Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Hägge@Clonework

Sidor: 1 ... 7 8 9 10 11 12 13
351
För att komma fram till ett värde så måste du nog ha någon o mäta rummet med en RTA analysator. Ett annat sätt är att utgå från dimensioneran i rummet men detta ger bara en teoretisk resultat på problematiska frekvenser och tar inte i beaktande högtalare, möbler, ytmaterial osv. Att mäta med en analysator ger riktiga och pålitliga resultat (om det gör rätt förstås). Om du inte har frekvänser som amplifieras eller släks ut så är det onödigt att göra något alls. Att bygga resonatorer i ett rum som är OK gör rummet sämre så det lönar sig att veta vad man håller på med före man tar till hammaren.

Hägge

352
Studio, produktion och övrigt / SV: Producentens upphovsrätt...
« skrivet: 13.01.2008, 21:11:36 »
Royaltis har jag nog lämnat utanför diskussionen. Det är så enormt osannolikt att man i en "medelklass" studio skulle ha möjlighteter tll det. Folk verkar inte riktigt fatta vad jag talar om (antagligen nog mitt fel att jag är oklar) så låt mig komma med ett konkret exempel som jag just nu håller på och förövrigt inte är alls ovanlig i min kundkrets:

Bandet, låt oss säga att de heter X, har bokat tid i min studio för att göra ett album på 12 låtar. De betalar min taxa med lite rabatt. Jag bandar in och jobbar till sammans med bandet med arrangemang, sound val osv. Jag är alltså producent, det är mitt jobb. Jag är absolut inte bara tekniker, att vara tekniker skulle driva mig från vettet.

X har som mål att ett skivbolag skulle nappa på den färdiga skivan och skriva ett master deal. Skivabolaget skulle i en master deal sköta trycket, papperskriget, marknadsföringen samt distributionen. Nedan är en lista på de som bidrar kreativt till skivan och vad de har för upphopvsrätt, DVS AUTOMATISKT FÅR PENGAR FÖR i förhållande till hur mycket skivan säljer osv..

Den/De i bandet som gör låtarna: Upphovrätt till låten som kompositör
Den/De som skriver texten: Upphovsrätt till låten som textskrivare
Den/De som arrangerar låten: Upphovsrätt till låten som arrangör
Den/De som spelar och sjunger på inspelningen: Upphovsrätt till den tekniska inspelningen som musiker
Den/De som gör grafiken till skivan: Upphovsrätt till sin grafik.
Den/De som producerar, spelar in och mastrar skivan: ingen upphovsrätt till varken låten eller till inspelningen
Den/de som ger ut och marknadsför skivan (dvs. skivbolaget): Upphovsrätt till den tekniskainspelningen

I min mening är det bara ett kreativt steg i processen som lämnats utanför överenskommelserna gällande upphovrätt.

Hägge


 


353
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 05.01.2008, 22:31:41 »
nu e dom bara skit... Vänta bara jag lnär ägger upp hur toareverben låter...

Hägge

354
Studio, produktion och övrigt / SV: Bra dist till elbas
« skrivet: 05.01.2008, 21:50:07 »
EBS MultiDrive är riktigt bra allround. Big Muff fungerar bra om man tycker om fuzz. Skär inte för mycket basen.

Hägge

355
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 05.01.2008, 21:34:41 »
Några nya fördärv:



Prototyp av rörkompressor, variation av Fairchild.


Dynamisk oktava från 1957.


Toa med inbyggd mikrofon. Från dagens inspelning, riktigt fin fin ambiens.  ;)

Hägge

356
Studio, produktion och övrigt / SV: Mastering!
« skrivet: 02.01.2008, 18:59:59 »
Min studio erbjuder mastringstjänst. Kolla http://www.clonework.com/hinnasto.htm för riktpriser (KR rabatt blir det såklart). Sidan e på finska men masterointi e mastring osv.... ;). Skicka PM om det finns intresse.

Hägge

357
Studio, produktion och övrigt / SV: UAD EQn, Neve 1073 eller 1081?
« skrivet: 28.12.2007, 13:55:06 »
Ok, tack för åsikterna. Testade också 88an men tyckte inte att den gjorde något specielt. Waves renchannel tyckte jag själv var bätre. Kompressor behvöver jag dessutom inte. Kan inte tänka mig en situation då Fairchilden, LA-2A eller 1176 inte skulle räcka.   Någon annan med erfarenhet av dessa EQn. Herr Malmberg, läste i en anna tråd att du har 88an. Åsikter eller synpunkter på de andra Neve EQna?

