Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Andy Lundgren

Sidor: 1 2 3
36
Studio, produktion och övrigt / SV: Mickstativ
« skrivet: 24.05.2007, 23:43:08 »

Jag älskar mitt KM-stativ! Men det är ju mest när man hänger på tunga rörmickar
som man behöver den tyska ingengörkonstens bärkraft. Och så ser det grymt seriöst ut!  ^_^

37
Studio, produktion och övrigt / SV: Inspelning av akustisk gitarr?
« skrivet: 24.05.2007, 23:39:04 »

Vad ska du spela? Ska du smattra på med plektrum kan du ju köra SM57 för att slippa rummets problem.
Ska du däremot fingerplocka en finstämd ballad, ska du nog köra B1 och överväga att flytta projektet till
ett bättre rum.

38
Studio, produktion och övrigt / SV: Musikers märkliga myter
« skrivet: 24.05.2007, 10:52:38 »

Dessutom var det väl kvällstidningarna som citerade fel som vanligt, när den där
tesen presenterades om att musik man gillar skadar öronen mindre.
Det handlade aldrig om att GILLA musiken. Det man utredde var betydelsen av att
vara BEKANT med musiken. Man gjorde omfattande studier om huruvida öronen kan
förbereda sig på plötsliga starka ljud, om den som lyssnar vet vad som väntar.
Vad man kom fram till spelar egentligen ingen roll, för visst är det med ljud som med Whisky!
I lagom doser gör det mer nytta än skada! Kranar man på för mycket spricker skallen...  B)

39
Studio, produktion och övrigt / SV: "Nya" låtar som inte är nya
« skrivet: 23.05.2007, 00:10:35 »

Nej, för en bok innehåller ofta över en miljon bokstäver. Men en låt med så
många ackord måste anses ovanlig. (Och outhärdlig att lyssna på.)
Alltså måste det räcka med en ganska liten serie decimaler, för att det ska
kunna räknas som koden för en låt, och då finns det ju betydligt fler chanser
att samma låt dyker upp igen. Eller..?  :unsure: :wacko: :wacko: :rolleyes:

40

Studioengelska kan ställa till det ibland.
Under en inspelning för några år sedan frågade jag medproducenten om han inte tyckte
att låten behövde en cow-bell. Han tittade frågande på mig och undrade vad jag menade.
Ja, en COW-BELL förtydligade jag, och fick ännu mer förvirrade blickar tillbaka.
-"Vad är det vi ska koppla in??? Hela studion är ju riggad!!!"

Prova själva att säga KABEL på skånska! Det är exakt samma ord...  B)

41
Studio, produktion och övrigt / SV: Musikers märkliga myter
« skrivet: 20.05.2007, 21:31:37 »
Den klassiska myten att man får stjäla ett antal takter (oftast fyra) utan att det "gills". Mycket konstig myt som tydligen härstammar från en gammal monolog av Povel Ramel.

Bra att du tog upp den myten!

Jag har fortfarande flera kunder varje år, som på fullt allvar tror att man får stjäla fyra takter av ett befintligt verk.
Allt på grund av "Rock-Fnykis", som var en sketch på 50-talet med Martin Ljung, skriven av Povel Ramel.  :wacko:

42
Studio, produktion och övrigt / SV: Rättigheter avseende jinglar
« skrivet: 17.05.2007, 21:55:21 »

Ingen kan någonsin ta ifrån dig upphovsrätten!
Om din komposition spelas offentligt har du rätt till STIM-pengar oavsett vem som spelar
stycket eller varför. En reklamjingel eller en TV-vinjett har samma status som all annan "populärmusik".
Det du säljer är användarrätten, alternativt den exklusiva användarrätten, och det är helt och hållet
en affärsuppgörelse mellan dig och beställaren. Detta ligger alltså inte på STIMs bord.
Du måste själv se till att anmäla dina verk, och gör klokt i att bevaka rapporteringen. Det är stationen
som sänder ut din musik som ska redovisa för STIM att ditt verk spelats, och tyvärr slarvas det en del.

43
Studio, produktion och övrigt / SV: Videoredigeringsprog?
« skrivet: 13.05.2007, 22:07:55 »
Citera
Pinnacle
det suger ju fetingmkt!! jag har jobbat ganska mkt i det programmet pga. attt det inte fanns ngt annat.. klumpigt program sm kräver för mkt av datorn!!
bortbortbort!

