Här får ni ett backingtrack, en 4/4 i 120 klick att
spela över. Det är en enkel och kul låt att spela till.
Bara några få ackord och två ii-V-I egentligen.
Några G7 istället för Cmaj7 på några ställen.
Det är alltid skönt med enkla färdiga nakna tracks att gnissla till
när man inte orkar göra ett. Och här får man med alla grundideerna
enkelt och smooth..
Så är det kul med fler versioner om andan faller på hos någon....
Bas.klaviatur,gitarr,sax, solfage´m.m !!! Kom igen - den är kul !!!
Här är ackorden om någon vill spela på dem b t w. Hade tråkigt så jag skrev ut förslag på skalor också..
så slipper man göra analysen..
vers Am7-spelas av basen. Sen : Am7 Cmaj7 Am7 Em7
C Thaichikosan, CJonisk, A Melodisk moll,
A Aeolisk går bra över den här delen av vampen
ref Dm9 G7b9 Cmaj9 Cmaj9 G7
C dur BeBop går utmärkt här om man inte vill spela på ackorden utan över dem i reffen
brygga Dm9 Dm9 G7b5b9 G7b5b9 Cmaj9 Cmaj9 G7
G7 G7 G7 (enbart basen spelar den här raden.)
Dm9 Dm9 G7b5b9 G7b5b9 Cmaj9 Cmaj9 G7
F Nio Toners skala ( Nine Tone ) om man vill spela över progressionen i bryggan och inte byta vid varje ackord.
Vill man standardjazza lirar man D-dorisk till Dm9 och G Super-Lokrisk över G7b9 och G7b5b9
och där G7 substutierar för Cmaj7 lirar man F dominant-Lydisk. Seriösa Cat Tricks 4 free!!!
C Thaichikochan till Cmaj9 är kanske
inte standard att spela men just jag gillar den skalan.
C dur Bebop skulle nog vara mer standard kanske ???
Jag tycker det skulle vara spännande om fler delade med sig t.ex skalan man harmoniserat
och om hur de använder ackord och skalor och substutitioner och kadenser.Kadenser kan ju vara litet
annorlunda vid olika musikstilar.Osv.............
Tycker att sånt är spännande och jag har hört flera låtar här jag är nyfiken på praktiska teorin bakom.
Intressant med noter eller ackord och analyser till låtarna..........Inte varje gång men någon gång ibland.
mvh
« Senast ändrad: 09.02.2012, 04:05:17 by pxm »
"French Rock is like english wine" (John Lennon)
https://www.facebook.com/groups/JazzTheoryForum/