Kontrollrummet

UAD EQn, Neve 1073 eller 1081?

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Tänkte skaffa en eq till mina UADs som sen julklapp. Har kört slut demona på dessa men tänkte at man kunde höra av sig här vad ni andra tycker. Vilken e bätre?

Självklart har 1081 mera finesser men själv tycker jag att 1073 låter mera "magic". Dessutom verkar de vara enklare att få ett bra resultat från 1073. Söker endast subjektiva "jag tycker" typs svar i denna tråd. ;)

Hägge


Utloggad Dee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 147
    • Visa profil
    • Funhouse
Tjena,

Så resonerade jag också;) Faktum är dock att jag skaffade båda till slut och nu efter ett tag så känner jag att jag använder 1081:an mer än jag använder 1073:an. Den fungerar fantastiskt bra på både sång och akustisk gitarr medans 1073:an naturligtvis fungerar lika bra på sång men kanske inte lika bra på gitarren. Subjektiv smak  ;)

Men som du säger så färgar ju 1073:an mer än 1081:an gör men jag fegar och kör oftast Pulteq för färgning, det gör den ju riktigt bra!

D.


Utloggad ynot

  • vatten
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 826
  • i missed u
    • Visa profil
    • vassmusic.com
jag tycker strippen är bäst 88,an gillar eqn i den skarpt tycker mer om den än de andra två lite oft men det tycker jag i alla fall ..tony
att leva är att dö


Utloggad Hägge@Clonework

  • List-etta
  • ***
    • Antal inlägg: 546
    • Visa profil
    • clonework.com
Ok, tack för åsikterna. Testade också 88an men tyckte inte att den gjorde något specielt. Waves renchannel tyckte jag själv var bätre. Kompressor behvöver jag dessutom inte. Kan inte tänka mig en situation då Fairchilden, LA-2A eller 1176 inte skulle räcka.   Någon annan med erfarenhet av dessa EQn. Herr Malmberg, läste i en anna tråd att du har 88an. Åsikter eller synpunkter på de andra Neve EQna?

Hägge


Utloggad tsmalmbe

88:an fungerar bra, då jag ibland  vill packa på lite av allt på en kanal. Typ bastrumma eller virvel. De andra kompressorerna du nämnda brukar jag köra på grupper endast. De andra eq:na som du nämner jag jag ingen erfarenhet av dock.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.