Hägge

358
Studio, produktion och övrigt / SV: Digi001 problem
« skrivet: 28.12.2007, 13:35:28 »
In eller ut eller båda som dött? Vad jag minns (kanhända att jag nu har fel) så har 001 en ledare per kanal i kabeln som går från kortet till i/o:n. Kolla att du inte har brutna pinnar i kabeln etc. Har ni haft den loss på senaste tiden?

Sen kan de ju tyvärr hända att de e någon komponent som dött helt o hållet av ålder :( Då kan de vara dags för "upp"gradering.

Hägge

359
Studio, produktion och övrigt / SV: Producentens upphovsrätt...
« skrivet: 27.12.2007, 17:42:14 »
Och att skapa en ljudbild och sound för ett album är väll att skapa också?
Självklart.
Men inget du får upphovsrätt på.
Nej inte idag. Men jag tycker nog att man borde få det.

När skivbolaget förbereder sig för en relese så gör det en anmälan där isrc koderna för varje låt slås fast, vem som spelar vad och hur mycket skrivs ner samt solisterna framgår. Allt bara för att upphovsrättsorganisationerna kan betala rätt summa åt rätt person i enlighet med hur mycket skivan säljer, spelas på radio etc.. I min mening så borde det i denna blanket finnas en ruta också för mig som producent.

Jag vet att detta diskuteras mycket pga producentens växande roll, bland annat pga den nya tekniken, och jag vet också att man gjort förslag för att få med producenten i denna härva. Hoppas att det kommer att ändra någongång....

Hägge 

360
Studio, produktion och övrigt / UAD EQn, Neve 1073 eller 1081?
« skrivet: 27.12.2007, 17:22:46 »
Tänkte skaffa en eq till mina UADs som sen julklapp. Har kört slut demona på dessa men tänkte at man kunde höra av sig här vad ni andra tycker. Vilken e bätre?

Självklart har 1081 mera finesser men själv tycker jag att 1073 låter mera "magic". Dessutom verkar de vara enklare att få ett bra resultat från 1073. Söker endast subjektiva "jag tycker" typs svar i denna tråd. ;)

Hägge

361
Studio, produktion och övrigt / SV: Producentens upphovsrätt...
« skrivet: 23.12.2007, 17:15:40 »
Ja det är ju vad en producent gör idag ( och lite liksom min point) i dylik musik, skapar den men tituleras ändo som producent inte kompositör. Och att skapa en ljudbild och sound för ett album är väll att skapa också? Men de e ju klart att nu är vi inne på du tycker att ordet producent betyder och vad jag tycker. Så det blir lite pointless. Men själv har jag nog alltid den attityden ,oberoende vad jag producerar, att jag skapar något tillsammans med bandet. Jag går inte ens med på att sitta där o bara trycka på rec o lite kolla att de låter ok. Det är nog det som får mig att hålla på med dethär, skapandets glädje. Om jag nägongång tappar den driven så slutar jag nog o hittar på något annat. Men alla gör sitt jobb på sitt sätt och jag vill absolut inte kritisera någon annans stil.

Hägge

362
Studio, produktion och övrigt / SV: Producentens upphovsrätt...
« skrivet: 23.12.2007, 15:18:56 »
Jag vill utesluta den producent som är utgivaren, skivbolaget ur denna diskussion helt för klarhetens skull.

Men om man igen talar om producenten som jobbar med bandet i studion så kan jag nog inte hålla med om att han inte skulle skapa något. Tvärtomt så tycker jag att producenten i vissa fall är den enda som skapar något som kan kallas konst. Tänk bara på Max Martin när han gör en låt för Britney. Att göra en bra mix eller master skulle jag nog kalla ett ytterst artistiskt och skapande jobb. Det finns ingenting mekaniskt i det. De e klart att producentens roll varierar från fall till fall. I de fallen jag har haft nöjet att producera orkestrar så e de just de artistiska och skapande som banden söker. En vision till, ett objektivt öra och nya ider såväl i arren som i sounden. Allt detta kallar jag nog ytterst skapande, konst även. Om man däremot bara gör som bandet säger är man nog bara tekniker inte producent.

Hägge

363
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 22.12.2007, 23:52:49 »
Den gamla gumman tyckte nog inte om att flytta. Det fanns inte igentligen något annat som vi lyckades få ljudifrån i början än fläkten och den också lät dämpad ;).

