Kontrollrummet

Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - pxm

Sidor: 1 ... 12 13 14 15 16 17 18
526
Samlingstråd över mina artiklar ang. praktisk teori och komponering; hints & tips, (for what it may be worth):

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29236.msg213651;topicseen#new

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29362.msg213645;topicseen#new

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29293.msg213641;topicseen#new

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29330.msg213640;topicseen#new

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29302.msg213639;topicseen#new

http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29151.msg213635;topicseen#new

Nu kan jag inget mer men fortsätt att posta hints &  tricks för olika genres  :P.

Givetvis finns det ingen musikpolis som kommer och tar en för att man gör annorlunda och har egna ideer.
Musik är konst-inte teori och regler.




 Good Rock.



+ litet om solmisation i tråden http://www.kontrollrummet.com/forum/index.php?topic=29309.0 mest eftersom  Pat Metheny Group  :wub: använder sig av det och jag gärna vill göra en låt där en stämma till gitarren är på solfege.
Ex:



Good Fusion.


"A great solo is a priceless moment in time - put it in a great composition and it becomes a timeless work of art" - Jazz Rock World "Good fusion makes us smile, ..."


mvh

527
Demolåtar / pxm-Phrygian Ghost 2
« skrivet: 24.03.2012, 11:32:26 »
En ide jag gjorde en slask till i förrgår.
Tänkte spela in den på riktigt nu i veckan och tar tacksamt
råd, tips och förslag.

Så här låter slasken:

528
Studio, produktion och övrigt / Nguyen Le´s nya album.
« skrivet: 23.03.2012, 15:06:09 »



Gitarristen Nguyen Le senaste album innehåller jazziga vers. av bl.a Hendrix, Beatels och J.Joplin låtar.
Med temat : Freedom !!!

All the Lonely People eller Elenor Rigby (av Beatels) som den egentligen heter tycker jag är fin.

mvh

529
Demolåtar / pxm-Gaffa 3
« skrivet: 18.03.2012, 19:42:00 »
Startar en ny tråd för den här...

Jag gjorde ett head i början 2 ggr. av låten och så i slutet 1 ggr

(intro)
A melodi
A melodi
B improvisation
A melodi

för att bringa litet ordning att lyssna in sig på som smooth (är det meningen)
glider över till improvisationsdelen av låten
.
Så mixade jag om den.Tycker den är mer levandes nu.
Lade till ett intro så att man inte ska kastas direkt in i gitarrgnisslet.
Tror den är litet mer spännande nu.Och med ett litet fetare sound
.
Kul om någon tycker något om den !!!
Hur är nivåerna i mixen ???
Livekänsla eftersträvas......


mvh

530
Demolåtar / pxm-Gaffa 3
« skrivet: 18.03.2012, 19:36:31 »
Startar en ny tråd för den här...

Jag gjorde ett head i början 2 ggr. av låten och så i slutet 1 ggr

(intro)
A melodi
A melodi
B improvisation
A melodi

för att bringa litet ordning att lyssna in sig på som smooth (är det meningen)
glider över till improvisationsdelen av låten
.
Så mixade jag om den.Tycker den är mer levandes nu.
Lade till ett intro så att man inte ska kastas direkt in i gitarrgnisslet.
Tror den är litet mer spännande nu.Och med ett litet fetare sound
.
Kul om någon tycker något om den !!!
Hur är nivåerna i mixen ???
Livekänsla eftersträvas......


mvh

531
här är chick coreas soundcloudfil av grammybelönad för bästa improviserade solo
2012 !!!!



härligt !!!


mvh

532
Studio, produktion och övrigt / Cecilia - musikernas skyddhelgon
« skrivet: 16.03.2012, 17:51:24 »
Hittade det här när jag var ute och surfade.
Litet kuriosa för musiker:


Cecilia helig jungfru, 22/11, martyr.

C. var av förnäm rom. börd och tvingades av sina föräldrar till giftermål.

Det berättas i legenden att när musiken tonade under vigselakten bad hon en bön: "Giv, o Herre, att mitt hjärta och min kropp måtte bevaras obefläckade, så att jag icke må behöva blygas" Hon övertalade därefter sin make Valerianus att uppsöka påven Urban för att döpas, vilket också skedde.

