Kontrollrummet

SR:s Grammofonarkiv

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Tjena folket! Någon som har kontaktinformation till Grammofonarkivet för att registrera musik?


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Lite märkligt att ingen annan på forumet känner till saker som jag inte känner till.  :lol:


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Hur då "registrera musik"? STIM-avgifter?
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Ja och registrera ISRC-koder hos grammofonarkivet så att man får ersättning av ifpi när den spelas i radio.
« Senast ändrad: 16.01.2011, 02:26:01 by Analogfreak »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Trodde STIM tog hand om allt det där? SR sänder spellistor till STIM. Dessa körs mot STIM:s databas med medlemmarnas registrerade alster och vips dyker det upp en utbetalning. Claes brukar annars ha koll på sånt där.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
STIM bevakar bara upphovsmännens rättigheter medan ifpi bevakar skivbolagens rättigheter.
« Senast ändrad: 16.01.2011, 02:57:18 by Analogfreak »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
OK! Då har man lärt sig nåt idag också.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
släpper man en platta så måste man göra följande om man vill försöka bli officiell och regelrätt:

1-STIM regga musiken...
2-Ifpi regga m. ISRC etc om man har ett bolagsnummer/registreringskod där...
3-SR's grammofonarkiv 2 ex för arkivering och ev. inläggning i databas men det är inte enkelt avgjort bara för att du skickar dom dit, man måste nämligen ha turen att någon programchef på någon station eller någon av de 2-3 i lilla Sverige som bestämmer vilka låtar som kan kandidera till ett ev. urval för att överhuvudtaget kunna spelas i radio fiskar upp just din låt vilket i sig är en väldigt liten chans såvida du inte har en mediahype och en massa gig så det rör på sig ordentligt osv...
4-2 ex till arkivet för ljud och bild/statens musiksamlingar...
« Senast ändrad: 16.01.2011, 12:30:06 by Mr Artrock »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Tack Artrock! Bra information om det nu nånsin skulle bli aktuellt.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
vem vet, vi kanske borde fullfölja det vi en gång började språka om som musikprojekt monsieur, jag gillade dina gitarrfigurer som du drog bredvid flygeln och kommer snart hemåt, we'll see ok, folkish progressive à la John Renbourn och en massa annat vore en intressant öppning, jag har ju numera fått smak för div. säregna traditioner uppblandat med rock o progressive (som vanligt fast nytt)

 :)


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
Bugar allra ödmjukast för ditt erbjudande men jag är säkert både för gammal (och ful) för någon slags skivkarriär.  :D
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Mr Artrock

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 676
    • Visa profil
nä nä det har inget med saken att göra, du spelar bra det vet vi och det är huvudsaken, så lätt kommer du inte undan, jag är i så fall också för gammal och ful men glöm inte bort ambitionerna, har man talang så bör man utveckla och testa den i olika sammanhang, kanske inte kometkarriär på skivsläpp eller försäljning men likväl några väl valda gig på trevliga ställen för folk som uppskattar bra musik och bra folk, behöver inte vara mer strebert än så, njutning!

 B)
« Senast ändrad: 17.01.2011, 18:36:17 by Mr Artrock »


Utloggad equality

  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 6 390
    • Visa profil
    • SoundClick
He, he! Thnx Mister. Vi får höras.
'There's no money in poetry, but then there's no poetry in money either.' Robert Graves


Utloggad Analogfreak

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 378
    • Visa profil
Nu är det ordnat. Nu har man fått en egen Label också :)
« Senast ändrad: 18.01.2011, 18:01:21 by Analogfreak »


Utloggad Håkan Nilsson

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 839
  • I´m a Fender bender from space.
    • Visa profil
Vill bara påtala (skryta) att jag har två LP och två cd i SR arkiv. När jag vann sommarpratstävlingen fick jag gå ner där och titta på mina skivor. Man ska skicka dit två ex har jag för mig.
 :P :P :P :P
Varför ska man älska den man ändå aldrig får?
Karin Boye (eller?)