Nå nu har den fått lite nya delar och verkar trivas mycket bättre. Herr Studer tog allt med ro och vill bara pysslas om lite.

Kommer att göra lite trumtest nästa vecka så kanske jag då kan slå upp något.

Hägge

364
Studio, produktion och övrigt / SV: Senaste prylen/prylarna
« skrivet: 22.12.2007, 23:03:59 »
Efter mycket om och ännu mera men så gjorde jag första inspelningarna med dessa idag. Mixern o Studern...Sweet....





Hägge

365
Studio, produktion och övrigt / SV: Producentens upphovsrätt...
« skrivet: 22.12.2007, 22:55:27 »
Om du menar royalties som skivbolaget skulle tänkas betala åt producenten så e de ju så klart en avtals fråga. Min poäng e mera att i kedjan från låt till skiva har nästan alla andra länkar en upphovsrätt till sitt alster och får därmed betalt från upphovsrätsorgaisationerna utom producenten. Den som skriver låten, den som skriver teksten, den som arrangerar, den som spelar på skivan (och dessa får ju betalt redan för inspelningen om de är tex. studiomusiker)  och den som ger ut skivan finns alla registrerade och får sin del. Med tanke på hur mycket producenten i studion inverkar på produkten både artistiskt och kvalitativt så tycker jag att det är lite konstigt att producenten blir degraderad till någon som bara gör ett helt mekaniskt jobb och saknar upphovsrätt.

Hägge   

366
Studio, produktion och övrigt / SV: Producentens upphovsrätt...
« skrivet: 22.12.2007, 20:28:11 »
Ja altså det var ju det jag ansåg vara orättvist. Den vi känner som producent, han vid spakarna, har ingen upphovsrätt utom om han då får in sig som arrare eller spelar med och kommer aldrig få ett öre oberoende hur mycket skivan säljer.. Men producenten (dvs den som ger ut skivan) är (och måste vara det för att registrera skivan) en sk. producent medlem i Gramex (Sami då eller?) och äger upphovsrätten till den tekniska inspelningen. Den producenten får arvoden från Gramex beroende på hur mycket skivan säljer men inte den producenten som sitter och gör jobbet.

Making any sense eller råddar ag bara till det :huh:?

Hägge



 

367
Studio, produktion och övrigt / SV: Problem efter Installation
« skrivet: 22.12.2007, 11:53:53 »
Sällsynt töntigt svar och dålig srevice av MI-7 om dock hellt rätt i teorin. Kontakta återförsäljaren du köpt produkten ifrån. Dom är lag- och kontarktsbundna att fixa dig ett svar från producenten och snabbt.

Om inte det funkar så kontaktar du Steinberg och Syncrosoft och klagar på dålig service. De brukar funka finfint.

Hägge

368
Färdiga produktioner / SV: Skogsstjärna av guran
« skrivet: 22.12.2007, 11:47:42 »
Fin fin kiva fiilis (finldssvenska) i spelet. Gillar skarpt. Vad är "rummet" du använder på gitarren? Låter bra.

Hägge

369
Tjohej, riktigt höga poäng från mig. Munspelet men också sången är i världs klass i min mening. Men trummorna... inte riktigt. Jag gillar själv monotona trummor men om man försöker efterapa något som är så organistk som dylikt jazz spel så måste man nog kämpa lite mera. Ett tips är att en trummis aldrig lyckas få precis samma ton med precis samma styrcka ur tex. virveltrumman. Genom att variera tonen ur trumman (vet inte vilket program du använder men jag antar att där finns sampels av samma trumma slagna på olika sätt), dynamiken samt genom att sätta lite swing eller humanize i kvantiseringen så kommer man redan långt med att övertyga utan att spela mera fills osv.

Som en idé kunde man kanske använda något konvolutions reverb o lägga låten i en mera rökig jazzklubbs miljö?

Men allt som allt top chef ;)

Hägge

370
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder på din studio
« skrivet: 22.12.2007, 11:06:12 »
Stiligt...
Men borde inte sweatspoten bli mindre när monitorerna är vinklade.
Hur låter det om de är raka?

Sweetspoten blir ju mindre bara på höjden - den kapas alltså i övre ändan. Sittern man någotlunda konstant på samma ställe är det ingen skillnad. Sitter någon på en  soffa  bakom, är det dock av betydelse, eftersom sweetspoten blir lägre ju längre  man kommer från högtalaren. Men för en person har det ingen skillnad, eller skillnaden är försumbar.

