:58 »
Hej Roger!

Har du nåt konstruktivt att säga om mixen?
Balansen mellan instrumenten känns ganska bra, möjligen att brasset ligger lite högt i förhållande till resten. Oboen är lite svag. Spicc för höga i volym.

Stereobilden känns lite konstig med allt stråk åt vänster och brasset åt höger. Känns som att mixen tippar vänster när bara stråket går.

Bra klarhet och gott tryck, som alltid när du gör grejer för större orkester.

153
Kan inte låta bli att smålé åt det bisarra i situationen att du står och sjunger på en båt utan att du själv rör dig...

Kul med green screen. Teskedsgummanvibbar!
 :D

154
Demolåtar / SV: Asti - (Taking it) day by day (ny version - klar?)
« skrivet: 03.09.2013, 00:20:53 »
Mm, vad fint det låter. Totalt helgjuten prodd, hör inte en minsta tveksamhet nånstans. Stämningen i texten får mig att associera till en expert på ensamhet - Harry Chapin.

Gillar  i trumspelet som passar denna låt. Men jag gillar verkligen inte ljudet på baskaggen i Ez Nashville, varför låter den så klickig så man tror att Lars Ulrich varit inblandad? Vill de verligen ha det så i Nashville? Den i Ez Vintage är mycket trevligare. Om du inte har tillgång till ett annat ljud så lägg baskaggen på ett separat spår i mixern och skär bort allt över 2000Hz.


155
Färdiga produktioner / SV: Roffe H & Jocke - Sömnlös Blues
« skrivet: 02.09.2013, 23:53:41 »
Att gå direkt från Bjurtes maxade r-hole till denna blir lite som en chock för örat. Bakgrunden låter här väl tunn, antar att kompressorer inte har använts mycket här. Sången låter lite diskantfattig.

Men slås av att det är bra framfört, både sång och lir. Återigen imponeras jag över hur bra du får Bib att svänga.
Men basen måste väl ändå vara äkta?

156
Låter riktigt najs om precis allt!
Låten är lite lång för min smak, men jag måste härdas.  :D


157
Demolåtar / SV: Mr G - Gungande låt
« skrivet: 02.09.2013, 23:34:36 »
Låter skitläckert. HM gör den till en häftig Bo Diddleyvariant. Gillar!
Grundmaterialet låter tätt och välmixat. Lite mindre limiter på mastern ba.

158
Demolåtar / SV: If I had a hammer.
« skrivet: 02.09.2013, 23:29:21 »
Låter bra som tusan om kompet. Cymbalerna låter skönt, och diggar den knorriga basen!
Jag tycker sångens nivå är inom marginalerna för tycke och smak.

Låten har jag aldrig gillat så mycket, men den är ju en standard. Råkade nu hitta denna fantastisk liveversion av denna. Vet inte om jag har hört någon liveinspelning från den tiden låtit lika krispig.


159
Färdiga produktioner / SV: Dividend - HONG KONG (nog klar)
« skrivet: 02.09.2013, 22:59:48 »
Ledsen att jag kommer sent till festen!

Det hörs att du jobbat mycket på denna. Jag tycker inte det låter lika kinesiskt som förr, vissa gongs för ju associationerna dit förstås, och när melodistämman går i oktaver.

Men jag går inte igång på det här. Jag upplever inget direkt nytt, och det kan man förstås inte begära för varje stycke. Men heller ingen förädling av befintliga uttryck. Jag kanske inte är mottaglig för denna typ av musik just nu. Så här upplever jag det:

Första minuterna känns random. Stämmor och instrument kommer och går, men tanken bakom går mig förbi. Låter som sådant du höll på med för några år sedan. Sedan blir det struktur men för vanliga harmonier (am - F-G- am/E - am osv).

Som mockup är det mycket bättre än dina tidigare alster, men det finns ganska mycket saker som sticker ut som onaturliga ändå. Jag kan specificera vilka om du vill, men det är inte det som stör. Jag tror jag skulle tycka ungefär lika om detta stycke om det så vore en riktig symfoniorkester som spelade. Inte så att allt måste vara nån sorts neoromantik med folkmusikstämmor, här saknar jag mer spännande klangbilder och ackord.

Kul ändå att höra dig göra saker för den större orkestern.


160
Festivaler / SV: Festival 31 Art of Noise röstningstråd
« skrivet: 01.09.2013, 18:16:02 »
Spåntråd till nästa festival kommer upp i sinom tid. Nu pågår firande.   :)

161
Festivaler / SV: Festival 31 Art of Noise röstningstråd
« skrivet: 01.09.2013, 12:19:22 »
Tack alla!

Jag vill tacka Leon Scott, giraffen och kaffefabriken för medverkan.  :D

Nu ska jag fira i dagarna tre, sedan ska vi diskutera ny festival!