Jag köpte Pinnacle för en månad sedan, men har inte lyckats installera programmet ännu.
Datorn låser sig halvvägs in i installationen, och ringer man den svenska supporten hamnar
man hos en förvirrad man i USA som säger att: -"Yes, that happends sometimes..."
Sedan förväntas man installera en massa märkliga filer i roten på datorn för att sedan
installera på ett annat sätt... Jag har slutat försöka. Det blir nog papperskorgen.  :angry:

44
Studio, produktion och övrigt / SV: Nina Hagen Unbehagen
« skrivet: 08.05.2007, 23:36:09 »

På svt.se "Öppet arkiv" finns ett skönt klipp med Nina när hon var med
i svensk TV i början av 80-talet. Jag minns när det sändes, för det ansågs
mycket kontroversiellt, och alla vuxna beklagade sig över vilken dålig förebild
hon var för kidsen. Dessutom gick det rykten om att det inte var vanliga
cigaretter hon rökte på scenen, utan "sånadär knarkcigaretter!!!"
Själv var jag typ 10 år och tyckte bara hon var konstig.  :blink:

45
Fast Thru funkar ju bara "åt andra hållet", eller hur man nu ska förklara det...
Thru skickar vidare den info som kommer via In, så om man kopplar två klaviaturer via thru så kommer enbart den första klaviaturens signaler vidare.


Precis. Men på vissa synthar heter utgången MIDI OUT/THRU. Borde man då inte kunna
seriekoppla två klaviaturer, om man vill ha en liten extra uppsättning tangenter vid datorn?

46
OK, så jag skall i teorin koppla bort limitern och köra min Kjaerhus MPL1-pro, det är vad du vill säga?

Ja, varför inte?

Jag brukar köra L2 tillsammans med TC Finalizer. (Utan Limiter)

47

TC Finalizer = Branus.

Den är ju grymt lättjobbad och praktisk, men den låter suddigt!
Dessutom är ju limitern i den väldigt omodern om man jämför med
dagens transientmosare.

48
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken synth används?
« skrivet: 02.05.2007, 22:23:07 »

Jag har hört att Depeche Mode använde en Roland Promars på de
tidigaste plattorna. Hoppas det är sant, för jag har en sån.  :)

49
Studio, produktion och övrigt / SV: 1176orna har landat!
« skrivet: 26.04.2007, 23:10:44 »

Hello!

Ser att du har en LA-610. Är du nöjd med den?
Jag har haft en i ett par år, och tycker att den är utmärkt till bas och kanon
när man kör dynamiska mickar. Tycker dock att ljudet lätt "spricker" när man kör
kondensatormickar i den. Får ingen skön rörmättnad, utan snarare nån slags
transistorliknande dist. Om man kollar runt på nätet verkar många ha bytt ut
röret i ingångstrafon, men jag vet inte om jag vågar skruva isär den...   :unsure:

50
Det finns många Hi-passfilter med Q-värdesinställning. Fattas bara annat!
I Waves Linear phase EQ kan du ställa basavrullningen så brant att det liknar ett lodrätt streck.
I Mackies EQ, som designades för Soundscape, sker en ökning av frekvensområdet strax ovanför
den valda frekvensen när man ökar Q-värdet. Det brukar kallas resonanskurva, och är mycket
användbart.

51
Studio, produktion och övrigt / SV: Vilken mikrofon hade ni valt?
« skrivet: 25.04.2007, 12:55:19 »

Jag hade börjat med att ställa stärkaren på en plats där den låter fett. En hall eller ett rum
med lite sjung i. Sedan hade jag satt SM57 i konen och någon av kondensatormickarna en
bit ifrån för att fånga rummet. Men det är ju inte säkert att det hade låtit bra för det...  :blink:

52
Ja? Hur fasen kommer det sig? Är jag helt lost om jag tror att 909kaggen bygger på det typiska med en fallande ton? Distar man det borde man ju rimligtvis få... en distad fallande ton? Men det får man ju inte, plötsligt låter det som en enda ton som inte rör sig det minsta.

Nån som kan bringa klarhet i detta lilla mysterium? :wacko:

Man kan väl gissa att den fallande tonen beror på bastrummans övertoner.
När energin i svansen sjunker förändras övertonerna, och reultatet blir en fallande ton.
Med distortion komprimeras ljudet, och får därför ett rakare och jämnare envelope.
Resultatet blir då en rakare ton.

53
Studio, produktion och övrigt / SV: Vad tycker DU är roligast?
« skrivet: 22.04.2007, 17:04:50 »
Jag tycker alltihop är lika plågsamt. Kreativ frustration och ångestkänslor rakt igenom.

Jag håller med dig! Mest ångest. Men man lever ju för de där få ögonblicken
då låten man hade i huvudet faktiskt blev likadan i slutändan.  B)

54
Studio, produktion och övrigt / SV: "Nya" låtar som inte är nya
« skrivet: 18.04.2007, 23:25:00 »

Men paradexempel nr.1 måste väl ändå vara följande ekvation:

Översätt "Don´t cry for me Argentina" till svenska.
Byt ut Argentina mot Göteborg.
Sjung texten till Ted Gärdestads "Det är för oss solen går ner."

