Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Analogfreak

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
106
När han inte blandar ihop sina värderingar med fakta. :)

107



Och genast vaknar trollet.


jo vi ser det

108
MaxB kanske inte förstår engelska

109
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken pre-amp?
« skrivet: 17.01.2011, 00:20:13 »
Kontakta Ulf på Audiodog. Han är väldigt bra att ha att göra med  :)


http://www.audiodog.se/audiodog_startsida.asp

110
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken pre-amp?
« skrivet: 17.01.2011, 00:15:41 »


Fick förresten hem en TK Audio DP1 härom dagen. Den var riktigt trevlig. Jag brukar föredra transparenta  prylar, men den ger flera olika möjligheter att variera soundet, så den är mycket användbar som ett komplement. :)



Visst är den trevlig? :)

111
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken pre-amp?
« skrivet: 16.01.2011, 22:43:27 »
Audiodog är distributör för NPNG. Den här preampen har jag bara hört gott om men ännu inte testat själv.

http://www.audiodog.se/audiodog_products_show.asp?product_id=1363

112
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken pre-amp?
« skrivet: 16.01.2011, 19:36:13 »
DP-1 har också germaniumsteg man kan koppla in som jag blivit förälskad i. Man får dock vara försiktig med gain och inte driva på alltför hårt när man kör genom germaniumtransistorerna eftersom man annars får för mycket distortion. Men med germaniumsteget låter det ganska mycket Beatles tycker jag.

113
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken pre-amp?
« skrivet: 16.01.2011, 19:33:17 »
Jag har en DP-1 själv och tycker den låter bra. Den använder sig också av Carnhilltransformatorer som Neve 1073 men av annan karaktär. DP-1 är perfekt för ljudkällor där man vill ha mer definition och inte så mycket mättnad. 1073 ger ju väldigt tjock karaktär som man får vara lite försiktig med. Min nästa investering blir en TG2. :)

114
Studio, produktion och övrigt / SV: SR:s Grammofonarkiv
« skrivet: 16.01.2011, 02:26:52 »
STIM bevakar bara upphovsmännens rättigheter medan ifpi bevakar skivbolagens rättigheter.

115
Studio, produktion och övrigt / SV: SR:s Grammofonarkiv
« skrivet: 16.01.2011, 02:16:12 »
Ja och registrera ISRC-koder hos grammofonarkivet så att man får ersättning av ifpi när den spelas i radio.

116
Studio, produktion och övrigt / SV: SR:s Grammofonarkiv
« skrivet: 15.01.2011, 23:59:48 »
Lite märkligt att ingen annan på forumet känner till saker som jag inte känner till.  :lol:

117
Studio, produktion och övrigt / SR:s Grammofonarkiv
« skrivet: 15.01.2011, 21:52:12 »
Tjena folket! Någon som har kontaktinformation till Grammofonarkivet för att registrera musik?

118
Studio, produktion och övrigt / SV: Rullsadlar
« skrivet: 11.01.2011, 22:54:17 »
Som inbiten hattrullare kan jag tänka mig att det är själva känslan man vill komma åt.

119
Det är bara att se dig omkring på företag som Vattenfall, Mc'Donalds, you name it. Vi lever i ett korrupt samhälle. Girigheten har inga gränser.

120
Skönt att det finns sånna AiR och H20 snubbar som verkligen orkar lägga ner energi för att göra en hel värld imponerade.

En hel värld...? Imponerad över vad...? Att de har spenderat en ofantlig massa tid på att knäcka ett krypteringsskydd? Så att framtida kopieringsskydd blir ännu mer omfattande och kostsamma för de som betalar för sig?

Jag har noll förståelse för folk som kör crackat fast de har råd att köpa licenser. Speciellt de som gör pengar på sin musik.

Hur stor andel av dom som kör crackat har råd att köpa licenserna enligt din uppfattning?