Lysningen i soffan kan faktiskt bli bätre med tiltade monitorer. Eftersom som en soffa ofta är lägre än din normala kontorstol så kan faktiskt både producneten och bandet sitta i sweatspotten i upp o ner läge. Normalt blir "sofflysningen" lite dovare när man sitter under sweatspotten. Dessutom slipper man elaka reflektioner från mixerbordet om man har dem högre upp och sedan tiltade. Om man sen mixar stående som endel har för vana så skiter det sig med tiltade monitorer.

Hägge

371
Studio, produktion och övrigt / Producentens upphovsrätt...
« skrivet: 22.12.2007, 10:28:15 »
Här e en gammal fråga som jag igen började grubla på pga. Cubase crack frågan. Nu e de ju så här. Låt oss anta att du sitter i din studio o producerar en orkester. Du jobbar hårt med bandet och ändrar på arangemangen, skiver lite stemmor osv. Du gör alltså ett artistikstk jobb. Orkestern ger sedan ut skivan som en officiell release, själv eller via ett skivbolag. Ny hör ju då upphovsrätten till den/dem i orkestern som skivit låten, texten och gjort arrangemanget samt de som spelar på inspelningen. Också producenten har en del av upphovsrätten. Och arvodena från Teosto och Gramex (vad det nu sen var i Sverige) går helt riktigt till dessa individer.

Men, och här tycker jag orättvisan kommer in, med producent menas i upphovsrätts sammanhang den som betalat för en inspelning dvs. i allmenhet skivbolaget, inte den som gjort den tekniska produktionen. Och i en tarditionell värld så är det här ju helt ok, men idag blir det ju allt vanligare med sk. masterdeals där bandet kommer med en färdig produkt som skivbolaget sedan paketerar om. Men skivbolaget blir trots allt producenten och tar arvodena från ett jobb som de delvis då inte ens har betalat för. Samtidigt blir den artistiska/tekniska producenten (altså VI) helt utan någonsomhellst upphovrätt till våra produktioner i varje fall. Med tanke på hur mycket en producent i dag kan ändra på låten så verkar de lite orättvist.

Man vet ju aldrig vart ens produktion hamnar men man får aldrig mer betalt en den ursprungliga studiohyran. Ett exempel som jag läste om var amerikanska bandet P.O.D vars första skiva var från början en demo av högkvalitet som en kompis till bandet producerade. Hans produktion har sålts i miljoner och åter miljoner exemplar och gjort bandet till miljonärer medan producenten lever på foodstamps. Not so nice :(

Jag vet att endel producenter vill att banden skriver in dem som en av arrangörerna eller/och kompositörerna när de registrerar sina låtar hos Gramex och Teosto. Sälv tror jag att man måste fundera på att göra sammasak.Har någon här erfarenheter eller råd?

Hägge       

372
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase 4 Crackat
« skrivet: 20.12.2007, 13:12:31 »
Här e pointten precis. En normal person i sit dagliga liv som tycker att en produkt är för dyr väljer något annat. Men av någon anledning så gäller inte dethär när man talar om mjukvara. Då begår man utan att känna sig skyldig ett HELT RIKTIGT OCH STRAFFBART BROTT, stöld eller copyright brott hursomhelst, om man tycker att något är för dyrt istället för att köpa något billigare eller använda free- eller shareware.

Hägge


373
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase 4 Crackat
« skrivet: 20.12.2007, 11:44:24 »
Naturligtvis. Åtminstone om du snor patent i och med ihopsättandet. (Vilket du gör när du laddar hem Cubase 4 eller annat.)

Naturligtvis inte. Man får inte blanda korten här, vilket är lätt gjort. Det är inte stöld att bryta mot copy/patent lagen. Brottsligt enligt lagen men inte stöld enligt lagen. I dessa samanhang är det en viktig skillnad. / Mikke

Jag vet att jag lovade. Men... Enligt finsklagstiftning i alla fall, kollade med en bekant jurist, så är det stöld att ta någon annas egendom utan lov. Ingen skilnad om egendomen är materiell som en Volvo eller icke materiell som en idé, bara man kan påvisa att den är din. 

Att bryta en copyright är hellt riktigt ett annat brott MEN Mikke, de var ju du som i början av denna diskussion hävdade att det endast är omoraliskt att bryta copyrighten på en mjukvara genom attutan lov kopiera  den till sin dator från internet. Inte kan du väll ha ändrat dig lite?

