246
Studio, produktion och övrigt / SV: Ståbas finnes
« skrivet: 26.05.2013, 20:14:30 »
juste erbjudande!
Gillas!
Gillas!
Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.
Fint Stefan.Tack Mike!
Ja jag blev helt klart berörd och bedrövad av detta tråkiga budskap.Du fångar den känslan bra här.
Mike
Vill egentligen inte kommentera detaljer... man kanske inte ska "slipa" för mycket för att behålla känslosamheten. Tycker mixen har blivit mer ödesmättad men tycker kanske inte att riffandet på elgitarren tillför så mycket... iaf inte mellan textraderna. Gör en blues-version också vet ja!^^ Så var det något cymbalslag som jag upplevde som helt omotiverat... Men, men... det är ett stycke som berör.Du kan nog ha rätt. Här har jag dragit iväg och försökt färga med mer svarta känslor, mer skärande, vassa saker men det blir kanske lite mycket ...
Vill inte skriva om teknikaliteter i denna tråd, men det låter fint och egentligen tycker jag det kunde vara lite mer sparsmakat.Jo du kan nog ha rätt - jag drog iväg åt det tunga svarta hållet här ...
Men en skön och värdig 'sorgelåt' är det..
Vackert och sorgligt!Tack Roffe!
/Roffe H
Mer ångestframkallande än deppigtJa så är det nog - det drar iväg till de trakterna ibland
Nejmen, låter bra på nåt konstigt vis. Nog inte hört dig sjunga så här bra förr. (Jo, jag vet att du kan.) Menar bara att rösten går in här, kanske delvis pga välformulerad text.
Blir inte så sorgsen, men har väl deppat färdigt på mitt eget vis med annan depp-låt.
Tack Maria!
Ja, jag finner inte ord. Det är konstigt och så svårt att begripa...Nej man blir stående utan ord och tänker i svart
Tack Stefan, att du bjuder på dina underfundiga texter.
det känns som man förlorat sin egen spegelbild. o på sätt o vis så har man det.Tack Ola!
musiken dog.
fin text å låt cykeln.
Mvh Ola
Fin text! Tror jag upplever samma känsla.Ja det blev tyst
Om än inte musiken dog helt, så fick åtminstone glädjen
och inspirationen i musikskapandet sig en rejäl knäck.
/Asti
Jag tror inte jag är okänslig men jag upplever det inte på samma sätt. Jag inspireras hela tiden och sjunger och spelar hela tiden.Fint!
Men det är många gånger jag tänker på Larsson, hans speciella sätt att säga ja, eller jo, som en norrlänning, på inandningen...
Och det är många gånger som jag ser framför mig hur han tittar upp, lite kisande så där, för att notera vilket grepp jag tar på gitarren,
så att han kan välja att få med samma toner på ett annat sätt, på ett annat ställe på gitarrhalsen, så att det tillför mer...
Ja, det är känslor som inte är helt enkla att sätta ord på... tycker att du gjort ett mycket gott försök och jag blir berörd... inte för att jag kände Larsson (för det gjorde jag inte...) utan för att saknaden efter de jag förlorat bubblar upp! Så, du lyckades slå an en sträng... musiken är inte död! ;-)Musiken har en märklig förmåga att skapa och förmedla känslor
Är det månne ett ode till Larsson detta? Fint i så fall.Ja.
Hey Jude fick ju sig ett lyft. Passar ju skitbra i mollHåller med. Vet inte om det var ett lyft men den höll väldigt bra i denna moll-tappning
Första jag vill säga är sänk trummorna, alla fina instrument dränks av dom.Tanken med den här versionen är att det ska vara sprittande - kosläpps-känslor - därav trummorna. Våren ska dansas in!
Edit: Jag tror den skulle göra sig fint med avskalad rytmik, jag hör ju att där är massa fina saker i bakgrunden.
Nja, gillar faktiskt den första versionen bättre. Om du ändå jobbar vidare på den här så måste trummorna helst läggas om mer känsligt, annars sänkas ordentligt.Håller inte med - det ska var mycket rytm i denna variant. Lägger faktiskt på lite mer i en ny version!
Hjälp vad många verser. Trummorna är för huvudsakliga i denna mix.Trummorna ska vara rätt huvudsakliga är tanken - tillsammans med den skramliga Dobron.
Jag reflekterar inte över resonatorgitarren så bra. Men det är underbart då dragspelet kommer in.
Låten är för svår att fånga mitt fokus - på tok för många verser. Skön melodi du karvat fram. Återanvänd den vid tillfälle!
(Än så länge) tycker jag mer om din första version med bara gitarr.Jag har försökt spela ett slags trainkomp på trummorna - jag gillade svänget men det behöver lite mer variation
Trummorna är för enformiga. De spelar nästan samma sak hela tiden.
Och sångrösten måste upp, den är för låg jämförd med trummorna.
Underbar komposition - det här är melodier jag inte alls "hörde" när jag läste texten i den andra tråden. Tycker som andra att trumman kanske är lite väl ihärdig... Trots att du redan strukit ner många verser blir den ju rätt lång och det kanske inte är läge att skapa variation genom att lägga till mer... Men variation behövs (vet i fasen hur Winnerbeck lyckas med det...?). Tycker det nästan känns som ett släpp vid 290... kunde kanske vara något att utveckla? Vill ha mer dragspel och mer varierad bas!Mer dragspel och lite mer varierad bas comingup
Sången måste inte upp snarare ner.Tänk så olika man kan tycka!
Låter konstigt när elguran kommer in - basen försvinner - medvetet?
Tycker det svänger bra med trummorna, kanske lite ensidiga men det är väl en loop som inte går att ändra på?
Melodin påminner bitvis om den där gamla 60-talslåten om killen i Paris va fan den nu heter.*
Lars Wivallius känner igen när jag läste litterarturhistoria. Satt han inte i fänglse för nåt?
Kul att plocka upp en sån gammal text. Var är den?
Ibland önskar jag att du inte så ofta sjunger s.a.s uppåt i många av orden. Är det nån slags gammal inarbetad Dylan grej?
*[Edit:] kom på det nu: Peter Sarstedt "Where Do You Go To (My Lovely)"
Vad avis jag är att jag inte kom på den melodin, grymt!Tack för det druiden!
Gillar din röst.