162
klassisk orkstrering för stora orkestrar tror jag att man har pianot på hgr sida av basen. Tycker mig ha sett det på någon video men kan ha fel där....



Det vanligaste är nog att man har pianot till vänster om dirigenten, och basarna till höger. Men det finns olika varianter, dirigenten bestämmer hur han vill ha orkestern uppställd för att på bästa sätt kunna styra den, inte för att få en viss stereobild.


163
Festivaler / SV: Festival 31 Art of Noise röstningstråd
« skrivet: 30.08.2013, 16:30:19 »
Ja, mitt lilla alster då.

Namn: Corned beef
Inga instrument kom till användning eller skada under inspelningen, inga riktiga djur heller.
Medverkande ljud:
Dörr som slår igen i trapphus.
Kaffefabrik, diverse utrustning såsom mjukvacskontroller, drivrullar och inplastningsmaskiner. Lådvändare som säger doiingg.
Samplad gummipipgiraff.
Phonoautographs från 1860-talet.

Jag hade inte tänkt vara med i denna festival förrän jag gick runt i min lilla kaffefabrik och tyckte att en maskin lät "ooi-oi-oi" i valstakt, 80 BPM. Tog raskt och spelade in detta och diverse ljudkällor med mobilen, som skiss för en mer serieös inspelning med Zoom-portan. Men när jag hade den maskinen med till jobbet gick inte samma maskinlinjer, så jag fick mestadels använda mig av de tidigare mono-inspelningarna från mobilen. Utgick ifrån den tydliga takten av maskinljuden och klippte upp resterande ljud för att få tempi att matcha. Lade en del ljud i kanon eller på varandra, förskjutna en takt för att få stereoperspektiv. Valstaktljudet tror jag att jag glömde få med... :o

Det som låter som en mellotron är alltså ljudinspelningar som är äldre än Edisons fonograf (1877). Hur är det möjligt? Jo, det Edison gjorde var att uppfinna en apparat som kunde både spela in och spela upp ljud. Tidigare fanns en liknande apparat som kunde spela in ljud som då ritades på papper. Då kunde man bara titta på vågformerna och konstatera att olika typer av ljud såg olika ut, men idag kan vi ju skanna in papperen och återskapa inspelningen. Tonehammer gjorde för några år sedan en kontakt-plugg (gratis) baserat på en mans insjungning av "Clair du Lune" från 1861. Den har jag använt till några enkla harmonier.

En annan gratisplugg är Enbertones Atmoraffe, en samplad gummipipgiraff som låter som en hysterisk ko i låga oktaver. Ihop med maskinljuden kom jag osökt att tänka på "Tintin i Amerika", där man stoppar in en ko i ändan på en maskin, och ut kommer i andra ändan burkar med Corned Beef... :D

164
Studio, produktion och övrigt / SV: Jump Blues !!!!!
« skrivet: 26.08.2013, 01:17:30 »
Tyckte inte exemplen i första inlägget stämde något vidare med definitionen i Wikipedia. Det ska ju vara snabbt tempo, och föregångare till R'n'R.
Jag tänker de svarta artister som Bill Haley snodde av, och letar man på tuben hittar man denna kompilation. Här hör man vad som ska bli rock, inte jazz.


(men videon suger!  :lol:)

165
Det här är en låt som sätter sig! Märker att jag går och gnolar på den då och då... :)
Asch, skulle ha stimmat den då!  ;)

Tack för omlyssning. :)

Jodå !
Tycker oxo den blev bättre, men det finns fortfarande en uns av 'Köp varm korv' syndromet kvar, dock mer diskret nu.
Refrängen är ju urstark.. Och hejja Eddi.. råckapåå!! B) 
Ja, det får inte bli för kompicerat.  ;)
Tack för att du ville lyssna igen.

Tycker helt plötsligt att låten är helt okej.

Minns inte hur du lät på den förra och antar att sångmelodin är den samma, så eftersom andra sagt det så är det nog jäkligt bättre sjunget! Sångmelodin är riktigt trevlig helt plötsligt :)

Eddis solo funkar bra också.

Blev en bra låt av det här till slut :)
Tack!  :)
Tonen E i förra versmelodin har bytts ut mot G#, och i andra delen av versen (förutom i andra versen) är det en fjärdedels häng. Och så har jag försökt ta i lite mer.

166
Studio, produktion och övrigt / SV: 16 kanaler är för lite.
« skrivet: 23.08.2013, 23:23:07 »
Min EWQL-player har 16 kanaler, men du
Tack W och eggs för svar. Jag tror absolut inte ewql är annorlunda på nåt vis. Jag öppnade nu en tredje ewql gold-instans och laddade in en harpa MEN jag kan fortfarande bara välja mellan kanalerna 1-16. Vad hette han den där snubben som gjorde en pirat-låt... MEMPHIS! Han frågade samma sak om nån äldre orkesterplugg och fick svaret att öppna en ny under instruments.

