Kontrollrummet

Arbetsbord

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Och så den obligatoriska månatliga frågan: Vad kan man ha för studiobord? Jag har ett vanligt rätt litet skrivbord just nu, och jag behöver verkligen byta upp mig.

Jag är inte sugen på ett Jerker eftersom det inte passar mig. Jag behöver mer utrymme på bredden och gärna plats för ett antal rackenheter antingen i framkant av bordet (under monitorhyllan, som man ser ibland) eller bordet, men rack är inte ett måste. Det måste finnas någon slags hylla så att skärm och monitorer kommer upp i vettig höjd, och helst ska bordet vara både brett och djupt.

Jag har sätt mängder med bra bord, men de flesta kostar omkring 15 000:-. Jag betalar gärna lite, men är inte sugen på den nivån. Om det går att få tag i begagnat någonstans köper mer jag än gärna det. Kan ni inte visa lite vad ni har själva?
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
om jag hade mycket grejjor och så skulle jag bygga eget av aluminiumprofiler!

kolla tex www.minitec.se, eller item, de har bra profiler som man kan bygga lite vad som helst av. blir snyggt oxo!
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
om jag hade mycket grejjor och så skulle jag bygga eget av aluminiumprofiler!

kolla tex www.minitec.se, eller item, de har bra profiler som man kan bygga lite vad som helst av. blir snyggt oxo!

Det skulle ju onekligen se ganska industri ;)

Jag vet dock inte om jag är redo att ta mig an ett så stort DIYprojekt. Om jag skulle köra en DIY så skulle det nog bli i trä tror jag. Jag är lite för konservativ för aluminiumprofiler  ;)
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
synd det 'r verkligen SÅ enkelt att bygga med...enklare än i trä. rita, beställ längder o montera med skruv o mutter...har jag lite tid kan jag göra en 3D-ritning åt dig ;)

få se.....
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil

Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Riktigt snyggt. Vad kostade allting?
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad Schecter


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
synd det 'r verkligen SÅ enkelt att bygga med...enklare än i trä. rita, beställ längder o montera med skruv o mutter...har jag lite tid kan jag göra en 3D-ritning åt dig ;)

få se.....
Haha! Du gillar verkligen aluminiumprofiler förstår jag :D

Har du något exempel på hur det kan se ut?

@ a:
Svinsnyggt! Imponerande! Du har inte kvar Sketchupfilen så man kan sno lite inspiration?  :D
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Riktigt snyggt. Vad kostade allting?

Ekfanerad MDF 2500.- för två sk. bronto-skivor 2780x3580, that's it! Timberex oljan kostar iofs 1000.-/liter men man kan ju olja in med billigare olja.

a
 :ph34r:


Utloggad Bone

  • Medioker
  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 363
  • "Man kan inte polera en bajskorv"
    • Visa profil
    • Bone
Faen vad kul det hade varit att vara händig nog att kunna bygga ett sånt bord. Undrar om jag ska be någon polare kopiera dina ritningar. Om det är okej?
"And you run, and you run to catch up with the sun, but it's sinking
Racing around to come up behind you again
The sun is the same in a relative way, but you're older
Shorter of breath and one day closer to death"


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
synd det 'r verkligen SÅ enkelt att bygga med...enklare än i trä. rita, beställ längder o montera med skruv o mutter...har jag lite tid kan jag göra en 3D-ritning åt dig ;)

få se.....
Haha! Du gillar verkligen aluminiumprofiler förstår jag :D

Har du något exempel på hur det kan se ut?

@ a:
Svinsnyggt! Imponerande! Du har inte kvar Sketchupfilen så man kan sno lite inspiration?  :D

kan lägga upp en version, den stämmer inte med verklighetens bord. Jag sänkte skivan till 730mm höjd.
här har ni .skp filen http://www.kunst.no/berthling/studio/bordmatt.skp
a
 :ph34r:


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Sjysst! Jag ska studera lite  :)
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil

Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Skitsnyggt Andreas!
sannerligen!!

jag vill iofs passa på att skryta över mitt rack..  :unsure:

hoppas ingen tar illa upp!!  ^_^



fint blev det..  :wub:
och stort..  ^_^
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Lee

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 368
    • Visa profil
Har sett det förr , idf, och jag gillar det fortfarande!  :D


Utloggad Emulator

  • - - -
  • Johnny Cash
  • ******
    • Antal inlägg: 8 489
    • Visa profil
och en katt  :wub:
https://soundcloud.com/secondary-protocol