Det enda jag hoppas att skulle komma ut av den här diskussionen är att människor verkligen skulle inse att programvaran du tar från internet faktiskt är någon annas egendom och lite spegla detta obestridiga (enligt lagen är saken entydig i allafall) faktum mot hur man beter sig annors i livet mot andras egendom.

Over and out

Hägge

Hägge

374
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase 4 Crackat
« skrivet: 18.12.2007, 19:52:25 »
Livlig debatt i alla fall, men lite klent med argument. Någon frågade vad lagen säger: att använda piratmjukavara är entydigt olagligt, ett brott mot lagen. Att stjäla en idé, särkskilt om den är skyddad med patent men också annors, är också ett brott mot internationel lag som en massa fabrikörer inom musikteknologin har bittert fått erfara i utdragna prosesser.

Att hävda att en fattig person som är kreativ skulle ha rätt att stjäla verktyg för att utrycka sig kan man ju dra hur långt som helst. Får han bara stjäla mjukvara eller kanske också marakasser, trummor vad? Dessutom finns det en massa gratis program man kan använda om man är medellös och du kan alltid bygga dina egna instrument.

Jag kan inte förstå hur man kan resonera att det finns någonsomhellst skilnad mellan att stjäla cubase på nätet eller från affären. Samma ettor o nollor, kartongen med CD är värd högst 50 öre och en återförsäljare missar en deal i båda fallen. Var ligger skilnaden, i kartongen som du ändå bränner upp?

Steinberg har satt ett pris på sin produkt som de tycker är rimlig. Om sen du tycker att de e påtok förmycket så gör väl det inte mera eller mindre rätt att bara ta den? Själv tycker jag att en ny Volvo V70 skulle vara riktigt trevlig men på tok för dyr. Jag kan ju marra om priset men om jag sen snor den så tror jag inte att jag blir mildare behandlad i rätten om jag säger att jag är pank men förbannat bra på att köra och behöver rum för barnet. Och ja, vare produkten är gjord av plast o stål eller ettor o nollor så är det alltid stöld att ta den utan ägarens samtycke.

Mitt sista inlägg i denna diskusion.

Hägge 


375
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase 4 Crackat
« skrivet: 18.12.2007, 13:44:29 »
Ledsen Micke, men ditt resonemang håller inte. När du köper en Neumann så betalar du mest för IDEN och KUNNADET bakom mikrofonen. Den har Neumann kvar fast du stjäl en mikrofon. Du skulle inte köpa en Neumann om inte iden och kunnadet bakom mikrofonen vore bra. PRECIS SAMMA SAK GÄLLER MJUKAVARA. Du betalar för IDEN och KUNNANDET när du köper Cubase. De att priset på en Neumann också innhåller produktions kostnader är sant men en bisak i denna fråga. Ditt resonemang skull betyda att det vore stöld om du stjäl Cubase i paket från en butik men inte när du tar den från nätet gratis. Sorry, stämmer inte. Det ÄR stöld att använda cracks.

Hägge

376
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase 4 Crackat
« skrivet: 18.12.2007, 11:14:04 »
Antagligen tragist få. Men kan någon förklara för mig farför det är mera OK att stjäla Cubase 4 från Steinberg än M147 från Neumann? Båda e tyska bolag så de kan inte vara det. Båda har satsat pengar på att utveckla en produkt o sälja den. Varför får du ta Steinbergs produkt gratis men inte Neumanns? Anyone?

Hägge

377
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase 4 Crackat
« skrivet: 18.12.2007, 10:50:31 »
Hur så? Det ÄR ingen skilnad.

Hägge

378
Studio, produktion och övrigt / SV: Cubase 4 Crackat
« skrivet: 18.12.2007, 10:33:04 »
Jag ser ingen skilnad med att köra ett crackat program och att stjäla en mikrofon från musikaffären. I båda fallen har någon tagit ett lån, grundat en firma, betalat löner och utvecklat en produkt för att skapa en vinst. Utan personer som betalar för produkten så hade vi inga nya produkter. Du kan inte hävda att du har rätt att stjäla en Neumann för att DU tycker att den är för dyr, inte bjuder på något nytt eller om du bara har resurser att köpa en ADK. Om du inte har tillräckligt med stålar så köper du något i din budget, en billigare verion av Cubase eller en billigare mikrofon. Du kan inte heller säga att eftersom du inte gör musik kommersielt så har du rätt att stjäla en Neumann. Det verkar vara ett allmänt argument när man kör cracks men fa fan, DET ÄR JU INTE ENS ETT ARGUMENT!   