121
Jag har ett CME-UF8 klaviatur med både USB-midi och vanlig midi via DIN-kontakt. Jag har aldrig fått det att fungera via USB-midi så jag kör bara genom DIN-kontakten. Men det har nog inget med din latency att göra.

122
Studio, produktion och övrigt / SV: Dags att uppgradera!
« skrivet: 04.01.2011, 22:46:29 »
http://lmgtfy.com/?q=K2+thomann

123
Är inte det velocity MaxB du ändrar där? Lite svårt att se. Midivolym är något annat. Det påverkar bara volymen medan velocity påverkar även hur ljudet låter ifall det är programmerat att uppföra sig olika på olika anslag.

Ja men nu var det ju inte volym heller utan volum som trådskaparen undrade över.

124
Studio, produktion och övrigt / SV: Dags att uppgradera!
« skrivet: 04.01.2011, 16:19:00 »
För dom behoven hade jag satsat på K2:an som är en betydligt trevligare mick framförallt på sång.

125
Studio, produktion och övrigt / SV: Lurar för mix
« skrivet: 02.01.2011, 14:31:05 »
Det lutar nog åt doktorns tips. Dom ser verkligen fina ut. Det kan ju inte bli värre än att det låter skit.

126
Studio, produktion och övrigt / SV: Lurar för mix
« skrivet: 02.01.2011, 10:58:17 »
Är det nån som testat Sennheiser HD380 PRO?

127
Studio, produktion och övrigt / SV: Lurar för mix
« skrivet: 02.01.2011, 10:53:51 »
Tjena doktorn! God fortsättning på dig. Jag uppskattar att det finns bas i lurarna. Men det får inte vara så mycket bas så att mixen får för lite bas. Hur skulle du beskriva shure-lurarna?

128
Studio, produktion och övrigt / SV: Lurar för mix
« skrivet: 02.01.2011, 02:57:49 »
AKG lurarna är som du säger inga dåliga grejer. Jag kommer använda dom för tracking men dom funkar inte att ställa nivåer och EQ i. Jag använder istället monitorerna men behöver ett par bra lurar för referenslyssning för att arbetet ska gå fortare med bättre resultat på kortare tid.

129
Studio, produktion och övrigt / SV: Lurar för mix
« skrivet: 02.01.2011, 02:43:16 »
Satsa på öppna lurar om du inte trivs med de slutna. De AKG lurar du redan har är inga dåliga grejer. Jag trodde Audio T-lurarna skulle vara bättre än de var, eller att det skulle skilja mer än det gjorde mellan dom och HD-280, men så stor skillnad är det inte. Jag måste lyssna i monitorerna också. När jag får råd blir det några öppna lurar också förutom de tre slutna jag har.

När jag mixar har jag cd-spelaren med lämplig skiva ikopplad så jag muta min mix och jämföra med hur proffsen mixat och hur proffsmixen låter både genom mina monitor+sub, genom olika lurar och genom en stor JVC bergsprängare. Det heter ju närfältsmonitorer, men jag tycker det är viktigt att även lyssna hur det låter i rummen bredvid.

Det är enorma skillnader mellan lurar precis som med monitorer och högtalare. Jag behöver bättre mixlurar  för att slippa lyssna genom sketna datorlurar för att ta reda på hur resultatet blir.

130
Studio, produktion och övrigt / SV: Lurar för mix
« skrivet: 01.01.2011, 21:55:36 »





Ett alternativ är att ge Hello-Kitty-träsket en ärlig chans. Fan vad svårt det här var.

131
Studio, produktion och övrigt / SV: Lurar för mix
« skrivet: 01.01.2011, 21:35:54 »
Hittade det här testet på HD380 PRO.

http://alatest.se/produkttester/horlurar/sennheiser-hd-380-pro/po3-58744172,74/

132
Studio, produktion och övrigt / SV: Lurar för mix
« skrivet: 01.01.2011, 19:45:41 »
Du kan få köpa ett par Beyer Dynamics lurar av mig. Var typ svindyra.

