Kontrollrummet

Rattlesnake - on my own (V2 med Eddi på sologit)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Jätteschyst låt, önskar jag kunde kunde skriva sånt. Även om jag sysslar med en helt annan genre idag så gillar jag ju poplåtar, det var ju där det började. (Beatles, Hollies, Searchers m fl) Känner vibbarna. Fina stämmor och körer. Gillas. :D
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Gurano

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 5 190
    • Visa profil
Hej
Har inte läst de andra inläggen så jag tycker kanske lika som de?
Låter som Rattle - du har din stil - brittpop! Det låter bra på det stora hela, guraljuden passar genren, likaså sången och basen. :)
Sologurans ljud och spelstil är ett litet stilbrott i låten (Eddis gura antar jag?) - den blir mer åt klassisk rock till - inte fel men annorlunda.

I mina öron är låten lite enformig och skulle behöva ett stick eller liknande som gör att man hajjar till - så tänker jag :)

/Gurano
Kör hårt - så länge det ryker!


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Gitarrerna tycker jag är ostämda i hela låten. Blir jobbigt att lyssna på för mig. 
Sångrösten är ball.

Sen skulle jag vilja ha ännu mer körer/stämmor på refrängen, tror det skulle passa väldigt bra. Snudd på bombastiskt vore coolt :)
Stämmorna sitter inte riktigt heller, lite halvsnurriga sådär. Korrigera eller ta om dessa så dom sitter 100%.

Gillar låten, giller rösten. Behövs lite mer jobb innan den kan sättas som klar.
Ostämda...? Nån mer som tycker så? Brukar alltid stämma innan jag börjar spela in, men inte mellan varje tagning såvida jag inte märker att något har ballat ur förstås. Tycker mina guror i regel sköter sig bra, men ska kolla över intoneringen på dom. Något säger mig att du har absolut gehör.  :)
Stämmorna håller jag med om, de är inte hundra precis. Frågan är om de nånsin kan bli det. Det är ju jag som sjunger, inte 10cc.  :)

Ja, jag får väl ge mig på låten igen när tillfälle ges. Stort tack för kommentarerna och berömmet om leadvoxen.

Jätteschyst låt, önskar jag kunde kunde skriva sånt. Även om jag sysslar med en helt annan genre idag så gillar jag ju poplåtar, det var ju där det började. (Beatles, Hollies, Searchers m fl) Känner vibbarna. Fina stämmor och körer. Gillas. :D
/Roffe H
Tack Roffe! Alla de du nämner har jag ju lyssnat på, men kanske för lite av annat när "min stil" formades. Vad jag lyssnar på idag påverkar kanske lite, men en del är nog "cementerat". Kul att det gillas.

Hej
Har inte läst de andra inläggen så jag tycker kanske lika som de?
Låter som Rattle - du har din stil - brittpop! Det låter bra på det stora hela, guraljuden passar genren, likaså sången och basen. :)
Sologurans ljud och spelstil är ett litet stilbrott i låten (Eddis gura antar jag?) - den blir mer åt klassisk rock till - inte fel men annorlunda.

I mina öron är låten lite enformig och skulle behöva ett stick eller liknande som gör att man hajjar till - så tänker jag :)

/Gurano

Hej Gurano,
Kul att det mesta låter bra. Ja, den distade sologuran (som gör ett litet instick på slutet) är Eddis. Stick noterat. Det skulle nog kräva en remake på hela låten, men det kanske är det som skall göras ändå? Ska ta mig en funderare.
Tack för lyssning och kommentarer!
DON'T PANIC


Utloggad Eddi

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 13 253
    • Visa profil
    • WideWorld & Friends
Ah, fler recensioner! Och kul att så många ville höra låten igen!  :D

:D Jag är lite part i målet men jag tycker det hela låter mycket fräshare (även om du inte följde mina råd på grundverserna :)  )
Kul att få vara med att gura lite tack för det Rattle

Tack för det! :-) Visst är det här vårt första co-lab?  :)

Ja men inte sista hoppas jag :D
Strävar framåt men blickar bakåt för säkerhets skull
: Min nya homezite http://www.wideworld.se


Utloggad Asti

  • Superior Drummel
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 642
  • Vart tog den där ölen vägen..?
    • Visa profil
  • Soundcloud: asti-cpg
Det här är en låt som sätter sig! Märker att jag går och gnolar på den då och då... :)
Bättre en gitarr i handen än en infektion i foten


Utloggad bjurte

  • Hare
  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 773
  • You can run,butYou cant hide
    • Visa profil
  • Soundcloud: bjurte
Jodå !
Tycker oxo den blev bättre, men det finns fortfarande en uns av 'Köp varm korv' syndromet kvar, dock mer diskret nu.
Refrängen är ju urstark.. Och hejja Eddi.. råckapåå!! B) 
Bjurte the artist formerly known as Uriah.
http://soundcloud.com/bjurte


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Tycker helt plötsligt att låten är helt okej.

Minns inte hur du lät på den förra och antar att sångmelodin är den samma, så eftersom andra sagt det så är det nog jäkligt bättre sjunget! Sångmelodin är riktigt trevlig helt plötsligt :)

Eddis solo funkar bra också.

Blev en bra låt av det här till slut :)
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Rattlesnake

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 522
    • Visa profil
Det här är en låt som sätter sig! Märker att jag går och gnolar på den då och då... :)
Asch, skulle ha stimmat den då!  ;)

Tack för omlyssning. :)

Jodå !
Tycker oxo den blev bättre, men det finns fortfarande en uns av 'Köp varm korv' syndromet kvar, dock mer diskret nu.
Refrängen är ju urstark.. Och hejja Eddi.. råckapåå!! B) 
Ja, det får inte bli för kompicerat.  ;)
Tack för att du ville lyssna igen.

Tycker helt plötsligt att låten är helt okej.

Minns inte hur du lät på den förra och antar att sångmelodin är den samma, så eftersom andra sagt det så är det nog jäkligt bättre sjunget! Sångmelodin är riktigt trevlig helt plötsligt :)

Eddis solo funkar bra också.

Blev en bra låt av det här till slut :)
Tack!  :)
Tonen E i förra versmelodin har bytts ut mot G#, och i andra delen av versen (förutom i andra versen) är det en fjärdedels häng. Och så har jag försökt ta i lite mer.
DON'T PANIC