Såväl C. som maken Valerianus och dennes broder Tiburtius led martyrdöden ca 225.

 C. är musikernas skyddshelgon.

Hon framställs som jungfru, ibland med musikinstrument, oftast ett portativ.


ur boken Medeltidens ABC.

mvh

533
Demolåtar / pxm-Gaffa..
« skrivet: 16.03.2012, 15:14:12 »
Gaffatejp är ovärdelig i studion......b t w.......
Här är en pryl jag spelat in i dag....
Är den något att göra nåt vettigt av,vampen, eller
ska jag strunta i den och göra en ny ???


mvh

534
Studio, produktion och övrigt / Monsterskalor !!!!
« skrivet: 16.03.2012, 10:30:57 »
Vill du ha ett litet spice-igare sound och tycker att Jonisk,harmonisk och melodisk moll olika modus,
dimskalan och heltonskalan låter bra och är tjusiga men inte ger det där lilla x-tra och tycker om x-primentera
med nya skalor ?? Eller söker du din monsterskala ???




E|-----------------------------------------------------7--8--9--10--
B|----------------------------------------7--8--9--10---------------
G|----------------------------------7--9----------------------------
D|--------------------7--9--10--11----------------------------------
A|------7--9--10--11------------------------------------------------
E|--10--------------------------------------------------------------



Taishikicho är en fin japansk skala som uppfyller kraven på en monsterskala.
Många toner som täcker in många ackord. Den är lättspelad och användes som substitut för
Jonisk.Har ett eget smooth sound.

E|-------------------------------------------------------7--8--11--
B|---------------------------------------------7--8--11------------
G|-----------------------------------8--9--10----------------------
D|----------------------7--8--9--10--------------------------------
A|---------7--8--9--10---------------------------------------------
E|--8--11----------------------------------------------------------

Blues Variation 3 är ex. på en annan sådan skala.
Användes där det fungerar som sub. för Blues,Mixo-Blues eller för moll Blues.
Den har ett säreget ljud, tycker jag.

På http://www.freakguitar.com/scales.html och på http://www.infoom.se/skalor/index.php?sida=skalor
kan du hitta din  egen monsterskala som passar just ditt sound och sätt att spela.
Den första är på notation och den andra för de som läser tab.
Hitta ditt eget exotsiska sound !!!!

Tips på monsterskalor och hur de används postas här.........

mvh

535
Hitttade något mycket användbart !!!!

Läser om progressioner och reharmonisering.
Har kommit till en berömd progression,följande:

IV-bVII-I (bIV-VII-I i moll) kan substutionera för II-V-I och ett V7 ackord som står istället för I.
Progressionen kallas för  "the Backdoor" turnaround/progression och kan även
användas vid modulation då bVII är ett genom MI inlånat pivot ackord (med möjlighet till bB mixolydisk och till E frygisk)  från mollskalan med samma tonala centrum och är motsvarigheten till  V7 kan det lösas i I, tonikan. IV är ett subdominant ackord och kan utmärkt stå på sin plats i kadensen som jag pesonligen ser som en form av helkadens pga att ett substitut för V7 finns med och har sin dominanta funktion intakt snarare än en plagal kadens. Tyvärr verkar plagal kadens felaktigt (?)vara det vanliga synsättet på kadensen enl. olika webbsidor om musikteori.
I moll versionen av turnarounden är VII inlånat från durskalan med samma tonala centrum och kan utmärkt stå substitut
för V7 samt då står ett pivot ackord för ev. modulation till G (mixolydisk), E (dorisk) eller E (frygisk.)


Häftig progression med massor av möjligheter, va ??? Med ett bluesigt sound. Låter vackert och kan bryta fint genom
sin oväntade modulation.

John Coltrane använde den i sin reharmonisering/arr. av Tadd Damerons Lazy Bird. Den är flitigt använd sedan dess.
Beatels med In my life och If I fell. Cherooke är en annan känd låt som innehåller progressionen.(källa Wikipedia.)