Voilá!

55
Ja det är jue klart.
Det är taget ifrån p3.
Det är ett par otroligt vackra ord som beskriver "FITTAN" som hon själv säger.
Det är väl inget som skall släppas skiva, men lixom göra nått av det för skojj skull är väl tanken!

Det är ju bara att köra på i så fall!
Skriv upp vilken dag och ungefär hur dags kvinnan var på radio, så kan du
spåra henne och be om lov att använda hennes citat om låten nu skulle
ges ut eller framföras offentligt i framtiden.

Men du kommer ju alltid att få höra att det är en riktig fitt-låt...  :P

56
Lagen är ju knappast på din sida i detta fallet...

Men hur hade du tänkt sprida verket? Och vilken radiostation har du samplat?
Det är ju skillnad på att sampla närradion och spela upp på den lokala puben, och
att sampla Annika Lantz från P3 och ge ut en platta...  :ph34r:

57
Studio, produktion och övrigt / SV: Posters, t-shirtar etc.
« skrivet: 17.04.2007, 20:58:27 »

Vet ingen svensk sajt, men allposters.com har sjukt mycket posters
och bra söksystem. Man kan få allt inramat också, och de levererar
inom en vecka.

58
Studio, produktion och övrigt / SV: Hockey Fotboll etc.
« skrivet: 17.04.2007, 20:55:05 »

Och under fotbolls-VM ser man ofta en liten utsatt man med parabolmikrofon
nere vid sidlinjen. Han siktar såklart på bollen, så att det ska låta tjoff när
Zlatan tar i... En ganska viktig detalj om man tänker efter. Fotboll hade nog
känts bra mesigt om det varit tyst när bollen sparkas till.  :)

59
Studio, produktion och övrigt / SV: Hänga micen upp-och-ner?
« skrivet: 17.04.2007, 10:36:24 »

[/quote]
...fast det var väl egentligen rörmikrofoner som alstrade farligt mycket värme...? Ja, ja - rörmikrofoner är förstås också kondensatormicar, men man ska väl hitta något att gnälla på... :rolleyes: :lol:
[/quote]

Självklart syftar jag på rörmickar!
Eftersom jag mest använder rörmickar själv glömde
jag bort att det fanns något annat...  :rolleyes:

60

Har du lyssnat på Dynaudio BM5?

Ett par sådana får du ju loss för 12 000 kr, och är det närfältsmonitorer
du är ute efter så får du leta länge efter något bättre i den prisklassen!

Och då menar jag länge, länge, länge, länge...  B)

61
Studio, produktion och övrigt / SV: Hänga micen upp-och-ner?
« skrivet: 16.04.2007, 14:11:26 »

Detta verkar vara ett av forumets mest engagerande trådar!  :)

Kondensatormikrofoner hängdes alltid upp och ner förr, eftersom mikrofonens
förstärkare avger värme. Denna värme stiger uppåt, och efter hundratals, eller
kanske tusentals timmar i värmen kan membranet ändra form, vilket kan leda
till att det förstörs.

Dagens mikrofoner avger generellt inte lika mycket värme, men de flesta vill
ha micken sådär ändå. Mest för att få sångaren / sångerskan att sträcka på
sig, men förmodligen också för stämningens skull...  B)

62
Studio, produktion och övrigt / SV: mikpreamp
« skrivet: 15.04.2007, 23:36:43 »
Hur står sig en modern premap i klassen  5000-10000:- mot dom gamla värsting modellerna
från ca 20 år sen?


Det beror så klart på vad man jämför med vad, men jag förmodar att du vill höra att en preamp
för 7K kan låta lika bra som en vintagepryl från 70-talet.
Tyvärr är tekniken i dag väldigt olik den för 25-30 år sedan, och det är därför inte möjligt att
bygga likadana kretsar som man hittar i vintage-teknik. Om man t.ex. tittar i en UREI 1176 från
70-talet hittar man handgjorda diskreta komponenter som ingen idag kan få ekonomi i att försöka
tillverka. Och de som har haft möjlighet att AB-testa en gammal modul med en ny är alla överens
om att de låter väldigt olika. (Detta gäller förstås inte om man frågar UA själva, eller de glada
testskribenterna på MM och STUDIO som alltid tycker att allting minsann låter riktigt bra!!!)

Jag skaffade själv en UA LA-610 för ett par år sedan och tror inte för ett ögonblick att det var
så 610-steget lät på 60-talet. Så bra låter den helt enkelt inte. Och då pratar vi ändå en burk
för 16 000 Kr...

