Kontrollrummet

Cykeln - Klagevisa över denna torra och kalla vår (v2 13-05-12)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
LÅTNAMN: Klagevisa över denna torra och kalla vår
ARTIST/GRUPP: Cykeln
GENRE:
LÅTLÄNGD: 6.14
KOMPOSITÖR: Stefan Olsson
TEXT: Lars Wivallius
PRODUCENT:
EV. MEDVERKANDE:
INSPELNINGSÅR: 2013-05-09, v2 2013-05-12
FORMAT: mp3

morgonte la upp denna dikt för någon att tonsätta
Det gjorde jag i förrgår. Igår spelade jag in den med enbart gitarr och sång
Idag fick jag ett ryck, då Max frågande om jag spelat in något med dobron.
Här använder jag den för att få ett lite skrammel/rasselaktigt ljud
Linade också in den och la på några riff mellan verserna
Jag använder bara 9 av de 22 verserna så det blev en kort version på enbart sex minuter  :D

v2 - Mer trummor, mer variation på basspel, högre dragspel, större variation mellan verserna
« Senast ändrad: 12.05.2013, 14:22:30 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad druiden

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 82
    • Visa profil
Första jag vill säga är sänk trummorna, alla fina instrument dränks av dom.


Edit: Jag tror den skulle göra sig fint med avskalad rytmik, jag hör ju att där är massa fina saker i bakgrunden.


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Nja, gillar faktiskt den första versionen bättre. Om du ändå jobbar vidare på den här så måste trummorna helst läggas om mer känsligt, annars sänkas ordentligt.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad MaxB

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 16 855
    • Visa profil
    • http://elvshand.shivas.se
  • Soundcloud: gitarr
Hjälp vad många verser. Trummorna är för huvudsakliga i denna mix.
Jag reflekterar inte över resonatorgitarren så bra. Men det är underbart då dragspelet kommer in.
Låten är för svår att fånga mitt fokus - på tok för många verser. Skön melodi du karvat fram. Återanvänd den vid tillfälle!
Jag lever i dået nu och är ingen kändis. Det är min Mini-Magitron - på Google


Utloggad Alatar

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 597
    • Visa profil
    • www.alatarmusic.com
(Än så länge) tycker jag mer om din första version med bara gitarr.

Trummorna är för enformiga. De spelar nästan samma sak hela tiden.
Och sångrösten måste upp, den är för låg jämförd med trummorna.

« Senast ändrad: 10.05.2013, 16:04:02 by Alatar »
www.alatarmusic.com


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Underbar komposition - det här är melodier jag inte alls "hörde" när jag läste texten i den andra tråden. Tycker som andra att trumman kanske är lite väl ihärdig... Trots att du redan strukit ner många verser blir den ju rätt lång och det kanske inte är läge att skapa variation genom att lägga till mer...   :huh: Men variation behövs (vet i fasen hur Winnerbeck lyckas med det...?). Tycker det nästan känns som ett släpp vid 290... kunde kanske vara något att utveckla? Vill ha mer dragspel och mer varierad bas! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Sången måste inte upp snarare ner.
Låter konstigt när elguran kommer in - basen försvinner - medvetet?
Tycker det svänger bra med trummorna, kanske lite ensidiga men det är väl en loop som inte går att ändra på?
Melodin påminner bitvis om den där gamla 60-talslåten om killen i Paris va fan den nu heter.*
 Lars Wivallius känner igen när jag läste litterarturhistoria. Satt han inte i fänglse för nåt?
Kul att plocka upp en sån gammal text. Var är den?

Ibland önskar jag att du inte så ofta sjunger s.a.s uppåt i många av orden. Är det nån slags gammal inarbetad Dylan grej?

*[Edit:] kom på det nu: Peter Sarstedt  "Where Do You Go To (My Lovely)"
« Senast ändrad: 11.05.2013, 21:07:15 by Tokai »


Utloggad cykeln

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 3 795
  • När man är ute och cyklar känner man vinden
    • Visa profil
Första jag vill säga är sänk trummorna, alla fina instrument dränks av dom.
Edit: Jag tror den skulle göra sig fint med avskalad rytmik, jag hör ju att där är massa fina saker i bakgrunden.
Tanken med den här versionen är att det ska vara sprittande - kosläpps-känslor - därav trummorna. Våren ska dansas in!
Det gäller väl i så falla tt karva ur ljuden så att alla andra också hörs.
Man kan nog tänka sig den i olika varianter ja.
Tack för lyss och synpunkter!

Nja, gillar faktiskt den första versionen bättre. Om du ändå jobbar vidare på den här så måste trummorna helst läggas om mer känsligt, annars sänkas ordentligt.
Håller inte med - det ska var mycket rytm i denna variant. Lägger faktiskt på lite mer i en ny version! :)

Hjälp vad många verser. Trummorna är för huvudsakliga i denna mix.
Jag reflekterar inte över resonatorgitarren så bra. Men det är underbart då dragspelet kommer in.
Låten är för svår att fånga mitt fokus - på tok för många verser. Skön melodi du karvat fram. Återanvänd den vid tillfälle!
Trummorna ska vara rätt huvudsakliga är tanken - tillsammans med den skramliga Dobron.
Jag gillar långa låtar när de har en slags berättelse, men det är klart låtar över tre minuter kan lätt bli långrandiga - det är ofta mycket samma samma
Kul att du gillar melodin - tyckte först att den var lite för enkel - men kanske ändå ...