Skallösningen på progressionen är C dominant Bebop/G moll Bebop/C eller F Taishikicho, någon valfri av dem över hela turnarounden. Spelar man i C och använder C dominant Bebop eller C Thaichikicho redan innan så blir det ju ingen modulering. Annars är det ju ett utmärkt tillfälle att modulera till någon Em-skala..

Feel free to use.Spice it up.Get that bluesy sound into your Rock Jazz Fusion.

mvh

536
Färdiga produktioner / pxm-Kithara´s des Paxom
« skrivet: 13.03.2012, 09:24:50 »
Slänger upp en komposition för två akustiska gitarrer
för att bryta litet mot mina ändlösa improvisationer.

Kompositionen är klar och det är en gammal inspelning från i fjol
men det är kul om ni tycker något (för mig att ha med i framtiden.)

mvh

537
Färdiga produktioner / pxm-The Jazzy Blues Funker
« skrivet: 13.03.2012, 04:38:05 »
En smått reharmoniserad blues 12:a i funkigt stuk som vamp med
en improvisation jag tycker blev lyckad från början av förra året.
Den finns även med på min reel, "The Reel".
Använder min favvo Thaichikochan mestadels.Känner mig hemma med
den och har roligt då jag använder mig av den skalan.

Soundet , tycker jag, var litet roligare då jag använde GR, basplugg och
EZ-drummer. Funderar på att installera pluggarna igen.

Delar den med er nu.

Trevligt om ni tycker något, alltid uutvecklande med respons även om själva
 låten är klar så här.


mvh

538
Studio, produktion och övrigt / Kan du sjunga på solfege´???
« skrivet: 12.03.2012, 17:00:58 »
Kan du sjunga på tonikabaserad solfege´(tonika-do-solfege/solmisation)???och är intresserad av ett samarbete ????
Handlar om en ännu litet vag ide med fraseringar i en duett med en sologitarr....
Något i stil med Dawe Stuarts suveräna duett "Lily was here" med Candy Dulfer på saxofon.
Kanske kunde vi fråga någon om en ambient ljudmatta i bestämd tonart.....

PM:a mig !!!

....och för er som undrar http://www.musikipedia.se/solmisation
och som exempel: sången i Pat Metheny Group ´s låtar...





mvh

539
Modal Blues Harmonik.

1960 började pop/rock grupper exprimentera med modala progressioner för att hitta alternativa
vägar att harmonisera blues melodier.The Animals, Rolling Stones och The Who. Det är vanligt inom heavy metal
och vissa typer av rock.Det blev ett nytt system av harmonisering som gav influenser till modern populär
musik.

Användandet av modal blues harmoni blev möjligt tack vare likheterna i blues-skaorna j m f de modala skalorna.
Man hade innan börjat att använda 5ackord/rockackord ibland för att unvika dissonans samt istället för maj och V7
ackord som lät litet för glada i bluesen.

Kan finnas sakfel i min historia här men jag hittade en sida, http://www.harmony.org.uk/book/pop_and_rock_music_blues_modal_progressions.htm , om det här som
verkligen är bra och som reder upp modal blues harmonik på ett lättförståeligt vis.

Rekomenderar den !!!
Läs den och bli den som harmoniserar som Rolling Stones på riktigt istället för att bara låna clicheerna..

Rock on !!!

OT-Kuriosa:

Jimi Page extended blues scale




John Comino´s sida är suverän och det här visste INTE jag om blues-skalan !!!!! - att den hade modus....
http://johncomino.tripod.com/bluesscl.htm

mvh




540
Demolåtar / pxm-Blues Serendipity
« skrivet: 12.03.2012, 11:56:08 »
Det här är andra inspelningen jag gör med Blues variant 3 - skalan.
 Blues Variation 3 1,b3,3,4,b5,5,6,b7,7
Den första inspelningen ersätte jag med en vanlig blues i en annan tråd då jag tyckte det lät illa.
Men då jag tittat på hur skalan fungerar, dess diatoniska harmonier, dubbelkollat skalan och harmonierna via nätsidor har jag fått för mig att den är ett alternativ för en monsterskala.