Bättre att bara köpa något man gillar och trivs med, och ta vintage-hypen med en nypa NaCl...  :)

63
Studio, produktion och övrigt / SV: mikpreamp
« skrivet: 15.04.2007, 00:18:28 »
+1 på Toft
Rör i mikpreamps i denna prisklassen är en överskattad reklamhype utan dess like tyvärr.


Håller med i viss mån...

Rör är lite som vinyl. En dyr hifi-skivspelare låter så klart bra, men det betyder inte att vinyl
alltid låter bättre än CD. Samma med preamps. En BRA preamp låter alltid bättre än en dålig,
och det är både lättare och billigare att bygga en bra transistorförstärkare.
Men det är ju inne med rör, så därför svämmar marknaden över av av halvtaskiga rörpreamps
med coola backelitknappar.
 

64
Studio, produktion och övrigt / SV: Acuma Labs Final Mix
« skrivet: 13.04.2007, 13:46:03 »

Ja, där var den ju! Thanx!  B)

65
Studio, produktion och övrigt / SV: Acuma Labs Final Mix
« skrivet: 12.04.2007, 22:33:55 »

Jag får väl sätta mig med den några timmar till...

Jag saknar framför allt möjligheten att sololyssna på det frekvensbandet man jobbar med.
Och eftersom Final Mix inte har look ahead-funktion blir signalen lätt överstyrd precis när
den börjar jobba.

Finns det en manual? Jag kan inte hitta någon bland Sydecs nerladdningar...  :unsure:

66
Studio, produktion och övrigt / Acuma Labs Final Mix
« skrivet: 12.04.2007, 19:51:43 »

Hello!

Jag har haft Final Mix-pluggen en tid, men i stort sett aldrig använt den.
Det känns som att den lever sitt eget liv och är hopplös att kontrollera.
Samtidigt hyllas den jämt och ständigt på Sydecs forum, så det skulle
vara kul att få en inblick i hur nöjda användare bär sig åt för att få den
att svänga! Varje gång jag försöker använda Final Mix, slutar det med
att jag blir förvirrad och pluggar in TC Dynamizer i stället. Och den låter
ju knappast perfekt. Men man blir bortskämd av en mbk som tar tio
sekunder att ställa in...

67
Studio, produktion och övrigt / SV: Intressant läsning?
« skrivet: 09.04.2007, 22:56:12 »
Någon som har läst någon/några av Owsinski's "... Engineers Hanbook"?

Ja, alla tre!

Mixboken (som han skrev först) är klart bäst om man frågar mig.
Recording-versionen är också bra och matnyttig, men lite överdrivet fokuserad på trummor.
När det gäller Mastringsboken är Bob Katz bok betydligt bättre. Owsinski går mest igenom
teknisk utrustning som man ändå aldrig kommer i kontakt med.

Men det sköna med Handbook-serien är upplägget. Inför varje bok har han intervjuat de
tyngsta namnen i respektive branch, och i andra halvan av varje bok är alla samtalen nerskrivna
ord för ord.

68
Studio, produktion och övrigt / SV: Tipsa om pianomjukvara
« skrivet: 09.04.2007, 22:31:37 »

Måste bara hissa en flagga för AKOUSTIK PIANO från Native Instruments. Paketet kostar
ju några lappar, men förutom tre utmärkta flyglar får man ett underbart piano. Dammigt,
träigt och organiskt. Ett mycket inspirerande instrument! Dessutom är det ett stand alone-
system, så du kan lira utan MIDI-program och göra alla inställningar i ett gränssnitt.
T.ex. flytta mickarna längre bak, byta rum, stänga och öppna locket, öka/minska gnissel
från pedalen mm...

69
Studio, produktion och övrigt / SV: Arbetsbord
« skrivet: 30.03.2007, 13:12:32 »

Jag vill också veta hur man lägger in en bild.  :huh:

70

Håller med om Kiss "Destroyer". Den plattan visar tydligt att en bra produktion inte
handlar om att få musiken att låta fett och snyggt. Det handlar om magi. Destroyer
låter magiskt...  :blink:
Fast jag tycker nog den för sin tid låter både fett o snyggt! :)

Är nog benägen att hålla med, en hårdrocksplatta lite före sin tid. I mitt tycke.

Ok, rättelse: Destroyer visar att en bra produktion inte bara handlar om en fet och
snygg ljudbild. Det är svårt att sätta fingret på vad som får den att låta så annorlunda.
Men jag lyssnade så mycket på den plattan när jag var liten att den blivit min norm för hur
hårdrock ska låta. Jag fixar helt enkelt inte snustorra Zepelin-plattor...

Sidor: 1 2 3