Nu var det inte Beyer jag var intresserad av.  <_<

133
Studio, produktion och övrigt / SV: Lurar för mix
« skrivet: 01.01.2011, 18:58:05 »
inte funderat på Ultrasone proline 2500?, kanske heter något annat nu, men går att göra riktigt bra mixar i dessa.. :)
Pro2500 är kanonbra!  :wub:
De kommer att ersättas av Pro2900 (som är dyrare), men jag har några Pro2500 kvar på lager ännu så länge... ;)

ATH-M50 är kanonbra, men eftersom de är slutna och har konstskinn-kuddar, så skulle jag helst inte sitta för länge med dem vid mix. Sennheiserlurarna har jag inte testat, så dem kan jag inte uttala mig om.

Andra som också är värda att fundera på, kan vara German Maestro GMP400, som har en bra ljudbild och är så lätta, att man knappt känner att man har dem på sig! :)

Dom är lite över min budget.  :mellow:

134
Studio, produktion och övrigt / SV: Lurar för mix
« skrivet: 01.01.2011, 18:41:38 »
Det går inte att ställa EQ med mina AKG lurar. Man hör ju vad man gör men man har ingen aning om hur det kommer att låta sen.

135
Studio, produktion och övrigt / SV: Lurar för mix
« skrivet: 01.01.2011, 17:55:50 »
Det viktiga är att man hör när det låter illa och inte bara att frekvenser finns där på ett luftigt och förlåtande sätt.

136
Studio, produktion och övrigt / Lurar för mix
« skrivet: 01.01.2011, 17:02:41 »
Tjena! Jag har ett par K240S, K271S och K271MKII. Problemet är att vid mix så har jag ingen nytta av lurarna eftersom dom är väldigt förlåtande.
Soundet återges väldigt fjärran och luftigt så att oavsett om jag höjer 5dB på 3K så låter det inte illa i lurarna medan det låter kattskit i monitorerna. Jag har bestämt att överge AKG och prova antingen Sennheiser HD380 PRO eller Audio Technica ATH-M50. Kom med synpunker på era erfarenheter från dessa. :) Jag vill att soundet ska vara sammanhållet och nära och inte spreta åt olika håll som det gör med AKG.

God fortsättning

137
Enligt min erfarenhet: Beroende på hur "perfekt" M/S upptagningen är, kan det bli så att spåret ligger mer i ena eller andra kanalen (då vi talar om den slutliga L/R-kodade signalen).

Precis! Därför är det viktigt att Sidemicken är vriden exakt 90 grader i förhållande till Midmicken som ska vara riktad rakt mot ljudkällan. Mickarna måste sitta på exakt samma avstånd också så jag brukar sätta den ena uppochnervänd ovanför den andra.

138
Ibland blir det lite vridet, då brukar jag helt enkelt dra den vridna kanalen mera in mot mitten tills det är balans.

Hur menar du nu?

Du har väl M kanalen centrerad och S kanalerna panorerad åt varsitt håll där den högra är fasvänd?

139
Här är min fula film. Lyckades få dit ljudet i alla fall. Man kan välja på två kvaliteter av HD-ljud. Eller om det bara är HD-bild?


Det här kallar jag musik  :)

140
Studio, produktion och övrigt / SV: Jag har fel
« skrivet: 30.12.2010, 03:28:42 »
Det bästa sättet att utveckla sin förmåga är att lyssna på bra produktioner. Träna dina öron att höra hur dynamiken beter sig. När du har tränade öron så hör du om mastern har lång, kort release på limiter. Du hör också om sidorna är hårdare komprimerad än mitten. När jag mastrar så jobbar jag med mitt / sida istället för Left / Right. Det innebär att jag kan ha kortare attack på det som ligger ute i sidorna medan jag har längre attack på det som ligger i mitten för att få mer tryck i mastern. Fairchild 670 är en klassisk limiter som kan jobba på det sättet. Har man trots allt inte tillgång till en sån (alla borde ha en enligt lag) så får man konvertera signalen manuellt och efter komprimering så konverterar man tillbaka den igen.






Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9