Nyfiken gör jag en ny inspelning med skalan och får fram samma säregna konstiga sound,( jag som trodde den skulla låta gladjazzblues !!,) som i första inspelningen.
Atonalt ???? Tritonus ?(ingår ju i blues-skala men..)?? Dur OCH moll samtidigt (fast mest dur, då.)????Dissonans (skall det ju vara i en blues-skala i o m tritonus språnget,men ni förstår vad jag menar.) ??

Blir inte klok på det - tycker att det låter skevt emellanåt, men det kan ju vara jag som är ovan
vid att höra den nya skalan. Är den användbar praktiskt-hur låter den egentligen ???

Så jag måste fråga/ta hjälp er vad ni tycker i frågan + om någon blueslirare har erfarenhet av denna skalan och vet hur den låter
och hur den rätt ska appliceras över ackorden(då jag tänker att den här kräver mycket av användaren för att den skall fungera/låta. Men vad ?) ????

Tacksam för svar.....


Kallar den Blues Serendipity.

Serendipitet=när man söker efter något och finner massor av nya saker/möjligheter
istället för det man letar. Av sagan om staden Serendipi´s tre prinsar som alla sökte kungakronan.


mvh

541
Studio, produktion och övrigt / Standard 12 takters Blues
« skrivet: 11.03.2012, 15:37:26 »
http://johncomino.tripod.com/stblues.htm

En länk^^ till en sida med standard 12:or ifall du vill
variera din blues 12:a.


mvh

542
Här är en artikel jag översatt till svenska som kanske kan vara intressant.
Ibland kan egentligen samma sak stå två gånger fast beskrivet med andra ord så om man inte hajjar allt är det okey.
Kan man kvartscirkeln/kvintcirkeln förstår man mycket av detta.
Det förutsätter att man kan kadenserna och ackordsgrupperingarna-Tonika,Subdominant och Dominant.(se Wikin)

Den är tilllämpbar på både modal teori såväl som på den mer klassiska tonala teorin.

Översatte den för egen del därför att jag tycker den är bra och täcker in vad hela min nya tjocka bok gör. :lol: (fast det är ju så klart förklaringar och övningsuppgifter i den.) Delar artikeln med er.

Här är den :


Funktionell Harmonik och Reharmoniserings Grundregler


1.  Funktionsanalysens indelning i ackordsgrupperna Tonika, Subdominant och Dominant gäller alltid
    d.v.s t.ex ett subdominant ackord kan substitutionera för ett annat, ett dominant för ett dominant osv,
    inom tonarten.

2.  Diatoniska (Dia=hör till Tonisk=tonart) ackord kan användas när som helst..

3.  Kadensernas funktioner gäller alltid, så se inte förbi dem.

4.  Ackord som innehåller en liten sjua mellan R och 7 vill lösas nedåt av V:ackord

5.  Dominanta ackord vill lösas i Tonikan.

6.  IV kan lösas i I:ackord

7.  Diatoniska ackord kan lösas nedåt i kvartsgång till ett annat diatoniskt ackord.KontraParalell.

8.  Ett diatoniskt ackord kan bytas mot ett annat så länge de har minst 2 toner gemensamt.

9.  VII ackordet spelas som VII7-5 när det substitutionerar för V:ackord.

10. Om ett ackord kan vara substitut kan orginal ackordet lämnas kvar och substitutackordet kan spelas före
    eller efter det.

11. När vi har en ii-V progression kan den förenklas till V

12. Alla ackord utom sus och dim kan föregås av ett dominantackord en kvint ovanför.

13. Alla ackord kan föregås av ett dim ackord ett halvt steg nedåt.

14. V7 ackord kan bytas ut mot ett nytt V7 ackord spelad ett tritonussprång uppåt .

15. Alla dur och moll ackord kan föregås av dim ackord byggt på samma rot utan att ha effekt på målackordet.

16. iv kan substitutionera för IV i en IV-I progression.