Varför jag tror det har med ljudkortet att göra vet jag inte :) Antar väl att det är de som sköter om och fördelar kanaler (?)


Snabbkoll gav denna info: "You cannot use more than 16 MIDI channels in a VST 2 plugin." Och det gäller tydligen VST-plugins i Cubase.

edit:
Kollar i EWQL-manualen nu.
16 kanaler är max per instans. Hur många instanser man kan sedan kan ladda in beror på ens DAW. I min Cubase 5:a är det 32, så max antal midikanaler som totalt går att adressera är alltså 512. Brukar räcka. :)

167
Festivaler / SV: Festival 31 Art of Noise röstningstråd
« skrivet: 23.08.2013, 08:35:37 »
8p - bidrag nr 1. Det låter mycket bra om inspelningen av oljuden, och gillar idén med en odyssé.
6p - bidrag nr 2. Klassiska överlagrade oljud, får vibbar av 60-tal och avant garde. 
4p - bidrag nr 4. Oljud i blandning med ljud. Det klart mest väljudande bidraget, men det känns som att oljuden kom i en biroll.

168
Färdiga produktioner / SV: Ola och Eddi : Other side of the sun
« skrivet: 22.08.2013, 00:14:00 »
Mm, bra klass på sången. Det finns några sköna toner där, där disten spricker upp så man associerar till ynot.

Mixen är för blöt för min smak, för mycket effekter på det mesta, och viveln har för lite snärt. Tidvis konkurreras sången ut av gitarrerna.

Bra text och jag gillar de lite ovanliga harmonierna på refränglinjen "other side of the sun".

169
Riktigt snyggt! Nu hörde jag inte din förlaga, det hade varit kul att höra också. Ska verkligen bli spännande att se hur det här utvecklas. Plinka har en häftig röst med ett väldigt speciellt, klart och samlat mellanregister. En les Paul liksom.

Mullret känns som en artefakt som inte ska vara där. Undrade först om mina hörlurssladdar låg och gned mot något.

170
Bra tryck i gurorna. Basen synkar bra och fyller ut. Trummorna låter också bra, tycker dubbelpedalen är på sin plats. Kul att baskaggen forfarande låter lite akustiskt och inte bara klick. Men jag tycker trummorna tar för stor bredd i ljudbilden. Ihop med overhead och gärna lite bleed eller rumsklang.
Sången tycker jag också ska få lite rum. Lite mer volym och rasp också! Har också problem att få till det, men tycker det brukar gå bättre efter några försök när man kan låten bättre så man slipper koncentrera sig på texter. Och om man har en lokal där man kan yla hur högt man vill såklart.

Till sist så undrar jag över en mening - vad sjunger du vid 36 sek in i låten -  "to smiling"? Ska det inte vara "to smile"? Men jag uppfattar inte orden dessförinnan så det kanske är grammatiskt rätt.  :P

Kul att du gillar baskaggen, jag verkligen älskar det ljudet jag har fått till, det är det trumljudet jag är mest nöjd med hittills. Man försöker ju hitta nån balans mellan basljud och klick i baskagge-ljudet. Vad menar du med "overhead"? Trummorna är bara programmerade i datorn om du syftar på overhead-mickar?

Där sjunger jag "Try to stop them from constantly smiling" :) Tror det är grammatiskt korrekt, men det kan hända att jag har många grammatiska fel i mina texter, det låter bra i mitt huvud iaf.. :P

Ah, vad det så du sjöng. Dåså, det är ju rätt. :-)
Jo, jag menade att jag inte tycker du ska ha cymbalerna (overheadkanalerna) fullt utpanorerade. Vet inte vilken plugg du använder, men i vissa kan du ju styra hur mycket det ska läcka in från resten av trumsetet in på overheadkanalerna. Här lät det för rent, ungefär som att cymbalerna var inspelade separat, och det kan funka i pop men inte här.

171
Demolåtar / SV: Gurano & Ynot - Soft kitten
« skrivet: 21.08.2013, 23:35:41 »
Låter fräckt om allt ifrån trummor, bas, synth, guror förstås till Ynots stensäkra röst. Tycker nivåerna är bra, men stereobreddningen gör att mixen blir en aning jobbig att lyssna på i lurar...
Har inget mer konstruktivt att komma med, det är ju kanske inte en musikstil som jag har någon direkt koll på...