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Har sett det förr , idf, och jag gillar det fortfarande!  :D
höhö jag vet.. jag var tvungen o skryta lite..  :wub:
nämen, det är snyggt som fan det racket.. riktig fint.. alla linjer och kanter stämmer EXAKT!! det är nog det absolut snyggaste jag byggt.. utan att skryta.. ;)

Jag funderar på att köpa en Control24 inkl. möbel, och kanske sälja mixerbordet som jag har nu!! vore fint ( om man nu ska hålla sig till ämnet.. ;) )
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
och en katt  :wub:
sannerligen!! hon satt just i min famn, men sprang ut i köket o åt ist.. man hör när hon äter torrfoder.. "kraskraskras" :lol:
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad Torwald

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 268
  • O_o
    • Visa profil
Riktigt nice idf! Jag har också ett minne av att jag har sett det förut, men det är minst lika fint för det! wub

Fan, Control 24! Har du HD? Känns ju lite omotiverat att köpa en C24 till ett LEsystem? Fast det kanske är värt det för total recall (som jag antar att du inte har på bordet?)

Jag är förresten fortfarande öppen för förslag på bord  :rolleyes:
Ju dyrare desto bättre.


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
Riktigt nice idf! Jag har också ett minne av att jag har sett det förut, men det är minst lika fint för det! wub

Fan, Control 24! Har du HD? Känns ju lite omotiverat att köpa en C24 till ett LEsystem? Fast det kanske är värt det för total recall (som jag antar att du inte har på bordet?)

Jag är förresten fortfarande öppen för förslag på bord  :rolleyes:
jag har det upplagt med fler bilder på studios forum..  ^_^ har för mig att jag har lite dagboksaktigt där med.. ligger i "19" hur brett är det egentligen"-tråden...

jag är nöjd med det racket.. nästa bygge kommer bli en datorlåda som kommer bli så dämpad det bara går!!!! trevligt när G4an vrålar på när man försöker vara kreativ..!!!

nepps ag har inte hd.. än.. ;) är jädrans sugen på att ta ett litet lån, skaffa ett TDM-system typ mix24 o 1622 o lite sånt o sen control24an me.. hade vart fett som fan!!
menmen..man kan ju bara drömma!!

men med LE funkar det galant, o som sagt total recall är inte helt fel..tar ju lite tid att ställa om bordet helt mellan tv å mixar.. ;)
men de som e najs me mitt bord e ju eqn.. den finns ju inte i 24an.. där är de assigna pluggar som gäller.. o då skulle man behöva skaffa ett dsp kort me.. usch deet kommer bli dyrt.. ;)
haha!!

bilddagbok kommer komma upp inom en snar framtid när de gäller byggandet av nya datorburken!
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad tsmalmbe

Mitt bordsbygge är dokumenterat här!
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad unease

  • Nykomling
  • *
    • Antal inlägg: 39
  • w
    • Visa profil
    • unease homepage
Snyggt bord "a"! Extra trevligt att se nån mer som har en Paia P9700s!  :) Vi är nog inte så många i Sverige...
www.unease.se - www.myspace.com/uneasemusic


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
Snyggt bord "a"! Extra trevligt att se nån mer som har en Paia P9700s!  :) Vi är nog inte så många i Sverige...

tackar, ja visst är PAiA'n grym, min är något moddad men den puttrar på fint.. köpte den färdigbyggd på tradera för 800.- helt klart värt pengarna, använder den jämt tillsammans med de andra syntharna.

a
 :ph34r:


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
färdiga bordet..



Snyggt, men placeringen av monitorerna är ju knappast optimal. Ser ut som man hamnar en bra bit för långt in. O sätter man dem på stativ framför så är ju översta delen av sidohyllorna i vägen. Bort med de översta så funkar det nog fint däremot.


Utloggad tsmalmbe

Det är ju bara att vinkla ner och inåt. Sweetspoten blir mindre, men inte skall ju hela familjen sitta där ändå.

Works for me.
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
Det är ju bara att vinkla ner och inåt. Sweetspoten blir mindre, men inte skall ju hela familjen sitta där ändå.

Works for me.

Njae. Det får gärna vara lite större frihet för min del. Sweetspoten blir ju extremt smal.


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
färdiga bordet..



Snyggt, men placeringen av monitorerna är ju knappast optimal. Ser ut som man hamnar en bra bit för långt in. O sätter man dem på stativ framför så är ju översta delen av sidohyllorna i vägen. Bort med de översta så funkar det nog fint däremot.