17. I molltonarter kan diatoniska ackord till harmonisk moll eller Äkta mollanvändas när som helst.

18. När tonikan är ett mollackord med en Sekundär Dominant kan b5 användas på ii och b9 och b13 på V ackordet
    för att förstärka känslan av en molltonart - dorisk.

19. En molltonart kan använda IV eller VI ackord från Melodisk moll skalas harmonisering.

20. En molltonart kan låna ackord från mediantens tonart.ex I ackordet mot I ackordet i mediant.





Mycket basic men ändå mycket användbar checklista/lathund när man skall harmonisera eller reharmonisera sina vanilj/grund ackord, eller hur ???
Tveka inte att fråga om du undrar över någon av punkterna, så skall jag försöka svara..


mvh



543
Demolåtar / pxm-Bluesifer
« skrivet: 06.03.2012, 03:41:49 »
Hittade en spännande variation av blues skalan på nätet.
Lät bra tyckte jag, verkade ha massor av möjligheter och jag måste testa den.
Här är den:

Scale - Blues Variation 3
1,b3,3,4,b5,5,6,b7,7

Arrangerade om den vanliga bluestovlan till:

Emaj7>Emaj7>Emaj7>Emaj7>Fsus4>Fsus4>Emaj7>Emaj7>Bm7-5>Am>Emaj7>G#m7

Kanske inte korrekt blues med en korrekt kadens men ackorden stämmer med skalan i F.

drog på med funkigt stuk på trummorna!!!
- och spelade in den här där jag mestadels använder Blues variation 3 (som den heter.)
förutom de andra skallösningar jag tyckte passade.

Resultatet blev en spännande, annorlunda i soundet och med bluesen i sig.
Spännande att höra vad ni gillar soundet.

Kallar den för Bluesifer !!!!

544
Jag är nyfiken och vill lära känna er musikaliskt och kanske locka av er någon musikalisk hemlighet.
Det finns många spännande alster här på forumet och mycket musikteoretiskt jag undrar över hur ni tänker.
Nu har jag förstått att många kanske är mer intresserade av att spela än att diskutera musikteori.
Därför tycker jag att vi ska spela !!!

Tänkte mig en tävling vår och höst i min regi.
Vårens pris får vara en JJ Labs ND 6000 mikrofon från mig.
Går att sjunga i och är utmärkt att micka gitarrstärkare med.
Den har jämförts med sm57:an..

Temat på årets tävlingar blir

Vår - Lös skalor över en (klurig) given vamp (ackordsslinga).Backingtracket finns postat i den här tråden.
        Spela in och posta med en lösning på skalorna du använt över ackorden.
        Efter röstning om bästa melodin/solot eller mest spännande lösningen till/ över vampen skickar jag micken till              vinnaren.

Höst - Lös substutitioner till ackorden och reharmonisera en given vamp med färdig melodi med dem. Backingtracket gör      jag över sommaren.
          Spela in och posta med lösning på ackorden du använt.
         Efter röstning om bästa löningen/reharmoniseringen skickar jag vinsten ( den får jag fundera på) till vinnaren.



Jag börjar som ex. med ett shema över ackordsföljden och skallösningarna jag använt. Det är tilllåtet att använda dem om man vill.(Men använd helst egna/delvis egna lösningar, tycker jag.)Postar en inte särkilt bra spelad,( jag är bättre på teori och att lyssna än att spela,tyvärr.) lösning på vampen som ex.

Emaj7 Emaj7 Am Am Emaj7 Emaj7 Am Am

(Ungerskt Zigenarmoll, G#Super-Lokrisk, E Blues var.2, E dur Bebop )
                                                  (A Blues)

Dm7 Dm7                  G7b5b9 G7b5b9            Cmaj9 Cmaj9

(D Dorisk)                ( G Super-Lokrisk)          (C Thaichikochan)
(D melodisk moll)      ( G Heltons skala)
(A Blues)

G7 G7 G7 G7 G7

(F dominant-Lydisk)
(Gb Pentatonisk)sidesteppin.
(G dim-skala)


Vampen är enkelt programmerad (inte mig på gitarr-ni vill ha ett tight backingtrack !!)och utan konstigheter med keyboard,bas och trummor..Alla instrument är välkomna att deltaga !!! Lösningarna behöver inte vara krångliga-kom ihåg att vi röstar på det som vi tycker låter bäst....Alla stilar är välkomna i fusion.