(Än så länge) tycker jag mer om din första version med bara gitarr.
Trummorna är för enformiga. De spelar nästan samma sak hela tiden.
Och sångrösten måste upp, den är för låg jämförd med trummorna.
Jag har försökt spela ett slags trainkomp på trummorna - jag gillade svänget men det behöver lite mer variation

Underbar komposition - det här är melodier jag inte alls "hörde" när jag läste texten i den andra tråden. Tycker som andra att trumman kanske är lite väl ihärdig... Trots att du redan strukit ner många verser blir den ju rätt lång och det kanske inte är läge att skapa variation genom att lägga till mer...   :huh: Men variation behövs (vet i fasen hur Winnerbeck lyckas med det...?). Tycker det nästan känns som ett släpp vid 290... kunde kanske vara något att utveckla? Vill ha mer dragspel och mer varierad bas! :)
Mer dragspel och lite mer varierad bas comingup
Kul att du gillar kompositionen. En bra låt ska ju hålla för olika kläder/arrangeman så vi får la se

Sången måste inte upp snarare ner.
Låter konstigt när elguran kommer in - basen försvinner - medvetet?
Tycker det svänger bra med trummorna, kanske lite ensidiga men det är väl en loop som inte går att ändra på?
Melodin påminner bitvis om den där gamla 60-talslåten om killen i Paris va fan den nu heter.*
 Lars Wivallius känner igen när jag läste litterarturhistoria. Satt han inte i fänglse för nåt?
Kul att plocka upp en sån gammal text. Var är den?

Ibland önskar jag att du inte så ofta sjunger s.a.s uppåt i många av orden. Är det nån slags gammal inarbetad Dylan grej?

*[Edit:] kom på det nu: Peter Sarstedt  "Where Do You Go To (My Lovely)"
Tänk så olika man kan tycka! :)
Det är ingen bas när elgureriffet kommer in - tänkte det skulle vara lite luft där - nu har jag lagt in lite bas även där
Kul att du gillar svänget på trummorna. Det är ingen loop, jag spelar själv och nu har jag lagt på lite mer
Texten finns i en tråd på vänstersidan som morgonte startade med en utmaning att skriva en melodi till den.

Spännande iakttagelse på sången - vet inte riktigt hur du menar - när jag sjunger försöker jag fånga ordens betydelse, men det är kanske någon omedveten grej det där - kan du fötydliga?

---
Tack alla som tog sig tid med de dryga sex och kommentera!
Ny version i trådhuvud
« Senast ändrad: 12.05.2013, 14:23:29 by cykeln »
Det här visas längst ner i alla mina inlägg - kommer du längre ner är du på djupt vatten


Utloggad Jocke

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 4 408
    • Visa profil
Det blir bättre ju längre in i låten jag lyssnar... blir skönare flow på basen och jag undrar om du inte kunde flirta lite mer med (hemska tanke) dansbandsbas utan att det skulle störa... men kanske lite walking iaf...  ;) När pianot kom in i början tänkte jag "Vad i h-e... - Sparks?" men det faller på plats snyggt efter ett par takter. Tyckte det var lite mycket reverb på sången i början och att något där krockade med gitarren men tänkte inte på det längre fram... Tycker det artar sig bra det här! :)
https://soundcloud.com/jockepocke-1


Utloggad spacetrucker

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 297
  • Anything too stupid to be said, is sung.
    • Visa profil
    • Kurpitsa
Oj va mycke text... var kanske klokt att inte ta med alla verser :)
Jo, låten  växte hela vägen... först gillade jag inte och sen mot slutet gillade jag mycket.... hur hade detta slutat om låten varit längre  :unsure:
Trummorna... dom hade jag nog sänkt liiiitet

// Space
Life is too short to remove USB safely


Utloggad morgonte

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 153
    • Visa profil
Nu börjar det likna nåt! Betydligt bättre! Dragspelet är fint! Trummorna - det känns inte som om dom riktigt hörde ihop med resten, du kunde pröva att lägga ett lagom reverb på trummor och övriga instrument och se om dom göttar ihop sig.
If music be the food of love, play on. -William Shakespeare


Utloggad Roffe H

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 777
    • Visa profil
Har absolut ingenting emot många verser eller längre låtar när det innehåller en berättande text, som här. Helt ok! Kanske är trummorna något starka? I övrigt en jättebra låt.  :)
/Roffe H
Sjunger och spelar gitarr, bas, tenorsax och lite fiol (folkmusik). Är inte med i någon orkester sitter på kammaren och gör egna inspelningar med logic, ibland använder jag bakgrunder från BiAB (mest när det gäller jazz)


Utloggad Dividend

  • Elvis
  • *******
    • Antal inlägg: 10 256
  • Den som noterar musik, använder inte gitarr!
    • Visa profil
Fint arrat! Bra text av vem det nu var!
https://soundcloud.com/user7789882


Utloggad Tokai

  • Legend
  • *****
    • Antal inlägg: 2 139
    • Visa profil
Lyssnat igen och tror det här uppåtgående tonerna som t.ex ordet "fria" plus många andra är en del av melodin och den är din. Lägger mig inte i det. När jag nu lyssnar nu igen blir jag lite förälskad i gitarrsoundet som kommer in. Låter lite Beatlesaktig. Rickenbecker 6-strängad typ.