Svårt att se se på den bilden förstår jag, avståendet är ungefär 60cm från baksidan och väggen. men nu har jag en brendbansabsorberande vägg ungefär 40-50cm från baksidan...

ser ut så här:



sweetspoten (inte den kritiska) är ungefärligen 1500mm (kritiskt runt 500-700mm) bred med de genelökarna jag har, ska upp ett par intelligentsound monitorer för att få vraiation och bredd så om de där bak vill höra så lär det inte heller bli problem... allt efter enkel akustisk matematik, du ser att 60° från mitten är ganska bred eller? Och precis de ska ner och in en bit för att hamna rätt till min monster stol...

a
 :ph34r:


Utloggad idf

  • the face of all your beard
  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 919
  • nä nu jädrar!
    • Visa profil
    • sfan00 - breakcore & ambivalens
fanken vilket schysst bord.. :P
nu ska jag inte börja kritisera dig för dina 1030, men gillar du dom!?
Swedish dub- and breaksproducer
http://www.idfproductions.se/
Renoverar/restaurerar stränginstrument och slagverk. jonas.wijk@idfproductions.se


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
fanken vilket schysst bord.. :P
nu ska jag inte börja kritisera dig för dina 1030, men gillar du dom!?

tack och mnja, 1030'orna är ju ett säkert val om man vill ha bra referens, lite basigare än verkligheten generellt sett men det går ju som sagt "rulla" av. De köptes in efter många års mixning i andra studios där det alltid fanns ett par för referens (Atlantis, Polar, Decibel etc.) Och jag lämnar alltid allt till Masters of Audio för mastring och Henrik kör på Genelec modell större och ett par 1030 som referens, så för mig fungerar det perfekt då det låter ungefär likadant vid mastring som vid mix. (innan det blir mastrat vill säga)  ;)

a
 :ph34r:


Utloggad MrPhil

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 350
    • Visa profil
du ser att 60° från mitten är ganska bred eller? Och precis de ska ner och in en bit för att hamna rätt till min monster stol...
Ja, det är just när jag tänker mig in att man sitter där, lite framåtlutad över bordet med musen i hand stirrandes in i en tft som jag upplever att man blir sittandes innanför triangeln.  :)


Utloggad a

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 107
    • Visa profil
du ser att 60° från mitten är ganska bred eller? Och precis de ska ner och in en bit för att hamna rätt till min monster stol...
Ja, det är just när jag tänker mig in att man sitter där, lite framåtlutad över bordet med musen i hand stirrandes in i en tft som jag upplever att man blir sittandes innanför triangeln.  :)

haha, faktum är att mus och tangentbord sitter på en skiva under bordsskivan så man kommer vara ganska tillbakalutad när man stirrar in i de två 22" skärmarna  B).. och då är man i sötpunkten...  :P
a
 :ph34r:


Utloggad Light Head

  • Idol
  • ****
    • Antal inlägg: 1 102
    • Visa profil
Har du bilder på din fullt bestyckade studio oxo?

Det ser jättefint ut!


Mitt bord kostad inte så mycket att bygga, lite enklare dock och inte lika snyggt...  Men för under 700:-

(hur läggar jag in en bild? alltså inte en url)



Utloggad tsmalmbe

Mitt bord kostad inte så mycket att bygga, lite enklare dock och inte lika snyggt...  Men för under 700:-

För det ekvivalenta av 70€ får man några kvadratmeter spånskiva. Berätta hur i all världen du lyckades få ihop nånting för det priset?
.:: Jag mixar och mastrar din demo - ta kontakt :::: GTalk tsmalmbe@gmail.com / www.studiomjau.se / Min Soundcloud   / Mitt företag::.


Utloggad Andy Lundgren

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 83
    • Visa profil

Jag vill också veta hur man lägger in en bild.  :huh:


Utloggad manne_vxu

  • Talang
  • **
    • Antal inlägg: 159
  • Rattar som fan!
    • Visa profil
    • Ljudupplevelser.se
Mitt bord kostad inte så mycket att bygga, lite enklare dock och inte lika snyggt...  Men för under 700:-

För det ekvivalenta av 70€ får man några kvadratmeter spånskiva. Berätta hur i all världen du lyckades få ihop nånting för det priset?


Fråga...varför räknar du i euro?
Mitt senaste projekt: www.ljudupplevelser.se