Kul om många vill vara med och ställa upp i "pxm-Get Fuse in the Fusion Contest 2012". Bidrag i den här tråden innan den 19:e April. Inlämnat post med bidrag får ej redigeras.
Vinnaren av bägge deltävlningar bli årets KR:s Fusion King/Queen. Är det olika vinnare i deltävlingarna blir de
årets KR Fusion Prince/Princess.


mvh


pxm



545
Demolåtar / pxm-Solutions
« skrivet: 04.03.2012, 19:45:29 »
OJ !!!

- mina skallösningar till vampen.-VAR FEL !!!!!
så jag postar en ny verre av vampen....


mvh

546
Demolåtar / pxm-Monster
« skrivet: 03.03.2012, 17:06:09 »
Jammar på med mig själv och rockar i Cubase hemma i vardagsrummet.
Här går den utvidgade vampen (kompet) i Cdur/Amoll.
Gillar verkligen sidesteppin men använder det sparsamt....



mvh

547
Demolåtar / pxm-Redeem
« skrivet: 02.03.2012, 16:21:13 »
Facinerad av soundet av sidesteppin (när man tänker sig 8 toner av en kromatisk skala och spelar de fem som INTE är med i den vanliga 8 toners skalan.) testade jag gnissla delvis playin outside(sidesteppin) till den här vampen.



mvh.

548
Efterlyser fler hints & tips i ämnet.
Jag gillar improvisationsmusik och lär mig gärna mer---

Här delar vi alla möjliga sorters hints and tips för att få det låta Jazz Fusion !!!!
Teoretiska, praktiska, arrangemang,mjulvara, vamping,funkfusion, improvisation, mixning osv.....
--det mesta går säkert att använda i annan musikgenre också...


Jag börjar med mina tips och tricks och hoppas att ni vågar haka på och avslöja era !!
Mina hints & tips är ganska basic...men ändå....här:

20 elementära enligt mig !!!!!


1. Undvik jonisk och aeolisk. Mixolydisk är vanlig i fusion. En variant av blues i fusion spelar 12:an på enbart dominanta ackord och man byter mixolydisk skala efter ackorden. Kul träning om man vill spela över ackordet snarare än över ackordsföljden.Jag tycker det är skönt när soloinstrumentet börjar på fjärde taktslaget efter en paus i blues.
Dorisk, Lydisk och Lokrisk i jazz.
Al DiMeola använder ofta Frygisk.

2. Ex. på färgningar i II-V-I,kvartgång (om man läser cirkeln "baklänges" i dur och moll)

Dm6 G7b5b9 Cmaj9

B7b5 G7b9 Em13

Tips: För att förstå en II-V-I i moll och den skall göra vett blir man tvungen att titta på harmoniseringen av en harmonisk moll skala, där den turnarounden har sitt ursprung ex D7b5 G7 Cm finns som II.V och I ackord i harmoniseringen av Harmonisk mollskala: Cm - D dim - D#aug - Fm - G - G# - B dim. 

3. Använd tritonussubstutition för dominanta ackord.Går att använda i ii-V-I också. Stämmor i melodier med tritonus avstånd från varandra är inte bara hårdrock utan fungerar även i jazz-fusion b t w.

4. Super - Lokrisk över V7 ackord som fungerar som dominant och över altererade ackord.
Den här skalan är jazz fusion !!!

  Dominant - Lydisk
över V7 ackord som substutionerar för I ackordet, där man normalt skulle spela
Mixolydisk skala.

Spansk flamenco går också bra över sådana ackord.