172
Gitarrerna tycker jag är ostämda i hela låten. Blir jobbigt att lyssna på för mig. 
Sångrösten är ball.

Sen skulle jag vilja ha ännu mer körer/stämmor på refrängen, tror det skulle passa väldigt bra. Snudd på bombastiskt vore coolt :)
Stämmorna sitter inte riktigt heller, lite halvsnurriga sådär. Korrigera eller ta om dessa så dom sitter 100%.

Gillar låten, giller rösten. Behövs lite mer jobb innan den kan sättas som klar.
Ostämda...? Nån mer som tycker så? Brukar alltid stämma innan jag börjar spela in, men inte mellan varje tagning såvida jag inte märker att något har ballat ur förstås. Tycker mina guror i regel sköter sig bra, men ska kolla över intoneringen på dom. Något säger mig att du har absolut gehör.  :)
Stämmorna håller jag med om, de är inte hundra precis. Frågan är om de nånsin kan bli det. Det är ju jag som sjunger, inte 10cc.  :)

Ja, jag får väl ge mig på låten igen när tillfälle ges. Stort tack för kommentarerna och berömmet om leadvoxen.

Jätteschyst låt, önskar jag kunde kunde skriva sånt. Även om jag sysslar med en helt annan genre idag så gillar jag ju poplåtar, det var ju där det började. (Beatles, Hollies, Searchers m fl) Känner vibbarna. Fina stämmor och körer. Gillas. :D
/Roffe H
Tack Roffe! Alla de du nämner har jag ju lyssnat på, men kanske för lite av annat när "min stil" formades. Vad jag lyssnar på idag påverkar kanske lite, men en del är nog "cementerat". Kul att det gillas.

Hej
Har inte läst de andra inläggen så jag tycker kanske lika som de?
Låter som Rattle - du har din stil - brittpop! Det låter bra på det stora hela, guraljuden passar genren, likaså sången och basen. :)
Sologurans ljud och spelstil är ett litet stilbrott i låten (Eddis gura antar jag?) - den blir mer åt klassisk rock till - inte fel men annorlunda.

I mina öron är låten lite enformig och skulle behöva ett stick eller liknande som gör att man hajjar till - så tänker jag :)

/Gurano

Hej Gurano,
Kul att det mesta låter bra. Ja, den distade sologuran (som gör ett litet instick på slutet) är Eddis. Stick noterat. Det skulle nog kräva en remake på hela låten, men det kanske är det som skall göras ändå? Ska ta mig en funderare.
Tack för lyssning och kommentarer!

173
Ja, det här var en mystisk upplevelse. Blues köper jag, om vi ser till uppbyggnaden av takter osv. Soundet stämmer också. Sångstilen kan också för all del funka. Lite udda dock att börja med den, i vanliga fall, om man bara har enstaka verser, brukar man lägga dem sent. Men det låter som att sången ligger några beats förskjuten i andra versen. Ackordbytena mellan gitarr, bas och piano känns lite "fria" där...
Diggar solot 53-80s. Men därefter låter gitarrskalorna apa för mig med, fram till 97s. Bra fram till 132s osv.

Pianot har ibland något konstigt anslag (vid 172s tex), låter som pianopluggen får multipla toner.

Jag kan inte låta bli att jämföra med en annan låt. Jag undrar nästan om det inte är du som spelar gitarr på denna dänga från 1979:
http://open.spotify.com/track/45dxsrLsPkzmeiHDg4i3rG
 :P

174
Bra tryck i gurorna. Basen synkar bra och fyller ut. Trummorna låter också bra, tycker dubbelpedalen är på sin plats. Kul att baskaggen forfarande låter lite akustiskt och inte bara klick. Men jag tycker trummorna tar för stor bredd i ljudbilden. Ihop med overhead och gärna lite bleed eller rumsklang.
Sången tycker jag också ska få lite rum. Lite mer volym och rasp också! Har också problem att få till det, men tycker det brukar gå bättre efter några försök när man kan låten bättre så man slipper koncentrera sig på texter. Och om man har en lokal där man kan yla hur högt man vill såklart.

Till sist så undrar jag över en mening - vad sjunger du vid 36 sek in i låten -  "to smiling"? Ska det inte vara "to smile"? Men jag uppfattar inte orden dessförinnan så det kanske är grammatiskt rätt.  :P

175
Vilken skön låt. Det här är radioklart, faktiskt. De enda synpunkter man kan ha är smaksaker, låten duger gott som den är.
Det är inte för mycket bas på denna. Jag hade önskat lite mer botten ur elbasen, men som sagt, tycke och smak.
Sedan kanske man kunde ha vissa saker mer i förgrunden, vissa lite längre bak. Som jag uppfattar det nu ligger det mesta på ungefär samma distans.

Och jag måste bara berömma Plinka här. Har nog inte hört hennes röst så här bra. Jag kom också direkt att tänka på Sade.

Njutbart, verkligen.  :)

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 ... 67