Ni som som kör crackade program är orsaken till att vi andra får betala oss sjuka. När Apple tog bort kopierings skyddet från Logic så kunde de sänka priserna med över 50%. Apple kunde göra dethär bara tackvara att Logic är ett piss i havet i deras totala försäljning. De e lite annat med tex Steinberg som igentligen bara säljer mjukavara. Lisenskostnaderna till kopieringsskydds bolagena kan vara  upp till 70% av produktens pris. Tänk efter lite, är det inte helt avskyvärt att man skriver på dylika forum och förhärligar stöld? Helt oackseptabelt!

Hägge

 

379
Studio, produktion och övrigt / SV: Crossfade?
« skrivet: 17.12.2007, 11:18:12 »
Jo jag förstod nog.

Rent teoretiskt kan man ju säga, som redan tidigare diskuterades till allas gränslösa glädje  ;), att om låten är av en viss längd så har den slutliga stereo mixdownen alltid X många 1or o 0or att dela ut. Destu mera spår so skall summeras destu mindre 1or o 0ollor per spår finns det i den slutliga stereo filen. Altså du har hellt rätt, det enskilda spåret låter sämre i helheten. Men summeringen i dagens program fungerar nog så bra att jag tror inte att 6 nya spår har någonsomhelst skillnad i helheten. I dag kör man ju mixar med över 500 spår i film världen och Britney hade över 140 spår stemmor i Toxic.

Viktigare är nog att du med hjäl av volym, EQ och rumskänsla får trumsettet att låta som en helhet.

Hägge 

380
Studio, produktion och övrigt / SV: Crossfade?
« skrivet: 17.12.2007, 00:54:26 »
Hur e situationen nu annorlunda än när du jobbar annars? Du har väl normalt också bastrumma, snare, toms, overheads etc. alla på sina skilda spår eller hur? Plasera spåren nätt i stereobilden som du brukar under normal mixning. Gör som Wernborg säger med spåren för att hålla saker nätt o redigt. Jag ser inga 6 extra spår, bara spår som du behöver för att göra din låt.

Hägge

381
Studio, produktion och övrigt / SV: Crossfade?
« skrivet: 16.12.2007, 22:57:45 »
Men kör det inte hellt samma sak om du har riden på ett skilt track o mixar den in i helheten på det viset? Då har du kvar möjligheten att ändra balanssen. Varför vill du ha dem på ett track? E de något jag missar nu?

Hägge

382
Studio, produktion och övrigt / SV: Crossfade?
« skrivet: 16.12.2007, 18:31:22 »
Hm, en crossfade är en övergång från en ljudfil till en annan på sammaspår så att de låter en kort tid samtidigt. DVS. medan den andra dör ut så kommer den andra in. Om du vill ha två ljudfiler på samma track så får du nog lägga dem först på skilda tracks, sedan göra en mixdown och då får du ju båda ljudende på samma spår.

En helt annan fråga är FARFÖR du vill göra dethär?????????? Brist på tracks, vad?

Hägge

383
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder på din studio
« skrivet: 15.12.2007, 13:14:20 »
Äran var på min sida Johan (och herr STEVEHARRIS). Det var en trevlig mini I Riktigt Liv. Våra dörrar är öppna för alla bröder från KR som vill stiga in. Om någon vill komma o spela in något så står vi också till tjänst. ;)

Johan, du har både Presonus Firepod och EMU nånting nånting på hyllan. Vilken kör du med?

Hägge

384
Studio, produktion och övrigt / SV: Bilder på din studio
« skrivet: 15.12.2007, 12:42:23 »
AH COOL, the truth is realy in there now.

Hägge

385
Medlemmar / SV: Vart/vem/hur/när?
« skrivet: 13.12.2007, 16:19:32 »
Vad heter du egentligen i FÖRNAMN? Stefan

Var bor du? Sjundeå, Finland

Varför valde du ditt nick på forumet? Hägge är en förkortning på mitt tidigare släktnamn. Alla kallar mig det förutom mina föräldrar. Clonework är min, big surprise, studio.

Hägge

Sidor: 1 ... 7 8 9 10 11 12 13