5. Ex Fmaj7 >spela D Melodisk moll.(eller Harmonisk moll.)

6. Använd Blues och BeBop-skalorna. (Gör jag alldeles för sällan.)Testa dimskalan improvisation över dim-ackord och våga byt skala efter ackorden ibland istället för att spela en skala över lång progression. Att ha en skala som fungarerar över hela progressionen är bra om man tappar bort sig i ackorden tycker jag. Men på sistone har jag börjat hålla ut mer på skalorna, även om jag kan tycka att en harmoniserad vamp i sig ger "keyfeeling".

7. Sluta pentatoniska solon på IV:an

8. Harmonisera varje skala för sig i fyra steg (om möjligt-annars i tre.) du tänker använda för sig när du bygger vampen.

9. Tvåackords-vamper är alltid fulla med möjligheter. (Spelar jag alltför sällan.)Min favorit är att spela C lydisk
till en Em-Am vamp

10. Det låter aldrig fel att stå kvar på 1:an , 3.an eller 5:an i ett ackord om man måste orientera sig i vampen
 under improvisationen.

11. MI (Modal Interchange) är spännande att använda då man reharmoniserar vampen - det tilllåter att man lånar ackord från Aeolisk, Harmonisk och Melodisk moll för att få en utvidgad vamp i dur att låta litet mörkare. Att alltid ha kvar ackordsfuntionerna tonika,subdominant och dominant när man reharmoniserar tycker jag är givet utom då V7 substutioner för I-vilket är vanligt.

12. Ha roligt när du improviserar, gör dina blowin´s och fladdra hellre runt på skalorna och leta än att stå stel och fastlåst utan att komma på något att spela. Utnyttja rytm är ett vanligt tips att läsa, något jag är dålig på att göra när jag spelar.

13. Efter det att Head, temat spelats och solona är klar är det vanligt att man tar 4 takter var..

14 The backdoor - en bedräglig kadens som upplöses i parallellen är ett smidigt sätt att fortsätta en utvidgat vamp på eller att använda vid tonartsbyten.

15. ex Em7=Am7=Cmaj7 (använd inversioner även som pivotackord vid modulationer.)
      ex G7 = Cmaj7          (ett V7 ackord kan substutiera för I ackordet.)

16. Lär dig en udda skala som är "din"som du kan använda ofta vid en ackordsanalys av en vamp samt en för litet udda situationer. Mina "monsterskalor" är Thaichokochan att använda ofta och Hungarian gypsy vid t.ex en E-Am7 progression.

17. Bluesskalan är aldrig fel över en blueskadens i vampen tycker jag. Jag tycker att det låter jazz fusion

18. Låt din walking bass sluta på en semiton upp eller ned till nästkommandes ackords rot .

19. Jag gillar när synkoper bildas....

20. Augumenterade ackord kan användas istället för V7 ackord-speciellt när ackordet ska upplösas i tonikan.

Mina källor är främst böckerna Grundteori för gitarr, Reharmonisation techniques och Jazz theory samt från ett par utländska jazzforum. Jag har bara tagigt ut "mina" tips -så som jag försöker spela Rock-Fusion.

Mina egna förvirrade tankar och frågor :
Personligen efterlyser jag olika komptekniker för vampen och ovanliga substutitioner för II-V-I, hints för "playin outside"(när man inte spelar gruntonerna eller grundskalan i en vamp, samt arrangering och mix, hur får man till soundet ????Jag är dålig på arrangering och mix...klave och hur får man rätt sväng ???
Jag tycker att ambient verkar vara skön vamp att improvisera efter.Använder man vanlig jazzteori där också eller hur är det uppbyggt ?????Nyfiken- och på pop och rock samt klassiska kadenser som går att använda...I-V-VII-IV är väl den vanligaste klassiska progressionen, cliche´n inom rock och pop , va ???Men som även kan användas i fusion.

Fyll på med tips,tricks, frågor och funderingar !!!!!!

mvh

549
Demolåtar / pxm-Happy Blues på tre ackord
« skrivet: 27.02.2012, 21:54:24 »
Blues är inte riktigt min grejj men slängde ihop en enkel standard i dur
och gnisslade till den.
Hoppas att gnisslet får den att låta fusion....


mvh

550
Demolåtar / pxm-Playin
« skrivet: 27.02.2012, 20:05:09 »
Spelglad rockfusion från mitt vardagsrum.


mvh

551
Demolåtar / pxm-Vacumcleaner
« skrivet: 25.02.2012, 13:54:07 »
Köpte en robotdammsugare igår.
Är nöjd med den och kände för ett solo i F Lydisk
i 140 klick......

mvh

552
Demolåtar / pxm-Kinema
« skrivet: 21.02.2012, 05:38:55 »
Börjar med att presentera vampen och ackorden utan gnissel
för att sedan börja leka med skalorna.
Men håller kvar vid skalorna längre tid och byter inte hela tiden.
Trots att jag letar frhihet och alternatva lösningar till progressionerna
är detta ett steg tillbaka till en skala.

mvh

553
Demolåtar / pxm-Rituals
« skrivet: 20.02.2012, 19:51:27 »
kan inte sätta fingret på vad exakt, för den liknar mina andra låtar
med gnissel till komp av 4 stegs harmoniseringar och II-V-I:or i 4/4.
men den här har litet av feelingen av livejam jag vill få fram..
jag gillar den här....

mvh

554
En slask av vad jag håller på med just nu-den är litet svår -det är länge sedan jag spelade den....

Tänker främst på melodin och inte solosektionen (-den skall jag ändå spela om helt...)
och på mixen.

Sedan låter inte basen Jaco-jag vet-jag har tagigt bort ett slag han gör !!!!
Vet inte hur han gjorde det och fick det att stämma-men så var han ju Jaco också.......

Jag har spelat den mest för att det är klassisk fusion och man måste byta efter ackordsskiftena i
solodelen får att få det stämma

mvh

555
Demolåtar / pxm-Traveller
« skrivet: 15.02.2012, 16:52:02 »
en intressant låt med häftiga skalor och modulation



mvh




556
Demolåtar / pxm-Temperature
« skrivet: 13.02.2012, 19:58:47 »
En liten jag nyss knådat ihop.
Rolig att spela !!!


mvh

557
Demolåtar / pxm-Fusion
« skrivet: 09.02.2012, 16:51:06 »
En enkel avskalad fusion i sakta gemak men ändå spännande hoppas jag..
Ville ge gitarren mer utrymme utan att det blev rörigt -hoppas jag lyckades ????

mvh

558
Demolåtar / pxm-Resistance Only+backingtrack.
« skrivet: 08.02.2012, 03:22:28 »
Har börjat bli trött och få motstånd i fingrarna.
Borde vila en dag. Så en sakta  fusion blev det
till sist i natt i a f ........
Ganska okey - jag gillar reffen !!!!!

mvh


Här är min version av Resistance Only

(Vore kul om någon använde backingtracket i inlägget nedanför och gjorde en
egen.)

559
Demolåtar / pxm-Sweet Mess
« skrivet: 07.02.2012, 16:33:47 »
Det blev en röra idag, men en ganska skön sådan att lira till.


mvh

560
Demolåtar / pxm-Buster and a Dogbone
« skrivet: 06.02.2012, 17:33:48 »
En låt jag programmerat trummorna i GrooveAgent och basen i HalionONE.
Den går helt i vanlig C-dur.
Tänkte kanske ta upp den igen om någon tycker att den har en ide´och går att göra något av.

 Jag tycker den saknar litet lek med skalor på ackord istället som nu
-en skala över alla ackorden ......
Kanske en gitarr i stämma på refrängen??? som rusar in litet föra för att markera refrängen ????

(Skulle vara tufft med litet vox, typ ah,ah,do,do innan refreängen
och kanske skulle man klämma in ett piano som lirade litet fritt.
-tyvärr kan jag varken sjunga eller lira klav.Tänk Do,Re, Mi osv eller
C-jonisk så är ni hemma om ni vill testa !!!!)

mvh

Sidor: 1 ... 12 13 14 15 16 17 18